مجله اجتماعی

افزایش ۵۷ درصدی بودجه هلال‌احمر طی دو سال گذشته

در گزارش دو سالانه خدمت جمعیت هلال‌احمر در دولت سیزدهم به بیان توضیحاتی درباره پیگیری‌های معاونت برنامه‌ریزی و امور مجلس در حوزه‌های مرتبط با قوه مقننه و تلاش برای جذب اعتبارات مصوب در مجلس شورای اسلامی و برنامه ریزی‌های فرابخشی در راستای پویایی مجموعه، در دولت سیزدهم پرداخته شده است.

به گزارش مجله رز و بنابر اعلام پایگاه اطلاع رسانی جمعیت هلال‌احمر؛ دکتر نامدار عبداللهیان – معاون برنامه‌ریزی و امور مجلس جمعیت  هلال‌احمر در خصوص اقدامات انجام شده جهت تقویت مناسبات قوه مقننه و جمعیت هلال‌احمر، گفت: عنصر مهم و پایه‌ای در عرصه حکمرانی، ارتباط مؤثر میان دستگاه‌ها است؛ در طی این دو سال معاونت برنامه‌ریزی و امور مجلس اهتمام جدی بر تعامل و تقویت مناسبات با مجلس شورای اسلامی داشته است و برای این منظور در سطوح مختلف ماموریتی، برنامه‌های تعاملی خود را با نمایندگان محترم مجلس پیش برده است که در چند محور اشاره خواهم کرد.

وی گفت: متناسب با وظایف و ماموریت‌های جمعیت تقویت مناسبات نهادی در گرو حضور و مشارکت فعال در مجلس شورای اسلامی و شرکت در کمیسیون‌های تخصصی، اظهارنظر کارشناسی و گفتگو با نمایندگان محترم مجلس شورای اسلامی است که در این رابطه در طی دو سال اخیر، در بیش از ۷۰ جلسه کمیسیون‌های تخصصی مرتبط با موضوع جمعیت حضور فعالی درجهت حفظ منافع و مصالح جمعیت هلال احمر داشته‌ایم. برای تقویت مناسبات نهادی میان جمعیت و مجلس شورای اسلامی تاکنون تلاش شده است، برنامه‌های دیدار متقابل نمایندگان مجلس از جمعیت و حضور رئیس محترم جمعیت و معاونین در مجلس و کمیسیون‌های تخصصی تسهیل شود، به طوری که تاکنون بیش از ۳۰۰ دیدار میان نمایندگان محترم مجلس با رئیس جمعیت هلال احمر انجام شده است.

عبداللهیان افزود: همچنین در این دو سال، معاونت برنامه‌ریزی و امور مجلس تلاش داشته است که مطالبات و درخواست‌های جمعیت هلال‌احمر در کمیسیون‌های تخصصی و در حضور رئیس قوه مقننه ارائه شود. در این رابطه رئیس جمعیت در بیش از ۴ جلسه با رئیس قوه مقننه به طرح مسائل و مطالبات جمعیت پرداخته است و همچنین در بیش از ۱۶ جلسه کمیسیون‌های تخصصی مجلس شورای اسلامی، جهت ارائه گزارش و بحث و بررسی راهکارها و کارشناسی موضوعات حضور داشته است. معاونت پارلمانی ضمن نمایندگی و دفاع از حقوق سازمان و پیگیری مطالبات سازمانی در مجلس شورای اسلامی، همواره پیگیری درخواست‌های نمایندگان مجلس از جمعیت را در دستور کار دارد تا از این طریق بتواند تشریفات اداری حجیم و عظیم ناشی از درخواست‌های نمایندگان مدیریت شود. یکی از مهمترین دستورکارهای معاونت برنامه ریزی و امور مجلس، پیگیری درخواست‌های نمایندگان مجلس شورای اسلامی است که در دو سال اخیر بیش از ۷۱ درصد (۲۰۵) نماینده مجلس به تعداد ۱۹۷۱ مکاتبه را با جمعیت هلال احمر داشته‌اند، که از این تعداد بیش از ۸۴۵۲ مکاتبه مورد پیگیری معاونت برنامه ریزی و امور مجلس قرار گرفته است. اهم درخواست‌های نمایندگان حول محور مساعدت جهت تامین هزینه درمان و دارو، جذب و بکارگیری نیروی انسانی، تجهیز پایگاه‌های امداد ونجات جاده‌ای و مسائلی از این دست بوده است.

به گفته وی، در این مدت در تمام جلسات فراکسیون هلال‌احمر در مجلس شورای اسلامی حضوری فعال داشته‌ایم و نتیجه گفتگوهایی که در این فراکسیون به عمل آمده را در تدوین مصوبات قانون برنامه هفتم توسعه و قوانین بودجه سنواتی می‌بینیم. نتیجه گفتگوها و جلسات هم‌اندیشی در خصوص اعتبارات بودجه‌ای میان جمعیت و مجلس شورای اسلامی در این دو سال، افزایش ۳۹ درصدی بودجه مصوب جمعیت نسبت به لایحه پیشنهادی دولت در سال ۱۴۰۱ و افزایش ۱۸ درصدی آن در سال ۱۴۰۲ است که در نوع خود دستاورد مطلوبی است. در این دوره دو ساله در حدود پنج جلسه هم‌اندیشی با حضور نخبگان دانشگاهی جهت تقویت بنیه کارشناسی جمعیت برگزار شده است. علاوه براین، جلسات کارشناسی بسیاری با تمامی ارکان جمعیت، خزانه داری و بودجه و مرکز پژوهش‌های مجلس و کمیسیون بهداشت و درمان مجلس جهت ثبت و دفاع از پیشنهادات جمعیت در برنامه هفتم توسعه برگزار شده است. همچنین حضور پیوسته و تعامل مناسب با اعضای کمیسیون تلفیق قانون برنامه هفتم توسعه و تشریح مسائل و چالش‌های پیش‌روی جمعیت، منجر به تصویب ۳ پیشنهاد ارزشمند (مواد ۶۹، ۷۰، ۷۱) به لحاظ تأمین منابع مالی جدید و رفع موانع اساسنامه‌ای جمعیت در قانون برنامه هفتم توسعه شد.

عبداللهیان گفت: نتیجه تلاش‌ها، دلسوزی‌ها و تعامل ارزشمند همه ارکان و مدیران ارشد و داوطلبان زحمتکش جمعیت، به ویژه تلاش‌های شبانه‌روزی شخص دکتر کولیوند رئیس جمعیت موجب شد که نمایندگان مجلس طی این دو سال بارها در صحن علنی مجلس و بصورت مکتوب خطاب به رئیس جمهور و بصورت ارسال نامه به ریاست جمعیت به اشکال مختلف از خانواده بزرگ و خدمتگزار جمعیت هلال‌احمر تقدیر و تمجید کنند که این موضوع ۵ بار از سوی رئیس قوه مقننه و ۲۱ بار از سوی نمایندگان مجلس شورای اسلامی صورت گرفته است. همچنین بیانیه ۲۶۰ نفر از نمایندگان مجلس شورای اسلامی از خدمات شایسته رئیس و کارکنان جمعیت هلال‌احمر، افتخار دیگری است که در طی این دو سال برای این نهاد اجتماعی خدمتگزار حاصل شده است.

 وی همچنین درباره ضرورت ایجاد ساختار جدید امور برنامه‌ریزی گفت: در میان همه وظایف مدیریت، برنامه ریزی از اساسی‌ترین آنهاست که مانند پلی زمان حال را به آینده مرتبط می سازد. به عبارت دیگر برنامه‌ریزی میان جایی که هستیم با جایی که می‌خواهیم به آن برویم پلی می‌سازد (یعنی دو مرحله انتخاب اهداف و سپس چگونگی کسب آنها را به هم متصل می‌کند) و موجب می‌شود تا آنچه را که در غیر آن حالت شکل نمی‌گیرد، پدید آید. آنچه در عرصه حکمرانی بیشتر از هر چیز باید برآن تمرکز کرد و انرژی مضاعف برای آن نهاد، برنامه‌ریزی است. اینکه امروزه دانش حکمرانی را حلقه مفقوده توسعه کشورها می‌دانند، ناشی از نبود تفکر سیستمی در فهم و حل مسئله است. دو کار ویژه‌ای که هر سازمان جهت بهره‌روی و پیشبرد اهداف خود بایستی در اولویت کاری خود قرار دهد. در تفکر سیستمی‌برنامه‌ریزی به صورت هوشمند، هم فهم مسئله به خوبی صورت می‌گیرد و هم روش‌های حل مسئله ارائه می‌شود و از سوی دیگر؛ نظارت، پایش و ارزیابی روندها جهت تحقق اهداف مورد توجه جدی است.

عبداللهیان افزود: تجارب مدیریتی نشان می‌دهد که تفکر سیستمی‌برنامه‌ریزی در سازمان‌ها برگ برنده مدیران کارآمد است. نظام حکمرانی برنامه‌محور امکان تصمیم گیری موثر را فراهم می‌کند و جامعه را عرصه آزمون خطای دانش غیرکارشناسی خود نمی‌کند؛ برنامه ریزی مسیر درست و مطلوب را ارائه می دهد و از ناکارآمدی، سردرگمی، بی نظمی و هدر دادن منابع جلوگیری می‌کند. برنامه‌ریزی، دقت صرفه جویی و موفقیت عملیاتی را تضمین می‌کند و نقش حیاتی در بقا و رشد سازمان ایفا می‌کند. ایده‌های نوآورانه را ترویج می‌کند و به تصمیم‌گیری موثر کمک می‌کند، استانداردهای عملکرد را تعیین می‌کند و به سازمان کمک می‌کند تا مشکلات و چالش‌هایی را که هر روز وجود دارد، حل کند. بوسیله برنامه ریزی، سازمان می‌تواند توسعه ارزشمندی را در زمینه‌های مادی، معنوی و انسانی داشته باشد. به بیان ساده‌تر برنامه‌ریزی مانند یک پل زمان حال را به آینده مرتبط می سازد و چشم‌اندازها و روندها را ترسیم سازد.

وی ادامه داد: از بدو ورود به جمعیت خلأ تفکر سیستمی‌برنامه‌ریزی را احساس کردم و با بررسی‌ها و گفتگوهای بسیار، پیشنهاد ایجاد ساختار جدید برنامه‌ریزی اینجانب مورد حمایت و تدبیر رئیس جمعیت هلال‌احمر قرار گرفت و این ساختار در زیر مجموعه معاونت برنامه‌ریزی و امورمجلس با وظایف و ماموریت‌هایی از قبیل تهیه و تنظیم خط‌مشی‌ها و جهت‌گیری‌ها بر اساس تصمیمات و سیاست‌های ابلاغی بالا دستی؛ سیاست‌گذاری و تدوین راهبردهای بلند مدت توسعه، تدوین و تنظیم برنامه‌های جامع توسعه مبتنی بر چشم‌انداز، ارتباط و تعامل موثر با مراکز پژوهشی و سیاستی  تاسیس شد و در قالب اداره کل امور برنامه‌ریزی کار خود را به صورت جدی آغاز کرده است. این اداره کل باوجود نوپا بودن، مهمترین دستور کار خود را تدوین سند راهبردی جمعیت هلال‌احمر جمهوری اسلامی ایران تعریف کرده است و اقدامات شایسته‌ای در این حوزه انجام و نسبت به تدوین ارکان جهت ساز (ماموریت، ارزش و چشم انداز) و اهداف کلی و هدف‌های راهبردی و درنهایت راهبرد برنامه‌های عملیاتی محقق کننده آنها اقدام و برای تصویب در شورای عالی جمعیت در اختیار رئیس هلال‌احمر قرار گرفته است.

عبداللهیان همچنین درباره تدوین سند راهبردی جمعیت گفت: تدوین سند راهبردی جمعیت هلال‌احمر با تدبیر رئیس جمعیت و با هدف ارتقای عملکردی و اثربخشی بیشتر، از بهمن ماه سال ۱۴۰۱ در دستور کار این معاونت قرار گرفت. این برنامه تا پایان فروردین ۱۴۰۲ با صرف ۲۵۰۰ نفر ساعت فعالیت کارشناسی در شش فصل، شامل ۲۴ راهبرد کلان از برهم کنش عوامل داخلی و خارجی  و ۷ هدف کلان و ۳۶ هدف راهبردی براساس فرآیندهای علمی تهیه شده است. در طی این مدت تلاش شد از ظرفیت‌های علمی و تخصصی صاحب نظران، پیشکسوتان، کارشناسان و مدیران سازمانی در ستاد و همچنین مدیران اجرایی در استان‌های مختلف بهره گرفته شود و یک سند راهبردی با رویکرد مشارکتی تدوین شود. نوآوری این سند در مشارکتی بودن آن است که همه ارکان جمعیت به نوعی در فرآیند تدوین آن درگیر بوده‌اند. این شیوه مشارکتی تدوین سند راهبردی، همدلی و همراهی و همگامی سیستم را در اجرای آن فراهم می‌کند که تاکنون یکی از اهداف اولیه ما که اجماع بر سر مسائل اولویت دار و ایجاد وحدت نظر درباره آینده عملکردی جمعیت است، تحقق پیدا کرده است.

وی افزود: نظارت و پایش مستمر از جمله وظایف اداره کل امور برنامه‌ریزی این معاونت است که در امتداد تدوین سند راهبردی جمعیت این مهم نیز در دستور کار قرار گرفته است و در این سند تلاش شده است، که وجه عملیاتی فعالیت‌ها و قابل پایش و ارزیابی بودن آنها لحاظ شود. که بتوان نظام رصد، پایش و ارزیابی را نیز در ساختار جمعیت فعال و اقدامات را برنامه‌محور پیش برد. مسئله‌ای که در عرصه حکمرانی کمتر مورد توجه بوده است و عموماً برنامه‌ها بنا بر ماهیت کلی و غیر عملیاتی بودن و مسئله محور نبودن و غیره امکان اجرا شدن پیدا نمی‌کنند و از سوی دیگر سیستم نظارت و پایش صحیح و کارآمدی بر برنامه‌ها سوار نمی‌شود. در این حوزه معاونت برنامه‌ریزی و امورمجلس تلاش کرده است، سازه‌های تفکر سیستمی‌برنامه‌ریزی را تأسیس نماید و فعالیت‌ها را برنامه‌محور و نظارت‌پذیر سازماندهی کند. امیدواریم مجموعه اقدامات و فعالیت‌های این معاونت امکانی برای تعالی و تقویت بنیه کارشناسی جمعیت هلال‌احمر جمهوری اسلامی ایران را فراهم سازد.

عبداللهیان همچنین درباره برنامه‌های معاونت برنامه‌ریزی و امور مجلس جمعیت هلال احمر در سال آینده گفت: در حوزه امورمجلس؛ نظر به اهمیت برقراری ارتباط برنامه‌ریزی شده بین جمعیت هلال‌احمر و نمایندگان مجلس شورای اسلامی و با توجه به اینکه دفتر امورمجلس به عنوان متولی اصلی ارتباط با مجلس شورای اسلامی تعیین شده است و با توجه به شکل گیری مجلس دوازدهم در سال آینده، بنا داریم که از زمان شروع به کار مجلس جدید میزان ارتباطات با نمایندگان مجلس شورای اسلامی را افزایش و با حضور در فراکسیون‌ها و برگزاری نشست‌های دوجانبه و چند جانبه با نمایندگان مردم در مجلس، اهمیت و ضرورت تقویت جمعیت هلال‌احمر را تبیین و از این طریق ضمن برقراری ارتباط موثر، از ظرفیت قوه مقننه در راستای تقویت و افزایش توانمندی‌های هلال‌احمر بهره‌مند شویم.

وی افزود: در حوزه برنامه‌ریزی همانطور که می‌دانید، برنامه‌ریزی راهبردی شامل سه مرحله‌ تدوین، اجرا، و نظارت راهبردی است. با توجه به پایان مرحله تدوین و پس از تصویب برنامه تدوین شده در شورای عالی جمعیت، برنامه برای اجرا به سازمان‌ها، معاونت‌ها و واحدهای استانی ابلاغ خواهد شد. بنا داریم با نظارت راهبردی و رصد و پایش برنامه‌های تعریف شده با رویکرد آینده‌نگرانه و استفاده از دو روش میدانی و هوشمند و نوین، ضمن رصد منظم گزارش‌ها، با حضور در معاونت‌ها و سازمان‌ها نسبت به میزان تحقق اهداف راهبردی و عملیاتی، ارزیابی لازم را به عمل آوریم. لازم به توضیح است که  برای اجرایی کردن برنامه نیز دو کمیته تعریف شده است (کمیته تطبیق و کمیته تخصیص) که در هر دو کمیته مدیرکل برنامه‌ریزی عضویت دارند و اعتبارات را در جهت اجرای برنامه‌های تدوین شده هدایت خواهند کرد.

انتهای پیام

نمایش بیشتر

گروه تحریریه مقالات اجتماعی

تحلیل‌گر مسائل اجتماعی با تجربه در بررسی نگرش‌ها و اعتقادات عمومی در جامعه.
دکمه بازگشت به بالا