اقتصادی

نگاه ویژه دولت در لرستان برای مدرسه‌سازی/ مدارس خشتی جمع می‌شود – خبرگزاری آنلاین | اخبار ایران و جهان

خبرگزاری آنلاین – گروه استان‌ها: تعدد مدارس کپری، سنگی و فرسوده در مناطق مختلف لرستان موجب کاهش بازدهی آموزش و انتقادات والدین و دانش‌آموزان شده است، موضوعی که تاکنون در شهرستان‌های مختلف استان شاهد آن بوده‌ایم.

در لرستان باوجوداینکه خیرین مدرسه‌ساز همواره در کنار خدمات دولت پای‌کار مقاوم‌سازی مدارس تخریبی و فرسوده بوده‌اند، اما همچنان در برخی مناطق استان شاهد تحصیل دانش‌آموزان در مدارس تخریبی، فرسوده و کانکس‌ها هستیم.

تحصیل در مدارس خشتی گلی و کپری

محمدعلی رضوی رئیس مجمع خیرین مدرسه‌ساز لرستان دراین‌رابطه در گفت‌وگو با خبرنگار آنلاین، اظهار داشت: خیرین مدرسه‌ساز بالای ۳۰ درصد مدارس کل کشور را احداث و تحویل آموزش‌وپرورش داده‌اند.

وی گفت: در لرستان نیز همین امر تحقق پیدا کرده است.

رئیس مجمع خیرین مدرسه‌ساز لرستان با اشاره به وجود مدارس کپری به‌صورت خشتی و گلی و همچنین سنگی در لرستان، عنوان کرد: این مدارس بسیار خطرناک و فاقد هر نوع ایمنی هستند.

رضوی با بیان اینکه با کمک خیرین و همچنین نوسازی مدارس توانسته‌ایم تعداد زیادی از این مدارس را تبدیل به مدارس استاندارد کنیم، افزود: بااین‌وجود متأسفانه بالای ۱۵۰ مدرسه خشتی، گلی و سنگی در استان وجود دارد.

نگاه ویژه دولت در لرستان برای مدرسه‌سازی/ مدارس خشتی جمع می‌شود

مدارس خشتی گلی هیچ‌گونه ایمنی ندارند

وی تصریح کرد: این مدارس فوق‌العاده خطرناک هستند و هیچ‌گونه ایمنی ندارند و باید تخریب و مدارس استاندارد به‌جای آنها ساخته شود.

رئیس مجمع خیرین مدرسه‌ساز لرستان با بیان اینکه لرستان از نظر فضاهای آموزشی جزو استان‌های بسیار محروم است، گفت: خوشبختانه رسانه‌ها نقش بسیار خوبی در جذب خیرین مدرسه‌ساز در استان داشته‌اند.

رضوی با تأکید بر اینکه برخی از خیرین به‌صورت ۱۰۰ درصدی اقدام به ساخت مدارس می‌کنند و برخی نیز به‌صورت مشارکتی با نوسازی مدارس همکاری دارند، افزود: همچنین هر فردی با هر توانایی مالی می‌تواند در ساخت یک مدرسه مشارکت داشته باشد.

نگاه ویژه دولت در لرستان برای مدرسه‌سازی/ مدارس خشتی جمع می‌شود

خیرین منتظر تحقق سهم دولت هستند

وی در ادامه سخنان خود با بیان اینکه بخش عمده‌ای از جایگزینی مدارس استاندارد به‌جای مدارس کانکسی با مشارکت خیرین مدرسه‌ساز صورت‌گرفته است، افزود: اگر تأمین اعتبار به‌موقع از سوی نوسازی مدارس صورت گیرد خیلی بیشتر از این می‌توانیم مدرسه بسازیم.

رئیس مجمع خیرین مدرسه‌ساز لرستان با بیان اینکه حدود ۱۲۶ پروژه در دست اجرا در استان بوده که سهم خیرین در آنها پرداخت و سهم دولت باقی‌مانده است، افزود: با کمک استاندار می‌توان این اعتبار را جذب کرد.

رضوی، تأکید کرد: امیدواریم سهم دولت دراین‌رابطه پرداخت شود تا بتوانیم مدارس نیمه‌تمام را هر چه زودتر تکمیل کنیم، گله‌مندی اکثر خیرین ما این است که مدارسشان زودتر تمام شود و این می‌طلبد که استاندار، سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی و… اعتبارات این امر را پرداخت کنند.

نگاه ویژه دولت در لرستان برای مدرسه‌سازی/ مدارس خشتی جمع می‌شود

وجود ۱۰۰۰ مدرسه فرسوده و کُلنگی در لرستان

یونس بهاروند مدیرکل نوسازی مدارس لرستان نیز دراین‌رابطه در گفت‌وگو با خبرنگار آنلاین، اظهار داشت: در سطح استان لرستان حدود چهارهزار و ۵۰۰ مدرسه وجود دارد و دانش‌آموزان در آنها مشغول تحصیل هستند.

وی عنوان کرد: از این تعداد حدود سه هزار مورد مستحکم هستند که در دهه‌های اخیر ساخته شده‌اند و ضوابط آئین‌نامه‌ای و ایمنی در آنها رعایت شده است.

مدیرکل نوسازی مدارس لرستان در ادامه سخنان خود با بیان اینکه همچنین بیش از هزار مدرسه در استان داریم که فرسوده و کلنگی هستند و نیاز به تخریب، بازسازی و بهسازی دارند، افزود: حدود ۸۰۰ مدرسه در استان بعد از انقلاب ساخته شده اما نیاز به مقاوم‌سازی دارند.

نگاه ویژه دولت در لرستان برای مدرسه‌سازی/ مدارس خشتی جمع می‌شود

تحصیل دانش‌آموزان در ۳۵۰ مدرسه کانکسی

بهاروند، بیان داشت: در سطح استان ۳۵۰ مدرسه کانکسی داریم، بعضی از مناطق تعداد دانش‌آموزانش در حدی نیست و به‌صرفه اقتصادی نیست که برایشان مدرسه ساخته شود، در مناطق صعب‌العبور قرار دارند.

وی با بیان اینکه با همه این اوصاف نوسازی مدارس از سال ۱۴۰۱ طرحی را در دستور کار قرار داده که آن هم جمع‌آوری مدارس کانکسی و احداث مدارس استاندارد به‌جای آنها بوده است، گفت: این امر در مدارس کانکسی با جمعیت دانش‌آموزی بالای ۱۰ نفر در حال انجام است.

مدیرکل نوسازی مدارس لرستان، تصریح کرد: استان لرستان در سال ۱۴۰۱، احداث حدود ۱۶۸ مدرسه استاندارد به‌جای مدارس کانکسی را در دستور کار قرار داد، در قالب تفاهم‌نامه با بنیاد برکت مقرر شد که این بنیاد ۴۰ درصد از اعتبارات این امر را پرداخت کند که با اختصاص اعتبارات سازمان نوسازی مدارس، حدود ۷۰ مدرسه احداث و جایگزین مدارس کانکسی شد.

بهاروند، ادامه داد: ۳۰ مدرسه دیگر نیز تا ماه آینده آماده می‌شوند، در این حوزه با کمبود اعتبار مواجه هستیم، با این اوصاف با همکاری خیرین و همچنین بنیاد برکت حدود ۶۸ مدرسه دیگر را امسال شروع خواهیم کرد، همچنین حدود ۳۲ پروژه دیگر از سوی خیریه «حاج احمد ابراهیمی» در دستور کار قرار داده‌ایم.

نگاه ویژه دولت در لرستان برای مدرسه‌سازی/ مدارس خشتی جمع می‌شود

نگاه ویژه دولت سیزدهم به مدرسه‌سازی

وی تأکید کرد: برنامه این است حدود ۱۰۰ مدرسه را امسال احداث کنیم.

مدیرکل نوسازی مدارس لرستان با بیان اینکه طی دو سال گذشته ۲۱۶ مدرسه با ۶۹۰ کلاس درس در استان ساخته شده است، گفت: این در حالی است که هشت سال قبل از این دو سال، ۲۰۳ پروژه با ۹۲۶ کلاس در استان ساخته شده بود.

بهاروند، تأکید کرد: تمرکز ما طی دو سال گذشته احداث مدرسه در مناطق محروم استان بوده و در دولت سیزدهم این اثبات شده که در بعد مدرسه‌سازی به‌اندازه هشت سال قبل از آن کار انجام‌گرفته است.

وی با بیان اینکه دولت سیزدهم در عمل در این حوزه پای‌کار بوده است و الان مدارس ساخته شده در این دولت با مدارسی که در شهرها وجود دارند هیچ تفاوتی ندارند، افزود: تحقق عدالت آموزشی به لحاظ فضای آموزشی، تربیتی و استفاده از معلمان شایسته در تمام نقاط استان اولویت دولت بوده است.

مدیرکل نوسازی مدارس لرستان تأکید کرد: هیچ دانش‌آموزی در استان به‌خاطر بعد مسافت و دوری از مراکز شهرستان‌ها از تحصیل محروم نخواهد شد.

نگاه ویژه دولت در لرستان برای مدرسه‌سازی/ مدارس خشتی جمع می‌شود

نیازمند تأمین اعتبارات بیشتر هستیم

بهاروند در ادامه سخنان خود با بیان اینکه در شهریورماه سال جاری ۴۷ کلاس درس در استان تحویل آموزش‌وپرورش خواهد شد، این عدد علاوه بر مدارسی بوده که قبلاً ساخته شده‌اند، گفت: تلاش بر این است که در صورت تأمین اعتبار تمام مدارس کانکسی دارای بالای ۱۰ دانش‌آموز تا پایان سال ۱۴۰۳ در استان جمع‌آوری شوند.

وی با اشاره به پیگیری برای پرداخت مطالبات خیرین مدرسه‌ساز استان، گفت: همچنان با وجود منابعی که در اختیار داریم، اما چندبرابر کار را هدف‌گذاری کرده‌ایم که انجام دهیم.

مدیرکل نوسازی مدارس لرستان با تقدیر از همکاری و مشارکت خیرین مدرسه‌ساز با این اداره کل در استان، گفت: جا دارد که این همکاری و مشارکت خیرین برای ساخت مدارس استمرار داشته باشد.

نمایش بیشتر

تحریریه اقتصادی

سلام! من یک خبرنگار اقتصادی با تجربه هستم. در حوزه اخبار و تحلیل‌های مرتبط با اقتصاد فعالیت می‌کنم. با درک عمیقی از پیچیدگی‌ها و رویدادهای مختلف در دنیای اقتصاد، سعی می‌کنم تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌های قابل اعتماد را به شما ارائه دهم.
دکمه بازگشت به بالا