آیا ممکن است به اچ پی وی مبتلا باشم و ندانم؟

آفتاب‌‌نیوز :

بسیاری از مردم متوجه نمی‌شوند که چه زمانی به HPV مبتلا شده اند. اکثر انواع ویروس هیچ علامتی ایجاد نمی‌کنند. به علاوه، روش‌های تشخیصی برای مردان در دسترس نیست.

بیش از ۱۰۰ نوع HPV وجود دارد که بسیاری از آن‌ها هیچ علامت یا مشکلی برای سلامتی ایجاد نمی‌کنند. در بیشتر موارد، سیستم ایمنی بدن به تنهایی قادر به سرکوب عفونت است. در واقع، از هر ۱۰ عفونت HPV جدید (شامل آن‌هایی که ناشی از انواع پرخطر HPV هستند) حدود ۹ مورد در عرض دو سال غیرقابل تشخیص می‌شوند. معمولاً عفونت در شش ماه اول آن سرکوب می‌شود. از آنجایی که اکثر انواع ویروس هیچ علامت عفونت HPV ایجاد نمی‌کنند، احتمالا متوجه نخواهید شد که به آن مبتلا هستید.

به خاطر داشته باشید که HPV حتی زمانی که هیچ علامتی وجود ندارد، می‌تواند گسترش یابد. برای کاهش خطر ابتلا به عفونت HPV، با استفاده از کاندوم و محدود کردن تعداد شرکای جنسی خود، رابطه جنسی ایمن را در نظر بگیرید.

مسائل بهداشتی مرتبط با HPV

در برخی موارد، افراد در اثر عفونت به زگیل تناسلی HPV مبتلا می‌شوند. این زگیل‌ها معمولاً در ناحیه تناسلی یا اطراف آن ظاهر می‌شوند، اما بسته به محل وقوع عفونت، می‌توانند روی مقعد، دهان یا گلو نیز ایجاد شوند. زگیل‌ها معمولاً ظرف چند هفته یا چند ماه پس از آلوده شدن ظاهر می‌شوند، اگرچه ممکن است سال‌ها پس از قرار گرفتن در معرض آن خودشان را نشان بدهند. این زگیل‌ها معمولاً به صورت برآمدگی‌های برجسته یا صاف ظاهر می‌شوند. اندازه آن‌ها می‌تواند بزرگ یا کوچک باشد و برخی در دسته‌هایی که شبیه تکه‌های گل کلم هستند گروه بندی می‌شوند.

عفونت‌هایی که باعث ایجاد زگیل می‌شوند معمولاً شامل انواع کم خطر HPV می‌شوند که منجر به هیچ مشکل سلامتی دیگری نمی‌شوند. اگر زگیل خود به خود از بین نرفت، گزینه‌های درمانی برای خلاص شدن از شر آن‌ها وجود دارد، از جمله دارو‌های موضعی یا برداشتن با جراحی.

برخی از انواع پرخطر HPV ممکن است باقی بمانند و منجر به ایجاد سلول‌های پیش سرطانی یا سرطانی در دهانه رحم، فرج، واژن، آلت تناسلی، مقعد، دهان یا گلو شوند. شما باید برای انجام تست پاپ یا نوع دیگری از غربالگری سرطان به پزشک مراجعه کنید تا ببینید آیا سلول‌های غیر طبیعی ظاهر شده اند یا خیر.

به خاطر داشته باشید که زگیل علائم HPV نیست. در عوض، آن‌ها مشکلات سلامتی هستند که ممکن است در نتیجه عفونت HPV ایجاد شده باشند.

چگونه بفهمیم که HPV داریم یا خیر؟

تست HPV برای زنان می‌تواند برای تشخیص اینکه آیا عفونت دارید یا خیر استفاده شود. این غربالگری معمولا همزمان با تست پاپ انجام می‌شود. انجمن سرطان آمریکا توصیه می‌کند که زنان ۲۱ تا ۲۹ ساله هر سه سال یک بار آزمایش پاپ انجام دهند و تنها در صورت دریافت نتایج غیرطبیعی، آزمایش HPV بعدی انجام شود. طبق این دستورالعمل، زنان ۳۰ تا ۶۵ ساله تشویق می‌شوند که هر پنج سال یک بار آزمایش پاپ و آزمایش HPV انجام دهند.

متأسفانه هیچ آزمایش HPV برای مردان وجود ندارد. با این حال، هم مردان و هم زنان می‌توانند غربالگری‌های اضافی را دنبال کنند. برای مثال، اگر فردی در معرض خطر ابتلا به سرطان مقعد مرتبط با HPV باشد، پزشک می‌تواند مقعد را سواب بکشد یا از یک اسکوپ برای مشاهده حفره مقعد استفاده کند. اگر در مورد غربالگری‌های بیشتر سرطان کنجکاو هستید با متخصص زنان و زایمان یا اورولوژی صحبت کنید.

خروج از نسخه موبایل