نحوه راه اندازی ال ای دی های بلوکی

مانند دیگر رشته ها نورپردازی هم همواره در حال پیشرفت روبه جلو است و با این پیشرفت کردن در صنعت الکترونیک لامپ ها و ال ای دی هایی اضافه شدند، که هرکدام کارایی و ویژگی های منحصر به فرد خود را دارند، یکی از این ال ای دی هایی که با پیشرفت نورپردازی به وجود آمد؛ ال ای دی بلوکی است.ال ای دی های بلوکی همان طور که از اسمشان پیداست مانند بلوک های خشتی می باشند، درون هر کدام از این بلوک ها ۳ ال ۴ عدد ال ای دی اس ام دی بکار رفته است.

ال ای دی های بلوکی به صورت ۲۰ بلوک پشت سر هم وصل میشوند که با یک چسب دو طرفه معمولا به هم متصل میشوند و زمانی که هر بلوک را از یکدیگر باز کنیم طول آنها به یک متر هم میرسد.

در سال های اولیه تولید این ال ای دی ها تنها با چیپ اس ام دی ۵۰۵۰ تولید میشدند که نور فوق العاده ایی داشت و کیفیت عالی و اما بعد ها با چیپ های مختلفی به تولید رسیدند و در بازار عرضه شدند.

در حال حاظر ال ای دی های بلوکی بیشتر از هر صنعتی در ساخت تابلو چلنیوم به کار میروند که خود انواع مختلفی دارد و میتوانید با مراجعه به قسمت بلاگ سایت ایران تابلو همه چیز را درباره تابلو های چلنیوم و تابلو های ال ای دی مطالعه کنید.

ال ای دی های بلوکی در دو نوع معمولی و اینجکشن تولید و استفاده میشود. ال ای دی بلوکی اینجکشن نوعی از ال ای دی های بلوکی می باشند که دارای محافظ است و به گفته تولید کننده ها ip65 می باشند اما اینطور که معلوم است فقط ی لنزی روی ال ای دی ها قرار گرفته است.

یکی دیگر از انواع ال ای دی های بلوکی نوع حروفی است که بیشتر در تابلو های چلنیوم استفاده میشوند. علاوه براستفاده در تابلو های چلنیوم از ال ای دی های بلوکی میتوان در نورپردازی برای روشن کردن ویترین مغازه ها و در لامپ ها استفاده کرد.

ال ای دی های بلوکی که در ادامه آنها را برای شما بیان میکنیم:

  1. ولتاژ ال ای دی های بلوکی ۱۲ ولت است به همین دلیل نیازی به مقاومت محدود کننده جریان ندار، زیرا کارخانه سازنده این ال ای ها، این مقاومت را درون خود لامپ ها قرار داده است.
  2. جریان مناسب برای استفاده کردن از ال ای دی های بلوکی تک رنگ ۲۰ میلی آمپر است که اگر به جای آن از ال ای دی های بلوکی رنگی استفاده کنیم جریان مناسب برای  راه اندازی آن به ۶۰ میلی آمپر میرسد.
  3. ال ای دی های بلوکی خاصیت ضد آب دارند و به همین دلیل میتوان آنها را با خیال راحت در مناطقی با آب و هوای مرطوب و همراه با بارش زیاد نگداری کرد؛ بدون اینکه نگران سوختن و یا ایجاد جرقه باشید.
  4. در قسمت پشتی ال ای دی های بلوکی چسبی وجود دارد که به راحتی میتوانید آن را جدا کرده و ال ای دی بلوکی خود را در محل مورد نظر بچسبانید.
  5. یکی از ویژگی ها و کاربرد های ال ای دی های بلوکی استفاده از آنها به عنوان نور مخفی در اتاق، تزیین گنجه، کمد و ساخت تابلو چنلیوم در انواع مدل های ساده و پانچی است.

ال ای دی بلوکی تک رنگ و چند رنگ به چه صورت هستند؟

ال ای دی  بلوکی تک رنگ:

ال ای دی بلوکی تک رنگ تشکیل شده از یه بلوک با ۳ تا ال ای دی هستند که رنگ هر سه پیکسل از یک رنگ است.

ال ای دی  بلوکی چند رنگ:

همانطور که میدانید درون هر پیکسل ال ای دی بلوکی رنگی یه ال ای دی رنگی SMD با  سه رنگ قرمز و سبز و آبی وجود دارد که  این سه رنگ؛ رنگ های اصلی هستند و با ترکیب آنها میتوانیم هر رنگی را که میخواهیم برای تابلو خود به دست آورید.

تابلو های ال ای دی در ایران طرفداران زیادی را دارند و تقریبا اکثر فروشگاه ها و مغازه ها از جمله ترب در کنار تابلو سر در مغازه خود از تابلو ال ای دی برای راهنمایی به سمت فروشگاه خود در فاصله دور تر استفاده میکنند.

کاربرد ال ای دی بلوکی

با پیشرفت نورپردازی در صنعت الکترونیک لامپ ها و ال ای دی هایی در این صنعت اضافه شد که هر کدام کارایی خاص خود را دارند از جمله ال ای دی های بلوکی.ال ای دی های بلوکی همان طور که از اسمشان پیداست مانند بلوک های خشتی می باشند.درون هر کدام از این بلوک ها ۳ الی ۴ عدد ال ای دی اس ام دی بکار رفته است و معمولا با ولتاژ ورودی ۱۲ ولت کار می کنند .

عمده استفاده از این بلوک ها در مواردی است که لازم است منابع روشنایی از هم تفکیک پذیر باشند .اینکار در نورپردازی های جدید مرسوم است اما مورد استفاده اصلی آن در تابلو های چلنیوم فروشگاه هاست.

این تابلو ها دارای زمینه غیر روشن اند و حروف برجسته ای بر روی آنها ساخته می شود که هرکدام دارای نورپردازی از داخل اند.تابلو های چلنیوم به علت نور پردازی اختصاصی نوشته ها بر روی زمینه غیر روشن جلوه خاصی دارند که در روشنایی روز هم جلب توجه می کنند.

برای اینکار ال ای دی بلوکی به صورت سه تایی و از نوع پاور در بازار موجود است با توجه به اینکه تعمیرات این تابلو ها کاری تخصصی و پر هزینه استبهتر از انواعی از ال ای دی استفاده کنیم که عمر مفید بالایی داشته باشند و دچار خرابی نشوند .

در غیر این صورت مجبور به صرف هزینه های بالا برای تعمیر تابلو چلنیوم خواهیم بود.ماژول ال ای دی بلوکی که از کنار هم قرار گرفتن ال ای دی و سایر قطعات الکترونیکی به وجود امده است که در ابعاد و رنگ های متفاوت برای دو کاربر در فضای خارجی و داخلی تولید و ارائه می گردند.از جمله این کاربردها می توان به سیستم های روشنایی که نیاز به بخش بخش کردن قسمت ها جهت نوردهی دارند اشاره کرد.

در صورتی که از سوئیچینگ یا آدابتور 12 ولت استفاده شود جهت سری کردن ال ای دی ها ، مقاومت های زیر مورد نیاز خواهد بود :

 

خروج از نسخه موبایل