شیاف پروژسترون در بارداری برای چیست؟

اگر خانم هستید و باردار شده‌اید، یا قصد بارداری دارید، همچنین اگر از روش‌های جلوگیری از بارداری استفاده می‌کنید، بدون شک نام داروی پروژسترون به گوش شما رسیده است. این داروی هورمونی در بسیاری از اختلالات و مشکلات دوران باروری کاربرد دارد. اما این دارو چیست؟ چگونه مصرف می‌شود و چه عوارضی دارد؟ اگر این دارو را مصرف می‌کنید، بهتر است به خوبی آن را بشناسید تا به عوارض آن دچار نشوید. در صورتیکه این دارو برای شما تجویر شده است، پیش از مصرف از مشاوره دارویی دکترتو کمک بگیرید. همچنین برای درمان اختلالات هورمونی می‌توانید به دکتر غدد یا دکتر زنان مراجعه کنید. در دکترتو می‌توانید از بهترین دکترهای مورد نظر نوبت دریافت کنید.

داروی پروژسترون چیست؟

پروژسترون هورمون استروئیدی است که توسط جسم زرد، در بدن زن پس از تخمک‌گذاری در نیمه‌ی دوم چرخه‌ی قاعدگی تولید می‌شود. باروری و قاعدگی تا حد زیادی توسط هورمون‌ها کنترل می‌شود و یکی از این هورمون‌ها پروژسترون است. این هورمون به اشکال دارویی مختلفی برای درمان بسیاری از مشکلات هورمونی در دسترس پزشکان و بیماران قرار دارد و یکی از داروهای موثر در پیشگیری از سقط داست. در ادامه بیشتر به معرفی این دارو پرداخته‌ایم. مکمل پروژسترون دارای مزایایی در ارتقاء باروری، جلوگیری از سقط جنین و حتی جلوگیری از زایمان زودرس است. برخی از زنان در تلاش برای بارداری طبیعی هستند که ممکن است به دلیل کمبود پروژسترون حتی در آن دسته از خانم‌ها که تخمک گذاری دارند، موفق به انجام اینکار نشوند.

مشخص شده است که درمان با شیاف‌های واژن به میزان قابل توجهی باعث بهبود میزان بارداری در زنانی می‌شود که یک نقص فاز لوتئال علی‌رغم داشتن قاعدگی منظم و رسیدن به یک فولیکول بالغ دارند. پروژسترون بر روی رحم عمل می‌کند و در آماده‌سازی تخمک‌های بارور شده برای کاشت کمک می‌کند. اگر حاملگی تایید شود، اعمال پروژسترون به مدت ۳۸ روز ادامه دارد. این عمل تا زمانی که جفت به طور کامل رشد کند، به حفظ بارداری کمک شایانی می‌نماید و پس از آن پروژسترون را برای تقویت حاملگی ادامه می‌دهند. معمولا شیاف پروژسترون از هفته پنجم بارداری و تا قبل از هفته‌ی ۱۶ بارداری تجویز می‌شود.

اگر باردار هستید و در شما تهدید به سقط مشاهده شده است، چند روزی است پریود نشده‌اید، در انتظار بارداری هستید و این اتفاق برای شما نمی‌افتد یا هر یک از مشکلات مرتبط با باروری و سیکل قاعدگی در شما رخ داده است، باید به دکتر زنان یا دکتر مامایی مراجعه کنید. برای دریافت نوبت از دکتر متخصص زنان یا پزشک مامایی خوب می‌توانید از سایت نوبت دهی آنلاین دکترتو کمک بگیرید. همچنین اگر داروی پروژسترون برای شما تجویز شده است و نحوه مصرف آن را می‌خواهید، می‌توانید از مشاوره دارویی دکترتو کمک بگیرید. برای دریافت مشاوره آنلاین از هر یک از دکترهای مد نظر، می‌توانید از لینک‌های مستقیم زیر کمک بگیرید: در ابتدای بارداری تا هفته هفتم تا نهم، که جفت وظیفه تولید پروژسترون را بر عهده می گیرد، منشاء تولید آن کورپوس لوتئوم می باشد.

لانه گزینی در طی هفته ی سوم باروری رخ می دهد و سطوح پروژسترون هر روز یا از روزی به روز دیگر یک تا 3 نانوگرم در میلی لیتر افزایش خواهد یافت تا به حد اکثر 10 تا 29 نانوگرم در میلی لیتر می رسد. سطح پروژسترون تا هفته ی ششم باید ng/ml. 29-10 باشد.  ولی بهتر است سطح پروژسترون در این زمان بالا تر از 6 تا 10 نانو گرم در میلی لیتر باشد.  در این سطح پروژسترون عروق رحم را تحریک به رشد کرده که این به ساخت و نگه داری یک جفت سالم کمک خواهد کرد. رشد عروق خونی نه تنها فقط در رحم بلکه در تمام بدن رخ خواهد داد. اگر شما هم می خواهید از شیاف پروژسترون در بارداری استفاده کنید، بهتر است تا پایان این مقاله با ما همراه باشید. پروژسترون هورمونی است که به طور طبیعی در بدن انسان تولید می شود.

بنابراین به تدریج با افزایش رشد جنین تولید پروژسترون (ابتدا توسط کورپوس لوتئوم و سپس توسط جفت – از هفته 10 الی 12 -) افزایش می باید. لازم به توضیح است که سطوح پروژسترون در اوایل بارداری متفاوت تر از سطوح آن در اوخر بارداری می باشد. در طی اولین هفته ی بارداری، سطح پروژسترون ng/ml 1-1.5 (نانو گرم در میلی لیتر) خواهد بود.  در این زمان بدن خود را برای باردار شدن آماده می کند و تولید پروژسترون نقش حمایتی خواهد داشت. هفته های 3 و 4 بعد از تخمک گذاری رخ خواهند داد. این زمانی است که تخمدان ها سطوح بالاتری از پروژسترون را تولید خواهند کرد. در طی این زمان سطوح پروژسترون شما به حدود ng/ml 2 افزایش پیدا خواهد کرد. تولید پروژسترون، اندومتر را ضخیم کرده و رحم شما را برای لانه گزینی آماده خواهد کرد.

در طول دوران قاعدگی، سطح پروژسترون پس از تخمک گذاری بالا می رود تا به ایجاد و پایداری یک لایه در رحم کمک کند. این لایه جایی است که تخم بارور شده، کاشته و سپس باعث رشد جنین در اوایل بارداری می شود. تخمدان ها در سه ماهه اول، پروژسترون تولید می کنند تا زمانی که جفت این کار را در حدود هفته نهم یا دهم بارداری انجام دهد. تعادل پروژسترون در بارداری ضروری است. عرضه مداوم پروژسترون به آندومتر، همچنان به پرورش جنین در حال رشد، در دوران بارداری کمک می کند. پس از اینکه جنین شکل گرفت، پروژسترون برای حفظ جنین در حال رشد یک محیط حمایتی ایجاد می نماید.

بعد از 8 تا 10 هفته بارداری، جفت شروع به تولید پروژسترون کرده و مقدار آن را به میزان قابل توجهی افزایش می دهد. پس شیاف پروژسترون ۴۰۰ برای چیست ؟ شیاف پروژسترون در دوران بارداری می تواند از سقط جنین جلوگیری کند. استفاده از شیاف پروژسترون برای جلوگیری از سقط باید به تجویز پزشک انجام شود.  داروی پروژسترون در بارداری یک مسئله بزرگ است و به همین دلیل به پروژسترون، “هورمون بارداری” نیز گفته می شود. همچنین این هورمون، قبل و در طول بارداری، نقش اساسی را ایفا می کند. زمانی که خانم بارداری برای آزمایش به پرشک متخصص مراجعه کند، پزشک این دو هورمون را مورد بررسی قرار می دهد: استروژن و پروژسترون.

شیاف پروژسترون برای چیست؟

شیاف پروژسترون در بارداری (به عنوان یک مکمل هورمون تجویزی) معمولاً در طی روش های کمک کننده تولید مثل، مانند لقاح آزمایشگاهی (IVF) ضروری است. تا حدودی به دلیل مصرف دارو در طول انجام این روش ها، می توانند از توانایی بدن در تولید پروژسترون، جلوگیری کنند. برخی از روشهای خاص ممکن است حتی به طور ناخواسته، سلولهای تولید کننده پروژسترون را از تخمدان های شما خارج نمایند. بعضی اوقات دلایل دیگری برای کاربرد شیاف پروژسترون وجود دارد، مانند تولید کم یا زیاد پروژسترون توسط تخمدان ها یا فولیکول های ضعیف که به اندازه کافی، پروژسترون ترشح نمی کنند تا لایه رحم را توسعه دهد. نتیجه نهایی این است که همه زنانی که مایل به باردار شدن هستند، به پروژسترون نیاز دارند تا به رحم خود کمک کنند، بتواند برای بارداری آماده شود.

خروج از نسخه موبایل