۸ ماده غذایی که برای کاهش کلسترول باید مصرف کنید

آفتاب‌‌نیوز :

به همین خاطر کنترل میزان کلسترول خون و کاهش آن در صورت لزوم امری ضروری برای تندرستی است. 

در اینجا چند ماده غذایی که به کم کردن کلسترول کمک می‌کنند فهرست شده‌اند:

فیبر‌ها و آنتی‌اکسیدان‌ها

در میان آن دسته از مواد غذایی که به عنوان رژیم غذایی ضد کلسترول مورد توجه هستند، اول از همه میوه‌ها و سبزیجات قرار دارند چرا که سرشار از فیبر محلول (مانند پکتین یا لیزاب) و آنتی اکسیدان هستند.

همانطور که دکتر ژان میشل‌کوهن می‌گوید، فیبر توانایی کاهش جذب برخی از عناصر موجود در روده مانند کلسترول و مشتقات آن را دارد. آنتی‌اکسیدان‌ها نیز به نوبه خود به جلوگیری از اکسیداسیون کلسترول یا کاهش میزان آن در خون کمک می‌کنند.

دکتر میشل‌کوهن دراین باره می‌گوید: «زمانی که کلسترول در خون بیش از حد بالا باشد، با سرعت کمتری گردش می‌کند و تمایل به اکسید شدن دارد. کلسترول اکسیدشده برای شریان‌های ما بسیار سمی است.»

از جمله آنتی اکسیدان‌های اصلی می‌توان به بتاکاروتن موجود در هویج، اسفناج، رازیانه، کلم سبز، شاتوت و زردآلو اشاره کرد و یا اسید اسکوربیک (ویتامین سی) که در فلفل، لیمو، کیوی، سرخالو، توت‌فرنگی، کلم و مرکبات یافت می‌شود.

آووکادو

آووکادو به عنوان محدود کننده جذب کلسترول شناخته می‌شود، زیرا سرشار از توکوفرول (ویتامین ای) و حاوی استرول‌های گیاهی است.

استرول‌های گیاهی، که فیتواسترول‌ها نیز نامیده می‌شوند، مواد طبیعی‌ای هستند که «ترکیب شیمیایی‌شان بسیار نزدیک به کلسترول است. این ماده در سطح روده رقیبی برای کلسترول به شمار می‌رود و در واقع جذب و در نتیجه ورود آن به خون را محدود می‌کنند.»

این ماده غذایی همچنین در کره گیاهی یا غنی‌شده با استرول‌های گیاهی و در روغن‌های گیاهی (کانولا، سویا، گردو، بزرک، آفتابگردان، زیتون) نیز یافت می‌شود.

غلات کامل

از دیگر مواد غذایی مناسب برای مبارزه با کلسترول اضافی می‌توان به غلات کامل اشاره کرد. از این رو کارشناسان می‌گویند بهتر است غلات تصفیه‌شده مانند برنج سفید یا نان سفید را با گندم سیاه، بلغور، چاودار کامل، دانه کینوآ یا حتی بلغور جو دوسر جایگزین کنید.

دکتر کوهن در این خصوص می‌گوید: «بتاگلوکان‌های موجود در بلغور جو دوسر جذب گلوکز و چربی‌ها را کند کرده و به کاهش سطح کلسترول خون و افزایش سطح کلسترول ‘خوب’ کمک می‌کند».

حبوبات

برای تنظیم سطح کلسترول خون مصرف مواد غذایی از خانواده حبوبات نیز مانند نخود، نخود فرنگی، لوبیا، عدس یا حتی لوبیا توصیه می‌شود.

این متخصص تغذیه توصیه می‌کند که در هر وعده غذایی از «سبزیجات پخته و یا خام، میوه و همینطور غلات یا حبوبات» استفاده کنید.

ماهی‌های روغنی

در فهرست مواد غذایی مفید برای کاهش کلسترول خون می‌توان به ماهی‌های روغنی مانند ماهی تن، ساردین، ماهی خال‌خالی، سالمون یا حتی شاه‌ماهی اطلسی اشاره کرد که حاوی مقدار قابل توجهی اسید‌های چرب غنی از امگا ۳ هستند و به مبارزه با چربی اضافی و کلسترول بد کمک می‌کند.

گردو و میوه‌های خشکبار

گردو، بادام، پسته و سایر مغز‌ها سرشار از اسید‌های چرب تک غیراشباع و چند غیراشباع هستند. این اسید‌های چرب به کاهش کلسترول بد خون (ال‌دی‌ال) و افزایش کلسترول خوب (ا‌چ‌دی‌ال) کمک می‌کنند و مصرف آن‌ها به دلیل کالری بالا توصیه می‌شود.

سیر

سیر که به صورت تازه یا کهنه خورده می‌شود، به دلیل فواید متعدد برای سلامتی از جمله توانایی آن در کاهش فشار خون و سطح کلسترول شناخته می‌شود.

ترکیبات گوگرد موجود در سیر به جلوگیری از تشکیل پلاک در شریان‌ها و کاهش اکسیداسیون کلسترول بد خون کمک می‌کند.

چای سبز

چای سبز سرشار از آنتی اکسیدان‌هایی به نام «کاتچین» است و به کاهش جذب کلسترول در روده و بهبود نسبت بین کلسترول بد و خوب کمک می‌کند؛ بنابراین مصرف منظم چای سبز نیز می‌تواند به مدیریت بهتر کلسترول خون یاری برساند.

خروج از نسخه موبایل