کسب و کار محلیمجله عمومی

چگونه خودمان عطر درست کنیم؟

این روزها خرید عطر و ادکلن کار دشواری نیست. به راحتی می‌توانیم به فروشگاه بیز پلاس مراجعه کنیم و پس از بررسی و مقایسه محصولات مختلف، عطر مورد علاقه خود را انتخاب و خرید کنیم. اما همه می‌دانیم که عطرهای اورجینال قیمت بالایی دارند و از سوی دیگر، تشخیص عطر اورجینال هم کار ساده‌ای نیست.

از طرفی عطرها و ادکلن‌های تقبلی دارای ماندگاری پایینی هستند و کیفیت نامطلوبی دارند. بنابراین شاید عده‌ای ترجیح بدهند که عطر مورد علاقه خود را خودشان درست کنند. بله؛ شما هم می‌توانید با استفاده از موادی که در خانه دارید، عطری خوش رایحه بسازید و از آن استفاده کنید. با ما تا انتهای این مقاله همراه باشید تا نحوه ساخت عطر در خانه را به شما آموزش بدهیم.

برای ساخت عطر در خانه به چه چیزهایی نیاز داریم؟

قبل از شروع به ساخت عطر در خانه، قیمت عطر میلانو را بپرسید و سپس اگر تمایل داشتید برای ساخت عطر باید وسایل و مواد اولیه لازم را تهیه کنید. در زیر به تمام چیزهایی که برای این کار نیاز داریم اشاره می‌کنیم:

  • شیشه تمیز و مناسب: یکی از اولین چیزهایی که به آن نیاز دارید، ظرفی شیشه‌ای برای نگهداری عطر است. این ظرف باید دارای اندازه مناسب و کاملا تمیز باشد. بهتر است از ظرفی استفاده کنید که قبلا ماده دیگری جز آب را در آن نگهداری نکرده باشید. همچنین رنگ شیشه باید تیره باشد تا نور (مخصوصا نور خورشید) از آن عبور نکند.
  • روغن نگهدارنده: ماده‌ای است که باعث می‌شود عطر روی پوست شما باقی بماند. این روغن باید بدون بو باشد و حساسیتی برای پوست ایجاد نکند. از انواع روغن‌ها مانند روغن بادام یا هسته انگور می‌توانید برای این کار استفاده کنید.
  • الکل: الکل به این دلیل استفاده می‌شود که بوی رایحه‌ها را پخش کند. بهتر است الکل هم از نوع بی‌بو و ضد چربی باشد و استفاده آن روی پوست باعث بروز مشکل نشود.
  • آب مقطر: یکی از ساده‌ترین مواد اولیه‌ای که برای ساخت عطر به آن نیاز داریم، آب است. البته نباید از آب لوله‌کشی استفاده کنیم، بلکه بهتر است آب مقطر تهیه نماییم. در صورت عدم دسترسی به آب مقطر می‌توان از آب جوشانده شده نیز استفاده کرد.
  • رایحه‌ها و عصاره‌ها: رایحه‌ها را می‌توان از روش‌های مختلفی تهیه کرد. می‌توانید آنها را از برگ گل‌های خوشبو بگیرید یا حتی از میوه‌هایی که دارای بوی قابل تشخیصی هستند. مواد معطر مانند وانیل، دارچین، مشک، نعنا، اُکالیپتوس و … نیز برای رایحه‌گیری مناسب هستند. البته بسیاری از رایحه‌ها به‌صورت عصاره در بازار هم به فروش می‌رسند و می‌توانید آنها را به شکل آماده تهیه کنید.
  • قیف: یکی از وسایل لازم برای ریختن مایعات درون ظرف و ترکیب کردن آنها قیف است. حتما یک قیف کوچک تهیه کنید.
  • صافی: صافی همیشه کاربرد ندارد، اما در مواردی که بخواهید ذرات ریز را از داخل مایع جدا کنید، می‌توانید از یک صافی پارچه‌ای استفاده نمایید.

ترفندهای جالب ساخت عطر در منزل

برای ساخت عطر باید به چند نکته مهم توجه داشته باشید. رعایت این نکات باعث می‌شود که کیفیت عطر شما بهتر و ماندگاری آن بیشتر باشد. قبل از هر چیز باید به فکر تهیه یک بطری مناسب باشید. سعی کنید یک بطری شیشه‌ای به رنگ تیره، به همراه درپوش ضد هوا و اسپری انتخاب کنید.

انتخاب الکل مناسب، یکی از کلیدی‌ترین نکاتی است که حتما باید به آن توجه داشته باشید. بهتر است از الکل‌های مخصوص عطرسازی استفاده کنید. دقت داشته باشید که مقدار الکل استفاده شده در عطر شما نباید کم باشد؛ در غیر این صورت پخش بوی عطر بسیار ضعیف خواهد بود. چنانچه به الکل مخصوص عطرسازی دسترسی ندارید، حتما از الکل‌های بی‌رنگ و بی‌بو استفاده کنید.

در تمام مراحل ساخت عطر از ظروف شیشه‌ای استفاده کنید. برخی از روغن‌‌ها و الکل‌ها هستند که ممکن است باعث خوردگی پلاستیک شوند و خاصیت روغن را از بین ببرند. مهمترین نکته‌ای که در فرمولاسیون عطر خود باید رعایت کنید، نسبت ترکیب روغن، الکل و آب با رایحه‌ها است. کمی بالاتر به‌طور کلی درباره این نسبت توضیح دادیم، اما خودتان با آزمون و خطا می‌توانید به بهترین فرمول برای عطر مورد علاقه خود برسید.

ساخت عطر مردانه

از رایحه‌های مختلف می‌توانید برای ساخت انواع عطر استفاده نمایید. مردانه یا زنانه بودن عطر شما، به رایحه‌هایی بستگی دارد که در آن استفاده می‌کنید. برای مثال اگر رایحه‌هایی مثل چوب در عطر استفاده شود، بیشتر برای مردان مناسب خواهد بود. البته هیچ قاعده خاصی در این زمینه وجود ندارد و بیشتر وابسته به سلیقه خودتان است.

در این بخش می‌خواهیم نحوه ساخت یک عطر با رایحه «نعنا و گریپ فروت» را آموزش بدهیم. این عطر برای مردان مناسب است، اما بانوان هم می‌توانند از آن استفاده کنند. این عطر رایحه خنکی خواهد داشت و برای استفاده در فصول گرم مناسب‌تر است. برای ساخت این عطر به یک قاشق غذاخوری روغن جوجوبا، روغن اساسی، اسانس گریپ فروت، نعناع فلفلی، پرتقال شیرین و مخلوط بابونه و اسطوخودوس نیاز داریم. علاوه بر اینها الکل و آب مقطر هم لازم است.

ابتدا روغن جوجوبا را به همراه الکل عطرسازی داخل یک ظرف شیشه‌ای می‌ریزیم. سپس روغن‌ها را باید به ترتیب وارد مخلوط کنید. ابتدا 10 قطره از اسانس گریپ فروت را اضافه می‌کنیم و به دنبال آن 10 قطره پرتقال شیرین می‌ریزیم. 5 قطره نعنا فلفلی و در انتها هم 5 قطره مخلوط بابونه و اسطوخودوس را وارد ترکیب می‌کنیم. در نهایت مقدار کمی آب مقطر اضافه کرده و مخلوط را برای مدتی (یک تا دو هفته) در جای خنک و دور از نور خورشید نگهداری می‌کنیم. پس از گذشت این مدت، مخلوط را از یک صافی رد می‌کنیم و آن را داخل شیشه اسپری‌دار می‌ریزیم.

ساخت عطر زنانه

یکی از عطرهای ساده و خوشبوی زنانه که می‌توانید در خانه درست کنید، عطر «گل رز و وانیل» است. برای ساخت این عطر باید به اندازه یک مشت گلبرگ خشک شده یا تازه گل رز داشته باشید. سایر مواد لازم عبارتند از: اسطوخودوس خشک شده به اندازه یک مشت، وانیل (یک دانه)، روغن نگهدارنده و الکل.

در ابتدا گلبرگ‌های رز را به همراه وانیل در یک ظرف شیشه‌ای به‌خوبی ترکیب کنید. سپس مقدار کافی روغن نگهدارنده و الکل به آن اضافه نمایید. میزان مایع باید به قدری باشد که گلبرگ‌های خشک شده را کاملا بپوشاند. سپس این ترکیب را حداقل سه هفته در جایی خنک و دور از نور خورشید قرار دهید. در نهایت مایع را از صافی رد کنید و آن را درون ظرف شیشه‌ای اسپری‌دار بریزید.

سوالات متداول درباره نحوه ساخت عطر در خانه

در این مقاله درباره روش‌های ساخت عطر در خانه توضیح دادیم. در زیر به برخی از سوالات متداول کاربران در این زمینه پاسخ می‌دهیم. اگر شما هم سوالی دارید که بی‌جواب مانده، حتما در بخش کامنت‌ها سوال خود را مطرح کنید تا به آن پاسخ بدهیم.

برای ساخت عطر در خانه با میوه چه کار کنیم؟

برای ساخت انواع عطرهای میوه‌ای در خانه، می‌توانید اسانس میوه‌های مورد نظر خود (مثلا مرکبات) را تهیه کنید و آنها را به روشی که در مقاله توضیح داده‌ایم، با روغن و الکل مخلوط نمایید.

برای درست كردن عطر در خانه با گل چه کار کنیم؟

از گلبرگ انواع گل‌های معطر به‌صورت تازه یا خشک شده می‌توانید برای ساخت عطر استفاده کنید. کافی است از روشی که در مقاله به‌طور کامل توضیح داده شده برای این کار اقدام نمایید.

برای ساخت عطر در خانه عطار شوید!

عطرها از ترکیب چند عطربا بوی متفاوت به دست می آیند که این بوها نوتز (notes ) نامیده می شوند. وقتی یک عطر را به لباس تان اسپری میکنید شامل سه بوی مختلف است که در سه محله به مشام تان میرسد، اولین بو تقریبا 15 دقیقه اول ماندگاری دارد که بسیار قوی و تند می باشد .

بوی بعدی دقیقا بعد از از بین رفتن بوی اول به مشام تان میرسد و از اسانسی مانند بوی جنگل، بوی شرقی (گیاهان معطر خاور دور ) یا اسانس گل ها که عطر شما به آن تعلق دارد برگرفته شده است .

بوی آخر تکمیل کننده بوی دوم است و حدود 5 ساعت ماندگاری دارد.شما می توانید برای برخی عطرها از چهار الی پنج نوتز هم استفاده کنید و از عطر گل و گیاهان معطر و انواع میوه های خوشبو در نهایت بهترین را درست کنید که تا بحال داشته اید.

باید انواع نوتز ها را بشناسید و ببینید کدام را بیشتر میپسندید.

  • نوتزهای ابتدایی: لیمو، ، ، رزماری، و بهارنارنج
  • نوتزهای میانی: میخک، بابونه، ، ، دارچین، گل رز و گل یاسمن
  • نوتزهای پایه: وانیل، زنجبیل، صنوبر، سرو، عطر درخت کاج و نعناع هندی

دستور اولیه ساخت عطر در خانه:

برای درست کردن عطر دست سازتان شما به نوتزهای ابتدایی، میانی و پایه نیاز ندارید. شما به مواد اولیه دیگری نیاز دارید که عبارتند از:

شما ابتدا به یک روغن حامل مانند ، روغن (شیرین) یا نیاز دارید . در مرحله بعدی کم کم نوتزهای پایه، میانی و ابتدایی را به روغن حامل بیفزایید . در این مرحله باید ماده ای به ترکیب نوتزها و روغن کمک می کند ، اضافه شود. این ماده بهتر است الکل باشد زیرا سریع تبخیر می شود و موجب می شود که نوتزها سریعا به اطراف پخش شود.

مواد اولیه برای ساخت عطر در خانه:

  • 2 قاشق چایخوری روغن حامل (جوجوبا، بادام یا روغن )
  • 6 قاشق چایخوری الکل
  • 2/5 قاشق چایخوری آب معدنی
  • 30 قطره از اسانس های مورد نظر
  • فیلتر
  • قیف

مراحل تهیه عطر خانگی

  • یک ظرف شیشه ای که مناسب عطر باشد بردارید
  • حدود دو قاشق روغن حامل اضافه کنید، روغن حامل میتواند روغن هسته یا جوجوبا باشد.
  • در این مرحله باید نوتز ها را اضافه کنید اول نوتز پایه را اضافه کنید سپس نوتز میانی و در نهایت ابتدایی، درصد انها را هم که به شما گفته ایم.
  • به بوهایی که اضافه می کنید دقت کنید واگر یکی از آنها از بقیه قوی تربود از مقدار آن بکاهید.
  • 6 هفته یا کمتر باید بطری را کنار بگذارید تا به بوی قوی و دلخواهی برسد
  • بعد از گذشت این زمان قداری آب معدنی به ان اضافه کنید و خوب تکان دهید.

استفاده از گیاهان در ساخت عطر خانگی

  • ابتدا گیاهان، برگ ها و گلبرگ های خشک شده را با یک قاشق چوبی آرام خرد کنید و بسایید.
  • مقدار بسیار کم از روغن مورد نظرتان را تا اندازه ای که گیاهان خرد شده را بپوشاند ، داخل ظرف بریزید.
  • در این مرحله گیاهان ساییده شده را با روغن ترکیب کنید و در ظرف را محکم ببندید .
  • برای یک الی دو هفته ظرف عطر را در فضایی خنک و تاریک قرار دهید.
  • اگر پس از گذشت این مدت ، رایحه عطر شما قوی نیست می توانید گیاهان را خارج کنید و گیاه جدید را با دستورات بالا به روغن بیفزایید.
  • برای قوی تر شدن بوی روغن ممکن است مجبوربه تعویض چنذ باره گیاهان شوید تا در نهایت رایحه مد نظر شما به دست آید.
  • در پروسه تعویض گیاهان نباید روغن را دور بریزید زیرا روغن باید همان روغن بار اول باشد.
  • پس از گذشت مدتی که از روغن بوی مورد نظر شما ساطع شد آن را با یکی، دو قطره از روغن یا روغن هسته انگور ترکیب کنید.

چه نوع عطرهایی می توانیم بسازیم؟

شما می توانید عطرهای مختلفی با توجه به سلیقه تان بسازید . شما می توانید عطرهایی خوشبو با رایحه گیاهی، عطر گل رز و عطر وانیل و نعنا و حتی با استفاده از بسازید. بهتر است که  قبل از ساخت عطر ، قیمت اسپری ویتابلا  و سپس اگر تمایل داشتید شروع به ساخت عطر کنید. به هر حال بدانید عطرها به چهار خانواده گلی، شرقی، تازه و چوبی تقسیم می شود.

برای تهیه عطر با هارمونی بهتر باید شناخت بیشتری نسبت به این رایحه ها داشته باشید . مثلا برای ساخت عطری با رایحه تازه و خنک باید مرکبات، رایحه های سبز و آب را با هم ترکیب کنید. برای ساخت عطری با رایحه گل؛ ترکیبی از رایحه گل ها، گل های ملایم و گل های شرقی هارمونی بسیار خوبی به شما می دهد.

3 نکته اساسی که پیش از ساخت عطر در خانه باید بدانید

  1. یک شیشه تیره رنگ برای عطرتان انتخاب کنید. نگهداری عطر در یک شیشه تیره و به دور از نور باعث ماندگاری بیشتر آن می شود.
  2. شیشه ای را انتخاب کنید که قبلا در آن خوراکی نریخته باشیدزیرا عطر آن خوراکی با بوی عطر شما ترکیب می شود.

3.برای روغن های حامل از روغن های بدون بوبسیاری از ما و ادکلن‌ها را از مغازه می‌خریم. شاید رایحه آنها دقیقا چیزی نباشد که انتظار داریم. اما آیا می‌دانستید که می‌توانید عطر موردنظرتان را در خانه و با موادی ساده و در دسترس، بسازید؟! اگر می‌خواهید به عطری با رایحه‌ای مختص خودتان برسید یا به‌دنبال یک هدیه منحصربه‌فرد هستید،‌ این مقاله را تا پایان دنبال کنید تا روش ساخت عطر در خانه را یاد بگیرید.

مبانی رایحه عطرها

پیش از آموزش ساخت عطر، باید کمی درباره اصول و مبانی ساخت عطر و انواع رایحه‌ها صحبت کنیم. هر عطری از ترکیب سه رایحه متفاوت ساخته می‌شود. این سه رایحه با زمان‌بندی متفاوتی به مشام ما می‌رسند و ماندگاری خاص خودشان را دارند.

  • رایحه اول: اولین بویی که پس از استفاده به مشام می‌رسد. این بو پس از ۱۰ تا ۱۵ دقیقه از بین می‌رود.
  • رایحه میانی: پس از محوشدن رایحه اول،‌ به مشام می‌رسد. رایحه اصلی عطر همین رایحه میانی است که نوع عطر (شرقی، غربی، گرم یا خنک و…) را مشخص می‌کند.
  • رایحه پایه یا ماندگار: این رایحه ماندگارترین بویی است که ساعت‌ها پس از استفاده از عطر، روی بدن یا لباس باقی‌ می‌ماند. این رایحه پایدارکنندۀ بویی است که در بخش میانی به مشام رسیده بود.

هرکدام از رایحه‌های گفته‌شده از ترکیبات و مواد متنوعی ساخته می‌شوند. در ادامه، برخی از معروف‌ترین‌‌های هرکدام را معرفی می‌کنیم.

۱. ترکیبات رایحه اول برای ساخت عطر در خانه

اولین‌ها برخوردها خیلی مهم است: چه در‌آشنایی و چه در رایحه‌ای که پس از بازکردن درِ عطر به مشام می‌رسد؛ پس مواد سازنده این بخش باید جذابیت کافی در ما ایجاد کنند. معروف‌ترین موادی که در ساخت این بخش استفاده می‌شود عبارت‌اند از: ، ترنج، ، ، لیمو،،، نِرولی، و نارنجی شیرین.

۲. ترکیبات رایحه میانی برای ساخت عطر در خانه

عصاره‌های این بخش عبارت‌اند از: ،،،،، سوزن صنوبر، گل یاس، سرو کوهی، علف لیمو، نرولی،،، ، گل سرخ و یلانگ یانگ (نوعی گیاه خوش‌بوی شرقی).

۳. ترکیبات رایحه پایه یا ماندگار برای ساخت عطر در خانه

برای ماندگاری رایحه عطر باید از ترکیباتی استفاده کرد که بوی ماندگاری داشته باشند. این دسته شامل این مواد هستند: چوب سدر، سرو،، پاتولی، کاج، چوب صندل، و علف وِتیوِر.

 

نمایش بیشتر
دکمه بازگشت به بالا