کسب و کار محلیمجله علمی و پزشکی

سکسکه جنین در رحم و نکاتی که باید درباره آن بدانید

آیا سکسکه جنین خطرناک است؟ چگونه آن را متوقف کنیم؟ بارداری دوره‌ای است که در آن تغییرات مداومی هم برای شما و هم برای جنین در حال رشدتان اتفاق می‌افتد. اما علاوه‌بر لگدزدن جنین، ممکن است متوجه شوید که شکمتان احساس متفاوتی دارد و جنین به سکسکه افتاده است. آیا به‌نظرتان این طبیعی است؟ به طور ساده ، سکسکه جنین در رحم مادر اغلب ناشی از حرکات کوچکی است که دیافراگم جنین هنگام شروع تمرین نفس‌کشیدن تولید می‌کند.

زمانی که جنین نفس می‌کشد، مایع آمنیوتیک وارد ریه‌های او می‌شود و سبب انقباض دیافراگم درحال‌رشد او می‌شود. در نتیجه جنین در رحم مادر به سکسکه می‌افتد. سکسکه جنین در رحم و نکاتی که درباره آن باید بدانید علائم سکسکه جنین در رحم مادر زمانی که جنین سکسکه می‌کند شکم مادر حرکت می‌کند. این حرکات همچون انقباضات ریتمیک هستند و ممکن است احساسی همچون اسپاسم عضلانی را برای مادر تداعی کنند. به نقل از thebump سکسکه جنین در شکم مادر شامل یک سری حرکات سریع و تکراری است که کاملاً می‌توانید حس کنید که از سمت جنین آمده‌اند. در ابتدا ممکن است فکر کنید که این یک ضربه ملایم است، اما بعدازاین که بارها و بارها پشت‌سرهم تکرار شد می‌فهمید که چیز دیگری است.

سکسکه جنین در شکم مادر یک امر کاملاً طبیعی است و معمولاً اغلب مادرها آن را حس می‌­کنند. جنین احتمالاً در اواخر سه ماهه اول یا اوایل سه ماهه دوم بارداری شروع به سکسکه می‌­کند، البته ممکن است در این مرحله این سکسه را اصلاً احساس نکنید. ظاهرا سکسکه جزیی از تکامل اعصاب جنین است. برخی از مادران این سکسکه­‌ها را به صورت یک سری حرکت ریتمیک کوچک در روز حس می‌­کنند، اما برخی دیگر تنها یک بار در روز متوجه یک حرکت کوچک می‌­شوند که این همان سکسکه است. بر خلاف لگد زدن که تنها بخشی از شکم تکان می‌خورد، هنگام سکسکه معمولا تمام شکم تکان می‌خورد. سکسکه در مورد نوزادان تازه متولد شده نیز امری طبیعی است. بنابراین پس از زایمان اگر دیدید کودک‌تان گاهی سکسکه می‌­کند، تعجب نکنید. 

علت سکسکه جنین

برخلاف کودکان و بزرگسالان، غذاخوردن با سرعت بالا باعث به سکسکه افتادن جنین نمی‌شود. بلکه سکسکه یک عارضه‌جانبی است که جنین می‌خواهد تمام کارهای جدیدی که می‌تواند انجام دهد را امتحان کند اگر بعد از هفته ۲۸ بارداری تغییر ناگهانی در روند سکسکه کردن جنین تجربه کردید (به‌عنوان‌مثال، اگر سکسکه قوی‌تر شد یا بیشتر از حد معمول طول کشید)، بهتر است با یک دکتر زنان صحبت کنید.

دکتر زنان می‌تواند وضعیتتان را بررسی کند و به شما بگوید که آیا مشکلی وجود دارد یا خیر. پزشک همچنین می‌تواند به شما کمک کند که نگرانی‌هایتان را برطرف کنید. در پنل دکترتو می‌توانید اقدام به دریافت نوبت حضوری و تلفنی از دکتر زنان و ماما کنید.سکسکه جنین در رحم و نکاتی که درباره آن باید بدانید بسیاری از مادران در رابطه با جنین خود دچار نگرانی می شوند. جالب است بدانید که حتی سکسکه کردن جنین نیز جزئی از رشد او به حساب می آید و شما می توانید به راحتی و بدون هیچ نگرانی از این کار جنین خود لذت ببرید. در ادامه شما را با فرق سکسکه و لگد جنین آشنا می کنیم تا بتوانید این دو مورد را از یک دیگر به راحتی تشخیص دهید.جنین من در شکمم سکسکه می کند یا دارد لگد می زند؟

با افزایش سن بارداری ممکن است هر روز متوجه یک سری از تغییرات جدید در بدن خود شوید و حرکت های جنین نیز افزایش یابد. یکی از مواردی که هر مادری ممکن است آن را تجربه نماید سکسکه کردن جنین می باشد. این کار با لگد زدن جنین به شکم مادر کمی تفاوت دارد که بهتر است با این مورد آشنا شوید. بهتر است قبل از این که به بررسی تفاوتهای سکسکه و لگد زدن بپردازید بهتر است اطلاعاتی را در مورد سکسکه کردن جنین داشته باشید. شاید برای بسیاری از افراد این موضوع بسیار تعجب بر انگیز باشد با این حال باید بدانید که حجتی جنینی که در شکم شما وجود دارد کمی تواند سکسکه کند.

در واقع پرده دیافراگم در دوران جنینی همان عملکردی را دارد که در دوران بعد از تولد خواهد داشت بنابراین زمانی که جنین در شکم شما قرار دارد با هر بار تنفس میزانی از مایع آمنیوتیک وارد ریه های او خواهد شد و این مایع منجر به منقبض شدن دیافراگم می شود. در واقع مهم ترین موضوع در این مورد این است که بدانید سکسکه کردن جنین با رشد ریه های او در ارتباط می باشد و نشانه ای از این است که رشد ریه ها به خوبی در حال انجام می باشد و نیازی به نگرانی در این مورد نخواهد بود. البته اگر از دیدگاه دیگر این موضوع را بررسی کنید متوجه این خواهید شد که سکسکه کردن می تواند نشانه ای از این باشد که عصب های دیافراگم جنین فعال شده است و این موضوع نیز می تواند نشان دهنده این باشد که فرزند شما از نظر عصبی نیز رشد کرده است.

با انواع حرکات جنین در بارداری بیشتر آشنا شوید

بسیاری از خانم‌ها در زمان بارداری به‌دنبال دریافت پاسخ سوالاتی مانند حرکات جنین از چند هفتگی احساس می‌شود؟ واقعا تکان خوردن جنین شبیه چیست؟ آیا هر روز باید حرکات جنین حس شود؟ چه حرکات از جنین خطرناک است؟ هستند. یکی از هیجان‌انگیزترین لحظات بارداری زمانی است که برای اولین بار حرکات ریز جنین را در داخل رحم خود احساس می‌کنید. این حرکات نشان می‌دهند که کودک شما زنده است و به‌خوبی در حال رشد است. پس از اتمام خستگی‌های سه ماهه اول بارداری (در اثر احساس مداوم حالت تهوع، یبوست و نیاز مکرر به ادرار کردن)، مطمئنا احساس اولین حرکات کودک در سه ماهه دوم بارداری یک تسکین خوشایند است. البته گاهی احساس حرکات جنین برای شما به یک عامل استرس‌زا تبدیل می‌شود. زیرا نمی‌دانید هرگونه تغییری در این روند طبیعی است یا خیر!

ازآنجایی‌که ویژگی‌های هر نوزادی منحصربه‌فرد است، باید برای شما مهم باشد که الگوی حرکتی کودک خود را ارزیابی کنید. اگر فکر می‌کنید در حال حاضر قدرت یا تعداد حرکات کودک شما کاهش یافته است، فوراً با ماما یا پزشک خود تماس بگیرید و تا روز بعد منتظر نمانید. روند تکامل انواع حرکات جنین در هفته به هفته بارداری حرکت جنین در شکم مادر از نوزادی به نوزاد دیگر متفاوت است. برخی از نوزادان دائماً محدودیت‌های فضای دنج خود را آزمایش می‌کنند، درحالی‌که برخی دیگر تا زمان شروع زندگی خود در بیرون از رحم آرام می‌نشینند. از طرفی، همه حرکات جنین در رحم شبیه به هم نیستند. در ابتدا مادر ممکن است حرکاتی شبیه به بال بال زدن را احساس کند که بعداً به لگدهای قوی‌تری تبدیل می‌شود. سپس متوجه می‌شود که کودک در حال چرخیدن، غلت زدن یا تکان خوردن است.

نمایش بیشتر

لیلا بنی نعمتی

من لیلا هستم، خبرنگاری که با نگاهی به آینده، مسائل امروز را تحلیل می‌کنم. در این سایت، با بررسی روندهای اجتماعی و اقتصادی، به دنبال درک بهتر چالش‌ها و فرصت‌های پیش روی جامعه در آینده هستم.
دکمه بازگشت به بالا