کسب و کار محلیمجله عمومی

انواع گیربکس چینی را بیشتر بشناسید

گیربکس ماشین های چینی | مقاله جامع و تخصصی

ماشین‌های چینی این روزها مورد توجه بسیاری قرار گرفته‌اند؛ از این رو در این مطلب در خصوص بهترین گیربکس ماشین های چینی صحبت و بررسی‌هایی صورت خواهد گرفت.

بهترین گیربکس ماشین های چینی

ماشین‌های چینی به دلایل مختلفی، توجهات بسیاری را در داخل کشور به خود جلب کرده‌اند و تعداد آن‌ها در مکان‌های مختلف روزانه در حال افزایش است. مشخصات ظاهری و فنی خوبی که این نوع خودروها نسبت به خودروهای داخلی دارند باعث شده است که میزان فروششان نیز به طور قابل توجهی افزایش پیدا کند. ما در این مطلب قصد داریم یکی از بخش‌های مهم این خودروهای چینی را مورد بررسی قرار دهیم.

گیربکس همواره از قطعات و بخش‌های بسیار حساس و مهم خودروها به شمار می‌رود که توجه به آن اهمیت بالایی دارد. بهترین گیربکس چینی موضوعی است که در این مطلب به آن پرداخته می‌شود. بنابراین اگر قصد دارید در مورد این بخش ماشین‌های چینی و بهترین انواع آن‌ها بیشتر بدانید، با ما در ادامه همراه باشید.

ماشین‌های چینی از گیربکس‌های اتوماتیک مختلفی استفاده می‌کنند

ماشین‌های چینی زیادی در بازار ایران حضور دارند که برخی از آن‌ها از جعبه‌دنده‌های اتوماتیک و برخی دیگر از گیربکس‌های دنده‌ای استفاده می‌کنند. گیربکس استفاده شده در مدل‌های اتوماتیک با هم متفاوت است و از جمله آن‌ها می‌توان به سی وی تی، دو کلاچه و AT اشاره کرد. در این مطلب بهترین گیربکس ماشین‌های چینی را معرفی می‌کنیم.

انواع گیربکس‌های اتوماتیک مورد استفاده در ماشین‌های چینی

در خودروهای چینی از گیربکس‌های اتوماتیک مختلفی استفاده می‌شود که از جمله آن‌ها می‌توان سی وی تی، دو کلاچه و اتوماتیک معمولی اشاره کرد. هرکدام از این جعبه‌دنده‌ها مکانیزم خاص خود را دارند و در نسل‌ها و برنامه‌ریزی‌های مختلفی هم در ماشین‌های چینی استفاده می‌شوند.

گیربکس سی وی تی؛ اقتصادی و مناسب مصارف عادی

گیربکس‌های سی وی تی را می‌توان در دسته‌بندی جعبه‌دنده‌های اقتصادی قرار داد. در این گیربکس‌ها خبری از چرخ‌دنده‌های معمولی گیربکس‌های AT یا DCT نیست. بلکه در گیربکس‌های سی وی تی، یک چرخ‌دنده بزرگ مخروطی شکل وجود دارد که یک زنجیر دور آن می‌چرخد. زمانی که پای خود را روی پدال گاز فشار می‌دهید، این زنجیر شروع به حرکت از حالت سنگین گیربکس به سبک می‌کند و در نتیجه ماشین شروع به شتاب‌گیری می‌کند.

گیربکس‌های سی وی تی با هدف اقتصادی بودن طراحی شده‌اند. این جعبه‌دنده‌ها در زمان شتاب‌گیری دور موتور ماشین را بالا می‌برند تا موتور بتواند بالاترین میزان گشتاور را داشته باشد. همچنین بعد از شتاب‌گیری و در حرکت‌های با سرعت ثابت هم گیربکس دور موتور را تا حدود هزار و پانصد کاهش می‌دهد تا مصرف سوخت ماشین کنترل شود. این باعث می‌شود تا در عین اینکه خودروی شما شتاب‌گیری نسبتا مناسبی دارد، مصرف سوخت موتور هم کاهش پیدا کند.

برخی از مدل‌های گیربکس‌های سی وی تی حالت تیپ‌ترونیک یا همان تعویض دنده به صورت دستی دارند. از آن‌جایی که در این گیربکس‌ها خبری از تعویض دنده نیست، با سبک و سنگین کردن دنده‌ها، دور موتور به صورت نرم‌افزاری کاهش و افزایش پیدا می‌کند.

گیربکس‌های دو کلاچه؛ یکی از بهترین انواع گیربکس و مناسب برای خودروهای چینی

گیربکس‌های دو کلاچه از جمله انواع جعبه‌دنده‌های اتوماتیک هستند که برخی از خودروهای چینی مانند لاماری ایما، ام وی ام ایکس 55، جک اس 5 و بهمن فیدلیتی از این گیربکس‌ها استفاده می‌کنند. گیربکس‌های دو کلاچه بر خلاف گیربکس‌های معمولی اتوماتیک از صفحات کلاچ زوج و فرد استفاده می‌کنند و این باعث می‌شود که تعویض دنده‌ها با سرعت بالاتری انجام شود.

گیربکس‌های دو کلاچه را می‌تواند به دو نوع تر و خشک تقسیم کرد. لاماری ایما و جک اس 5 از گیربکس‌های دو کلاچه تر و ام وی ام ایکس 55 و بهمن فیدلیتی از جعبه‌دنده‌های دو کلاچه خشک استفاده می‌کند. گیربکس‌های دو کلاچه تر تعویض دنده‌ها را با سرعت نسبتا کمتری انجام می‌دهند. اما همیشه دمای این گیربکس‌ها در وضعیت متعادلی قرار دارد و در ترافیک‌ها هم مشکلی نخواهید داشت.

همان‌طور که از نام آن‌ها مشخص است، در گیربکس‌های دو کلاچه خشک خبری از روغن واسکازین نیست و در نتیجه، اصطکاک میان قطعات بیشتر است. همچنین در ترافیک‌های سنگین هم گیربکس ممکن است داغ کند و وارد حالت اضطراری شود. اما در گیربکس‌های خشک، تعویض دنده با سرعت بالاتری انجام می‌شود.

گیربکس‌های AT معمولی؛ ساده اما محبوب

در بسیاری از ماشین‌های چینی بازار از گیربکس‌های AT معمولی استفاده می‌شود. چانگان cs35، برلیانس‌های سری 300، دیگنیتی پرستیژ، ام وی ام ایکس 33 نسل جدید و فردا T5 از جمله خودروهایی هستند که از این نوع گیربکس‌ها استفاده می‌کنند. گیربکس‌های AT در برخی از خودروها مانند برلیانس سری 300 از فناوری نسبتا قدیمی برخوردار و از نوع چهار دنده هستند. این در حالی است که گیربکس استفاده شده در فردا تی 5 و دیگنیتی پرستیژ از نوع اتوماتیک 6 سرعته هستند و حالت‌های مختلف را هم برای رانندگی ارائه می‌دهند.

تعمیر گیربکس اتوماتیک

دیسک و صفحه یکی از قطعات و لوازم مصرفی خودرو به شمار می‌رود که در گیربکس‌های دنده‌ای استفاده می‌شود. چنین چیزی دیگر در گیربکس‌های اتوماتیک وجود ندارد و این به دلیل مکانیزم متفاوت این گیربکس‌ها است. همین مکانیزم متفاوت باعث شده است که خرابی‌هایی که برای این دو گیربکس ایجاد می‌شوند هم به مراتب متفاوت باشند.

توجه داشته باشید که در بسیاری از مواقع برای تعمیر گیربکس، روغن آن هم تعویض می‌شود. انواع روغن گیربکس اتوماتیک در بازار وجود دارد که هرکدام دارای استانداردها و گران‌روی مخصوصی هستند. از جمله این روغن‌ها می‌توان به انواع 75W80، 75W90، 85W90، ATF، MTF، AL4، GL5 و موارد دیگر اشاره کرد.

کیفیت قطعات تاثیری مستقیمی روی میزان استهلاک گیربکس دارد. به‌عنوان‌مثال، بیشترین خرابی برای گیربکس‌های خودروهای ایرانی و قدیمی مانند 206 اتوماتیک است. خودروهای چینی، به مراتب خرابی‌های کمتری نسبت به گیربکس‌های خودروهای ایرانی دارند. این خرابی‌ها، در گیربکس‌های خودروهای کره‌ای به مراتب کمتر مشاهده می‌شود. کمترین میزان خرابی گیربکس هم برای خودروهای اروپایی و ژاپنی است.

معرفی بهترین گیربکس دنده‌ای ماشین‌های چینی

بسیاری از ماشین‌های چینی بازار ایران از گیربکس‌های دنده‌ای استفاده می‌کنند که از جمله آن‌ها می‌توان به برلیانس سری 200 و 300، ام وی ام ایکس 22، ام وی ام 315، لیفان ایکس 60، لیفان 620، جک اس 5 و جک جی 4 اشاره کرد. لیفان ایکس شصت با گیربکس دنده‌ای مدل هیلمنی و همین‌طور جک اس 5 دنده‌ای که مجهز به گیربکس شش سرعته است، بهترین نوع گیربکس‌های دنده‌ای را در میان ماشین‌های چینی دارند.

فاکتورهای مهم در معرفی بهترین گیربکس ماشین‌های چینی

برای معرفی بهترین گیربکس ماشین‌های چینی باید فاکتورهای مختلفی را در نظر گرفت که از جمله آن‌ها می‌توان به حالت‌های رانندگی گیربکس، برند تولید کننده، نوع گیربکس و مچ بودن آن با موتور اشاره کرد. با در حالت کلی، خودروهای جک اس 5 نیوفیس، لاماری ایما، چری تیگو 7 به عنوان خودروهای پرشتاب و لیفان ایکس شصت، جک اس 3 و برلیانس سری 300 در دسته خودروهای اقتصادی بهترین گیربکس‌ها را در میان خودروهای چینی حاضر در بازار ایران دارند.

نمایش بیشتر
دکمه بازگشت به بالا