مجله هنر و فرهنگ

قرارداد گاز ما با شوروی یکی از استعماری‌ترین قراردادهای کره‌ی زمین بود

به گزارش خبرگزاری مجله رز، بامداد دوشنبه ۱۲ خرداد ۵۹ هفت ماه پس از اشغال سفارت آمریکا در ایران توسط دانشجویان مسلمان پیرو خط امام، کنفرانس بین‌المللی رسیدگی به مداخلات آمریکا در ایران با پیام امام خمینی و سخنان دکتر ابوالحسن بنی‌صدر ریاست‌جمهوری وقت افتتاح شد. در همان روز صادق قطب‌زاده وزیر وقت امور خارجه با شرکت در یک کنفرانس مطبوعاتی به پرسش‌های خبرنگاران داخلی و خارجی درباره‌ی این کنفرانس پاسخ داد. اما یکی از پاسخ‌های او درباره‌ی قرارداد صدور گاز ایران به شوروی قابل تامل بود:

«قراردادهایی که بین آمریکا و ایران منعقد شده بوده است خود گویای فجایعی است آیا این قراردادها در جلسات این کنفرانس افشا خواهد شد؟

قطب‌زاده: در حال حاضر ما هیچ‌گونه قراردادی با آمریکا نداریم، بر خلاف بعضی از تبیلغات ناروایی که بعضی از روزنامه‌های وابسته به شوروی عنوان می‌کنند. تمام قراردادهای گذشته‌ی ایران با آمریکا نیز لغو شده است و ما در حدود ۲۵۰ اعلام جرم بر علیه قراردادها در آمریکا نیز کرده‌ایم. حال انتشار این قراردادها مستلزم یک مقدار زیادی وقت و کار است که در حال حاضر وکلای ما در آمریکا مشغل تنظیم آن هستند.

این قراردادها فقط با آمریکا نیست. قرارداد گاز ما با شوروی یکی از استعماری‌ترین قراردادهایی بود که بر روی کره‌ی زمین وجود داشت. شوروی گاز ما را ۲۷ سنت می‌خرید و در کشورهای اروپایی تا ۵.۵ دلار می‌فروخت و بعد لطف کردند و آن را به ۶۳ سنت افزایش دادند و وقتی که با مخالفت شدید ما روبه‌رو شدند و ما پیشنهاد ۳.۶۰ دلار کردیم آن‌ها به ۲.۱۰ دلار موافقت کردند. بنابراین این‌گونه قراردادها توسط همه‌ی کشورها به ما تحمیل شده بود.» (بامداد ۱۳ خرداد ۵۹)

۲۵۹۵۷

نمایش بیشتر

تیم خبری علوم هنری

هر کلمه را با قدرت خلاقیتم تنظیم کرده و به شما دنیایی جدید می‌آورم.
دکمه بازگشت به بالا