شغل دراپ شیپینگ چیست؟

تا کنون به این موضوع فکر کرده‌اید که چگونه می‌توانید بدون داشتن فروشگاه، تجارت الکترونیک انجام دهید؟ انجام این کار با دراپ شیپینگ (dropshipping) امکان‌پذیر است.  دراپ شیپینگ چیست ؟ به وسیله دراپ شیپینگ می‌توانید بدون داشتن مکان فیزیکی و در مدت کوتاهی یک فروشگاه آنلاین تاسیس کنید.تا پایان این مطلب همراه ما بمانید تا به شما بگوییم دراپ شیپینگ چیست و چه کاربردی دارد.

سایت مفهوم Dropshipping را به این شکل تعریف می‌کند:

دراپ شیپینگ نوعی تجارت خرده فروشی است که در آن فروشنده سفارشات مشتری را می‌پذیرد، اما انباری برای نگهداری از کالاهای فروخته شده، ندارد، بلکه در نوعی مدیریت زنجیره تامین، سفارشات و جزئیات حمل و نقل آن‌ها را به تولید کننده، عمده فروش یا یک خرده فروش دیگر تحویل می‌دهد. سپس کالا را مستقیما به مشتری ارسال می‌کند.

اگر بخواهیم به طور خلاصه بگوییم دراپ شیپینگ چیست، باید بیان کنیم که در این روش، فروشنده، کالا را از انبار خود به فروش نمی‌رساند، بلکه کالا را از شخص یا فروشگاه دیگری خریداری کرده و به دست مشتری می‌رساند.

طبیعتا در این روش، مخارج اضافی مانند هزینه‌های انبار داری یا نگرانی بابت عدم موجودی کالا وجود ندارد، چرا که فروشنده، سفارشات را از تولید کننده، عمده فروش یا سایر خرده فروشان تهیه می‌کند. این موضوع باعث می‌شود در صورت استفاده از خدمات شیپینگ، نسبت به سرمایه گذاری، نگرانی و دغدغه‌ای نداشته باشید و به راحتی هزینه‌های خود را کاهش دهید. در واقع، dropshipping برای افرادی که می‌خواهند با کم‌ترین میزان ریسک وارد بازار شوند، بهترین گزینه است.

مزایای استفاده از دراپ شیپینگ چیست؟

همان طور که گفتیم دراپ شاپینگ یک الگوی تجارت مناسب و بدون رسیک است. به این دلیل که کالای شما همیشه در دسترس است و بابت موجودی آن هیچ نگرانی ندارید. Dropshipping این امکان را برای شما فراهم می‌کند تا در مورد چگونگی انتخاب و بازاریابی محصولات، چیزهای زیادی یاد بگیرید. اما مزایای دراپ شیپینگ چیست که تا این حد از محبوبیت برخوردار است؟ مواردی که در ادامه ذکر می‌کنیم نشان می‌دهد که Dropshipping، یک مدل مناسب برای رونق کسب و کار شماست.

سرمایه کم‌تری لازم است

حتما تا اینجا متوجه شده‌اید که بزرگ‌ترین مزیت dropshipping، به راه انداختن یک کسب و کار الکترونیکی بدون نیاز به سرمایه زیاد است. با این روش، شما بدون هیچ سرمایه‌ای می‌توانید شروع به دسته بندی محصولات کنید. علاوه بر این، فقط محصولاتی را می‌خرید که مشتریان مبلغ آن‌ها را پرداخت کرده‌اند. از آنجا که در این روش، برای سرمایه گذاری بر روی محصولات پولی پرداخت نکرده‌اید، در صورت شکست، متحمل ریسک کمتری خواهید شد.

کار خود را به آسانی شروع کنید

در این روش به صورت فیزیکی با محصولات سر و کار ندارید و نگرانی‌هایی مانند: مدیریت انبار، مدیریت کالاها، بسته بندی محصولات، ارسال سفارشات، پیگیری موجودی، حسابداری و… برای شما ایجاد نخواهد شد. بنابراین آسان‌تر می‌توانید کار خود را شروع کنید.

مخارج کلی کمتری خواهید داشت

در این روش نیازی نیست با خرید موجودی یا مدیریت انبار درگیر شوید، بنابراین هزینه‌های کلی بسیار کم‌تر است. هر چند که ابتدا با یک لپ تاپ و پرداخت چند هزینه جزئی کار خود را شروع می‌کنید، اما با پیشرفت کار هزینه‌ها نیز افزایش پیدا خواهند کرد. اما در مقایسه با شیوه‌های سنتی فروش، باز هم بسیار کم‌تر خواهند بود.

محیط کار انعطاف پذیری را تجربه خواهید کرد

مهم نیست در کدام نقطه قرار دارید، فقط کافی است که به اینترنت متصل باشید. این امر باعث می‌شود به راحتی کسب و کار کوچک خود را مدیریت کنید.

انتخاب گسترده‌ای از محصولات برای فروش

از آنجا که نیازی نیست محصولاتی که قصد فروش آن‌ها را دارید، خریداری کنید. می‌توانید بدون هیچ هزینه‌ای مجموعه‌ای از محصولات را در فروشگاه اینترنتی خود لیست کرده و به مخاطبان ارائه دهید.

در صورت افزایش حجم سفارشات، هیچ مشکلی نخواهید داشت

در صورتی که فروش محصولات خود را به روش سنتی انجام دهید، زمانی که حجم سفارشات بالا رود، ادامه کار سخت و گیج کننده خواهد بود. اما در روش دراپ شیپینگ، بیشترین زحمت فرآیند سفارش، بر عهده تامین کنندگان است و شما مشکل چندانی نخواهید داشت. ما در سایت خود one Million in Sales With Shopify in One Year داشتیم.

معایب استفاده از دراپ شیپینگ چیست؟

هر چیزی که از آن صحبت می‌کنیم، حتی اگر بهترین کیفیت و بالاترین سطح خدمات را هم داشته باشد، در نهایت با ضعف و نقص همراه است. Dropshipping هم معایبی دارد، که در این بخش به بررسی آن‌ها می‌پردازیم.

سود کم‌تری خواهید داشت

از آنجا که با دراپ شاپینگ، هزینه‌های شروع فعالیت، کم‌تر و کار با آن آسان‌تر است، بسیاری از فروشگاه‌ها بر سر بهترین قیمت فروش و افزایش درآمد، رقابت می‌کنند. به این دلیل که سرمایه کمی را در این مسیر به کار گرفته‌اند، پس سود کمی را برای رشد بیشتر در نظر می‌گیرند. بنابراین، از بزرگ‌ترین معایب شرکت های دراپ شاپینگ در یک محیط رقابتی، سود کمتر است.

پیچیدگی در حمل و نقل

در صورتی که برای فروش کالای خود از چندین تامین کننده استفاده می‌کنید (همان روش dropshipping)، امکان دارد که سفارشات از چندین تولید کننده گرفته شود که این امر در حمل و نقل، پیچیدگی ایجاد می‌کند.

به عنوان مثال، تصور کنید که مشتری 3 کالای مختلف را سفارش می‌دهد. شما باید آن‌ها را از تامین کنندگان مختلف تهیه کرده و هزینه حمل و نقل هر کدام را به طور جداگانه پرداخت کنید. مشتری نیز برای دریافت هر کدام از محصولات، باید هزینه حمل و نقل آن را پرداخت کند. اما این شیوه ارسال برای مشتریان عادلانه و مناسب نیست. علاوه براین، شما را هم در محاسبه دچار مشکل خواهد کرد.

مشکل فهرست موجودی انبار

در روش دراپ شیپینگ، معمولا امکان دسترسی به تعداد دقیق موجودی انبار تامین کنندگان در لحظه وجود ندارد و ممکن است موجودی که دریافت کرده‌اید دچار تغییر شود.

البته این روزها با وجود ایپلیکیشن‌های مختلف می‌توانید با تامین کنندگان در ارتباط باشید. به این صورت که با یک کلیک، سفارش محصول را برای تامین کننده می‌فرستید و در لحظه می‌توانید موجودی انبار را دریافت کنید.به خاطر داشته باشید زمانی که محصولات را از تامین کنندگان و انبارهای مختلف تهیه می‌کنید، به روز کردن موجودی محصولات، یکی از کارهای روزانه شما خواهد بود.

بر عهده گرفتن خطای تامین کنندگان

هیچ کدام از ما دوست نداریم به خاطر اشتباهات دیگران سرزنش شویم، اما به خاطر داشته باشید که بهترین تامین کنندگان دراپ شیپینگ هم اشتباه می‌کنند.پس اگر محصولی که برای مشتری خود ارسال کرده‌اید، مشکلی داشت یا چندان مرغوب و با کیفیت نبود، مسئولیت این اشتباه را به عهده بگیرید و از مشتریان بابت کم و کاستی‌ها عذرخواهی کنید.

در غیر این صورت به اعتباری که به دست آورده‌اید، آسیب وارد می‌شود.چرا که تنها رضایت مشتریان است که شما را به سمت موفقیت می‌برد، پس تمام سعی خود را برای راضی نگه داشتن آن‌ها بکنید.

محدودیت در سفارشی سازی و برند سازی

معمولا محصولاتی که با روش dropshipping به فروش می‌رسند، قبلا توسط تامین کنندگان طراحی و برند سازی شده‌اند. بنابراین شما کنترل زیادی بر روی محصولات ندارید.

فرآیند دراپ شیپینگ چیست؟

تا اینجا دانستیم دراپ شیپینگ چیست، چه ویژگی‌‌هایی دارد و درآمد زایی آن به چه صورت است. در این بخش می‌خواهیم راجع به نحوه کار آن صحبت کنیم.

شناخت زنجیره تامین

زنجیره تامین، چگونگی انتقال یک محصول از تامین کننده به مشتری را به سادگی بیان می‌کند. یک dropshipping موفق به چندین گروه که با هم به صورت هماهنگ کار می‌کنند، متکی است. این گروه‌ها عبارتند از: تولید کننده، تامین کننده و خرده فروش. بنابراین، شما به عنوان یک خرده فروش، تنها تکه‌ای از پازل زنجیره تامین هستید.

زنجیره تامین به 3 مرحله تقسیم می‌شود:

  1. تولید کننده محصولات را تولید می‌کند و آن‌ها را به صورت عمده به تامین کنندگان و عمده فروشان می‌فروشد.
  2. تامین کنندگان و عمده فروشان، محصولات را به خرده فروشان می‌فروشند.

یک خرده فروش برای تامین محصولات مدنظر خود، به دنبال یک تامین کننده است. سپس خرده فروش و تامین کننده به توافق می‌رسند که با هم کار کنند.

  1. خرده فروشان، محصولات را به مصرف کنندگان می‌فروشند.

تامین کنندگان و عمده فروشان محصولات را مستقیما به مردم نمی‌فروشند، خرده فروشان این کار را انجام می‌دهند.فروشگاه‌های اینترنتی به وسیله خرده فروشان ایجاد می‌شود تا مصرف کنندگان بتوانند محصولات مختلف را از آن‌ها خریداری کنند. پس از افزایش قیمت محصول توسط عمده فروش، خرده فروش مجددا آن را قیمت گذاری می‌کند. به این ترتیب قیمتی را مشخص می‌کنید که هم قیمت تمام شده کالا را پوشش دهد و هم برای شما سود به همراه داشته باشد.

مطالبی که بیان کردیم، کل زنجیره تامین را از ابتدا تا انتها نشان می‌دهد. حتما می‌‍‌پرسید چرا در هیچ گروهی به dropshipping اشاره نکردیم. به این دلیل که «دراپ شیپینگ» یک نقش خاص نیست. دراپ شیپینگ به حمل و نقل محصولات برای اشخاص دیگر گفته می‌شود. به بیان دیگر، تولید کنندگان، تامین کنندگان و فروشندگان هر کدام می‌توانند یک dropshipping باشند.

حالا که دانستیم زنجیره تامین چگونه عمل می‌کند، باید ببینیم برای مشتری چگونه به نظر می‌رسد؟

حتما شما هم بارها محصولاتی را به صورت آنلاین خریداری کرده‌اید. به عنوان یک مشتری نیازی نیست که به این فرآیند فکر کنید، اما به عنوان یک خرده فروش حتما باید این فرآیند را بررسی کنید. شاپیفای چیست ؟  راه‌اندازی فروشگاه در شاپیفای ساده و بی‌دردسر است. شما به‌راحتی می‌توانید محصولات خود را در فروشگاه خود آپلود کرده و مستقیما از داخل پلتفرم روی آن نظارت داشته باشید

خرده فروشان با فکر کردن در مورد ایده‌آل‌های مشتریان در هنگام سفارش، می‌توانند چیزهای زیادی یاد بگیرند. به خاطر داشته باشید که اگر مشتری در هنگام سفارش، مشکلی داشته باشد، می‌تواند برای شما هم به عنوان یک خرده فروش، مشکل ایجاد کند. پس بسیار مهم است که بدانید خریداران شما چه انتظاری دارند.

 

خروج از نسخه موبایل