کسب و کار محلیمجله عمومی

ویژگی های یک تیم طراحی بسته بندی خوب

به آخرین خرید خود فکر کنید. چه محصولی را با چه طراحی بسته بندی خریداری کردید و چه چیز باعث شد تا آن محصول را از آن برند خاص انتخاب کنید؟ آیا چیزی شما را برای خرید محصول مد نظرتان در همان لحظه ترغیب کرد یا از قبل به آن نیاز داشتید؟ حالا که دارید به این موضوع فکر می کنید، احتمالا تا الان متوجه شده‌اید که بی شک طراحی بسته بندی و طراحی ساک دستی محصول در خرید شما بی تاثیر نبوده. البته درست است که شاید به آن شامپو نیاز داشتید و اینکه قبل از انتخاب خود سعی کردید از رایحه خوب آن مطمئن شوید. اما چرا ناخودآگاه اول به سراغ آن شامپوی جذاب می‌روید؟

پاسخ به قدری ساده‌ست که گاهی به آن اعتنا نمی‌شود. شما ناخودآگاه جذب آن محصول شده‌اید چون طراحی و ساختار آن حتی برای لحظه ای کوتاه به شما احساس خوب و خوشایدی داده است. شاید تا 100 سال پیش کسی بسته بندی را چیزی جز ابزار نگه داری و محافظت از کالا نمی‌دید اما امروزه هدف از پکیجینگ بسیار فراتر از آن است.

تمایز طراحی بسته بندی محصولات غذایی

برندینگ در صنعت مواد غذایی دنیای خودش را دارد. رنگ‌ها، المان‌ها، عکس‌ها، متون و حتی جنس استفاده شده در بسته بندی مواد غذایی با هیچ حوزه دیگری قابل قیاس نیست. در محصولات غذایی مانند خیلی از حوزه ها راجب نشان دادن یک ماهیت پر قدرت، رسمی و فوق حرفه‌ای نیست. بسته بندی خلاقانه مواد غذایی در اینجا الهامی از طبیعت، تمام رنگ لعاب و احساساتش است. برای همین در بسته بندی رنگ‌ها روشن‌تر و مهیج‌تر از همیشه هستند. برای القای حس شوق و صمیمیت اشکال و تایپ‌های استفاده شده معمولا گوشه گرد بوده و خود را به وضوح نشان میدهند.

به نقل از دیوید کارسون، یکی از نکات بسیار مهم در بسته بندی مواد غذایی توجه به نوع محصول می باشد، به طوریکه نه تنها باعث محافظت از آن در شرایط مختلف شود بلکه در میزان فروش نیز تاثیر بسزایی داشته باشد. مسلما بسته بندی زعفران و سبزیجات تفاوت زیادی با هم داشته و یک طراح گرافیک با هنر و دانش ویژه می تواند بین هر بسته بندی تمایز قائل شود و به نتیجه ی مطلوب دست پیدا کند.

گذشته از بخش طراحی، حفظ فاکتورهای سلامت و بهداشت محصول نیز بسته بندی و جنس متریال آن را مهم می‌کند. چرا که بسته بندی اشتباه یا بی کیفیت در وضعیتی غیر قابل پیشبینی می‌تواند محصول را خراب و غیر قابل مصرف سازد. همچنان با وجود تمام این اصول و نکات، نمیتوان برای هر یک از مواد غذایی یک نسخه پیچید. برای همین می‌توانید در ادامه راجب طراحی بسته بندی محبوب‌ترین محصولات غذایی بیشتر بخوانید:

بسته بندی نوعی برندسازی است و متمایز کردن آن میان موجی از رقبا در قفسه فروشگاه کار آسانی نیست. استایل طراحی محصولتان، هویت بصری برند شماست و تلاش شما برای نشان دادن این هویت به بهترین شکل ممکن، در رشد برندتان نقش بسیار موثری خواهد داشت. برای همین این مقاله قصد دارد راهنما و آموزشی جامع جهت داشتن یک طراحی بسته بندی موفق در فروش باشد. شما با مطالعه کامل این مطالب در مثال‌های عملی بسته بندی یاد میگیرید که یک بسته بندی چگونه ساختاربندی و خلق می‌شود و چطور میتوان آن را به یک بازاریاب خاموش و 24 ساعته برای محصولتان تبدیل کرد. اما قبل از هر چیز بگذارید با هم به تعریفی درست از این موضوع برسیم:

طراحی بسته بندی چیست؟

یک طراحی حرفه‌ای بسته بندی، جذابترین جنبه های محصول را به وضوح نمایش می دهد، کاربرد اصلی محصول را به رخ می‌کشد، روش استفاده از این کارایی را نشان داده و از همه مهم‌تر مخاطب را ترغیب به خرید می‌کند. برای همین طراحی بسته بندی کالا خواه ناخواه یکی از اصلی‌ترین فاکتورهای انتخاب خرید مشتریان است. داشتن یک بسته بندی باکیفیت، ظریف و جذاب به طور مستقیم (و غیر مستقیم) باعث می‌شود تا مشتریان محصول شما را بدون تردید به دیگر محصولات موجود در قفسه فروشگاه ترجیح دهند.

تفاوت بسته بندی و لیبل

لیبل و بسته بندی، دو عنصر مجزا در طراحی محصولات هستند. بسته بندی، تمام موادی که برای بسته بندی و حمل و نقل محصول به کار می رود را شامل می شود. بسته بندی هدفش اطمینان حاصل از حفاظت محصول در حین حمل و نقل و ارائه آن به مشتری در شرایطی بهینه است.

در مقابل، لیبل داده هایی هستند که بر روی انواع بسته بندی، کارتن یا محصول سفارشی شده قرار می گیرند. این داده ها ممکن است شامل عنوان محصول، محتویات، توضیحات، شناسه محصول، قیمت و هشدارهایی مثل راهنمایی های ایمنی و اطلاعات تغذیه باشند. در کل، بسته بندی برای حفاظت محصول استفاده می شود، در حالی که برای ارائه داده های کامل به مصرف کننده می باشد.

پادکست طراحی بسته بندی را از زبان ظریف گرافیک بشونید!

اگر وقت یا حوصله مطالعه کامل این مطلب را ندارید، میتوانید خلاصه ای از آن را در فایل صوتی زیر گوش کنید.

چرا طراحی بسته بندی محصول تا این حد اهمیت دارد؟

می توان گفت که بسته بندی های مختلف، زندگی هر روز ما را احاطه کرده‌اند؛ حتی اگر بخواهیم این به گذری به قرن‌ها پیش داشته باشیم، تاریخچه بسته بندی به قدمت‌های بسیار دور باز می‌گردد، زیرا انسان‌های نخستین همواره به دنبال راه‌هایی برای حفاظت از مواد غذایی، ابزار و لوازم شخصی خود بودند.

بسته بندی خلاقانه یک هنر است که با استفاده از معماری ابداعی و ایده‌های نوآورانه، قوطی‌ها و ظروف را به آثار هنری و بسته بندی مخاطب‌پسند تبدیل می‌کند. این روش بسته بندی، نه تنها در یک چشم به هم زدن توجه جلب می‌کند، بلکه به آنها زیبایی و جذابیتی خاص می‌بخشد که باعث فروش مستقیم محصول میشود. به خصوص اگر خلاقیت بسته بندی شما استفاده از محصول را ساده‌تر و کاربردی‌تر کرده باشد.

در عین حال، بسته بندی خلاقانه باید به نیازهای مشتریان نیز پاسخ دهد. استفاده از قوطی‌ها و ظروفی که به سادگی باز شده و استفاده از محصول را راحت‌تر می‌کند، از جمله جزئیاتی است که در بسته بندی خلاقانه مدنظر قرار می‌گیرد. هر چه بسته بندی راحت‌تر و کاربردی‌تر باشد، مشتریان بیشتری به آن جذب خواهند شد و احتمال خرید محصول افزایش خواهد یافت.

برای همین ساخت و طراحی یک بسته بندی چشم نواز که با محصول سازگار باشد، تمایز خود را بخوبی نشان داده و فروش محصول را حتی تا چند برابر افزایش خواهد داد. اما چرا طراحی بسته بندی؟ چگونه است که بسته بندی به تنهایی تا این اندازه در فروش محصول اثرگذار است؟

انواع روش های بسته بندی کالا چیست؟

با این همه اطلاعات؛ زمانی که حرف از بسته بندی می‌شود، هنوز که هنوزه ابهامات زیادی راجع به آن وجود دارد. شاید منظور برخی از افراد از بسته بندی جعبه‌ای متعلق به محصول باشد و برای برخی دیگر منظور پکیج پستی باشد که آن را درب خانه یا محل کار از مامور پست تحویل می‌گیرند. برای رفع ابهامات در ادامه انواع مختلف بسته بندی را معرفی می‌کنیم و در مورد هر یک بحث می کنیم:

بسته بندی اولیه یا اصلی

این گونه بسته بندی به جعبه، پلاستیک یا هر نوعی از بسته بندی اشاره دارد که محصول داخل آن را لمس کند. بسته بندی مصرف کننده؛ نوعی از بسته بندی است که خریدارِ جزء قبل از مصرف محصول به سراغ آن می‌رود و از آنجایی که عموما برای مصارف کم تولید شده به آن بسته بندی مصرف کننده می‌گویند.

بسته بندی ثانویه

بسته بندی اولیه معمولا داخل این بسته بندی در واحدهای بزرگ‌تر قرار می‌گیرد. وظیفه این بسته بندی نگهداری و محافظت از بسته بندی اولیه (و البته محصول داخل آن) است.

البته توجه داشته باشید که این بسته بندی اکثرا اولین برداشت مخاطب از محصول است و همین موضوع طراحی آن را بسیار مهم می‌کند. همین طور بسته بندی ثانویه هنگام حمل و نقل و نگهداری در انبار به همراه محصول بوده و از این رو استقامت بالا مهمتر از بسته بندی اولیه است.

بسته بندی ثالثیه

در آخرین نوع بسته بندی، معمولا طراحی گرافیک اهمیت زیادی نداشته و مسئله مهمتر حفاظت از کالا است. خریداران جزئی عموما رنگی از این بسته بندی نمی‌بینند. مخاطب اصلی پکیج بسته بندی ثالثیه، تولیدکنندگان، صادرکنندگان و واسطه‌ها هستند که از آن برای توزیع گسترده محصول خود استفاده میکنند. برای همین جذابیت ظاهری این بسته بندی اهمیت چندانی ندارد اما از طرفی دیگر مقاومت آن باید نسبتا بیشتر از بسته بندی اولیه و ثانویه باشد.

مراحل طراحی بسته بندی به چه صورت انجام می‌شود؟

در طراحی گسترده بسته بندی برای داشتن یک خروجی بی نظیر، عبور از مراحل چالش برانگیر آن، جلوگیری از اتلاف وقت بیهوده و تحویل به موقع پروژه باید آن را در یک ساختار منظم جای داد.

در ادامه ما این ساختار را به 7 مرحله مختلف تقسیم می کنیم. حاصل اجرای اصولی این مراحل یک بسته بندی بی رقیب است که به راحتی در جمعی از بسته بندهای رقبا می‌درخشد.

مرحله اول: مفهوم بسته بندی و طراحی آن

بهترین راه شروع طراحی یک جعبه خلاق چیست؟ اولین قدم در طراحی هر بسته بندی درک مفهوم پشت آن است. این مفهوم معمولا با یک یا چند مشکل مطرح شده شروع می‌شود. در این قسمت باید نگاهی عمیق به تمامی جنبه های بسته بندی داشت و تمامی ناحیه هایی که نیاز به بهبود و پیشرفت دارند را شناسایی کرد. توجه داشته باشید که نقش این مرحله و اجرای آن سرنوشت بسته بندی را تعیین می‌کند.

تغییر کل طراحی یک محصول و یا ریدیزاین آن می‌تواند دلایل مختلفی داشته باشد. به عنوان مثال:

  • محصول شما جدید یا متفاوت شده است.
  • به دنبال یک طراحی بسته بندی جذاب هستید تا فروش محصول کنونی خود را افزایش دهید.
  • به دلایلی می‌خواهید به محتوای بسته بندی چیزی اضافه یا حذف کنید.
  • شاید بخواهید سایز بسته بندی را برای کاهش هزینه های حمل و نقل کوچک کنید.
  • برای بازارهای مختلف به بسته بندی هایی شخصی سازی شده و منطبق با همان بازار نیاز دارید.

با اینکه دلایل‌تان شاید متفاوت باشد، شما می‌توانید بدون سرپیچی از استانداردهای خود در بسته بندی‌تان، یک خروجی قابل پیش بینی و مطلوب داشته باشید. از این گذشته اگر از صفر به یک بسته بندی جدید نیاز دارید، شاید بخواهید مواردی همچون بازار هدف، سایز بسته بندی، الزامات قانونی و… را برای خود معین کنید.

پس از اینکه برای مشکلات مطرح شده، چندین راه‌حل ممکن پیدا شد، طراح بهتر است آن را برای اعضای تیم طراحی خود شرح داده و آنها را درگیر ماجرا کند. فراموش نکنید که تنها با یک همفکری تیمیِ درست می توان به درک و برداشت یکسان و در عین حال بی نقص از پیام بسته بندی رسید. زمانی که ترسیم اولین مرحله به پایان رسید، طراح خود را برای مرحله بعدی آماده می‌کند تا ایده‌ ها و بحث هایی که تا کنون پیش کشیده شد را در یک چارچوب منظم جای دهد.

مرحله دوم: برنامه ریزی و نقشه کشی مسیر

در این قسمت تیم طراحی محصول باید از خود چنین سوالاتی بپرسند:

  • با توجه به چالش‌های رو به روی تیم آیا می توانیم پروژه را در زمان مقرر شده تحویل دهیم؟
  • آیا بودجه درنظر گرفته شده برای آن کافی است؟
  • آیا این طرح پیشنهادی واقعا مشکلات شناسایی شده را برطرف می‌کند؟

علاوه بر این موضوع؛ برنامه ریزی برای طراحی بسته بندی به طراح برای تکمیل به موقع پروژه کمک میکند. وقتی هم که نقشه راه، مختص بسته بندی محصول شما طرح شود، این پروسه تقریبا از بخش تئوری خارج می‌شود.

مرحله سوم: تحقیق و بررسی و جمع آوری اطلاعات

با فرا رسیدن مرحله تحقیقاتی پروسه؛ طراح قبل از ورود به جزئیات، شروع به شرح استراتژی طراحی بسته بندی محصول شما می‌کند. بسته به محصول، بازار هدف، اهداف مشخص شده در مرحله مفهوم طراحی بسته بندی، طراح با کمک تیم خود نگاهی دقیق‌تر به موارد زیر خواهد داشت:

  • تحقیق روی مشتری
  • تحقیق روی بازار
  • نمونه اولیه طرح بسته بندی

اگر میخواهید روند طراحی شما از صفر شروع شود، تحقیق رو مشتری در اینجا راه‌حل شماست. طراح با شناخت بهتر مخاطب برند می‌تواند به درک خوبی از خواسته و نیاز او برسد.در تحقیق روی بازار نیز، طراحی بسته بندی شما با بسته بندی سرسخت‌ترین رقبایتان در همان حوزه مقایسه می‌شود. تحقیقات مربوط به طراحی بسته بندی شما نه تنها شامل بررسی رقبا و محصولاتش بوده بلکه به سمت آنالیز دقیق هویت، بسته بندی و بازار کنونی خود برند می‌رود. هدف از این همه بررسی و آنالیز، ساخت یک نمونه و طرح اولیه از ایده و ساختار بسته بندی است. این نمونه بعنوان قالب بسته بندی عمل کرده و نه تنها طراح بلکه خیال شما را از چیدمان درست طراحی روی بسته بندی راحت می کند.

نمونه طرح اولیه بسته بندی یا Dieline (در ضمن “دای لاین” نام یک است که برخی از نمونه کارهای ما نیز در اون منتشر شده) را می توان بعنوان یک طرح نمونه دو بعدی توصیف کرد که برای بسته بندی درست و اصولی یک نیاز است. هرچند در این نمونه نیازی به نشان دادن اطلاعات جزئی مثل لوگوی برند، طرح های هنری و… نیست.

در عوض این نمونه اولیه باید شامل رنگ‌ها، نام محصول، نیازهای قانونی و دیگر موارد مهم بسته بندی باشد. معمولا قبل از ساخت طرح نهایی چندین آزمون و خطا و پیش طرح برای رسیدن به یک خروجی رضایت بخش رسم می‌شود.

مرحله چهارم: رسم طرح کلی بسته بندی

طبق نمونه اولیه طرح، تحقیقات انجام شده کسب و کار مشتری و اهداف بسته بندی، طراح شروع به نهایی سازی طرح خود می‌کند. در این مرحله در حالی که طراحان روی تولید، بهبود و تقویت ظاهر بسته بندی کار می‌کنند، تولید کنندگان محتوا و حتی کپی رایتر ها (تبلیغ نویس‌ها) با محتوای متنی بسته بندی سر و کار دارند.

بخش بسیار زیادی از این مرحله عملی و اجرایی است. اینجاست که طراح با بکارگیری دریافته ها و آموخته های خود از مراحل قبل، دست به کار شده و با کمک تیمش ایده خود را از طراحی بسته بندی محصول شما به طور کامل رسم می‌کند.

در اینجا موارد جزئی بسته بندی شامل بارکدها، آدرس شرکت، لوگوی برند، محتوا و ظاهر بسته بندی تولید شده و جای خود در طرح کلی بسته بندی پیدا میکنند. پس از اولین طرح بندی، زمان ورود به مرحله ای می‌رسد که گاها دست کم و یا حتی نادیده گرفته می‌شود.

حالا چرا شرکت طراحی بسته بندی این‌پک ؟

آژانس و استودیو خلاق ظریف گرافیک با اطمینان بهترین خدمات طراحی لوگو و بسته بندی برای محصول شما ارائه می‌دهد.

ما یک شرکت طراحی گرفیک هستیم که پروژه های موفق زیادی را با عنوان طراحی لوگو حرفه ای، و بروشور، و ست اداری به پایان رساندیم اما تمرکز ما همیشه و همیشه روی طراحی بسته بندی بوده و خواهد بود. ولی این موضوع نباید دلیل انتخاب شما باشد. برای همین در ادامه چند مورد یا دلیل که شرکت چاپ و طراحی بسته بندی ما را خاص کرده را معرفی می‌کنیم:

کیفیت طراحی

بیش از نیم دهه است که ما بعنوان یک شرکت طراحی جعبه بسته بندی فعالیت می‌کنیم و تا کنون با صدها پروژه طراحی بسته بندی در سابقه کار خود حالا به نقطه‌ای رسیده‌ایم که ما با افتخار در طراحی بسته بندی، خود را یک مجموعه حرفه ای و متخصص می‌دانیم و میتوانیم این موضوع را ثابت کنیم!

حرف ما حرف است!

برای ما هیچ چیز بهتر از داشتن یک رابطه خوب و دوستانه با کارفرما نیست. رابطه‌ای پر ثمر برای هر دوطرف که اعتماد قوی در آن حتی به فراتر از فعالیت کاری و حرفه‌ای می‌رود. اما چنین رابطه‌ای به سادگی و خودی خود شکل نمی‌گیرد. برای همین است که احترام، صداقت و خوش قولی مستمر از ارزش‌های اصلی و توصیف کننده مجموعه ماست.

انعطاف پذیری بالا

از آنجایی خودمان در حال چرخاندن یک کسب و کار هستیم، با چالش‌ها و ددلاین های خود دست و پنجه نرم کردیم و بهتر از هر کس دیگری می‌توانیم موضع کارفرما را درک کنیم. برای همین دوست داریم نسبت به خواسته و نیاز های متفاوتش باری از دوش او برداریم.

این تازه شروع ماجراست!

تیم این‌پک در زمینه طراحی بسته بندی و چاپ محصولات داخلی، تجاری، بازرگانی، سوغاتی و غیره فعالیت های بسیاری داشته و در فروش و بازاریابی خاموش محصول نقش مهمی را ایفا نموده است. ما در تیم طراحی بسته بندی این‌پک بر آنیم تا با انجام مطالعات و بررسی های لازمی که در روند طراحی معرفی کردیم، شروع به طراحی بسته بندی محصولات نماییم و هر آنچه مشتریان از طراحی محصولات خود انتظار دارند را برآورده سازیم تا با اینکار نه تنها مصرف کننده، بلکه تولید کننده را نیز خوشحال کرده باشیم.

نمایش بیشتر

امیر علی مفید

امیر علی مفید هستم و چند سالی هست که در زمینه برسی و تحلیل اخبار اقتصادی فعالیت میکنم.امیدوارم این مطلب بدرد شما بخوره
دکمه بازگشت به بالا