اقتصادی

۴ نکته در مورد شاهکار جدید حزب‌الله لبنان در نبرد با صهیونیست‌ها

پیش از اینکه حزب الله لبنان پهپاد هرمس ۹۰۰ را هدف قرار دهد، شماری از کشورها درخواست خود برای خرید این پهپادها را به رژیم صهیونیستی داده بودند. معادله ای که به نظر می رسد اکنون آن ها را به تجدید نظر وادارد.

به گزارش مجله رز، به نقل از جهان نیوز: رژیم اشغالگر قدس همواره بر برتری فناوری نظامی خود در سطح منطقه خاورمیانه تاکید داشته و به آن مغرور بوده است. در این راستا، دولت های مختلف در آمریکا نیز حمایت همه جانبه نظامی(از صهیونیست ها) و تامین تجهیزاتی و تسلیحاتی آن به نحوی که از مدرن ترین تسلیحات برخوردار باشد را به یک قانون عرفی و نانوشته برای خودشان تبدیل کرده اند.

قانونی که سال هاست پابرجاست و هدف اصلی آن نیز حمایت از موقعیت نامشروع رژیم اشغالگر قدس در منطقه خاورمیانه است. با این حال، عملیات طوفان الاقصی در تاریخ هفتم اکتبر سال ۲۰۲۳، یک نقطه عطف قابل توجه در فروپاشی هیمنه ادعایی اطلاعاتی و نظامی رژیم صهیونیستی در سطح منطقه بود. اکنون نیز که بیش از شش ماه از آغاز جنگ غزه می گذرد، رژیم اشغالگر قدس به هیچکدام از اهداف تعریف شده خود در قالب جنگ مذکور دست نیافته و شاهد بوده ایم که به تازگی کلیه نیروهای اسرائیلی از نوار غزه(به جز تیپِ “ناحالِ” این رژیم) خارج شده اند.
موضوعی که بسیاری آن را به انزوای روزافزون اسرائیل در بحبوحه جنگ غزه و نگرانی های فزاینده رهبران ارشد رژیم اشغالگر قدس از وضعیت کنونی منطقه ای و بین المللی این رژیم و همچنین عدم وجود چشم انداز مشخص برای این رژیم در قالب جنگ غزه، مرتبط می دانند. با این همه، به تازگی و در بحبوحه طرح لفاظی های مختلف و متعدد مقام های ارشد رژیم اشغالگر قدس مبنی بر قریب الوقوع بودن حمله رژیم صهیونیستی به لبنان(در انتقام از حملات حزب الله لبنان به عمق اراضی اشغالی که در حمایت از ملت و مقاومت فلسطین انجام می شوند)، وقوع یک رویداد معنادار، موجب ایجاد یک زلزله و شوک بزرگ در اراضی اشغالی شده است.

ماجرا از این قرار است که حزب الله لبنان توانسته پهپاد مدرن و پیشرفته رژیم اشغالگر قدس موسوم به هرمسِ ۹۰۰ را ساقط کند. اقدامی که با عصبانیت قابل توجه مقام های ارشد اسرائیلی همراه شده و تبعات وخیمی را برای آن ها به همراه داشته است.

در این رابطه، در تحلیل رویداد مذکور و ضربه کاری جدیدِ حزب الله لبنان به رژیم اشغالگر قدس، توجه به ۴ نکته مهم به نظر می رسد.

یک: دسترسی حزب الله لبنان به فناوری های مدرن تسلیحاتی
رژیم اشغالگر قدس به هیچ عنوان انتظار نداشت که حزب الله لبنان بتواند یکی از مدرن ترین پهپادهای این رژیم را با موفقیت هدف قرار دهد و سرنگون کند. در این رابطه، “سید حسن نصرالله” دبیر کل حزب الله لبنان نیز در سخنرانی اخیر خود با اشاره به این رویداد، تاکید کرده که صهیونیست ها نخواهند فهمید که حزب الله چگونه توانسته اقدام مذکور را انجام دهد.

با این حال، حزب الله با ساقط کردن پهپاد هرمس ۹۰۰ رژیم صهیونیستی نشان داد که از حیث دسترسی به فناوری های مدرن تسلیحاتی، وضعیت بسیار خوبی دارد و سامانه های پدافند هوایی آن در آمادگی کامل به سر می برند. معادله ای که می تواند ضربات سنگین و راهبردی را به صهیونیست ها در صورت اراده آن ها در انجام ماجراجویی علیه لبنان به دنبال داشته باشد.

دو: آمادگی حزب الله لبنان برای جنگ با اسرائیل
صهیونیست ها در مدت اخیر به انحا مختلف، حزب الله لبنان و خاک این کشور را تهدید کرده و شاهد بوده ایم که کارزار گسترده ای از اقدامات تروریستی را برای متوقف کردن حملات حزب الله به عمق اراضی اشغالی که در حمایت از ملت و مقاومت فلسطین صورت می گیرند، انجام داده است. با این حال، حزب الله لبنان با اقدام قابل‌تامل اخیر خود در ساقط کردن پهپاد مدرن هرمس ۹۰۰ ارتش اسرائیل نشان داد که آمادگی کامل دارد در صورت وقوع سناریوی یک جنگ تمام عیار، برگ های تازه تری را نیز رو کند و فجایع و شکست های قابل توجهی را به اشغالگران صهیونیست تحمیل کند.
در این چهارچوب، همانطور که سید حسن نصرالله در روزهای نخست جنگ غزه گفت، در قابل این جنگ، نگاه‌ها باید به میدان باشد و متناسب با تحولات میدانی است که حزب الله دست به اقدام و کنش می زند. معادله ای که به وضوح در جریان اقدام اخیر حزب الله لبنان در هدف قرار دادن پهپاد هرمس ۹۰۰ نیز قابل مشاهده بوده و حزب الله از این طریق بر آن بوده تا پیام های واضحی را به طرفِ صهیونیست بفرستد.

سه: تحمیل خسارت سنگین به صنعت تسلیحاتی رژیم صهیونیستی
پهپادهای هرمس ۹۰۰ که در حقیقت نسخه ارتقا یافته و مدرن تر پهپادهای هرمس ۴۵۰ به شمار می روند، از جمله تجهیزات نظامی هستند که جزو افتخارات صنعت نظامی رژیم اشغالگر قدس محسوب می شدند. پیش از اینکه حزب الله لبنان پهپاد هرمس ۹۰۰ را هدف قرار دهد، شماری از کشورها درخواست خود برای خرید این پهپادها را به رژیم صهیونیستی داده بودند.
در این چهارچوب، تحلیلگران نظامی بر این باورند که ساقط شدن پهپادهای مذکور به دست حزب الله، سبب می‌شود تا کشورهای متقاضی این پهپادها نیز درخواست خود را به دلیل آسیب پذیر بودنِ پهپادهای مذکور، پس بگیرند. موضوعی که هم به غرور ادراکی صهیونیست ها و هم صنعت نظامی-تسلیحاتی آن خسارات جدی را تحمیل کرده و به یک آبروریزی تمام عیار برای این رژیم تبدیل شده است.

چهار: تکرار یک معادله معنادار
در نهایت باید گفت که اقدام قابل توجه حزب الله لبنان در هدف قرار دادن پهپاد هرمس ۹۰۰ ارتش اسرائیل، بار دیگر ثابت کرد که نادانسته‌های رژیم صهیونیستی در قیاس با دانسته های این رژیم در رابطه با حزب الله لبنان، به مراتب کمتر است و اساسا اشغالگران صهیونیست از نظر اطلاعاتی و جاسوسی، اشراف دقیقی را بر حزب الله لبنان ندارند.

معادله ای که البته پیشتر نیز بارها جلوه های عینی خود را به نمایش گذاشته و حامل این پیام معنادار برای صهیونیست ها است که در صورت ماجراجویی علیه لبنان، بایستی انتظار آشکار شدن شگفتانه های جدیدتری را نیز علیه خود داشته باشند. موضوعی که می تواند به صدور صورت حساب های سنگین و کمرشکنی برای این رژیم ختم شود.

انتهای پیام

نمایش بیشتر

تحریریه اقتصادی

سلام! من یک خبرنگار اقتصادی با تجربه هستم. در حوزه اخبار و تحلیل‌های مرتبط با اقتصاد فعالیت می‌کنم. با درک عمیقی از پیچیدگی‌ها و رویدادهای مختلف در دنیای اقتصاد، سعی می‌کنم تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌های قابل اعتماد را به شما ارائه دهم.
دکمه بازگشت به بالا