ریست دریچه گاز برقی
در بعضی مواقع در خودروهای با دریچه گاز برقی دچار خطای دریچه گاز می شوند که در این حالت چراغ چک خودرو روشن می شود و موتور گاز نمی خورد. در خودروهایی که دارای درچه گاز برقی هستند مانند پژو 206 و دنا. زمانی که این خطا در ای سی یو رخ می دهد با یک بار باز و بسته کردن سوئیچ ایراد بطور موقت برطرف می گردد اما مشکل همچنان باقی می ماند.
برای رفع این مشکل اکثر تعمیرکاران به تعویض دریچه گاز یا پدال گاز فکر می کنند اما برای عیب یابی صحیح ایتدا باید به صورت دقیق عیب را شناسایی کنیم و به این نتیجه برسیم که با احتمال زیاد عیب از کدام قسمت می باشد سپس اقدام به رفع عیب نماییم. در صورت نیاز به کمک از امداد خودرو مشهد درخواست خدمات بررسی خودرو را دهید. کارشناسان در اسرع وقت در محل حاضر می شوند.
عیب یابی توسط دیاگ
ابتدا توسط دستگاه دیاگ خطای نشان داده شده در ای سی یو را با دقت بررسی نمایید که خطا از دیچه گاز برقی می باشد و یا از پدال گاز برقی زیرا هیچ ارتباطی در نوع عیب یابی به یکدیگر ندارند، بیشترین احتمال در بروز این خطا شل شدن کانکتور های 6 پایه دسته سیم پدال گاز و یا دریچه گاز می باشد پس برای شروع عیب یابی ابتدا از این قسمت از مدار شروع به بررسی نمایید که معمولا با اصلاح پین کانکتور ها خطا برطرف می شود اما اگر با این روش خطا همچنان بر قرار بود از یک پدال گاز برقی یا دریچه گاز برقی دیگر با توجه به نوع خطای ای سی یو خودرو را تست نمایید.
ریست دریچه گاز
برای بر طرف کردن برخی از مشکلات سیستم سوخت رسانی(دریچه گاز ) و ECU توصیه می شود هر هفته عمل restart را به شکل زیر انجام دهید
- سویچ را باز کنید
- 10ثانیه بعد ببندید
- 10ثانیه بعد باز کنید
- 10ثانیه بعد ببندین
۱۰ثانیه بعد باز کنید و یکبار پدال گاز را تا انتها فشار دهید و رها کنید و سوییچ را ببندین, حال بدون فشار دادن پدال گاز خودرو را روشن کنید, در این زمان دریچه گاز معرفی و ریست شده است.
چگونه سنسور دریچه گاز را تمیز کنیم؟
یکی از اجزای حیاتی در خودروهای انژکتوری که وظیفه گاز خوردن خودرو را برعهده دارد، دریچه گاز خودرو است. از طرف دیگر، مپ سنسور یا فشار هوای منیفولد، یکی از قطعات داخلی خودرو است که اطلاعات خود را بهطور مستقیم به ECU خودرو ارسال میکند. این سنسور در مجرای ورودی هوای موتور قرار دارد و باید میزان هوای مکش شده را به کامپیوتر خودرو گزارش دهد.
در حقیقت سنسورها اطلاعات لازم را به کامپیوتر خودرو مخابره کرده و در صورت معیوب بودن هر سنسور، اطلاعات لازم به کامپیوتر خودرو نمیرسد. در نتیجه کنترل خودرو به درستی صورت نگرفته و خودرو بهدرستی کار نمیکند. به همین دلیل، شناخت دریچه گاز و مپ سنسور و نشانههای خرابی آنها در سلامت خودرو نقشی اساسی دارد.
کارکرد دریچه گاز و مپ سنسور در خودرو
با فشردن پدال گاز، صفحه دریچه گاز توسط سیم گاز باز شده و هوای بیشتری را برای سیلندر میفرستد. در این زمان مپ سنسور دریچه گاز، با تغییر زاویه صفحه گاز، به ECU پیام میدهد که موتور نیاز به بنزین بیشتری دارد. سپس ECU به انژکتور فرمان پاشش بیشتر سوخت را داده و دور موتور بالا میرود.
امروزه بهدلیل عدم سرویس بهموقع اکثر خودروها و استاندارد نبودن اکثر فیلتر هوای موجود در بازار، سیستم انژکتور و همچنین مجموعه دریچه گاز خودروها در معرض کثیف شدن و استهلاک هرچه بیشتر قرار میگیرد، که این مورد یکی از بزرگترین دلایل برای بالا رفتن مصرف سوخت و یا بد استارت خوردن و لرزش زیاد موتور در زمان ایستادن است.
کثیف بودن دریچه گاز و مپ سنسور
با وجود قرار گرفتن فیلتری قبل از دریچه گاز برای جلوگیری از ورود گرد و خاک و کثیفیهای هوا به داخل آن، باز هم به مرور زمان دریچه گاز دچار آلودگیهایی میشود که در عملکرد آن تأثیر میگذارد. نتیجهی تغییر در عملکرد دریچه گاز، تغییر در عملکرد موتور است.
کثیف بودن دریچه گاز میتواند باعث بروز موارد زیر شود:
علائم خراب شدن دریچه گاز و مپ سنسور
در صورت تمیز نکردن دریچه گاز و مپ سنسور، احتمال خراب شدن این قطعات بالا میرود که میتواند علاوه بر بالارفتن هزینه، باعث آسیب زدن به موتور بشود. از مهمترین علائم خرابی دریچه گاز و مپ سنسور میتوان به موارد زیر اشاره کرد:
- خودرو خوب گاز نمیخورد
- دود کردن غیرطبیعی خودرو
- نوسان خودرو در زمان دورهای بالا
- بالا ماندن دور موتور در دورهای پایین
- حالت گرفتگی موتور خودرو در دورهای ۲۵۰۰ تا ۳۰۰۰ rpm
- خاموش شدن خودرو در زمان گاز دادن
- دور موتور در هنگام خلاص بودن پایین نمیآید
- بالا بودن دور موتور در هنگام گرم بودن آن
- پایین بودن دور موتور در هنگام سرد بودن آن
- شتاب خودرو دچار افت میشود
- افزایش مصرف سوخت خودرو
میتوان با صرف حداقل هزینه و خرید اسپری انژکتورشور از بروز موارد بالا جلوگیری کرد. تنها باید حداقل سالی یک مرتبه مجموعهی دریچه گاز شستشو و سرویس شود. بزار مورد نیاز جهت شستشوی دریچه گاز و مپ سنسور
پیچ گوشتی بکس شماره ۷
آچار یکسر جغجغه شماره ۱۰
آچار آلن ستارهای T30
پیچگوشتی بکس شماره ۸
اسپری انژکتورشور
باز کردن مخزن فیلتر هوا
برای شستشوی دریچه گاز و مپ سنسور، پس از کشیدن در کاپوت و باز کردن آن، ابتدا باید مخزن فیلتر هوا را بیرون بیاوریم. پس ابتدا بست فیلتر هوا را که به دریچه گاز بسته شده بهکمک پیچ گوشتی بکس شماره ۷ باز میکنیم. سپس شلنگ بخار روغن را از مخزن جدا میکنیم. بهکمک آچار یکسر جغجغه شماره ۱۰، پیچی را که نزدیک به رادیاتور و در پایین مخزن قرار دارد، باز کرده و بعد از بیرون کشیدن خرطومی، مخزن فیلتر هوا را خارج میکنیم.
نحوه تشخیص خرابی دریچه گاز در خودروهای 206
از مواردی که میتوان تشخیص داد که دریچه گاز خراب یا سالم است استفاده از دستگاه دیاگ و چک کردن زاویه باز شدن دریچه گاز در هنگام فشردن کامل پدال گاز است اگر در پارامتر ها زاویه دریچه گاز نیمه باز یا فقط قسمتی از باز باشد نشانه ایراد در دریچه گاز یا سیم کشی دریچه گاز است که این مورد سیم کشی نیز فقط با تست بازر با دستگاه مولتی متر اتصال سیم ها از دریچه گاز تا ایسیو است.
در بعضی از خودروها مانند 206 های تیپ 2 سال 86 تا 91 با ایسیو جی34 علی رغم مشاهده خطای دریچه گاز، اما معمولا ایراد از سیم کشی یا خرابی آیسی مولتی ایسیو می باشد. همچنین در برخی از این ایسیو ها به دلیل بستن قفل ایسیو، شاهد شل شدن پایه های سوکت می باشیم که علائمی مشابه را از خود نشان می دهند. خرابی دریچه گاز در ایسیوهای غرب استیل خودروهای 206 ایرانیزه زیاد مشاهده می گردد، می توان این دریچه ها را با نمونه های فلزی بوش جا به جا نموده و به راحتی به جای یکدیگر قابل استفاده می باشند.