همه چیز در مورد جلوبندی خودرو

معرفی سیستم تعلیق و جلوبندی خودرو

جلوبندی خودرو و شناخت قطعات و عیب یابی آن یکی از مهم ترین کارهایی است که بسیاری از رانندگان به آن توجه ندارند و با این سیستم آشنا نیستند به همین دلیل صدای جلوبندی را به خوبی نمی شناسند و هر روز نا آگاهانه هزینه بیشتری برای خود می تراشند. گاها شده قطعه ای از جلوبندی ماشین شما خراب شده اما فعلا قصد تعمیر ندارید اما ترس دارید که آیا این خرابی خطر ساز است یا خیر؟ ما به طور کامل به شما می گوییم که چه زمانی باید برای تعمیر جلوبندی خود هزینه کنید.

فرق سیستم تعلیق با جلوبندی

شاید در سایت ها و منابع بسیاری، گاهی جلوبندی را با نام سیستم تعلیق به شما معرفی کرده باشند. یک بار برای همیشه ما این دو را توضیح می دهیم که دچار اشتباه نشوید.

سیستم تعلیق: به کمک فنرها و چرخ های عقب ماشین گفته می شود.

جلوبندی: فقط و فقط به قسمت جلوی ماشین گفته می شود البته میل فرمان و فرمان خودرو را هم شامل می شود.

یک اصطلاح دیگری هم وجود دارد که احتمالا باز هم در فضای نت و یا از زبان جلوبندی سازها شنیده اید. آن اصطلاح (زیربندی) است.

زیربندی ماشین چیست؟

خیلی ها اشتباه می کنند و فکر می کنند زیر بندی همان جلوبندی ماشین است ولی در واقع زیر بندی همان طور که از اسمش پیدا است در زیر جلوبندی و تعلیق، پیچ می شود و وظیفه آن محافظت از سیستم جلوبندی و تعلیق است که این سیستم خیس نشود و یا ضربه مستقیم نخورد. (تمام)

اگه متقاعد نشدید اطلاعات بیشتری می دهیم. زیربندی ماشین با جلوبندی تفاوت دارد. در واقع نوعی محافظ برای سیستم جلوبندی و سیستم تعلیق است که زیر آن ها قرار می گیرد و از اصابت ضربه مستقیم و دیگر حوادث برای سیستم تعلیق و جلوبندی جلوگیری می کند.

سیستم جلوبندی خودرو باعث آسایش و راحتی سرنشینان خودرو است چرا که در ناهمواری ها، پیچ ها، چاله ها و دست انداز ها و دیگر سطوح ناهموار حرکت خودرو را به عبارتی هندل کند. پس قطعات سیستم تعلیق باید دور از آسیب باشند پس نقش زیربندی ماشین حفاظت از سیستم تعلیق است و از آسیب های جدی به سیستم جلوبندی جلوگیری می کند.

اهمیت جلوبندی ماشین

بسیاری از رانندگان بیشترین توجه را به سیستم موتوری ماشین می کنند غافل از این که جلوبندی ماشین در صورت خرابی می تواند بسیار خطرساز و هزینه بردار باشد زیرا تمام تعادل و کنترل خودرو به هنگام رانندگی مربوط به جلوبندی خودرو است.

به همین دلیل افراد متخصص به سیستم تعلیق و جلوبندی خودرو توجه زیادی دارند تا بتوانند به هنگام رانندگی در خیابان ها و جاده ها ماشین را به خوبی کنترل کنند.

در دنیای امروز خودروهای مدرن عجایب واقعی مهندسی هستند. آن‌ها متکی به اجزای متعدد و سیستم‌های فنی هستند که با هم کار می‌کنند تا عملکرد بدون اشکال و ایمن را تضمین کنند.

بسیاری نمی‌دانند که تعلیق و جلوبندی دقیقاً چه کاری انجام می‌دهد. فرقی ندارد ماشین شما چیست؟ این مقاله مناسب برای انواع جلوبندی مانند و… می باشد.

بیایید با هم نگاه دقیق‌تری بیندازیم. سیستم تعلیق خودروی شما، شبکه‌ای محافظ از اجزای ضربه‌گیر، مانند فنرها و عایق‌ها است. سیستم تعلیق و اجزای جلوبندی خودرو کمک می‌کند که هنگام عبور از جاده ها و خیابان های ناهموار تمامی سرنشینان با آسایش بیشتری حرکت کنند و تمامی ضرباتی که توسط جاده به خودرو وارد می شود را خنثی کند.

به همین دلیل جلوبندی، تعلیق و زیر بندی ماشین بسیار اهمیت دارد و باید به هنگام خرید هر کدام از قطعات از کیفیت آن مطمئن باشید چون ممکن است شاسی ها، ستون و دیگر قسمت های ماشین نیز آسیب ببیند.

تحقیق و بررسی سیستم جلوبندی خودرو

بررسی سیستم جلوبندی خودرو اگر ماشین شما سیستم جلوبندی آن خراب باشد یا آسیب دیده باشد راندن چنین ماشینی مثل راه رفتن با پای شکسته است ( عجب مثالی)

قطعات سیستم جلوبندی و تعلیق ماشین

قطعات جلوبندی خودرو بر اساس نوع خودرو متفاوت است. اما بطور کلی اجزای جلوبندی به قرار زیر است:

  • چرخ ها و متعلقات آن
  • میل موج گیر و میل تعادل
  • فنرها و کمک ها (سیستم تعلیق)
  • فرمان
  • میل فرمان
  • سیبک ها و طبق ها
  • سگ دست ( داخل مقاله نام قطعات خودرو نکات جالبی در مورد بعضی قطعات گفتیم)
  • شغال دست
  • بلبرینگ
  • رام
  • اکسل
  • و…

تمام این موارد را توضیح می دهیم که کاملا بشناسید. حال نوبت به وظایف و کارایی این قطعات است اول از همه از فنرها شروع می‌کنیم. فنرها به عنوان مخزن انرژی عمل می‌کنند.

آشنایی با کمک فنر

زمانی که وسیله نقلیه از روی ناهمواری های جاده عبور می‌کند فنر فشرده می‌شود. این انرژی زمانی آزاد می‌شود که فنر متعاقبا منبسط شود و با کمک عایق‌ها انرژی به گرما تبدیل شده و فنر ضربه را جذب کرده و از انتقال به بدنه خودرو جلوگیری می‌کند. (در یک کلام فنرها باعث میشه که ماشین شما داخل چاله چوله ها خیلی نرم حرکت کند).

خب متوجه شدیم که کار فنرها چیست. در ضمن خوب است بدانید تمامی نوسانات فنرها توسط کمک فنر ماشین شما کنترل می شود.

حال یک سوال پیش می آید که اگر جلوبندی ماشین آسیب ببیند آیا می توان رانندگی کرد؟ ( منظور اینه که مشکلی برای ماشین نمیاد؟)

به‌طور کلی، هر قسمت آسیب‌دیده یا فرسوده قبل از رانندگی نیاز به تعمیر یا تعویض دارد. البته بستگی دارد کدام قطعه از جلوبندی خراب شده است که کامل بررسی می کنیم.

آیا رانندگی با کمک فنر خراب امکان پذیر است؟

رانندگی با کمک فنر خراب

در ابتدا می خواهم شما را با انواع کمک فنر آشنا کنم.

انواع کمک فنرها به شرح زیر است

  • تلسکوپی
  • هیدرواستاتیکی
  • بادی یا گازی
  • هیدرولیکی
  • اهرمی

کمک فنر یکی از مهم ترین قطعات جلوبندی خودرو است که باید در اسرع وقت تعمیر شود.

کمک فنر با جذب جهش‌های خودروی شما هنگام عبور از روی دست‌ اندازهای جاده عمل می‌کند. کمک فنر‌های جلو وسیله نقلیه شما برای سیستم فرمان و تراز خودرو نیز بسیار مهم هستند. رانندگی با کمک فنر شکسته و خراب برای شما و سرنشینان بسیار ناراحت کننده و در شرایط اضطراری ناامن است.

این وضعیت همچنین می‌تواند به سایر اجزای خودروی شما آسیب برساند؛ به همین دلیل در اسرع وقت باید نسبت به تعویض کمک فنر خود اقدام کنید.

(تمام حس و حال رانندگی به نرمی و بی صدا بودن ماشین است که اگر خراب شود سواری خوبی به شما نمی دهد)

البته یک نکته: یک نگاه به کمک ها بندازید اگر خیلی کم، چرب شده و هنوز سر صدایی ندارد فعلا نیازی به تعویض نیست و می توانید مدتی با آن رانندگی کنید ولی اگر خیلی چرب شده و هنگام رد شدن از دست اندازها صدا میدهد بهتره که عوضش کنید.

در مواقع اضطرار می توان خودرو را با کمک فنر خراب به حرکت در آورد؟

بله. هرچند سفر راحتی نخواهد بود. ولی به جهت مراقبت از جلوبندی خودرو حتما آن را تعمیر یا تعویض کنید. (البته با کمک خراب سفر که اصلا نمیشه برید اما داخل شهر تا موقعی که خیلی به هم نریخته مدتی میشود رانندگی کرد ولی بهتره هرچه سریع تر نسبت به اقدام کنید)

خرابی کمک‌فنر باعث پرش ماشین شما به اطراف و همچنین باعث بالا و پایین شدن‌های شدید می‌شود.

به عبارت دیگر، سواری راحتی نخواهید داشت. علاوه بر آن، کنترل خودرو، به‌ خصوص در سرعت‌های بالا، سخت تر خواهد بود.

به همین دلیل، هرگز نباید خودرویی را که کمک‌فنر آن خراب است، با سرعت بالا برانید و از چرخش‌های ناگهانی و توقف‌های ناگهانی خودداری کنید.

کمک فنر آسیب دیده ضربه های وارد شده را خنثی نمی کند و احتمال آسیب دیدن ستون و شاسی ها زیاد است.

آیا می‌توانم با فنرهای آسیب‌دیده رانندگی کنم؟

خیر توصیه نمی‌شود. زیرا می تواند خطرات جانی و مالی به همراه داشته باشد. باید به تمامی قطعات جلوبندی خودرو اهمیت داد. (البته اگر صدمه زیادی ندیده تا مدتی میشه داخل شهر سوار شد ولی با سرعت پایین)

فنر خراب یا شکسته می‌تواند باعث خمیدگی و ایجاد صدا شود. در حالی که هنوز می‌توانید به رانندگی خود ادامه دهید، سواری سختی خواهید داشت و کنترل ماشین در شرایط اضطراری دشوار خواهد بود. به‌ علاوه، سرعت گیرها می‌توانند به سایر قسمت‌های خودرو آسیب برسانند.

اگر فنرها آن‌قدر خمیده شده باشند که بدنه خودروی شما روی یک یا چند لاستیک قرار گرفته باشد، رانندگی روی این خودرو بسیار خطرناک است زیرا لاستیک شما هر لحظه ممکن است در اثر تماس با بدنه پاره شود. بهترین جلو بندی ساز حرفه ای غرب تهران کجاست؟ اینجا کلیک کنید

سیبک و کارایی آن

سیبک یکی از قطعات جلوبندی خودرو است شکل آن کروی بوده و کار آن اتصال چرخ های اتومبیل به سیستم تعلیق است که در نهایت منجر به چرخیدن آن ها می شود.

سیبک ها جلوی لرزش هایی که از کف خیابان به ماشین وارد می شود را می گیرد و بخشی از وزن خودرو را تحمل می کند. برای رفع مشکل خودروی خود در تهران با استارلوکس در تماس باشید

معرفی اکسل

خیلی خلاصه خواسته باشیم بگوییم اکسل به محور مرکزی چرخ یا دنده اطلاق می شود. چرخ و دنده دور این قطعه می چرخند و ثابت بودن این قطعه توسط یاتاقان انجام می شود.

معرفی سگدست

سگدست همان طور که از نامش پیدا است قطعه ای است که شباهت زیادی به دست سگ دارد به همین دلیل نام این قطعه را تعمیرکاران سگ دست گذاشته اند. (جهت مشاهده قیمت و خرید کلیک کنید)

این قطعه نقش بسیار مهمی در جلوبندی خودرو دارد زیرا چرخ ها را نگه می دارد و چرخش چرخ ها روی محور فرمان به کمک این قطعه می باشد و بسیاری از قطعات جلوبندی را سگدست تحمل می کند.

معرفی شغالدست

شغالدست دست قطعه ای است که میل کمک، میل فرمان و سیبک فرمان به آن متصل می شود. شغال دست هم از آن دسته قطعاتی که نام آن توسط مکانیک ها نام گذاری شده است.

طبق ماشین

طبق ماشین یکی از قطعاتی که وظیفه آن وصل کردن شاسی به بدنه خودرو است.

رام خودرو

این قطعه تمامی قطعات جلوبندی ماشین را به بدنه خودرو وصل می کند.

 

نمایش بیشتر
دکمه بازگشت به بالا