کسب و کار محلیمجله علمی و پزشکی

بارهنگ، عرق نعنا و میوه های طبع گرم: گنجینه ای از سلامتی

ترکیب بارهنگ و عرق نعناع با هم یک معجون گیاهی سرشار از خواص دارویی را ایجاد می‌کند. خواص بارهنگ و عرق نعنا سرشار از ویتامین‌هایی از جمله ویتامین C، ویتامین K، ویتامین A و ویتامین‌های گروه B است. همچنین ترکیب بارهنگ و عرق نعناع دارای کلسیم، کربوهیدرات، پتاسیم، آهن، منیزیوم، تانن، منتول، کولین، کومارین، آنتی اکسیدان، فلاونوئیدها، نوراپی نفرین، سروتونین و اسید‌های چرب امگا ۳ و ۶ است. به دلیل وجود آنتی اکسیدان‌ها و فلاونوئید‌ها سیستم ایمنی بدن را در برابر بیماری‌های مختلف از جمله انواع سرطان فعال تقویت کرده و باعث ترمیم و بهبود زخم‌های بدن می‌شود.

موارد مصرف

– برطرف کردن نفخ معده
– درمان کبد چرب
– درمان ناراحتی های کلیه و مثانه
-رفع درد‌های روماتیسم
– درمان زخم معده

خواص بارهنگ و عرق نعنا

محصولات مورد تایید

پس از بررسی، تحقیق و کنکاش بسیار در طب سنتی و روش‌های تولید محصولات مختلف به فرآیندهایی کاملا سنتی و سالم دست پیدا کردند.

ایشان با تلفیق این فرایندها با دانش خود و تعالیم طب سنتی ایرانی به بهترین روش‌های تولید دست پیدا کردند. در حال حاضر محصولات مورد تایید ایشان باید با همین روش‌ها تولید شوند، در غیر این صورت از لیست محصولات خارج شده و نشان احیای سلامت را از دست خواهند داد.

تاثیر طبع غذاها بر روی طبع سرد و گرم افراد چیست؟

غذاها هم مثل افراد در طب سنتی طبع دارند. متخصصان طب سنتی بر این باورند که افراد باید غذایی را مصرف کنند که طبع آن‌ها را متعادل نگه دارد تا دچار مریضی‌های سخت نشوند. مثلا فردی که طبع سرد دارد بهتر است غذاهای طبع گرم را بیشتر مصرف کند تا بدنش به تعادل برسد. عکس همین قضیه برای فردی که طبع گرم دارد صدق می‌کند.

تشخیص طبع سرد و گرم هر شخص و غذاهای مناسب او، به عهده پزشک متخصص طب سنتی است و افراد به هیچ عنوان نباید با  خواندن مطالبی که در اینترنت وجود دارد، طبع خود را تشخیص دهند.

غذاهای طبع گرم چه کمکی به رژیم غذایی می‌کنند؟

به طور کلی پیشنهاد می‌شود که تمام مواد غذایی سالم به طور متعادل در رژیم غذایی افراد وجود داشته باشد و افراط یا تفریطی در مصرف مواد غذایی صورت نگیرد.

با این حال اگر بخواهیم مواد غذایی را به همان دسته‌های غذاهای طبع گرم  و غذاهای طبع سرد تقسیم کنیم، باید بگوییم بعضی از مواد غذایی‌ای که در دسته طبع گرم قرار می‌گیرند، تاثیر مثبتی روی رژیم کاهش وزن می‌گذارند.میوه های طبع گرم شامل  انبه، خرمالو، خرما، موز، کشمش، انجیر، آناناس، انگور، انواع توت‌ها، نارگیل، زیتون و پرتقال می‌شوند.

مواد غذایی‌ دارای طبع گرم کدامند؟

بعد از تمام این توضیحات، نوبت آن است که مواد غذایی‌ دارای طبع گرم را، معرفی کنیم.

  • گوشت‌های دارای طبع گرم شامل: گوشت گوسفند، گوشت شترمرغ، گوشت مرغ محلی، گوشت شتر، گوشت بلدرچین، گوشت بوقلمون و میگو می‌شوند.
  • مغزها و دانه‌های دارای طبع گرم شامل: بادام، بادام هندی، گردو، پسته و فندق می‌شوند.
  • سبزی‌جات و صیفی‌جات دارای طبع گرم شامل: پونه، نعناع، پیازچه، ترخون، جعفری، ریحان، کرفس، شوید، تره، شنبلیله، گل‌کلم، مرزه، مارچوبه، فلفل قرمز، فلفل دلمه‌ای، بادمجان و دستبنو می‌شوند.
  • حبوبات دارای طبع گرم شامل: نخود سفید، گندم، لوبیا قرمز، لوبیا چیتی، لوبیا سبز، دال‌عدس و لپه می‌شوند.
  • ادویه‌های طبع گرم شامل: نمک، زعفران، زردچوبه، هل، فلفل سیاه، دارچین، زنجبیل، سیر، رزماری، زیره و سیاه‌دانه می‌شوند.

کاربرد سماق در تنظیم رژیم غذایی و مصلحات آن

عمدتاً سماق به عنوان یک ادویه در آشپزی استفاده می‌شود و به عنوان مصلح عمل می‌کند. در استفاده‌های خاص‌تر، به ویژه هنگامی که هدف کاهش وزن یا درمان بیماری‌های مرتبط با زنان است، ترکیب سماق با انیسون و مصطکی توصیه می‌شود. علاوه بر این، ترکیب سماق با بادمجان می‌تواند از برخی از اثرات منفی آن بکاهد.

خواص درمانی سماق در بیماری‌های گوارشی و صفراوی

سماق می‌تواند در درمان مشکلات گوارشی متعددی مانند استفراغ، تهوع، اسهال‌های صفراوی، دیسانتری، خونریزی‌های لثه و بیماری‌های مرتبط با ادرار مؤثر باشد. این خاصیت سماق به ویژه در کنترل و پیشگیری از بیماری‌های ناشی از ترشح بیش از حد صفرا قابل توجه است.

سماق: تقویت کننده دستگاه گوارش

سماق به عنوان یک ماده مقوی و پاک‌کننده برای معده و روده‌ها شناخته شده است. این خاصیت به جلوگیری از ورود صفرا به معده و روده‌ها کمک کرده و در نتیجه به حفظ سلامت دستگاه گوارش کمک می‌کند.

تراب سماق و خواص قابض آن

گردی که بر روی سماق وجود دارد، تحت عنوان تراب سماق شناخته می‌شود. این گرد قابض بوده و خاصیت جمع کنندگی دارد. همراه با اندکی طعم تلخ، تراب سماق در درمان اسهال‌های مزمن و رطوبت‌های رحم کاربرد دارد.

مصرف سماق در هضم و دلپیچه

مصرف سماق همراه با برنج برای افرادی که از دلپیچه یا اسهال رنج می‌برند، بسیار مؤثر است. این ترکیب نه تنها به هضم غذا کمک چشمگیری می‌کند، بلکه به تسکین علائم ناراحتی‌های گوارشی نیز می‌انجامد.

استفاده از سماق به عنوان ضماد

درمان خون‌دماغ یکی از کاربردهای سنتی سماق، استفاده از آن به صورت ضماد یا ماسک بر روی پیشانی است که به منظور توقف خون‌دماغ مورد استفاده قرار می‌گیرد. این روش درمانی، که بر پایه تجربیات طب سنتی شکل گرفته است، نشان‌دهنده خواص قابض و تسکین‌دهنده سماق است و در موارد خونریزی‌های موضعی کاربرد دارد.

تاثیر سماق بر اشتها در افراد گرم مزاج

در طب سنتی سماق برای افرادی با مزاج گرم به عنوان یک محرک اشتها توصیه می‌شود. این خاصیت سماق می‌تواند ناشی از تعادل‌بخشی طبع سماق با مزاج‌های گرم و تحریک فعالیت‌های گوارشی باشد.

تقویت لثه و درمان زخم‌ها

گرد سماق، زمانی که با ادویه‌های دیگر ترکیب می‌شود، می‌تواند در تقویت و استحکام لثه‌ها، درمان زخم‌های دهان، آفت دهان و درد دندان‌های کرم‌خورده مؤثر باشد. همچنین این ترکیب برای تسکین درد چشم و قطع خونریزی بینی مفید است.

استفاده از جوشانده سماق به عنوان غرغره

تسکین گلودرد جوشانده سماق به عنوان یک درمان خانگی برای گلودرد کاربرد دارد. این شیوه درمانی، که از غرغره کردن دم‌کرده سماق به دست می‌آید، به دلیل خواص ضد قارچ و ضدعفونی‌کننده سماق، در تسکین درد گلو و برطرف کردن عفونت‌های مرتبط موثر است.

انواع غذاهای غنی از مواد مغذی از جمله غلات کامل، مغزها، دانه ها، حبوبات و چندین میوه و سبزیجات یافت می شود که سرشار از منابع منیزیم می باشد

نمایش بیشتر
دکمه بازگشت به بالا