مجله عمومی

شفاف سازی شرط اساسی فساد ستیزی است – خبرگزاری آنلاین | اخبار ایران و جهان

به گزارش خبرنگار آنلاین، حجت الاسلام حسن درویشیان عصر سه‌شنبه در نشست شورای اطلاع رسانی استان مرکزی، اظهار کرد: پیوست رسانه‌ای و اطلاع رسانه‌ای اقدامات دولت موجب افزایش اعتماد عمومی در جامعه می‌شود و این مهم نباید محدود به زمان‌های خاص از جمله دهه فجر شود.

رئیس بازرسی و بازپرس ویژه رئیس جمهور در امر مبارزه با فساد گفت: استان مرکزی به دلیل انتصاب به امام راحل به استان آفتاب نامگذاری شده است و اجداد مقام معظم رهبری نیز در این خطه بوده‌اند که این موارد مسؤولیت مدیران استان را افزایش می‌دهد و باید برای سایر استان‌ها الگو باشد.

رئیس بازرسی و بازپرس ویژه رئیس جمهور در امر مبارزه با فساد، گفتمان دولت سیزدهم مردمی و مبتنی بر گفتمان ترسیم شده توسط امام راحل و مقام معظم رهبری بیان کرد.

حجت الاسلام درویشیان اظهار کرد: در بیانیه گام دوم انقلاب، وضعیت موجود، فعالیت‌ها، خدمات نظام و اقداماتی که در آینده نظام و حاکمیت و بخشهای مختلف باید انجام دهند را رهبر معظم انقلاب عالمانه تشریح و ترسیم کردند.

وی لازمه عدالت را مبارزه با فساد عنوان کرد و گفت: مقابله جدی در همه ابعاد با فساد، بستر عدالت را فراهم می‌کند.

گفتمان رئیس جمهور عدالت و مبارزه با فساد است

رئیس بازرسی و بازپرس ویژه رئیس جمهور در امر مبارزه با فساد ادامه داد: رئیس جمهور با نگاه مبارزه با فساد وارد قوه مجریه شد و گفتمان وی عدالت و مبارزه با فساد بوده و هست.

حجت الاسلام درویشیان یادآور شد: در شهریور ۱۴۰۰ اصول ۱۲ گانه پیشگیری و مبارزه با فساد ابلاغ شد اما به امر اکتفا نشد و این مهم در سند تحول نیز مورد توجه قرار گرفت و ۹۰ اقدام در بازرسی ویژه برای تحقق این اصول تبیین شد.

وی با بیان اینکه در حوزه مبارزه با فساد تاکنون هیچ رئیس جمهوری نماینده نداشته است، گفت: این حکم برای نخستین بار در دولت سیزدهم مورد توجه قرار گرفته است.

وی افزود: مردم انتظار فساد در جمهوری اسلامی را ندارند و بررسی‌ها نشان می‌دهد که فساد در کشور سیستمی نیست و حتی یک مورد آن هم زیاد است.

رئیس بازرسی و بازپرس ویژه رئیس جمهور در امر مبارزه با فساد ادامه داد: رئیس جمهور در نشست‌های مختلف همواره بر فسادستیزی و عدالت خواهی تاکید ویژه دارد.

وی اضافه کرد: حکومت‌ها به این نتیجه رسیدند که شفاف سازی، شرط اساسی فساد ستیزی است و این دولت نیز از ابتدا نسبت به این اصل اقدام جدی داشته و در سال ۱۴۰۱ صورت مالی بیش از هزار شرکت در سامان‌های مختلف بارگذاری شده است.

رئیس بازرسی و بازپرس ویژه رئیس جمهور در امر مبارزه با فساد در خصوص تعارض منافع با اشاره به اینکه هنوز مصادیق تعارض منافع دیده می‌شود، گفت: در این راستا دولت لایحه‌ای به مجلس ارائه داده و امیدواریم نهایی شود تا با استناد به آن بتوان تعارض منافع را مدیریت کرد.

حجت الاسلام درویشیان اظهار کرد: نظارت حکمرانی و مدیریت خوب جزو لاینفک مدیریت مطلوب و اسلامی است و در همه نظام‌ها توجه به نظارت آثار و برکات زیادی به همراه دارد.

در انتصاب مدیران اعتماد و شایستگی مدنظر باشد

وی توضیح داد: در انتصاب مدیران اعتماد و شایستگی مدنظر ویژه است و برای تداوم اعتماد به وی اعتماد، نظارت ضروری است چراکه نظارت برای کمک به دستگاه‌ها و مدیران اجرایی در انجام مسئولیت‌ها و مأموریت‌های قانونی آنها است.

حجت الاسلام درویشیان با تاکید بر شایسته گزینی گفت: این مهم به صورت مستمر از سوی رئیس جمهور مورد تاکید است و افراد ناتوان در انجام امور نباید مسئولیت بگیرند و به گفته مقام معظم رهبری و بزرگان این اقدام حرام شرعی است.

رئیس بازرسی و بازپرس ویژه رئیس جمهور در امر مبارزه با فساد اضافه کرد: یکی از موضوعات مهم مرتبط با پیشگیری و مبارزه با فساد، رفع بسترهای فساد است که دولت در این زمینه دولت اقداماتی انجام داده و لایحه‌هایی به مجلس ارائه کرده تا این معضل رفع شود.

وی با اشاره به برخی خدمات دولت سیزدهم و تحرک و تلاش مجموعه دولت بیان کرد: ۴۵ سفر استانی و سفر به ۲۰ کشور توسط رئیس جمهور و اعضای دولت در تاریخ کشور بی نظیر است و به طور حتم بخشی از این فعالیت‌ها، مصوبات و اقدامات در نتیجه این سفرها در دولت و خارج از دولت این بسترها را شناسایی کرده و نسبت به برخی از آنها اقداماتی انجام داده است.

رئیس بازرسی و بازپرس ویژه رئیس جمهور در امر مبارزه با فساد گفت: عدم انجام به موقع برخی از فعالیت‌ها ناشی از نداشتن اطلاع کافی نسبت به قوانین و ضوابط است.

برگزاری کارگاه‌های آموزشی مدنظر ویژه باشد

حجت الاسلام درویشیان گفت: با توجه به اینکه جمهوری اسلامی تراکم قوانین دارد قوانین مورد اطلاع عمومی و اختصاصی دستگاه‌ها باید از طریق برگزاری کارگاه‌های آموزشی ارائه و مرور شود چراکه در تصمیم گیری به موقع و قاطع و با اطمینان بسیار مؤثر است.

رئیس بازرسی و بازپرس ویژه رئیس جمهور در امر مبارزه با فساد تاکید کرد: طراحی و زمان بندی برنامه اجرایی برای هر اقدام و هدفی ضروری است.

نمایش بیشتر
دکمه بازگشت به بالا