کسب و کار محلیمجله عمومی

نحوه محاسبه قیمت آرماتور بندی

به گزارش برنا، بتن ماده‌ای قوی در برابر فشار و به همان اندازه شکننده در برابر نیروهای کششی است. طی سالیان دراز مهندسان با به‌کارگیری میلگرد در بتن توانسته‌اند این نقطه‌ضعف بتن را برطرف کنند.در حال حاضر در اجرای پروژه‌های ساختمانی قبل از بتن‌ریزی، عملیات آرماتوربندی انجام می‌شود. بتنی که همراه با آرماتوربندی به کار می‌رود را بتن مسلح می‌گویند که هم‌زمان دارای مقاومت فشاری بتن و استحکام کششی فولاد است. برای اینکه پروژه شما درنهایت به ساختمانی مستحکم تبدیل شود، باید مرحله آرماتوربندی را با حوصله و با دقت هرچه تمام‌تر انجام دهید.

تخمین بودجه، یکی از مراحل مهم در اجرای پروژه ساختمانی است. برای این کار شما باید تخمینی از مصالح موردنیاز خود و قیمت تقریبی آن‌ها، قیمت زمین در منطقه‌ای که مدنظر دارید، هزینه طی کردن مراحل اداری و دریافت مجوزهای ساخت و دستمزد نیروی کار داشته باشید؛ بنابراین به‌عنوان مهندس ساختمان باید بدانید چگونه دستمزد اجرای آرماتوربندی محاسبه می‌شود.

آرماتوربندی چیست؟

آرماتوربندی در قسمت‌های مختلف به‌صورت متفاوتی ایجاد می‌شود و بسته به نحوه اجرا، استحکام کششی متفاوتی خواهد داشت. قطر میلگردهای به‌کاررفته در آرماتوربندی، تعداد شبکه‌ها و ابعاد چشمه‌های آرماتوربندی با توجه به نوع کاربری و میزان بارگذاری مشخص می‌شود.

برای مثال وقتی قرار است تمام مقاومت فونداسیون از طریق آرماتوربندی تأمین شود، باید اجرای این مرحله بسیار حساب‌شده انجام شود تا استحکام کششی بالایی داشته باشد.

همچنین اجرای آرماتوربندی نیاز به مهارت و تجربه کافی دارد و به‌کارگیری نیروی متخصص برای این کار از ضروریات یک پروژه ساختمانی است.

در آرماتوربندی باید میلگردها با ترتیب خاصی کنار هم قرار گرفته و توسط جوشکاری سرد یا بست فلزی به یکدیگر متصل شوند که تنها یک فرد متخصص و با تجربه از عهده آن برمی‌آید. همچنین چه در مرحله اجرای آرماتوربندی و چه پس از اتمام آن باید نظارت کافی بر آن صورت بگیرد.

خرید، حمل، نگهداری و به‌کارگیری میلگرد آرماتوربندی

برای یک آرماتوربندی صحیح باید تمام مراحل مثل خرید سیم آرماتوربندی، خرید میلگرد و همچنین اسپیسر پلاستیکی با دقت بالایی انجام شود. در نظر داشته باشید میلگردی که برای اجرای آرماتوربندی استفاده می‌شود نباید هیچ‌گونه آلودگی مانند قیر یا سیمان داشته باشد.

وجود زنگ‌زدگی روی میلگرد هم می‌تواند باعث پوسیدگی آن و درنهایت موجب ترک خوردن بتن شود؛ بنابراین در زمان خرید، حمل و نگهداری میلگرد باید دقت کنید تا هیچ زنگ‌زدگی روی آن به وجود نیاید.

اغلب توصیه می‌شود از تجهیزات مکانیکی برای برش میلگرد استفاده کنید؛ زیرا برش میلگرد با دستگاه جوش می‌تواند مقاومت آن را پایین بیاورد. همچنین برای خم کردن و اتصال میلگردها باید روش مناسبی را انتخاب کرد. در آرماتوربندی باید تمام مراحل آماده‌سازی میلگردها ازجمله برشکاری، خم‌کاری و اتصال به روش سرد انجام شود.

در نظر داشته باشید قبل از خم کردن میلگرد باید آن را کاملاً صاف نمود و انجام هیچ‌گونه چکش‌کاری برای صاف یا خم کردن میلگرد مجاز نیست. بهتر است قبل از شروع این کار از اطلاع یابید.

اغلب برای اتصال میلگردها به یکدیگر آن‌ها را روی یکدیگر قرار داده و توسط مفتول و بهره‌گیری از روش‌های گره‌زنی آن‌ها را به یکدیگر متصل می‌کنند.

نکته مهم برای آرماتوربندی کف سازه‌های صنعتی رعایت فاصله‌ی مناسب میلگردها از قالب‌بندی است. این فاصله باید در حدود 5 تا 6 سانتی‌متر باشد تا مشکلی برای مرحله بتن‌ریزی به وجود نیاورد. استفاده از اسپیسر یا خرک‌های پلاستیکی هم یکی از روش‌های جداسازی میلگردهای فولادی از زمین بوده که می‌توانید در آرماتوربندی آن را به کار ببرید.

نحوه اجرای آرماتوربندی

همان‌طور که گفته شد اجرای آرماتوربندی در بخش‌های مختلف، بسته به استحکام کششی موردنیاز متفاوت است. به‌طور مثال برای آرماتوربندی سقف از چند میلگرد راست استفاده شده و در ستون‌ها و فونداسیون میلگردهایی خمیده و درهم‌تنیده به کار می‌روند. در مورد سایز میلگردها هم در نظر داشته باشید که برای سازه‌های بزرگ از میلگردهایی با قطر بزرگ‌تر استفاده می‌شود.

عوامل مؤثر بر محاسبه دستمزد اجرای آرماتوربندی

هزینه اجرای  آرماتوربندی در بیشتر مواقع با توجه به وزن میلگرد به دست آمده و گاهی نیز امکان دارد که دستمزد اجرای آرماتوربندی برحسب متراژ محاسبه شود. در مجموع وزن و سایز میلگرد، متراژ پروژه، ابعاد شبکه و چشمه‌های آرماتوربندی و شرایط محیطی پروژه ازجمله عواملی است که می‌تواند بر قیمت نهایی آرماتوربندی تأثیر بگذارد.

نکاتی که باید برای محاسبه هزینه دستمزد اجرای آرماتوربندی بدانید

به‌عنوان کارفرما و چه به‌عنوان پیمانکار برای محاسبه هزینه آرماتوربندی باید نکاتی را بدانید و آن‌ها را رعایت کنید:

  • شما به‌عنوان پیمانکار می‌توانید با به عهده گرفتن مرحله بتن‌ریزی، هزینه آرماتوربندی را کم کنید.
  • در نظر داشته باشید که تهیه نقشه آرماتوربندی، هرگونه آهن‌آلات و کلیه تجهیزات لازم برای آرماتوربندی به عهده کارفرما است. بنابراین اگر کارفرما هستید بهتر است از قیمت ‌روز مصالح ساختمانی اطلاع داشته باشید..
  • اگر شما به‌عنوان پیمانکار آرماتوربند به دنبال به عهده گرفتن پروژه‌ای هستید باید قبل از اینکه پیشنهاد قیمت خود را ارائه بدهید، محل پروژه را از نزدیک دیده و موارد مختلف آن را بررسی کنید.
  • پس از ارائه پیشنهاد، قیمت نهایی دستمزد اجرای آرماتوربندی بین پیمانکار و کارفرما مورد توافق قرار می‌گیرد. در این میان مبلغ مشخصی از کل قرارداد به‌عنوان حسن انجام کار در نظر گرفته می‌شود.
  • جالب است بدانید با افزایش حجم کار مبلغ دستمزد کمتر خواهد شد. به‌طور مثال اگر متراژ پروژه معیار تعیین دستمزد آرماتوربندی باشد با بالا رفتن متراژ پروژه این هزینه پایین می‌آید.

آرماتوربندی در بخش‌های مختلف سازه و به‌منظور مقاوم‌سازی هرچه بیشتر آن به کار می‌رود؛ بنابراین بخش عمده‌ای از هزینه‌های ساختمان از طریق محاسبه دستمزد آرماتوربندی تخمین زده می‌شود. نکته مهم این است که هرچه تخمین شما دقیق‌تر باشد، درنهایت در اجرای پروژه ساختمانی خود موفق‌تر خواهید بود. برای تخمین صحیح هزینه‌ها باید نکاتی را که در این مقاقبل از اقدام به خرید ما نیاز به محاسبه قیمت آرماتور بندی فونداسیون داریم، بنابراین توجه به عوامل تاثیرگذار بر روی قیمت مانند دستمزد آرماتور بند و کارگر اجرای فونداسیون یا قالب بندی، هزینه میلگرد و هزینه بتن از اهمیت بالایی برخوردار است.

نحوه محاسبه قیمت هر متر آرماتور بندی

به صورت کلی محاسبه قیمت آرماتوربندی عبارت است از محاسبه قیمت روز میلگرد، قیمت سیم آرماتوربندی، هزینه دستمزد آرماتوربند، جنس فوندانسیون، میزان میلگردی که در آرماتور به کار می‌رود، همگی از مواردی هستند که باید هنگام محاسبه قیمت هر کیلو ارماتور بندی یا محاسبه قیمت هر متر مربع آرماتوربندی، اجرای فونداسیون و قالب بندی لحاظ شوند.

قبل از هر چیزی ابتدا پیشنهاد می‌کنیم به جدول قیمت آرماتور بندی که در ادامه همین متن به آن اشاره شده است، توجه نمایید این جدول شامل محصول مهمی است که جزو ملزومات در هنگام قالب بندی یا بتن ریزی پی ساختمان است.

جدول لیست قیمت آرماتور بندی ۱۴۰۲

توجه به قیمت مفتول آن هم به روز بسیار مهم است چرا که این محصول یکی از مهم‌ترین مصالح مورد استفاده در فونداسیون یا قالب بندی فلزی است و تاثیر مستقیمی بر روی قیمت آرماتور بندی دارد. جدول زیر شامل قیمت و اندازه و انواع سیم مفتول است، بهتر است ابتدا با انواع و جزئیات آن آشنا شوید تا در ادامه در مورد نحوه محاسبه قیمت آرماتور بندی فونداسیون بیشتر توضیح دهیم.

قیمت مفتول سیاه، با توجه به سه فاکتور هزینه مواد اولیه(یعنی قیمت شمش فولاد یا Steel ingots)، هزینه تولید(تبدیل مواد اولیه به سیم نازک مفتولی) و هزینه تامین(هزینه حمل و نقل، صدور فاکتور رسمی، بارگیری و سایر موارد مرتبط) مشخص می‌شود.

عوامل تاثیرگذار روی قیمت هر متر آرماتور بندی

در واقع آرماتور به میلگردهای فلزی که در یک ساختار مشخص کنار هم قرار گرفته‌اند گفته می‌شود و به این فرایند آرماتوربندی و به کسی که این کار را انجام می‌دهد آرماتوربند گفته می‌شود.

در ادامه به شرح هر کدام از عوامل موثر بر محاسبه هزینه اجری هر متر آرماتور بندی می‌پردازیم:

  • هزینه خاکبرداری
  • هزینه میلگرد جهت فونداسیون ساختمان
  • هزینه خرید مفتول
  • هزینه خرید بتن
  • هزینه دستمزد کارگر اجرای فونداسیون ساختمان(آرماتور بند)

هزینه خاکبرداری قبل از اجرای فونداسیون فلزی

قبل از این که پی ساختمان اجرا شود ابتدا باید با توجه به نوع بنا و مساحت آن، به میزان استاندارد خاکبرداری انجام شود، هزینه خاکبرداری کاملا بستگی به این دارد که چقدر از خاک برداشته شود و از چه ابزارهایی مانند بیل مکانیکی، کلنگ استفاده شود. این مورد نیز جزو مواردی است که بر روی قیمت آرماتور بندی تاثیر گذار است.

هزینه میلگرد جهت فونداسیون ساختمان

خرید میلگرد یکی دیگر از مواردی است که در هنگام آرماتور بندی باید انجام شود، از آنجایی که میلگرد جزو مصالح مهم در هنگام اجرای قالب بندی، فوندانسیون، اجرای پی، شالوده و آرماتوربندی ساختمان محسوب می‌شود قیمت آن تاثیر مستقیمی بر روی قیمت هر متر آرماتور بندی دارد.

هزینه خرید مفتول

برای اتصال میلگردها باهم از سیم مفتول سیاه استفاده می‌شود که به آن سیم آرماتوربندی نیز می‌گویند. با توجه به مواردی مانند نوسان ارز، میزان تقاضا همیشه در حال تغییر است از این رو قیمت آرماتوربندی ممکن است با توجه به قیمت این محصول افزایش داده شود. جهت اطلاع از قیمت به روز مفتول سیاه می‌توانید به سایت فولاد توفیقی مراجعه نمایید برای این کار عبارت ” قیمت مفتول سیاه” را در گوگل جستجو کنید و بر روی سایت فولاد توفیقی کلیک نمایید.

هزینه خرید بتن

در واقع پی یا فونداسیون ساختمان با بتن ساخته می‌شود حال هدف از ترکیب بتن و میلگرد ایجاد افزایش مقاومت و استحکام پی و در نهایت اسکلت فلزی ساختمان است، حال هزینه بتن بسته به میزان حجم مورد نیاز و کیفیت آن متفاوت است.

هزینه دستمزد قالب بندی و آرماتوربندی

در صورتی که می‌خواهید آرماتور بندی ساختمان را به یک پیمانکار متخصص بسپارید، محاسبه قیمت یا دستمزد قالب بندی و اجرای آرماتور بندی بنا بر 2 مبنا تعیین می‌شود:

  1. براساس متراژ؛ که در این صورت قیمت هر متر آرماتور بندی با توجه به مواردی که در بالا گفته شده است، تعیین می‌شود.
  2. براساس وزن؛ که در این صورت قیمت هر کیلو آرماتور بندی براساس وزن میلگرد تعیین می‌شود.

هزینه دستمزد کارگر اجرای فونداسیون ساختمان

در این صورت شما می‌توانید برای تک تک مراحلی که در بالا گفته شده است، کارگر بگیرید. نحوه پرداخت در این صورت به صورت روزانه خواهد بود، البته باید جهت محاسبه قیمت، هزینه خرید مصالح مورد نیاز و سپس دستمزد آرماتور بند و همچنین هزینه‌های جانبی کارگر را در نظر بگیرید.

نحوه محاسبه قیمت آرماتور بندی فونداسیون

برای این که بخواهید محاسبه هزینه آرماتوربندی ساختمان را انجام دهید باید به مواردی که در بالا شرح داده‌ایم توجه داشته باشید.

مثال در قسمت زیر آورده شده است:

مصالح و خدمات مورد نیاز؛ قیمت هر متر آرماتور بندی(به صورت حدودی براساس تومان)

  • خاکبرداری؛ 60.000
  • میلگرد؛ 250.000
  • بتن؛ 85000
  • دستمزد آرماتور بند؛ 35000
  • هزینه‌های جانبی؛ 25000
  • قیمت کل؛ 455000

 

نمایش بیشتر
دکمه بازگشت به بالا