کسب و کار محلیمجله علمی و پزشکی

تفاوت ارتودنسی با لیزر و لمینت دندان چیست؟

ارتودنسی و لمینت دندان هردو جز محبوب ترین روش های درمانی زیبایی دندان هستند. در واقع ارتودنسی با لیزر بیشتر برای درمان مشکلات ساختاری لثه (مثلا برداشتن بافت های اضافی و متورم)، اصلاح کوچک یا بزرگ بودن بیش از حد لثه و دندان، کم کردن فاصله بین دندان ها و بدشکلی استخوان های فک پس از معاینه توسط متخصص ارتودنسی انجام می شود. در این مقاله به بررسی تفاوت بین ارتودنسی با لیزر و لمینت دندان می پردازیم. این روش ارتودنسی باعث درد کمتر، دوره درمان کوتاه‌تر و عوارض جزئی می‌شود. بنابراین یکی از محبوب ترین روش ها برای اصلاح طرح لبخند و درمان عوارض دندانی است. همچنین لازم به ذکر است که درمان با لمینت ها را می توان برای دندان ها یا دندان های شکسته، ترک خورده یا بی رنگ و دارای مشکلات ساختاری استفاده کرد. این روش درمانی برای اصلاح قرارگیری دندان ها در موقعیت صحیح خود، مناسب نیست.

What is the difference between orthodontics and laser and dental laminate

مزایای ارتودنسی با لیزر

ارتودنسی با لیزر نیازی به تزریق بیهوشی موضعی یا عمومی ندارد که از مهمترین مزایا و ویژگی های ارتودنسی با لیزر می باشد. همانطور که قبلاً گفته شد، متخصص ارتودنسی بافت اضافی و متورم لثه و برامدگی های روی سطوح دندان را بدون بیهوشی از بین می برد. این روش باعث ایجاد درد و خونریزی نمی شود و دوره درمان نیز کوتاه تر از سایر روش ها است. علاوه بر این، ارتودنسی با لیزر خطر عوارض دهان و دندان (مانند عفونت های بعد از عمل) را کاهش می دهد. لمینت دندان یکی دیگر از روش های محبوب زیبایی دندان و اصلاح لبخند است. لمینت ها یا کامپوزیت های دندانی به پوشش های نازک و سرامیکی گفته می شود. دندانپزشک زیبایی برای پوشاندن ایرادات سطح دندان و رفع مشکلات ظاهری، لمینت ها را در فواصل زمانی مختلف روی دندان های بیمار قرار می دهد.

لازم به ذکر است که لمینت های دندان عمدتاً برای اصلاح لبخند و بهبود استحکام دندان ها استفاده می شود. لمینت های دندانی برای رفع مشکلات ظاهری دندان می توانند مزایای زیر را داشته باشند:

  • پوشاندن و از بین بردن تغییرات ظاهری ناخوشایند (تغییر رنگ یا زردی دندان) روی سطوح دندان
  • پوشاندن دندان های شکسته، آسیب دیده و ترک خورده.
  • افزایش ضخامت دندان های نازک و شکننده برای بهبود استحکام و مقاومت دندان ها

ارتودنسی در مقابل لمینت دندان

در مورد ترمیم دندان، امروزه بسیاری از افراد درگیر تفاوت بین ارتودنسی با لیزر و لمینت دندان هستند. دندانپزشکان از ارتودنسی نامرئی در تهران  برای کاهش درد و تحریک لثه و خونریزی استفاده می کنند. ارتودنسی نامرئی معمولاً برای برداشتن بافت اضافی لثه، تشکیل لثه و ایجاد طرح لبخند زیباتر استفاده می شود. در مقابل، لمینت دندان نسبت به ارتودنسی، هزینه کمتری دارد. اگرچه ارتودنسی با لیزر دوره درمان را برای اصلاح لبخند و اصلاح موقعیت دندان به میزان قابل توجهی کاهش می دهد، لمینت های دندان مزایای متفاوتی دارند. یک متخصص ارتودنسی باید به ویژگی های ارتودنسی با لیزر مانند طول موج دستگاه لیزر، زمان بندی و میزان فشار آن بر روی دندان تسلط کامل داشته باشد تا بهترین نتیجه را در این روش به دست آورد.

بیمارانی که از داشتن دندان های برامده، نامرتب و کج، رنج می برند می توانند ابتدا مشکل لثه را با لیزر برطرف کرده و سپس از لمینت دندان برای پوشش مشکلات ظاهری دندان های خود بهره مند شوند. در لمینت های دندان، صرف نظر از اینکه فرآیند پولیش با چه دقتی انجام شود، نتیجه نهایی آن کاملا شبیه به دندان های طبیعی نخواهد بود.

تفاوت های عملکردی ارتودنسی با لیزر و لمینت دندان

به گفته دندانپزشکان و متخصصان ارتودنسی، هر روش ارتودنسی با لیزر و لمینت دندان کاربردهای متفاوتی برای مشکلات خاص دندان ها خواهد داشت. ارتودنسی با لیزر با سطح کم درد و خونریزی یا تحریک لثه مشخص می شود. در این روش ایجاد طراحی لبخند دیجیتال نیز به راحتی امکان پذیر است.

اولین پیشنهاد متخصص ارتودنسی، ارتودنسی با لیزر برای ترمیم و رفع مشکلات لثه و بافت های پریودنتال است. در واقع لمینت های دندان تنها می توانند آسیب های دندانی را ترمیم و پوشش دهند. در نتیجه، ناهماهنگی و ناهماهنگی دندان را نمی توان با لمینت های دندان درمان کرد. یکی دیگر از تفاوت های مهم ارتودنسی با لیزر و لمینت حفظ سلامت دندان است. در لمینت های دندان، مینای دندان به دلیل تراشیده شدن به تدریج خراب می شود. لمینت دندان برای بیماران با دندان های کوچک و کسانی که مایل به اصلاح فرم دندان های خود و تغییر رنگ آن هستند تجویز می شود.

لمینت دندان چیست؟

حال که با با لیزر تا حدودی آشنا شدیم بد نیست برای تفاوت ارتودنسی با لیزر و لمینت دندان آشنایی نیز با داشته باشیم و ببینیم این روش دندانپزشکی چیست؟ لمینت دندان از دیگر روش های محبوب اصلاح لبخند و زیبایی دندان است. ها یا لمینت های دندانی به پوشش های حساس و نازک سرامیک اطلاق می گردد.

زیبایی دندانپزشکی به منظور پوشاندن و رفع نمودن مشکلات ظاهری، لمینت ها را در فواصل گوناگون روی دندان های بیمار قرار می دهد. توجه فرمایید که لمینت های دندانی به منظور اصلاح نمودن و بهبود یافتن استحکام دندان ها استفاده می گردد. لمینت های دندانی به منظور برطرف نمودن مشکلات ظاهری دندانی می تواند انتخاب مناسبی باشد.

  • ازبین بردن و پوشاندن تغییرات ظاهری ناخوشایند (لکه یا زردی دندان) بر روی سطح دندان
  • پوشاندن دندان های شکسته و ترک خورده
  • افزایش یافتن ضخامت دندان های شکننده و نازک به منظور بهبود استحکام دندان ها

در رابطه با ترمیم دندان، بسیاری از افراد در تفاوت ارتودنسی با لیزر و لمینت دندان درگیر می باشند. دندانپزشکان از ارتودنسی با لیزر به منظور کاهش درد و کاهش تحریک لثه استفاده می نمایند. ارتودنسی با لیزر به طور معمول به منظور برداشتن بافت اضافی لثه، ایجاد طرح لبخند و تشکیل لثه استفاده می گردد.

همچنین ارتودنسی با لیزر دوره درمان را به منظور اصلاح لبخند و البته اصلاح موقعیت دندان به میزان قابل توجهی کاهش خواهد داد. متخصص ارتودنسی باید روی ویژگی های ارتودنسی با لیزر همچون زمان بندی، طول دستگاه لیزر و قدرت دقیق، تسلط کاملی داشته باشد تا بتواند بهترین نتیجه را از این روش به دست آورد. افرادی که از مال اکلوژن لثه رنج می برند ممکن است ابتدا مشکل لثه را با لیزر تشخیص داده و پس از آن، از لمینت دندان به منظور پوشش ظاهری دندان ها بهره مند گردند. در لمینت های دندانی، صرف نظر از این که پولیش با چه دقتی انجام گردد، نتیجه نمی تواند کاملاً شبیه به دندان های طبیعی باشد.

تفاوت های عملی ارتودنسی با لیزر و لمینت دندان

به گفته متخصصین ارتودنسی و دندانپزشکان، هر روش لمینت دندان و ارتودنسی با لیزر کاربردهای گوناگونی برای مشکلات خاص دندان ها به همراه خواهد داشت. اولین پیشنهادی که ممکن است متخصص ارتودنسی داشته باشد، ارتودنسی با لیزر به منظور ترمیم نمودن، رفع کردن مشکلات لثه و همچنین بافت های پریودنتال می باشد. در اصل لمینت های دندان تنها می تواند آسیب های دندانی را پوشش داده و ترمیم می سازد. در نتیجه ناهماهنگی دندان را نمی توان با لمینت های دندان درمان نمود. از دیگر تفاوت های مهم ارتودنسی با لیزر و لمینت، حفظ کردن سلامت دندان می باشد. در لمینت دندان، مینای دندان به علت تراشیده شدن به مرور خراب می گردد. لمینت دندان برای افرادی با دندان های کوچک و افرادی که دوست دارند دندان های خود را اصلاح نمایند و می خواهند رنگ آنها را تغییر دهند، مناسب می باشد.

کاربردهای ارتودنسی با لیزر

از کاربردهای ارتودنسی با لیزر می توان به این موارد اشاره نمود:

  • از بین رفتن اتصالات بافت ها یا ماهیچه ها
  • درمان کردن زخم های دهان
  • کاهش تورم لثه
  • تراز نمودن خط لثه
  • اصلاح کردن طرح لبخند

ملاک انتخاب لمینت یا ارتودنسی با لیزر چیست؟

بعد از انجام معاینه دندان ها و فک های بیمار، متخصص ارتودنسی تعیین می نماید که آیا بیمار او به لمینت دندان یا ارتودنسی با لیزر احتیاج دارد. بعضی از بیماران ممکن است به هر دو درمان آن هم به طور همزمان احتیاج خواهند داشت. ارتودنسی با لیزر به منظور درمان وضعیت بافت نرم، طراحی لبخند و لثه ها استفاده می گردد، در حالی که از لمینت دندانی به منظور اصلاح شکستگی ها و تغییر دادن دندان های اصلی رنگ استفاده می گردد.

نمایش بیشتر
دکمه بازگشت به بالا