مجله علمی و پزشکی

توصیه هلال احمر به حجاج ایرانی در مکه/ ارائه بیش از ۳۰۰ هزار خدمت به زائران

ستاد عملیات بهداشت و درمان هلال‌احمر در حج تمتع ۱۴۰۳؛ با صدور اطلاعیه‌ شماره ۵، ضمن هشدار نسبت به افزایش دما در ایام تشریق و خطر گرمازدگی برای زائران کشورمان و توصیه به رعایت نکات ایمنی در این خصوص، از ارائه بیش از ۳۰۳ هزار خدمت بهداشتی و درمانی به حجاج ایرانی در عربستان تا امروز خبر داد.

به گزارش مجله رز، اطلاعیه شماره ۵ ستاد عملیات بهداشت و درمان هلال‌احمر در حج تمتع ۱۴۰۳ به شرح زیر است:

۱- از شروع عملیات بهداشتی و درمانی هلال‌احمر در حج تمتع سال جاری، ۳۰۳ هزار و ۴۹۶ خدمت به زائران ارائه شده که از این میزان، ۲۶۶ هزار و ۱۳۲ خدمت در مکه و ۳۷ هزار و ۳۶۴ خدمت در مدینه ارائه شده است. در حال حاضر ۳۱ زائر در بیمارستان هلال‌احمر و ۱۷ زائر در بیمارستان سعودی بستری هستند.

۲- طبق هماهنگی‌های انجام شده، ۴۰ زائر پزشک متخصص، پزشک عمومی و پرستار در حج ۱۴۰۳ حضور دارند که از ظرفیت آنها برای ارائه خدمات داوطلبانه بهداشتی درمانی به حجاج ایرانی استفاده خواهدشد.

۳- بر اساس پیش بینی عربستان در ایام تشریق امسال درجه حرارت هوا گرم‌تر از سال قبل خواهد بود و دمای هوا به ۴۸ تا ۵۰ درجه می‌رسد.  درحال حاضر دمای هوای عربستان بین ۴۳ تا ۴۴ درجه است و طبق پیش‌بینی‌های هواشناسی، روزهای گرم‌تری در عربستان در پیش است که ستاد عملیات بهداشتی و درمانی هلال‌احمر در همین راستا برنامه‌هایی برای جلوگیری از گرمازدگی زائران  با ریسک بالا در نطر گرفته است.

۴- مهم‌ترین نکته برای جلوگیری از گرمازدگی زائران، مصرف آب و مایعات فراوان است. به طور معمول در شرایط آب و هوای شرجی که در مکه حاکم است، زائران در طول روز ممکن است تعریق داشته باشند اما این تعریق محسوس نباشد، یعنی بدن در حال از دست دادن آب است، اما زائران  متوجه آن نمی‌شوند. پس نکته مهم برای پیشگیری از گرمازدگی، مصرف آب فراوان است.

۵- توصیه می‌شود که زائران عزیز، هم خانم‌ها و هم آقایان از کرم‌های ضد آفتاب و عینک آفتابی استفاده کنند به جز چند روزی که زائران مُحرم هستند و از نظر شرعی محدودیت وجود دارد، در بقیه شرایط استفاده از کرم‌های ضد آفتاب توصیه می‌شود. استفاده از کلاه‌های لبه‌دار و ترجیحاً سفید رنگ برای اینکه صورت را بپوشاند و حتی کلاه‌های دور لبه که بتواند پوشش پشت گردن را برای جلوگیری از آفتاب‌سوختگی ایجاد کند، توصیه می‌شود.

۶- توصیه مهم دیگر، عدم تردد زائران در طول روز و انجام اعمال و زیارت‌ها بعد از غروب آفتاب است تا زائران دچار گرمازدگی نشوند.

گفتنی است که ۳۸۰ نفر کادر بهداشتی و درمانی هلال‌احمر برای خدمت به زائران کشورمان در عربستان حضور دارند. (به ازای هر ۶۰۰ زائر یک پزشک انتخاب شده تا خدمات بهداشتی و درمانی را ارائه دهند.) این کادر شامل پزشکان، پرستاران، امداگران و … هلال احمر با فعالیت ۲۴ ساعته، آماده خدمت رسانی و ارائه خدمات بهداشتی و درمانی به حجاج ایرانی هستند.

انتهای پیام

نمایش بیشتر

گروه تحریریه مطالب پزشکی

هدفم این است که با ارائه محتواهای علمی و امیدوارکننده، به شما کمک کنم تا از جدیدترین تحقیقات در زمینه سلامتی مطلع شوید و اقدامات مناسبی را برای بهبود و حفظ سلامتی خود بگیرید.
دکمه بازگشت به بالا