پلی استیشن بخریم یا ایکس باکس

سه سال از عرضه کنسول‌های جدید ۲ غول صنعت بازی‌های ویدیویی می‌گذرد و هنوز هم جنگ کنسول‌ها ادامه دارد. اما در سال جاری بهترین انتخاب برای گیمرها کدام است؟ بین پلی استیشن ۵ و ایکس باکس سری ایکس کدام محصول می‌تواند ارزش خرید بالاتری داشته باشد؟

طراحی پلی استیشن بهتر است یا ایکس باکس؟

از نظر طراحی این ۲ کنسول تفاوت‌های زیادی با هم دارند. محصول نسل نهمی سونی از نظر ظاهری طرحی ظریف و خاص دارد و بدنه‌ی آن در نواحی مختلف دارای خمیدگی است. این دستگاه به خوبی از پس خنک کردن قطعات برمی‌آید و عملکرد خوبی را ارائه می‌دهد.

در سمت دیگر ما کنسولی داریم که شبیه به یک مکعب مستطیل سیاه رنگ و کوچک است. لبه‌های آن تیز بوده و اندازه‌اش به شکل قابل توجهی کوچکتر از رقیب به حساب می‌آید.

سونی با عرضه پلی استیشن ۵ با چنین ظاهر زیبایی موجب شده که کاربران بتوانند آن را با اشتیاق در معرض دید قرار دهند تا ظاهر لاکچری‌اش نظر هر کسی را جلب کند. اما در سوی دیگر طراحی ایکس باکس سری ایکس هم زیبا است و اندازه کوچک‌اش یک مزیت بزرگ به حساب می‌آید که جاگیری آن را در محیط‌های مختلف راحت‌تر می‌کند. هر دوی این محصولات از نظر خنک‌کنندگی و بی‌سروصدا بودن رضایت‌بخش هستند و به اندازه‌ای پورت دارند که نیازتان را برطرف کنند.

هر دوی این دستگاه‌ها قابلیت اجرای آثار نسل قبل را دارند؛ هرچند PS5 صرفا می‌تواند نسخه‌های نسل قبل را از روی بدیسک اجرا کند، اما با Xbox Series X حتی بازی‌های اولین نسخه ایکس باکس را نیز می‌توان تجربه کرد.

مشخصات پلی استیشن بهتر است یا ایکس باکس؟

هرچند دسته منحصر به فرد پلی استیشن ۵ قطعا گوی رقابت را در این بخش از رقیب می‌رباید و می‌تواند تجربه بهتری ارائه دهد. اما باید به این نکته اشاره کرد که دسته ایکس باکس به خاطر این که می‌تواند راحت به پی سی و اندروید وصل شود، محبوبیت خود را از دست نداده است.

تفاوت مدل‌ها و قیمت کنسول‌های نسل نهم

سونی کنسول‌های خود را در ۲ مدل عرضه کرده است؛ نسخه استاندارد و دیجیتال. مایکروسافت نیز در کنار سری ایکس دست به عرضه Xbox Series S زد که از استقبال شدیدی برخوردار شد.

اگرچه نسخه استاندارد و دیجیتال پلی استیشن ۵ فقط در داشتن درایو دیسک متفاوت‌اند، اما تفاوت ۲ مدل ایکس باکس بیشتر از این حرف‌ها است. فرکانس هر هسته در نسخه بالارده مایکروسافت ۳.۸ گیگاهرتز بوده، اما در نسخه پایین‌رده این فرکانس نهایتا به ۳.۶ گیگاهرتز می‌رسد. علاوه بر این، سری ایکس از ۱۲ ترافلاپ پشتیبانی می‌کند، اما سری اس قابلیت پشتیبانی از ۴ ترافلاپ را دارد. در مجموع Xbox Series X قدرت بیشتری دارد و به گیمرها اجازه تجربه بازی‌ها با کیفیت ۴K را می‌دهد، در صورتی که کاربران سری اس فقط می‌توانند نهایتا با کیفیت ۲K در به بازی بزنند.

اگر بخواهیم بگوییم که از نظر بهتر است یا ایکس باکس، باید بگوییم که در مجموع کنسول عرضه شده توسط سونی در بازار ما قیمت بالاتری دارد. هرچند از آن جایی که قیمت‌ها شدیدا نوسانی هستند نمی‌توان عدد مشخصی را اعلام کرد. در کل نسخه دیجیتال تا حدی ارزان‌تر از نسخه استاندارد بوده و در بین کنسول‌های مایکروسافت نیز قیمت سری اس تقریبا نصف Xbox Series X است.

بازی‌های انحصاری و سرویس اشتراکی

جمع‌بندی

در پاسخ به این سوال نمی‌توان یک نسخه قطعی برای تمام گیمرها پیچید و نظر نهایی به سلیقه خودتان بستگی دارد. باید به لیست بازی‌های قابل دسترس روی هر کنسول توجه داشته باشید.

دسته پلی استیشن ۵ نسبت به کنترلر رقیب نوآوری‌ها و جذابیت بیشتری دارد که شاید نظر گیمرها را بیشتر به سمت خود جلب کند. اما از سوی دیگر ما گیم پس را روی ایکس باکس داریم. پی اس پلاس (PS Plus) با این که متحول شده و بازی‌های زیادی دارد، امااز گذشته تا به امروز، همیشه شاهد رقابت بین کنسول های بازی بوده‌ایم و به نظر نمی‌رسد رقابت با معرفی نسل نهم کنسول ها نزدیک‌تر نیز شده باشد. اگر گیمری هستید که به‌تازگی قصد شروع بازی با کنسول های خانگی را دارید احتمالاً این سوال برایتان پیش‌آمده است که کنسول بازی پلی استیشن بهتر است یا ایکس باکس؟ درواقع از خود خواهید پرسید که پلی استیشن بخرم یا ایکس باکس؟

هرکدام از این از این کنسول‌های بازی به نوبه خود عالی هستند و هر دو بازی‌های زیادی را دارند که می‌توانید از بازی کردن با آن‌ها لذت ببرید. البته قدیمی‌تر بودن پلی استیشن نسبت به ایکس باکس، واقعیت شناخته شده‌ای است که تمامی گیمرها با آن آشنا هستند. کمپانی سونی از زمانی که کار خود را آغاز کرد یعنی از سال 1994 تاکنون و نزدیک به دو دهه، توانسته است موفقیت‌های قابل‌توجهی را کسب کند.

5 واقعیتی که باید درباره ایکس باکس و پلی استیشن بدانید

  1. پلی استیشن از تمام کنسول‌های بازی دیگر در تاریخ، فروش بیشتری داشته است؛ بنابراین می‌توان گفت که جزو بهترین کنسول های بازی خانگی نیز محسوب می‌شود. با وجود رقبای سرسختی مانند مایکروسافت و نینتندو، اما سونی به مسیر موفقیت خود ادامه داد؛ به این صورت که در بین سال‌های 2000 تا 2004، سونی توانست بیش از 100 میلیون کنسول بازی را در سراسر جهان به فروش برساند.

تاریخچه کنسول بازی ایکس باکس (Xbox)

ایکس باکس (Xbox) نام تجاری کنسول بازی خانگی است که توسط کمپانی مایکروسافت طراحی و به بازار عرضه شده است. جالب است بدانید از زمان آغاز تولیدات کنسول بازی توسط مایکروسافت از سال 2001 تا ژانویه 2014، 84 میلیون کنسول در سراسر جهان به فروش رسیده است.

Xbox نسخه اصلی در 15 نوامبر 2001 در آمریکای شمالی، 22 فوریه 2002 در ژاپن و 14 مارس 2002 در اروپا و استرالیا وارد بازار شد. سپس مایکروسافت تا رونمایی از Xbox 360 در سال 2005 کنسول دیگری را به بازار جهانی عرضه نکرد. البته در ابتدا ایکس باکس با نام DirectX Box در 12 می سال 2000 معرفی شد که ایده اصلی مایکروسافت از ارائه آن، گرافیک و صدای پیشرفته‌تر از هر کنسول بازی دیگر بود.

در 10 نوامبر سال 2002، Xbox Live به‌عنوان یک سرویس بازی چندنفره برای کنسول بازی خانگی، ابتدا به‌صورت آزمایشی در سراسر آمریکای شمالی ارائه داده شد و سپس رونمایی جهانی آن در سال 2003 صورت گرفت. جالب است بدانید در همان ابتدای عرضه 1 میلیون نسخه از آن به فروش رسید.

تفاوت های ایکس باکس و پلی استیشن

در نتیجه شما نیز می‌توانید با بررسی لیست بازی‌های هر کنسول تصمیم بگیرید که کدام یک برایتان جذاب‌تر است.
از نظر لوازم جانبی که هر کدام از این دو کمپانی برای کنسول های خود در نظر گرفته اند، باید بگوییم پلی استیشن مجهز به کنترلر های دوال سنس، هدست اختصاصی با قابلیت سیستم پخش صوت فضایی به همراه تجربه شنیدن صدای سه بعدی، داک شارژ دسته، سیستم خنک کننده، پایه نگه دارنده و ایکس باکس دسته های بازی متنوع، هدست، ترکیب دوربین و کنترلر Kinect، پایه نگهدارنده و کارت حافظه جانبی را دارا است.

ایکس باکس بهتر است یا پلی استیشن؟

انواع مختلی از این دو کنسول وجود دارد که از جدیدترین آن‌ها می‌توان به ایکس باکس سری ایکس و PS5 اشاره کرد که در نوامبر سال 2020 به بازار جهانی عرضه شدند. از جدیدترین نسل‌هایی که پیش‌ازاین سری عرضه شدند نیز می‌توان ایکس باکس وان ایکس و PS4 Pro را نام برد.

عوامل زیادی هستند که برای انتخاب کنسول مدنظر خود، باید آنها را در نظر بگیری. ما نیز در ادامه به مهم‌ترین آن‌ها می‌پردازیم.
اولین موردی که باید در نظر داشته بودجه‌ای است که برای خرید کنسول بازی خانگی در نظر دارید. برای مثال ایکس باکس وان قیمت کمتری نسبت به کنسول PS4 دارد پس اگر قیمت ایکس باکس اولویت اولتان است انتخاب ایکس باکس وان گزینه بهتری خواهد بود.

نکته بعدی که باید توجه داشته باشید سبک بازی موردعلاقه شماست. اگر گیمری در سبک اکشن شوتر و ریسینگ هستید کنسول های ایکس باکس بیشتر شما را راضی نگه می‌دارند؛ اما اگر به دنبال ماجراجویی و بازی‌هایی هستید که بتوانید ساعت‌ها در آن غرق شوید، بازی های انحصاری کنسول پلی استیشن انتخاب بهتری خواهد بود.

سخن آخر

در مقاله کنسول بازی پلی استیشن بخریم یا ایکس باکس سعی کردیم تا تمام نکاتی را که برای پاسخ به این سؤال نیاز دارید برای شما شرح دهیم امیدواریم این مقاله برایتان مفید واقع شده باشد و بتوانید خرید مطمئن و رضایتمندی را تجربه کنید.

پرسش‌های متداول

بازی های ایکس باکس بهتر است یا پلی استیشن؟

مایکروسافت و سونی که هر دو غول صنعت بازی‌های ویدیویی به‌حساب می‌آیند که دائما در حال رقابت هستند. پلی استیشن ویژگی‌های پیشرفته‌تری را به کاربران ارائه می‌دهد، اما با توجه به نظرات کنسول مایکروسافت بازی‌های بهتری دارد.

کدام کمپانی ها صاحب ایکس باکس و پلی استیشن هستند؟

شرکت مایکروسافت مالک ایکس باکس و سونی مالک پلی استیشن است.

قیمت کنسول بازی ایکس باکس و پلی استیشن چقدر است و از کجا تهیه کنم؟

شما می‌توانید کنسول بازی خانگی ایکس باکس و پلی استیشن را با بهترین قیمت از فروشگاه اینترنتی ما تهیه کنید.

کنسول بازی ایکس باکس محبوب تر است یا پلی استیشن؟

کنسول بازی PS2 بیشترین فروش را در بین کنسول های بازی خانگی داشته است که گواه از محبوبیت بالاتر پلی استیشن را می‌دهد.

همچنان هزینه بالاتری را می‌طلبد.

در کل از آن جایی که سری ایکس تا حدی پایین‌تر است، سرویس گیم پس را ارائه می‌دهد، کنترلر خوش‌دستی دارد و خبرهای چند سال اخیر نوید آینده روشنی برای بازی‌های انحصاری می‌دهد، به نظر می‌رسد که در سال جاری این کنسول ارزش خرید بالاتری داشته باشد. هرچند قابلیت‌های منحصر به فرد دوال سنس و آثار انحصاری سونی می‌تواند برای هر گیمری تصمیم را تغییر دهد.

 

خروج از نسخه موبایل