کسب و کار محلیمجله عمومی

انواع چاپگرهای دیجیتال

دستگاه چاپ دیجیتال چیست؟

صنعت چاپ نیز مانند سایر صنایع دیگر با پیشرفت علم و تکنولوژی تغییرات گسترده‌ای کرده است. از جمله این تغییرات می‌توانیم به ساخت دستگاه‌های چاپگر دیجیتالی اشاره کنیم. با ورود چاپگرهای دیجیتالی به بازار بسیاری از روش‌های چاپی قدیمی منسوخ شدند. چاپگرهای دیجیتالی تحول عظیمی را در صنعت چاپ به وجود آورده‌اند. به‌طوری‌که امروزه چاپ دیجیتال به یکی از پرکاربردترین و محبوب‌ترین روش‌های چاپی تبدیل شده است. در این روش چاپ توسط دستگاه‌های دیجیتالی و پیشرفته انجام می‌شود. این دستگاه‌ها نیازی به نیروی انسانی برای انجام برخی از کارها مانند کنترل کیفیت ندارند. بیشتر کارهای چاپ به وسیله این دستگاه به صورت خودکار انجام می‌شود. به همین دلیل هزینه چاپ با آنها بسیار مقرون به صرفه است. چاپگرهای دیجیتالی برای انجام فرایند چاپ روی متریال‌های مختلف باید به یک کامپیوتر متصل شوند. با این کار آنها می‌توانند به راحتی هر نوع طرح و عکسی را در کوتاه‌ترین زمان ممکن چاپ کنند. دستگاه‌های چاپگر دیجیتالی در انواع مختلفی ساخته می‌شوند. هر کدام از این دستگاه‌ها دارای کارایی متفاوتی هستند. به همین دلیل آشنایی با انواع چاپگرهای دیجیتالی به افراد کمک می‌کند تا بهترین روش را برای چاپ طرح‌های مورد نظر خود انتخاب کنند.

انواع دستگاه‌های چاپ دیجیتال

همان‌طور که به آن اشاره کردیم دستگاه‌ها دیجیتالی انواع مختلفی دارند که هر کدام از آنها دارای یک‌سری ویژگی و کارایی خاص هستند. کیفیت خروجی چاپ هر کدام از دستگاه‌های چاپگر با یکدیگر متفاوت است. از این رو قیمت چاپ با دستگاه‌های چاپگر دیجیتالی نیز یکسان نیست. هر کدام از این دستگاه‌ها برای چاپ روی متریال‌های خاصی طراحی شده‌اند. به همین دلیل قبل از استفاده از هر کدام از این دستگاه‌ها افراد باید با ویژگی و کارایی آنها آشنا شوند. به طور کلی می‌توانیم بگوییم که انواع چاپگر دیجیتالی عبارت است از:

چاپگرهای جوهر افشان

یکی از پرکاربردترین و متداول‌ترین چاپگرهای دیجیتالی، چاپگرهای جوهر افشان هستند که در بسیاری از ادارات، چاپخانه‌ها، کافی نت‌ها و.. از آنها استفاده می‌شود. این نوع چاپگرها در انواع مختلفی مانند پرینت فوری و چاپگرهای عریض ساخته می‌شوند. چاپگرهای جوهر افشان برای چاپ طرح مورد نظر از جوهر مایع استفاده می‌کند. روش چاپ چاپگرهای جوهر افشان از نوع چاپ مستقیم است. به‌طوری‌که این چاپگرها می‌توانند طرح مورد نظر را به کمک جوهرهای مایع به طور مستقیم روی متریال‌های مانند کاغذ و مقوا چاپ کنند. در این مدل چاپگرها نیازی به محمل میانی نیست و طرح مورد نظر به صورت مستقیم به وسیله هدهای چاپگر روی سطح مورد نظر چاپ می‌شوند. به همین دلیل سرعت این چاپگرها در چاپ طرح‌های مختلف بسیار بالا است و استفاده از آنها باعث صرفه جویی در زمان و انرژی می‌شود. کیفیت و وضوح طرح‌های چاپ شده توسط چاپگرهای جوهر افشان بسیار بالا بوده و خروجی آنها به راحتی قابل‌کنترل است. قیمت این دستگاه‌ها نسبت به سایر چاپگرهای موجود در بازار بسیار ارزان‌تر است.

چاپگرهای الکتروفتوگرافی

از دیگر انواع چاپگرهای دیجیتالی می‌توانیم به چاپگرهای الکتروفتوگرافی اشاره کنیم. این دستگاه‌ها در دو نوع مرکبی و تونری ساخته می‌شوند. دستگاه‌های چاپگر مرکبی همان‌طور که از نام آنها پیدا است از مرکب برای چاپ طرح‌ها استفاده می‌کنند. در حالی که چاپگرهای تونری از تونر برای چاپ روی متریال‌های مختلف استفاده می‌کنند. لازم به ذکر است که کیفیت کارهای خروجی این دو نوع چاپگر باهم یکسان نیست. به همین دلیل قبل از استفاده از این دستگاه‌ها باید به این نکته به خوبی توجه شود. هر کدام از دستگاه‌ها دارای یک‌سری قابلیت و مزیت هستند و از آنها برای کاربردهای متفاوتی استفاده می‌شود. کپی رنگی شبانه روزی و پرینت ارزان جزوه دانشجویی و دانش آموزی فوری و آنلاین با کیفیت عالی و بهترین قیمت در سایت ما امکان پذیر شد

ابعاد سطح چاپی در چاپ دیجیتال

چاپ دیجیتال براساس ابعاد به سه گونه متوسط، بزرگ و عریض تقسیم می‌شود.

چاپ دیجیتال متوسط (Medium Format): سفارشات مربوط به بروشور، عکس، کارت ویزیت، لیبل، کاتالوگ، لفاف‌های بسته‌بندی و چاپ روی سطوح مختلف در ابعاد ۳۳ × ۴۸ یا A3+ چاپ می‌شود. چاپ این سفارشات با چاپگر‌های لیزری، جوهرافشان و نوری انجام می‌شود.

چاپ‌ دیجیتال بزرگ (Large Format): پوستر‌ها و سفارشاتی که حداکثر دارای عرض ۱۵۰ سانتی‌متر می‌باشد و در فضا‌های داخلی مورد استفاده قرار می‌گیرد؛ در ابعاد بزرگتر از A3+ تا عرض ۱۵۰ سانتی‌متر چاپ می‌شود. در چاپ این سفارشات، از چاپگر‌های دیجیتال نوری یا جوهرافشان و لیزری استفاده می‌شود.

چاپ دیجیتال عریض (Wide Format): سفارشاتی که در این ابعاد چاپ می‌شود عموما در محیط‌های باز مورد استفاده قرار می‌گیرد. به همین دلیل در سطح چاپی این سفارشات از موادی استفاده می‌شود که در مقابل عوامل محیطی مانند آب و نور خورشید مقاوم باشد. فرمت عریض، دارای حداقل ۱۵۰ سانتی‌متر و حداکثر ۵۰۰ سانتی‌متر عرض است.

نمایش بیشتر
دکمه بازگشت به بالا