کسب و کار محلیمجله عمومی

آموزش کاشت نهال گردو خوشه ای

مهم ترین روش کاشت درخت گردوی خوشه ای

مهم ترین و پرکاربردترین روش برای تکثیر نهال گردو خوشه اي, روش پیوند زدن می باشد. برای پرورش و کاشت نهال گردو خوشه ای اواخر فصل پاییز اقدام نمایید. توجه داشته باشید که این نهال را نمی توانید بلافاصله بعد از خرید بکارید. گردو خوشه ای زود بازده که در هر خوشه ۱۰ تا ۱۵ عدد گردو می بندد. مواردی مثل نوع نهال کیفیت خاک وهمین طور اقلیم آب و هوایی محیط کشت برای درخت گردو خوشه ای اهمیت زیادی دارد.اصولا گردو در مناطق سرد و معتدل رشد خوبی دارد.

بعد از آنکه گردو خوشه اي کاشته شدوشروع به رشد کرد. نهال گردو را با ریشه از خاک در آورده ودرچاله های عمیق حفر شده در زمینی که خاکش از نظر کود دهی آماده شده است کاشته می شود وبا خاک اطرافش را می پوشانند تا برای آبیاری درخت مشکلی پیش نیاید. بهترین فصل کاشت درخت گردو کاشت پاییزه است.

اهمیت دوره سرما در درخت گردو خوشه ای:

گردو خوشه ای، برای رشد و مقاومت به سرما نیاز دارد. ضمن اینکه دوره رشد خود را با همین سرما طی می کند. بنابراین باید در هر فصل حدود ۷۰۰ ساعت سرد داشته باشد. ساعت سرد دمایی نزدیک به صفر و کمتر از ۱۰ درجه می باشد. در واقع این نوع دما، دمای زیر صفر را شامل نمی گردد.

نکات مهم در خرید نهال گردو خوشه ای :

گردو خوشه ای، سابقه بسیار زیادی در کشور فرانسه دارد. عده ای نیز آن را با نام کشور فرانسه می شناسند. هر چند که نام گذاری این نوع گردو در نوع لاتین بر مبنای یک کلمه فرانسوی می باشد. این گونه از قرن ۱۸ میلادی در فرانسه رشد یافته است.

کاشت گردو خوشه اي, برای مناطق سردسیر مناسب می باشد. چون توان تحمل افت دما در زمستان و یخبندان های احتمالی در بهار را دارد. گردوی خوشه ای، پوسته نازکی دارد و همین موضوع نیز باعث اهمیت کاشت آن شده است. این گونه گردو اگر چه پوسته نازک و با کیفیتی دارد اما زمان نسبتاً طولانی برای شکوفایی نیاز خواهد داشت.

ضمن اینکه زمان رسیدن گردوها نیز به مراتب دیرتر از سایر گردوها می باشد. برای رسیده شدن این گردوها باید تا اواسط پاییز صبر کنید. این در حالی است که در حالت نرمال و طبیعی بیشتر گردوها در همان اواخر تابستان و نهایتاً اوایل پاییز به قابلیت برداشت می رسند. نمونه بالغ و کامل این درخت از نظر قدی به ارتفاع ۳۰ تا ۶۰ فوت می رسد. بنابراین مرتفع می باشد.

قیمت نهال گردو خوشه ای

کلیه عزیزان علاقه مند به خرید نهال گردو خوشه ای بر این نکته واقف هستند که از ویژگی های خاص این درخت می توان به زود باروری مقاومت خوب به سرما و مقابل در برابر بیماری ها اشاره کرد. در طرح ریزی باغ روش مربع توصیه میشود و فاصله کشت ۸ در ۸ متر میباشد که در بین درختان اصلی درختان پر کن مثل هلو کاشته میشود و پس از چند سال که درخت گردو گسترده شد، حذف می شود .

فروش نهال گردو خوشه ای

گردو بومی آسیای غربی و نواحی هیمالیا می باشد. شش گونه ی مختلف دارد. میوه این درخت در بین میوه های خشک، ارزش زیادی دارند. هزینه نگهداری و صادرات آن کم می باشد. این درخت عموما تک پایه و با ارتفاع ۱۰ تا ۲۵ متر می باشد. برگ ها ی آن مرکب از برگ های فرد و بزرگ می باشد. این درخت خود بارور و دگر بارور می باشد. عموما دانه هاي گرده در مدت ۱ تا ۳ روز بعد از گرده افشاني روي کلاله جوانه مي زنند. تعداد گل های ماده ی آن معمولا به ۴ عدد میرسد.

سنبله های گل های نر به حالت آویخته هستند. جوانه هاي ماده در طي تابستان تمايز مي يابند. در زمان رسیدن میوه پوست  سبز رنگ آن ترک می خورد و میوه می افتد. خواص گردو میزان کلسترول خون را کاهش می‌دهد. بهترین منبع منگنز و مس می باشد.

این گردو حاوی آنتی‌اکسیدان‌هایی است که پوست را جوان نگه می‌دارند و حاوی بیشترین مقدار ویتامین های B۶، B۱ و B۵ (پانتوتنیک اسید) می باشد. در برابر بیماری قلبی محافظت می کند. از لختگی خون، پارکینسون و آلزایمر و سنگ کیسه صفرا جلوگیری می کند.

خرید نهال گردو خوشه ای

نهال گردو خوشه ای پیوندی، قیمت خرید نهال درخت خوشه ای، ارتفاع درخت خوشه ای، عمر ومشخصات نهال خوشه ای، میزان باردهی ، روش کاشت و خواص نهال گردو خوشه ای پیوندی میباشد که در توضیحات این نهال به صورت کامل آورده شده است.

این گونه عملکرد شگفت انگیزی دارد.و میوه ای بزرگ خوشمزه و با کیفیت بالا خیلی مقاوم در برابر یخ زدگی و در مقابل هر گونه بیماری مقاومت نشان میدهد. و در هر خوشه میتوان ۲۰ تا ۴۰ گردو مشاهده کرد. این رقم گردویی با مغز پر و عالی تولید میکند .درختی یایه کوتاه دارد و میتواند تا ۵ متر رشد کند و تحمل زیادی به خشکسالی دارد .

این گردو میتواند تا دو برابر گردوهای خارجی محصول تولید کند و میتواند در مناطق گرمسیری و سرد سیری جواب بدهد و به طور مداوم شروع به تولید میوه میکند. و آبیاری درخت هر ۲۰ روز یک بار انجام شود. از بهترین رقم هایی میباشد که به کشاورزان و باغدارن توصیه میکنیم .برای این گردو هیچ محدئودیتی برای ارتفاع از سطح دریا وجود ندارد مزایای بهتر این گردو این است که از چندلر ۵ روز دیرگل میباشد.

گردو ژنوتیپ برتر رویال گردو از مقاومت بالایی به انواع بیماری ها و آفات دارد.مقاومت بسیار زیادی در مقایسه با گردوهای دیگر تحمل خشکی بالایی در این گردو دیده می شود در مناطق خشک و کم آب درختان ای نژاد رشد کندی پیدا می کنند و خشک نمی شوند. گردو ژنوتیپ برتر رویال پوست نازکی دارد و مغز گردو به راحتی از پوسته جدا می شود.

درختان گردو ژنوتیپ برتر رویال از سال اول به بار می نشیند.از ویژگی های بارز گردو ژنوتیپ برتر رویال دیر گل بودن ان است. گردو ژنوتیپ برتر رویال مانند گردو چندلر ۲۵ روز دیرتر از سایر گردوها گل باز میکند در واقع برای مناطقی که سرمای بهاره دارد گردو ژنوتیپ برتر رویال بهترین رقم می باشد.میزان باردهی گردو ژنوتیپ برتر رویال در ۵ سالگی هکتاری به ۱۵ تن می رسد.در واقع ۲برابر گردو های خارجی.

شرایط و نکات مهم در کاشت نهال گردو خوشه ای:

زمانی که کاشت نهال گردو خوشه ای، را انجام دادید، باید به آبیاری آن نیز اهمیت دهید. این آبیاری در فصول خشک اهمیت زیادی دارد. یعنی زمانی که دیگر بارش طبیعی برای نهال وجود ندارد. آبیاری فصول خشک از ماه اردیبهشت تا ماه شهریور مورد توجه قرار می گیرد. در واقع میزان آبیاری درخت گردو خوشه ای برابر با ۱۲ تا ۱۵ گالن در طی یک هفته می باشد.

هرس برای درختان به ویژه درختان میوه اهمیت زیادی دارد. هرس به موقع می تواند رشد مفیدی را برای درخت به همراه داشته باشد و روند میوه دهی آن را بهبود بخشد. بعد از کاشت نهال گردو خوشه ای، باید به وضعیت هرس آن توجه کنید. برای انجام هرس زمان نزدیک به بیدار شدن درخت را انتخاب می کنند. این زمان می تواند میانه یا اواخر فصل زمستان باشد. شاخه هایی که کمتر از ۴۵ درجه زاویه دارند، در عملیات هرس درخت به طور کلی حذف می گردند.

شرایط محیطی نهال گردو بذر خوشه ای:

برای کاشت گردو خوشه ای، شما ابتدا باید شرایط محیطی آن را بررسی کنید و در صورتی که منطقه زندگی شما شرایط کاشت آن را داشته باشد، آنگاه برای کاشت نهال های گردو خوشه ای اقدام کنید. این نهال مانند بسیاری دیگر از نهال های گردو به گرمای تابستان و سرمای زمستان حساس است و باید شرایط دمایی آن مناسب باشد. در زمان زمستان این درخت تا دمای ۱۰ درجه زیر صفر را هم تحمل می کند ولی با شروع رشد آن حتی دمای منفی ۲ درجه هم به آن آسیب جدی وارد می کند.

این مسائل در روش کاشت گردو خوشه ای خیلی موضوعات حیاتی به شمار می آیند. در تابستان هم دمای بیش از ۳۸ درجه باعث صدمه به میوه این نهال های گردو می شود. آبیاری این درخت گردو، هم بسیاری مهم است و به شیوه های متفاوت و مختلفی انجام می شود. این نهال را نباید از اواخر مهر تا پایان فصل سرد زمستان آبیاری کرد زیرا این کار باعث سرمازدگی آن می شود.

در مورد آب و هوای آن به طور مختصر می توان گفت نه در شرایط بسیار پر بارش و سرد باشد و نه در شرایط خشک و گرم باشد و بهترین حالت برای آن شرایط معتدل و مرطوب می باشد. نور کافی باید به این نهال بتابد. عمل هرس را هم باید در اواخر زمستان روی آن انجام داد.

تکثیر درخت گردو خوشه ای :

مطمئنا در نهال گردو خوشه ای، تکثیر آن و بیماری های آن اهمیت زیادی دارد. بهتر است بدانید که تکثیر گردو به وسیله بذر انجام می شود و همین طور می تواند با شیوه پیوند وصله ای هم به انجام برسد. البته پیوند وصله را در دوسالگی نهال گردو خوشه ای، می توان انجام داد. این نهال را بهتر است در فصل بهار بکارید. از پیوند شاخه، جوانه و خواباندن نهال هم می توان برای تکثیر آن استفاده کرد.

اما مورد مهم دیگری که در خرید نهال های گردو موثر است، آفات و بیماری های آن می باشد. یکی از این بیماری ها که در سال های پر بارش اتفاق می افتد، بیماری آنتراکنوز می باشد که دارای عامل قارچی است. بیماری دیگری هم وجود دارد که موجب خشک شدن شاخه های درختان بیمار می شود. از بیماری های شایع در میان نهال گردو هم می توان به آب سیاه اشاره کرد.

طریقه کاشت بذر گردو خوشه ای:

زمان کاشت بذری این گیاه فصل بهار می‌باشد. در کشت بذری قبل از هر چیزی ابتدا گردوها را به مدت ۲۴ ساعت در آب قرار دهید، سپس آنها را در پرلیت قرار داده و در داخل پلاستیک بگذارید و آن را مرطوب نگهدارید و حدود ۳ تا ۴ ماه در یخچال قرار دهید در طول این مدت به گیاه خود سر بزنید و نگذارید خشک شود و آن را مرطوب نگه‌دارید، پس از این مدت گردو را از یخچال خارج کنید، برای کشت گردو اسرائیلی ابتدا یک گلدان تهیه کنید گلدان باید از زهشکی مناسبی برخوردار باشد.

در کاشت درخت گردو خوشه ای باید دقت کرد که درخت ۲۰-۳۰ سانتیمتر بالاتر از کف جوی کاشته شود.تا در آینده به بیماری آب سیاه مبتلا نشود. در احداث باغهای جدید باید سعی کرد حتما از نهال پیوندی استفاده شود. خاک مناسب کاشت نهال گردو خوشه ای در چاله هایی که نهال گردو در آنها کاشته می شود بایستی بعداز حفر چاله خاک آن را از انواع کودهای حیوانی و شیمیایی غنی کرد.

هر چه عمق و قطر چاله ها بیشتر باشد بهتر است. اما معمولا باید چاله هایی به عمق وقطر ۱-۲متر حفر کرد وخاک مناسب وغنی شده داخل آن ریخت. بهتر است این کار چند ماه یا سال قبل ازکاشت گردو خوشه ای در آن صورت گیرد. این مورد را به عنوان کلیدی طلایی در طریقه کاشت گردو خوشه ای می شناسند.

نمایش بیشتر
دکمه بازگشت به بالا