مجله علمی و پزشکی

آنفلوانزای پرندگان جان یک مرد را در مکزیک گرفت

مجله رز/اصفهان سازمان بهداشت جهانی(WHO) مرگ یک مرد مکزیکی ناشی از سویه‌ای از آنفلوانزای پرندگان به نام H5N2 را اعلام کرد. این سویه پیش از این هرگز در انسان یافت نشده است.

به گزارش مجله رز و به نقل از گاردین، مرد مکزیکی بر اثر اولین مورد انسانی آنفلوانزای پرندگان سویه H5N2 جان خود را از دست داد.

سازمان بهداشت جهانی (WHO) اعلام کرده است که مرگ یک مرد در مکزیک ناشی از سویه‌ای از آنفلوانزای پرندگان به نام H5N2 بوده است که پیش از این هرگز در انسان یافت نشده بود.

سازمان جهانی بهداشت روز چهارشنبه اعلام کرد که مشخص نیست این فرد چگونه آلوده شده است. در بیانیه‌ای آمده است: اگرچه در حال حاضر منبع قرار گرفتن در معرض ویروس در این مورد ناشناخته است، اما ویروس A(H5N2) در طیور در مکزیک گزارش شده است.

دانشمندان برای تغییرات و جهش‌های این ویروس که می‌تواند نشان دهنده تطبیق آنفلوانزای پرندگان برای انتشار آسان‌تر در بین انسان‌ها باشد، در حالت آماده باش هستند.

همچنین، آژانس سازمان ملل گفت که خطر فعلی ویروس آنفلوانزای پرندگان برای جمعیت عمومی در مکزیک کم است.

سازمان بهداشت جهانی اعلام کرد که مرد 59 ساله‌ای که در بیمارستان مکزیکوسیتی بستری شده بود، در 24 آوریل پس از ابتلا به تب، تنگی نفس، اسهال، حالت تهوع و ناخوشی عمومی درگذشت.

وزارت بهداشت مکزیک روز چهارشنبه در بیانیه‌ای اعلام کرد که تاکنون هیچ مدرکی مبنی بر انتقال فرد به فرد آنفلوانزای مرغی در مورد مردی که جان خود را از دست داده است، وجود ندارد و او به بیماری قبلی نیز دچار نبوده است.

در ماه مارس، دولت مکزیک شیوع A(H5N2) را در یک خانواده در ایالت میچوآکان غربی این کشور گزارش کرد، اما در آن زمان اعلام کرد که خطری برای مزارع تجاری دوردست و یا سلامتی انسان‌ها وجود ندارد.

به گفته آژانس بهداشت جهانی، پس از مرگ این مرد در ماه آوریل، مقامات مکزیکی وجود ویروس را تایید کرده و مورد را به WHO گزارش کردند.

در ماه مارس سه مورد شیوع H5N2 در بخش‌های مجاور مکزیک رخ داده بود، اما مقامات نتوانستند ارتباطی میان آن‌ها پیدا کنند.

دانشمندان گفتند که این مورد در مکزیک با شیوع گونه دیگری از آنفوانزای پرندگان H5N1، در ایالات متحده که تاکنون سه کارگر مزرعه را آلوده کرده است، ارتباطی ندارد.

با توجه به جدول زمانی شیوع آنفلوانزای پرندگان از سوی مرکز کنترل و پیشگیری از بیماری‌های ایالات متحده، سایر گونه‌های آنفلوانزای پرندگان در سال‌های گذشته باعث مرگ مردم، از جمله 18 نفر در چین در طول شیوع H5N6 در سال 2021 در سراسر جهان شده‌ است.

Andrew Pekosz، متخصص آنفلوانزا در دانشگاه جان هاپکینز گفت که از سال 1997، ویروس‌های H5 به طور مداوم بیش از هر ویروس دیگری از آنفلوانزای مرغی تمایل به آلوده کردن پستانداران را نشان داده‌اند.

او گفت: بنابراین این زنگ هشدار به صدا در می‌آید که ما باید در مورد نظارت بر این عفونت‌ها بسیار هوشیار باشیم، زیرا هر بروز و نشانه‌ای از این ویروس فرصتی است که جهش‌هایی از ویروس صورت بگیرد و انسان‌ها را بیشتر آلوده کند.

در حال حاضر مواردی از آنفلوانزای پرندگان در پستاندارانی مانند فوک‌ها، راکون‌ها، خرس‌ها و گاو شناسایی شده است که عمدتاً به دلیل تماس با پرندگان آلوده است.

استرالیا اولین مورد عفونت انسانی A(H5N1) خود را در ماه می گزارش کرد و اشاره کرد که هیچ نشانه‌ای از انتقال وجود ندارد.  

انتهای پیام

نمایش بیشتر

گروه تحریریه مطالب پزشکی

هدفم این است که با ارائه محتواهای علمی و امیدوارکننده، به شما کمک کنم تا از جدیدترین تحقیقات در زمینه سلامتی مطلع شوید و اقدامات مناسبی را برای بهبود و حفظ سلامتی خود بگیرید.
دکمه بازگشت به بالا