«لوکا» اثر محسن شریفیان یکی از ۱۰ اثر برگزیده جهان شد

آفتاب‌‌نیوز :

مجله «سانگ‌لاینز» (Songlines) یک مجله موسیقایی با گستره فعالیت در موسیقی جهان است که در بریتانیا به صورت الکترونیکی و فیزیکی منتشر می‌شود. معرفی آثار موسیقی در گونه‌های مختلف از دیرباز تا موسیقی‌های جدید، انتخاب بهترین آلبوم‌های موسیقی دنیا، معرفی هنرمندان این عرصه و اعطای جایزه سال از اهم فعالیت‌های این نشریه است.

آلبوم «لوکا» اثر محسن شریفیان به عنوان یکی از ۱۰ آلبوم برگزیده در بخش بَگپایپ (نی انبان) جهان، توسط این مجله در ماه می ۲۰۲۴ انتخاب و معرفی شده است.

آلبوم دیوی اسپیلان ایرلندی نوازنده بگ پایپ و برنده جایزه گرمی، نیز در میان برگزیدگان مجله «سانگ‌لاینز» است.

کریس ویلسی ژورنالیست این مجله، محسن شریفیان و آلبوم «لوکا» را چنین توصیف می کند: «شریفیان، نوازنده چند ساز و آهنگساز متولد استان بوشهر در جنوب ایران، از مهمترین هنرمندان آن کشور در حفظ و ترویج موسیقی و رقص محلی سنتی است. نی‌انبان او نقش برجسته‌ای را در این مجموعه فوق‌العاده بازی می‌کند، جایی که ریتم‌های کوبه‌ای، زیرملودی‌های مست‌کننده فضای خیال انگیزی را می سازند.»

مجله‌ بین‌المللی «سانگ لاینز» در سال ۱۹۹۹ در انگلستان راه‌اندازی شده است. این نشریه به طور تخصصی به بررسی موسیقی نواحی مختلف جهان می‌پردازد.

این مجله سال ۲۰۱۳ نیز آلبوم مشترک کیهان کلهر نوازنده‌ ایرانی و اردال ارزنجان نوازنده‌ ساز باقلاما از ترکیه را در میان ۱۰ اثر برگزیده‌ سال ۲۰۱۳ معرفی کرد.

آلبوم «لوکا»، تجربه سال‌ها اجرای گروه موسیقی «لیان» با سرپرستی محسن شریفیان است که در آخرین روزهای سال ۱۴۰۰ روانه بازار موسیقی کشور شد.

محسن شریفیان در روز رونمایی از این آلبوم گفته بود: «زمانی که آواهای رام کُننده موج‌ها و بادها را به روایت ناخداها و دریانوردهای جنوب دنبال می‌کردم، به نغمه‌های دیگری در کرانه‌های خشک خلیج فارس رسیدم! هجاهای بیابانگردی که کارشان رام کردن شترها بود. پایش که بیفتد شتر، بدمست می‌شود! بدتر از هر جهازِ در موجی، وحشی تر از هر دریایی! در کهن بندر بوشهر به شتر، «لوک» و به ساربانش، «جَت» می‌گویند. جت‌ها، لوک‌ها را با ترانه راه می‌بردند… گفت و گویی به رسم دریا و ساحل!»

نوزدهمین اثر مولتی مدیای محسن شریفیان نوازنده و پژوهشگر بوشهری حاوی ۱۰ قطعه منتخب از محبوب‌ترین قطعات گروه موسیقی «لیان» بوده و ترانه‌های آن از میان شعرهای شاعران فولک جنوبی انتخاب شده‌ است.

محسن شریفیان خواننده، آهنگساز، نویسنده و نوازنده سازهای نی‌انبان، نی‌جفته و فلوت متولد ۱۳۵۴ در بوشهر است. وی دارای نشان درجه‌یک هنری (معادل دکتری) در رشته موسیقی و نوازندگی نی‌انبان از وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی و دارای مدرک کارشناسی علوم اجتماعی با گرایش پژوهشگری است.

شریفیان فعالیت موسیقایی خود را با تأسیس گروه موسیقی «لیان» در سال ۱۳۷۲ آغاز کرد. وی در سی و هشتمین جشنواره موسیقی فجر، دو جایزه؛ در حوزه کتاب‌های پژوهشی (تاریخی و فنی) برای کتاب «باب الهوا، موسیقی مردم‌شناسی جزیره کیش» و بخش موسیقی نواحی برای آلبوم «لوکا» را از آن خود کرد.

خروج از نسخه موبایل