کسب و کار محلیمجله عمومی

گیج دما دنباله دار

دماسنج که با نام های دماسنج، دماسنج و صفحه یا دماسنج آنالوگ نیز شناخته می شود، یکی از ساده ترین ابزارهایی است که هر یک از ما به روش های مختلف با آن کار کرده ایم و نام آن به تنهایی ما را گمراه می کند. در واقع کاربردهای گسترده این دستگاه و نقش مهم آن در فرآیندهای مختلف دلیل آشنایی افراد کمی با اصطلاح دماسنج یا دماسنج آنالوگ است. دماسنج یکی از ابزارهایی است که در ساده ترین شکل خود برای اندازه گیری تب خود یا فرزندمان استفاده می شود و در شکل پیچیده تر آن می تواند برای فرآیندهای پیچیده سیستمیک استفاده شود. در هر صورت، اینها همه ابزارهایی هستند که می توانند برای اندازه گیری دمای یک جسم یا محیط استفاده شوند. دماسنج یا دماسنج آنالوگ ابزار بسیار پیچیده و ناآشنا برای استفاده از تعاریف سخت و فنی نیست. به همین دلیل سعی می کنیم از تعاریف رایج و قابل فهم برای معرفی آن استفاده کنیم.

دماسنج یا دماسنج آنالوگ ابزار دیگری برای اندازه گیری ویژگی های محیطی است که برای اندازه گیری دمای محیط یا دمای یک سیستم خاص استفاده می شود. این ابزارها فرمت های مختلفی دارند و می توانند دما را به روش های مختلفی اندازه گیری کنند. استفاده از گیج دما با استفاده از فرستنده دما متفاوت است. ساده ترین نوع دماسنج ها را می توان دماسنج های جیوه ای معرفی کرد که معیار اندازه گیری آن ها تغییر حجم جیوه تحت تاثیر گرما بود. در واقع دانشمندان حجم معینی را برای حالت طبیعی مواد و مواد مختلف در دمای معمولی در نظر گرفته اند که به دلیل تغییر کوچک حجم نسبت به تغییر دما می تواند دمای اتاق یا دمای هر جسمی را با هم ارتباط برقرار کند. این به عنوان اصل اساسی مورد استفاده در دماسنج ها و دماسنج های آنالوگ مورد استفاده قرار گرفت، نسل های بعدی به روش های مختلف ساخته شدند. دماسنج آنالوگ که به عنوان دماسنج آنالوگ یا دماسنج دستی نیز شناخته می شود، عمدتاً در صنعت پتروشیمی استفاده می شود. این به این دلیل است که گیج های آنالوگ، بر خلاف گیج های دیجیتال، از الکتریسیته برای اندازه گیری دما استفاده نمی کنند. زیرا برق در شرکت های پتروشیمی می تواند باعث انفجار شود.

دماسنج چگونه کار می کند؟

وقتی صحبت از عملکرد دماسنج یا دماسنج می شود، کار ما دشوارتر است و باید تفاوت مدل های مختلف آنها را در نظر بگیریم. در حقیقت، مکانیسم دماسنج های جیوه ای که تغییرات دما را تشخیص می دهند با دماسنج های لیزری و دماسنج های دیجیتال متفاوت است. ساده ترین انواع دماسنج ها دماسنج های جیوه ای و الکلی هستند که مکانیزمی شبیه به دماسنج دارند و اساس کار آنها بر تغییر حجم ماده داخل دماسنج است. با این حال، یک دماسنج دیجیتال از سیستم تبدیل گرما به برق استفاده می کند. این دماسنج ها حاوی نیمه هادی هستند که با تغییر دما مقاومت آن تغییر می کند و تغییر مقاومت باعث تغییر جریان جریان می شود. با استفاده از قانون اهم و سایر روابط ریاضی مرتبط، اعداد به عنوان دمای محیط از قسمت دیجیتالی آنها ارائه می شود. دستگاه های زیادی برای اندازه گیری دما استفاده می شود که رایج ترین آنها فرستنده های دما و سوئیچ های دما هستند. دماسنج تغییرات دما را در بازه های زمانی نمایش داده شده روی صفحه نمایش می دهد. دماسنج ها دارای پوشش بادوام هستند. باید مکانیزم دقیق و باکیفیت داشته باشد و به درستی کالیبره شود. حرکت جلو و عقب نشانگر متر باید صاف و بدون پرش باشد.

انواع دستگاه های دما

اندازه گیری دما بسته به نوع کار به روش های مختلف به شرح زیر انجام می شود:

دماسنج دستی غیر فلزی: یک دماسنج غیرفلزی که به آن دماسنج دستی یا آنالوگ نیز می گویند، از دو فلز مختلف ساخته شده است که به یکدیگر متصل شده اند. اجزای تشکیل دهنده این دو فلز معمولاً آهن و مس یا آهن و مس هستند. هنگامی که نوار دو فلزی گرم می شود، نوار دو فلزی توسط فلز خم می شود که انبساط الکتریکی کمی دارد. بزرگی این تغییر شکل متناسب با مربع طول نوار است و با دما تغییر می کند و با ضخامت فلز نسبت عکس دارد. به طور کلی، اندازه گیری های غیر فلزی بر اساس دو اصل اساسی زیر انجام می شود:

حجم فلز با دما تغییر می کند.

ضریب این تغییر برای همه فلزات یکسان نیست.

میزان جابجایی ناشی از نوار دو فلزی کم است و برای تقویت آن نوار دو فلزی را به صورت فنر یا مارپیچ می سازند. لبه بیرونی نوار دو فلزی به قاب و دسته به مرکز آن وصل شده است. با افزایش دما، نوار فنر می چرخد ​​و عقربه در جهت عقربه های ساعت می چرخد. میزان حرکت بازو را می توان به صورت زیر محاسبه کرد:

ضریب انبساط دو فلز، ضخامت و طول محدوده مورد نظر، طول کل نوار فنر

محدوده عملکرد دماسنج های غیر فلزی از 50- تا 600+ درجه سانتیگراد است و این محدوده عملکرد در هر کاربرد متفاوت است.

نقاط ضعف دماسنج های غیرفلزی

دقت محدود

می توان از آن برای نمایش یا تبدیل ساده استفاده کرد

فقط به صورت محلی قابل اندازه گیری است

برای شوک کالیبره نشده است

هیسترزیس

مزایای دماسنج های دو فلزی

قیمت قابل قبول

ساخت و ساز ساده و آسان

احتمال خرابی کمتر در مقایسه با دماسنج های پایه شیشه ای

دماسنج دیجیتال

دماسنج های دیجیتال دمای اندازه گیری شده را به صورت دیجیتالی روی صفحه نمایش می دهند. گیج های دیجیتال هم برای اندازه گیری های معمول در میدان و هم برای سیستم های کالیبراسیون استفاده می شوند. دماسنج های دیجیتالی قابلیت نمایش دما را بر روی انواع دماسنج ها دارند. روش های اتصال دماسنج به دماسنج دیجیتالی اتصالات پشتی، پایینی و تلسکوپی است و در زیر هر تصویر درج شده است.

واحد اندازه گیری دما

انواع مختلفی از دماسنج ها ساخته می شوند و قابلیت نمایش دما را در واحدهای اندازه گیری مختلف دارند.در دماسنج ها واحد اندازه گیری رایج به صورت سلسیوس بیان می شود و دارای واحدهای مدرج می باشد اما اندازه گیری دما با دو واحد اندازه گیری فارنهایت و سلسیوس موجود است. . در صورت نیاز مشتری به انواع دیگر وسایل اندازه گیری به صورت سفارشی به فروشنده اطلاع می دهد و دماسنج مطابق میل مشتری کالیبره و مجددا کالیبره می شود. دو شکل زیر نشان دهنده دو عدد گیج فشار با واحدهای سانتیگراد و فارنهایت است.

اندازه گیری دماسنج

اندازه گیج با قطر صفحه اندازه گیری تعیین می شود.اندازه استاندارد دماسنج ها بر حسب میلی متر بر اساس استاندارد EN 837 در قطرهای 40، 50، 63، 80، 100، 160، 250 میلی متر بیان می شود. .

کلاس دقت دماسنج

کلاس دقت حداکثر حاشیه خطای قابل قبول برای هر گیج است که به صورت درصدی از بالاترین مقدار قرائت بیان می شود. طبق استاندارد EN 13190، اندازه گیری دما دارای کلاس 1 یا 2 است.

نوع سیال و مواد سنج دما

از آنجایی که سنج های دما در فرآیندهای مختلف و برای اندازه گیری دمای جریان های مختلف آب مورد استفاده قرار می گیرند، ماده ای که از آن اندازه گیری می شود باید از نظر شیمیایی با شرایط محیطی و سیالاتی که در تماس هستند سازگار باشد. . محل اتصال ترازو و بدنه صفحه اندازه گیری ترازو می تواند مواد مختلفی داشته باشد، مثلاً اگر آب در تماس با ترازو خورنده باشد، اتصال ترازو نیز باید فلزی باشد، اما اگر محیط در این فرآیند فاسد نیست، نیازی به بدنه فلزی با اندازه نیست. . توجه به فرآیند و شرایط شیمیایی فرآیند برای انتخاب سایز مناسب بسیار مهم است و می تواند از آسیب به سایز جلوگیری کرده و در برخی موارد باعث ایجاد هزینه های اضافی بر روی سیستم شود. ابزار اندازه گیری دمای بدن ممکن است شامل موارد زیر باشد:

بدنه گیج ها از فولاد نازک ساخته شده است

چدن

آلومینیوم

شکل

پلی پروپیلن

مواد رزین فنولیک

آستین حرارتی برای دماسنج

ترموول را می توان در دماسنج های غیر فلزی استفاده کرد. استفاده از ترموول این مزیت را دارد که دستگاه را بدون باز کردن لوله کشی یا مخزن جدا کرده یا تعویض کنید. دماسنج هایی که معمولاً با ترموول ها استفاده می شوند به شکل گرد هستند.

نصب گیج و انواع اتصال

انواع تعادل به شرح زیر است:

اتصال رزوه ای استاندارد: دارای اتصال رزوه ای است.

اتصال رزوه ای ماده: پیچ اتصال به صورت مادگی می باشد.

دماسنج فلنجی: نقطه اتصال دارای فلنج است.

هر یک از انواع اتصالات فوق را می توان به صورت اتصال عمودی یا افقی در سیستم قرار داد. اتصالات فلنج افقی اغلب برای تابلوهای کنترل استفاده می شود.

سنسورها معمولاً با توجه به زاویه صفحه بندی مشخص شده به این صورت قرار می گیرند (برای دید بهتر کاربر):

اتصال از پایین (پایین یا عمودی)

تماس عقب (در خط)

اتصال تلسکوپی (صفحه موجود را می توان به هر زاویه ای نسبت به محور ساقه چرخاند)

انواع قرارگیری دماسنج شماره‌گیر نیز دیجیتال، پشتی، نصب شده در پایین و تلسکوپی هستند.

اندازه گیری دمای مویرگی

دماسنج های پرکننده در مکان هایی استفاده می شود که درجه حرارت خیلی بالا باشد یا تماس مستقیم با مایع امکان پذیر نباشد. در دماسنج های حجمی، کاوشگر دما توسط یک مویرگی یا پروب به فاصله ای از گیج منتقل می شود. این مدل از دماسنج ها دماسنج مویرگی یا پشتی نامیده می شود. دماسنج های پرکننده با توجه به نوع ماده ای که آنها را پر می کند به چند دسته تقسیم می شوند:

دماسنج های جیوه ای: در دماسنج های جیوه ای با تغییر دمای محیط کار، فشار جیوه تغییر می کند. در این دماسنج ها، دما با یک عدد سنج که برای دما کالیبره شده است نشان داده می شود.

دماسنج پر از مایع: مایع پرکننده دماسنج می تواند الکل، روغن یا مایعات دیگر باشد. به طور کلی، این دماسنج ها با تغییر فشار یک مایع به دلیل تغییرات دما کار می کنند. در دماسنج پر از مایع، زمانی که دمای سنسور تغییر می کند، فشار مایع پر شده نیز تغییر می کند و دما نمایش داده می شود.

دماسنج فشار بخار: در داخل دماسنج دماسنج پر فشار بخار مایع فراری وجود دارد و با تغییر دمای سنسور حرارتی، فشار بخار اشباع سیال پرکننده نیز تغییر می کند و دما به این صورت بیان می شود.

گیج فشار گاز: در فشارسنج گاز، تغییر دمای سنسور دماسنج باعث تغییر فشار گاز در حال شارژ می شود و این تغییر دمای فشار را نشان می دهد. گاز پر شده باید یک گاز بی اثر مانند نیتروژن یا هلیوم باشد.

نمایش بیشتر
دکمه بازگشت به بالا