اقتصادی

هانی‌زاده: طرح بایدن برای توقف جنگ شش ماهه غزه ابهامات بسیاری دارد

در طرح توقف جنگ به صورت شش ماهه که از سوی رئیس‌جمهور آمریکا ارائه شده محورهای مختلفی مثل آینده غزه، بازگشت رهبران حماس و جهاد اسلامی سخنی به میان نیامده، اما علی‌رغم مسائل عنوان شده به نظر می‌رسد این طرح از طرح‌های دیگری که ارائه شده بود مثبت‌تر است.

به گزارش مجله رز، به نقل از پایگاه خبری بصیرت، جو بایدن رئیس‌جمهور آمریکا که در آستانه کارزار انتخاباتی به سر می‌برد و شکست راهبردی اسرائیل در جنگ غزه برایشان گران تمام می‌شود مایل به آتش بس است به این خاطر طرحی در راستای آتش بس در وهله اول ناظر بر توقف جنگ در شش ماه ارائه داده که از نظر کارشناسان منطقه ابهامات زیادی دارد. حسن هانی‌زاده کارشناس و تحلیلگر سیاست خارجی و مسائل منطقه در این‌باره با ما گفتگو کرده است.

حسن هانی‌زاده کارشناس و تحلیلگر سیاست خارجی و مسائل منطقه در گفتگو با پایگاه خبری تحلیلی بصیرت نظر خود را در خصوص طرح توقف جنگ و آغاز آتش‌بس شش ماهه که از سوی رئیس‌جمهور آمریکا مطرح شده را ارائه داد و در این‌باره گفت: در طی ماه‌های گذشته آمریکا و بسیاری ازکشورها به صورت تلویحی و با ارائه طرح‌هایی که چندان عملیاتی نبوده خواستار توقف جنگ بوده اند، اما طرح‌ها یک سویه و به نفع رژیم صهیونیستی بوده تا به نفع مردم غزه، بنابراین نمی‌توان این بار نیز به اتمام جنگ با این طرح امیدوار بود هر چند نسبت به طرح‌های دیگر مثبت است.

وی در این‌باره خاطر نشان کرد: از سوی دیگر باید به این موضوع مهم اشاره شود که به نظر می‌رسد طرح جو بایدن بیشتر جنبه تبلیغات انتخاباتی داشته باشد تا طرحی واقع بینانه و عملیاتی.

این کارشناس سیاست خارجی و مسائل منطقه یادآور شد: تا زمانی که طرح مرتبط با آتش‌بس و توقف جنگ در غزه وارد مرحله عملیاتی نشود نمی‌توان نسبت به این طرح خوشبین بود چرا که تاکنون ۱۰ دور مذاکره در طول هشت ماه گذشته بین طرف‌های بحران غزه صورت گرفته، اما به نتیجه خاصی نرسیده است.

هانی‌زاده تصریح شد: طرح‌های زیادی در خصوص جنگ غزه در خصوص آتش بس و توقف جنگ تا کنون ارائه شده که از آنجمله می‌توان به طرح‌های ارائه شده از سوی کشورهای مختلفی مثل مصر، قطر و فرانسه و حتی در گذشته از سوی اتحادیه اروپا اشاره کرد، اما واقعیت این است که هیچ کدام از این طرح‌ها مورد موافقت رژیم صهیونیستی قرار نگرفته است.

وی معتقد است: از نظر بنیامین نتانیاهو مهم طرحی قابلیت اجرایی دارد که دستاوردی برای وی داشته باشد و این دستاورد چیزی نیست جز پیروزی نظامی و خلع سلاح نظامی حماس و جهاد اسلامی که نتانیاهو در تحقق آن تاکنون ناکام مانده و محال است که خواست مورد نظر نتانیاهو محقق شود.

هانی‌زاده در خصوص نکات و ابهامات طرح ارائه شده از سوی رئیس‌جمهور آمریکا در راستای آتش‌بس شش ماهه در غزه بیان داشت: طرح ارائه شده از سوی آقای بایدن رئیس‌جمهور آمریکا نسبتا طرح مثبتی قلمداد می‌شود به شرط اینکه دولت آمریکا با فشار به نتانیاهو بتواند زمینه‌های عملیاتی شدن آن را فراهم کند، پس یکی از مسائل مهم و تاثیرگذار در اجرای طرح این است که طرف اسرائیلی این شروط را بپذیرد.

این کارشناس مسائل منطقه در این‌باره تصریح نمود: در صورتی طرح شش ماهه آتش بس رئیس‌جمهورآمریکا اجرایی می‌شود که نتانیاهو و ارتش اسرائیل حاضر به عقب نشینی از غزه و رفح و خان یونس شوند، اما مساله مهمتری که اجرای این طرح شش ماهه را مبهم کرده وجود مسائلی است که بدان اشاره نشده است که در جنگ غزه بسیار حائز اهمیت هستند.

وی در این‌باره توضیح بیشتری داد و گفت: به عنوان مثال گوشه‌ای از تاریکی‌های این طرح را می‌توان به وجود ابهاماتی در خصوص آینده غزه، وضعیت حماس و جهاد اسلامی و موضوع تسلیحات این دو جنبش مبارز اشاره کرد. در خصوص موارد توضیح داده شده تا کنون از سوی دولت آمریکا و اسرائیل پیشنهاداتی ارائه نشده، پس این طرح از جهات بسیاری مبهم است و باید شفاف‌تر شود.

کارشناس و تحلیلگر سیاست خارجی و مسائل منطقه بیان داشت: در طرح توقف جنگ به صورت شش ماهه که از سوی رئیس‌جمهور آمریکا ارائه شده محورهای مختلفی مثل آینده غزه، بازگشت رهبران حماس و جهاد اسلامی سخنی به میان نیامده است، اما علی رغم مسائل عنوان شده به نظر می‌رسد این طرح از طرح‌های دیگری که تا کنون ارائه شده بود مثبت‌تر است بنابراین باید دید در مرحله عمل چه اتفاقی رخ خواهد داد و آیا منافع مردم غزه و گروه‌های جهادی تامین می‌شود؟

انتهای پیام

نمایش بیشتر

تحریریه اقتصادی

سلام! من یک خبرنگار اقتصادی با تجربه هستم. در حوزه اخبار و تحلیل‌های مرتبط با اقتصاد فعالیت می‌کنم. با درک عمیقی از پیچیدگی‌ها و رویدادهای مختلف در دنیای اقتصاد، سعی می‌کنم تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌های قابل اعتماد را به شما ارائه دهم.
دکمه بازگشت به بالا