کسب و کار محلیمجله علمی و پزشکی

mchc در آزمایش خون به چه معناست؟

آزمایش MCHC یکی از شاخص‌های آزمایش خون است. MCHC نشان‌دهنده‌ی میانگین غلظت هموگلوبین گلبول‌های قرمز است. این آزمایش همراه با دیگر شاخص آزمایش خون بررسی و تفسیر می‌شود و به مقدار هموگلوبین و هماتوکریت بستگی دارد. محدوده‌ی نرمال MCHC در آزمایش خون ۳۳.۴ تا ۳۵.۵ گرم بر دسی‌لیتر است کاهش MCHC در اغلب مواقع نشانه‌ای از بیماری آنمی یا کم‌خونی است. البته در اثر خون‌ریزی هم ممکن است عدد آن کاهش یابد.

آزمایش MCHC مانند دیگر شاخص‌های آزمایش خون توسط طیف همه‌ی پزشکان و برای بررسی وضعیت بدن درخواست می‌شود. این آزمایش در قالب آزمایش CBC طی آزمایش چکاپ کامل بدن هم انجام می‌شود. برای انجام این آزمایش در وهله اول می‌توانید به پزشک عمومی مراجعه کنید. اگر پزشک لازم دانست برای بررسی‌های بیشتر شما به به متخصص خون ارجاع خواهد داد. برای دریافت نوبت پزشک عمومی می‌توانید از وب‌سایت دکترتو اقدام کنید. در دکترتو علاوه بر آشنایی با پزشکان و دریافت نوبت می‌توانید از خدمات مشاوره آنلاین و تلفنی با پزشکان هم استفاده کنید.

آیا می‌دانید معنی MCHC در آزمایش خون چیست و یا اصلا MCHC مخفف چیست؟ در آزمایش خون میانگین غلظت هموگلوبین گلبول‌های قرمز یا متوسط ​​غلظت هموگلوبین در گلبول‌های قرمز خون شما است. هموگلوبین مولکول پروتئینی است که به گلبول‌های قرمز خون اجازه می‌دهد اکسیژن را به بافت‌های بدن منتقل کنند.  شما حتی در صورت طبیعی بودن تعداد گلبول‌های قرمز خون می‌تواند در بازه‌های کم، طبیعی و زیاد قرار گیرد. در ادامه این مقاله با درمانکده همراه باشید تا بدانید ام سی اچ در آزمایش خون چیست و بالا بردن MCHC چطور انجام می‌شود. برای درخواست انجام آزمایش خون در محل از درمانکده استفاده کنید.

پزشک ممکن است سطح آهن و ظرفیت اتصال آهن شما را بررسی کند، تا بسنجد آیا بدن شما به همان میزانی که باید آهن جذب می‌کند یا خیر. همه این کارها را می توان به وسیله همان خون گیری انجام داد که برای CBC شما استفاده شده است و این دو آزمایش می‌تواند به پزشک کمک کند تا علت کم خونی را تشخیص دهد. اگر تصور شود که از دست دادن خون دلیل پایین بودن mchc در آزمایش خون شماست، پزشک به دنبال منبع از دست دادن خون می‌گردد. آسان‌ترین تشخیص، چرخه قاعدگی طولانی، مکرر یا سنگین به طور غیرطبیعی است، که خانم‌ها خودشان می‌توانند این موضوع را بیان کنند.

چه عواملی باعث کاهش MCHC در آزمایش خون می‌شود؟

شایع‌ترین علت MCHC پایین، کم خونی (آنمی) است. آنمی هیپوکرومیک میکروسیتیک معمولاً منجر به کاهش MCHC می‌شود. این بیماری به این معنی است که گلبول‌های قرمز خون شما کوچک‌تر از حد معمول بوده و سطح هموگلوبین آن‌ کاهش یافته است. بیشتر بخوانید : آزمایش برای تشخیص بیماری های مقاربتی (STD) این نوع آنمی میکروسیتیک می‌تواند ناشی از موارد زیر باشد: عدم توانایی بدن در جذب آهن، که می‌تواند ناشی از شرایطی مانند بیماری سلیاک، بیماری کرون و جراحی بای پس معده باشد. از دست دادن مزمن و خفیف خون ناشی از چرخه قاعدگی یا زخم معده طولانی مدت همولیز یا تخریب زودرس گلبول‌های قرمز در طول زمان

MCHC پایین چگونه تشخیص داده می‌شود؟

اگر پزشک شما به MCHC پایین مشکوک باشد، ممکن است آزمایش چند فاکتور خونی از جمله موارد زیر را درخواست کند: متوسط ​​حجم گلبول قرمز (MCV) که میانگین حجم گلبول‌های قرمز شما را اندازه گیری می‌کند برای بررسی m.c.h و m.c.v در آزمایش خون می‌توانید از طریق درمانکده، درخواست آزمایش در محل بدهید. پزشک پس از بررسی به شما خواهد گفت که mcv پایین نشانه چیست و چطور درمان می‌شود. بیشتر بخوانید : همه چیز درباره تست و آزمایش آلرژی این آزمایشات ممکن است در آزمایش شمارش کامل سلول‌های خون (CBC) گنجانده شوند. CBC این که شما دارای محدوده طبیعی گلبول‌های قرمز و سفید هستید یا خیر را می‌سنجد. از طریق نتایج آزمایشاتی که بهترین پزشک متخصص خون درخواست کرده است، او باید بتواند نوع کم خونی شما را به طور دقیق تشخیص دهد تا یافتن علت اصلی آن آسان‌تر شود.

دارا بودن علائمی مانند پوست رنگ پریده، کبودی‌های بدن و سرگیجه، می‌تواند شما را برای انجام آزمایش MCHC مجاب کند. این آزمایش، غلظت هموگلوبین در خون شما را بررسی می‌کند. اگر دچار بیماری‌ کم خونی، بیماری‌های کبدی یا برخی سرطان‌ها باشید، آزمایش MCHC می‌تواند در تشخیص آن‌ها شما را یاری کند. همچنین اگر قصد دارید تا در ارتباط با آزمایش MCHC بیشتر بدانید، ادامه مطالب را از دست ندهید. همچنین اگر زمان کافی برای رفتن به آزمایشگاه را ندارید، برای انجام آزمایش در منزل، کلیک کنید!

MCHC در آزمایش خون به چه معناست؟

در آزمایش MCHC، سطح غلظت هموگلوبین در حجم مشخصی از سلول­­‌های قرمز خون ارزیابی می‌شود. هموگلوبین، همان پروتئینی است که وظیفه حمل اکسیژن را برعهده دارد. خوب است بدانید که رنگ قرمز خون نیز به دلیل وجود همین پروتئین است. زمانی که هموگلوبین با اکسیژن ترکیب می‌شود، خون به رنگ قرمز درمی‌آید. اگر در برگه آزمایش سطح این فاکتور بالا باشد، گلبول های قرمز خون تیره‌تر به نظر می‌رسند. در این حالت اصطلاحا گفته می‌شود وضعیت هایپرکرومیک رخ داده است. اگر MCHC در آزمایش خون افزایش پیدا کند، احتمالا بیمار در وضعیت پاتولوژیکی (آسیب شناسی) مانند سوختگی شدید قرار دارد.

چنانچه در تفسیر آزمایش، سطح این فاکتور کمتر از حد نرمال گزارش شود، اصطلاحا وضعیت هیپوکرومیک اتفاق می‌افتد. در این حالت گلبول‌های قرمز روشن‌تر از حالت طبیعی به نظر می‌رسند. احتمال بروز تالاسمی و فقر آهن در شرایط هیپوکرومیک وجود دارد. در صورتیکه غلظت گلبول قرمز در محدوده نرمال قرار داشته باشد، وضعیت نورموکروم است.  از آنجا که این فاکتور بخشی از آزمایش CBC است، هر زمانی که این تست تجویز شود؛ شاخص MCHC را نیز خواهید دید. بنابراین انتظار نداشته باشید، این تست به تنهایی توصیه شود. همچنین نتیجه آن با در نظر گرفتن سایر شاخص‌ها بررسی خواهد شد. مخفف عبارت Mean Corpuscular Hemoglobin Concentration است و به معنای غلظت متوسط هموگلوبین در گلبول های قرمز می باشد و از جمله موارد اندازه گیری شده در آزمایش خون CBC است.

علت کاهش MCHC چیست؟

از جمله علل کاهش غلظت هموگلوبین در گلبول های قرمز می توان به کمبود آهن یا اختلال در جذب آهن در بیماری های مختلفی نظیر سلیاک اشاره کرد. همچنین علل دیگری نظیر همولیز، از دست دادن خون، مسمومیت با سرب، عفونت با کرم های قلابی و بعضی سرطان ها نیز ممکن است باعث کاهش mchc شوند. مقدار طبیعی MCHC در آزمایش خون (CBC) بین ۳۲ تا ۳۶ گرم در دسی لیتر است و افزایش و کاهش آن می تواند علل مختلفی داشته باشد. مهم ترین علت بالا بودن MCHC، اسفیروسیتوز ارثی است که گلبول های قرمز تغییر شکل داده و کره ای می شوند. در این بیماری گلبول های قرمز بسیار شکننده اند و طحال بزرگ است.

نمایش بیشتر

لیلا بنی نعمتی

من لیلا هستم، خبرنگاری که با نگاهی به آینده، مسائل امروز را تحلیل می‌کنم. در این سایت، با بررسی روندهای اجتماعی و اقتصادی، به دنبال درک بهتر چالش‌ها و فرصت‌های پیش روی جامعه در آینده هستم.
دکمه بازگشت به بالا