بهترین نهال گردو مقاوم به سرما

بهترین نهال گردو برای مناطق سردسیر (مقاوم به سرما برای مناطق کوهستانی)

مناطق سردسیری که ارتفاعات زیادی دارند به دلیل اینکه شرایط خاصی دارند ، باید مناسب ترین نهال گردو برای مناطق سردسیر، را شناسایی نمایند تا بتوانند یک سودآوری قابل قبولی را برای خود رقم زنند. ارتفاعات بالای ۱۰۰۰ متر را میتوان در دسته ی مناطق کوهستانی محسوب می شود و زمستان هایی با اب و هوایی سرد و یخبندان را دارا متصور شد. این مناطق به دلیل اینکه اب و هوایشان قابل پیش بینی نیست و ممکنه است دارای سرمای بهاره و یا سرمای زودرس پاییزه داشته باشد از همین جهت بسیار مهم است نهالی را انتخاب نمود که با اب و هوای محل کاشت گردو سازگاری کامل را داشته باشد، زیرا سرمای بی موقع میتواند گل های درخت گردو را از بین ببرد. ما قصد داریم در ادامه ۲ نهال گردو مقاوم به سرما را معرفی کنیم. لطفا همراه نهالستان گردو گلرنگ نوین باشید.

دو رقم نهالی را که میتوان به عنوان نهال های مقاوم به سرما معرفی کردو در دو دسته قرار میگیرد .

در میان حدود ۳۰ رقم از انواع گردو ، نهال های گردوی فرنور و چندلر مناسب می باشد .حال در ادامه به معرفی ۲ رقم نهال گردوی مناسب می پردازیم.

مناسب ترین نهال گردو برای مناطق سردسیر نهال گردو فرنور:

گردو فرنور یکی از جدیدترین درختان فرانسوی می باشد . این گردو دارای سایز متوسط و کیفیت بالا است.  گردو فرنور یکی از بهترین نهال گردو برای مناطق سردسیری؛ و ارتفاعات بیشتر از۱۵۰۰ الی ۲۲۰۰ متر بالاتر از سطح دریا بسیار مناسب و مطلوب می باشد. گردوی فرنور یکی از جدیدترین درختان تجاری و پوست کاغذی است. شکل این گردو گرد بوده و دارای پوست کاغذی و قابلیت جدا شدن راحت پوست از مغز می باشد. یکی از مشخصات این رقم  رنگ مغز روشن و  مقاومت به کرم سیب  و بینایی بلایت گردو می باشد و همچنین مقاومت بسیار بالا به سرم . شاتون های گردو فرنور اغلب در سرما از بین نمیروند همچنین این رقم به عنوان گرده زا در مناطق کوهستانی  مناسب است. گلدهی نهال فرنور در اواخر فروردین صورت می‌گیرد و معمولاً در هر گل ۳ تا ۶ گردو تولید می کند.

دومین نهال گردوی مناسب مناطق سردسیر نهال گردو چندلر:

این رقم یکی از برجسته ترین مورد کشت در کالیفرنیا است یکی از معروفترین و پر کشت ترین نهال گردو در جهان محسوب می شود . به خاطر کیفیت بالای مغز این رقم و شفافیت آن بسیار با ارزش است .برداشت گردوی چندلر از اواسط تا اواخر فصل زراعی می باشد. نهال گردوی چندلر دارای مقاومت بسیار بالا به سرما و آفات بوده و از ارتفاعات حدودا ۱۰۰۰ الی ۱۵۰۰ متر نسبت به سطح دریا مناسب ترین منطقه ی کاشت این رقم می باشد .در حال حاضر محبوب ترین گردو در ایالات متحده آمریکا همین رقم درخت گردو می باشد.

خرید نهال گردو مقاوم به سرما؛ با ساختار بدنه ای نازک و به شکل بیضی بزرگ که به راحتی از پوسته جدا می شود و درختان این رقم در بهار دیرگل بوده و حدود ۲۵ روز دیر تر از درختان بذری و ژنوتیپ شروع به رشد می نماید. ویژگی های بارز اگر دو چندلر زودبازه بودن و باردهی در شاخه های جانبی و همچنین گل بودن که باعث می شود در فصل بهار که اغلب باغات گردوی کشورمان دچار سرمازدگی می‌شوند این رقم مقاومت خوبی در برابر سرمای بهاره از خود نشان داده است . فاصله کاشت چندلر به ۶×۷ متر بوده که به ازای هر هکتار ۲۰۰ تا ۲۵۰ نهال گردو می باشد.

گردوی چندلر از ارقام گردوی پیوندی محسوب می شود که نیاز ۱۰۰% به گرده زا دارد و باید در ازای حدود هر ۲۰ اصله نهال گردو که میکاریم یک درخت برای گرده افشان داشته باشیم که کیفیت باروری باغ  تضمین شود‌ .توصیه می شود از رقم فرانکوت و فرنت یا روند برای گرده افشانی استفاده کنید .توجه داشته باشید که گردو چندلر اولاً باید پیوندی باشد و ثانیاً بهتر است ۵ الی ۱۰ عدد گردوی نوبرانه در سال دوم باردهی ان اغاز شود .

از ویژگی‌های بارز نهال گردو مقاوم به سرما، می توان به موارد زیر اشاره نمود:

خصوصیات نهال گردو برای مناطق سردسیر

نهال گردو مقاوم به سرما دیرگل است و از اواخر فروردین یا اوایل اردیبهشت شروع به گلدهی می‌کند. از آنجایی که این نهال‌ها دیر گلده هستند، در برابر سرمای بهاره که باعث سرمازدگی درختان و ریزش گل‌ها می‌شود، مقاوم هستند. نهال گردو سردسیری برای مناطق کوهستانی که زمستان‌های سردی را دارند مناسب است و تا دمای -۲۰ را می‌توانند تحمل کنند. در بحث خصوصیات نهال گردو مقاوم به سرما باید بگوییم که میزان باردهی نهال گردو مقاوم به سرما مناسب است، همچنین مقاوم بودن این نهال نسبت به سرما و عملکرد خوبش، باعث محبوبیت این نهال سردسیری شده است. بدون شک این عوامل در قیمت گذاری این نهال تاثیر داشته است.

ظرفیت باردهی نهال گردو مقاوم به سرما بسیار بالا می‌باشد و حداقل 10 درصد بیشتر از دیگر انواع نهال گردو سردسیری است. این نهال گردو ضد سرما بیشتر در استان‌های سردسیر و مناطقی با دمای بسیار پایین، کشت می‌شود. شاید جالب باشد بدانید که چوب درخت این گونه نهال در صنعت کاربرد دارد؛ به ویژه در صنعت مبلمان میتوان از آن استفاده کرد.

مشخصات نهال گردو مقاوم به سرما

دمای پایین در فصل تابستان برای نهال گردو مناطق سردسیری میتواند مناسب باشد، زیرا موجب می‌شود که میوه‌ها به اندازه کافی پر شوند. همانطور که مشخص است، مقاومت این درخت گردو در برابر سرما بالا میباشد؛ به قدری که بهترین نهال گردو برای مناطق کوهستانی، این نهال است. در واقع این نهال گردو برای مناطق سردسیر است و در این شرایط باردهی مطلبوبی خواهد داشت. همچنین باید در مورد زمان کاشت نهال گردو در مناطق سردسیر تحقیقات گسترده بگیرد تا در زمان مناسب به کاشت این نهال اقدام شود.

فاصله کاشت نهال گردو سردسیری

فاصله کاشت درخت گردو در مناطق سردسیر، به شکل پرچین در فواصل 7 در 7 متر پیشنهاد شده است.

خاستگاه نهال گردو مقاوم به سرما

کشور سازنده ارقام گردو مقاوم به سرما، کشور کانادا می‌باشد. این نهال اصیل کانادایی، میوه‌های مرغوبی را نیز به ثمر مینشاند.

درصد چربی گردو مقاوم به سرما

یکی از مسائلی که در میزان خرید و فروش نهال گردو سردسیر اهمیت دارد، کیفیت بالا و داشتن درصد مناسبی از چربی در میوه این نهال است. خوب است بدانید که به طور تقریبی مغز میوه این نهال 73 درصد چربی دارد.

شکل گردو مقاوم به سرما

میوه این نهال گردو، بیضی شکل و دارای پوستی کاملاً متصل و خشبی است و همچنین اندازه‌ای در حدود ۳۲ میلی متر دارد.

ضخامت پوست چوبی گردو مقاوم به سرما

پوست چوبی ارقام گردوی مقاوم به سرما، ضخامت بسیار نازکی دارند و به اصطلاح دارای پوست کاغذی هستند.

حداکثر ارتفاع درخت گردو مقاوم به سرما

با توجه به اینکه این نهال رشد متوسطی دارد، میتوان گفت که ارتفاع این نهال نیز متوسط خواهد بود.

تحمل خشکی درخت گردو مقاوم به سرما

باید بدانید که نهال گردو مقاوم به سرما در برابر خشکی تحمل بالایی از خود نشان داده است.

نیاز سرمایی درخت گردو مقاوم به سرما

شکوفه‌های این نهال برای جوانه زدن در فصل بهار نیاز به 600 تا 800 ساعت سرمای بین 5 تا 10 درجه دارند و این نیاز در طی فصول پاییز و زمستان است.

سهولت جدا شدن مغز از پوست چوبی گردو مقاوم به سرما

بهترین رقم گردو برای مناطق سردسیر، گردوی حاصل از نهالِ درخت گردو مقاوم به سرما است که مغز میوه آن به سهولت از پوست چوبی جدا می‌شود.

خروج از نسخه موبایل