کسب و کار محلیمجله عمومی

چگونه روغن داخل رادیاتور ماشین را تمیز کنیم

ماشین یکی از مهمترین قسمت های وسیله نقلیه است. رادیاتور را در هر نوع وسیله نقلیه می توانید در قسمت جلوی خودرو مشاهده کنید؛ یک محفظه که سیال خنک کننده را به جریان می‌اندازد تا موتور ماشین بتواند به خوبی کار کند. به طور متداول پس از هر 4 تا 6 سال یا چیزی حدود 64000 تا 97000 کیلومتر رانندگی، توصیه می شود که مایع خنک کننده داخل رادیاتور خودروی خود را تعویض کنید؛ به این ترتیب موتور ماشین به خوبی کار می کند.

قبل از این که محلول ضد یخ را به رادیاتور اضافه کنید یا اینکه مایع جدیدی را به طور کامل از یک برند خاص داخل رادیاتور بریزید نیاز دارید که مایعات باقی ‌مانده قبلی را در رادیاتور تخلیه کنید. فراموش نکنید که این کار مشروط به شستشوی رادیاتور ماشین است.

اگر می خواهید رادیاتور ماشین را شستشو دهید و داخل آن را با مایع مناسب پر کنید با استفاده از ساده ترین ابزارهای کارگاهی، این کار امکان پذیر است. اگر در این کار تجربه اندکی داشته باشید در طول یک ساعت، رادیاتور خودروی خود را می توانید به طور کامل تمیز کنید و شستشو دهید.

در ادامه بحث به یک راهنمای ساده اشاره کرده‌ایم تا افراد مبتدی هم بتوانند این کار را انجام دهند. اما اگر از هر نظر، اطلاعاتی درباره قطعات داخل خودرو ندارید به طور کامل باید این کار را به تکنسین یا یک مکانیک واگذار کنید.

 برای شستشوی رادیاتور ماشین چه کاری انجام دهیم؟

 مرحله اول: مایعات به جا مانده در رادیاتور را تخلیه کنید

برای اینکه رادیاتور ماشین را شستشو دهید باید مایعاتی که از قبل در رادیاتور باقی مانده یا به دیواره‌ها چسبیده است را کامل تخلیه کنید. برای این کار باید صبر کنید که موتور ماشین خنک شده باشد. اگر به تازگی رانندگی کرده اید، حدود ۳۰ دقیقه صبر کنید تا رادیاتور خنک شود. اگر دست خود را روی کاپوت خودرو یا سرپوش رادیاتور بگذارید و متوجه گرم بودن یا خنک شدن آن می شوید. اگر در حالی که رادیاتور هنوز داغ است تخلیه را شروع کنید، اندکی غیر ایمن است، چرا که مایعات داخل خودرو هنوز داغ هستند.

پس از آن که اجازه دادید رادیاتور خنک شد، دستکش لاستیکی ضخیم به دست کنید و از یک عینک ایمنی مخصوص کار استفاده کنید. سعی کنید دستکش های شما تمیز باشند تا از باقیماندن جرم در داخل رادیاتور جلوگیری شود. عینک ایمنی به شما کمک می کند که هنگام تعویض یا تخلیه رادیاتور از آسیب رسیدن به چشمان شما جلوگیری کند.

نکته‌ای که نباید فراموش کنید این است که مایع ضد یخ، سمی بوده و اگر به صورت تصادفی ببلعید یا با پوست و چشم شما تماس پیدا کند، باعث تحریک و آسیب‌های جدی می‌شود.

در گام بعدی، یک مخزن زیر رادیاتور ماشین قرار دهید و سپس با استفاده از یا یک اهرم، خودرو را از زمین بلند کنید. حتماً ترمز دستی ماشین را بکشید تا حرکت نکند. به یک گالن یا مخزن بزرگ نیاز دارید که مایعات رادیاتور را داخل آن تخلیه کنید. پس از تخلیه مایع داخل رادیاتور، آن را هرگز به سیستم فاضلاب  منتقل نکنید چراکه برای محیط زیست ضرر دارد.

درب کاپوت ماشین را برداشته و شکل ظاهری رادیاتور ماشین را بررسی کنید. نباید هیچ ترک خوردگی یا آسیب یا آثار زنگ زدگی در دیواره های درپوش رادیاتور وجود داشته باشد. اگر بیرون رادیاتور کثیف شده یا جرم گرفته با استفاده از یک برس نایلونی و آب صابون، آن را تمیز کنید.

درپوش رادیاتور را به آرامی بر خلاف جهت عقربه های ساعت بچرخانید و آن را بردارید. دریچه تخلیه مایع رادیاتور ماشین درست در زیر آن قرار گرفته است؛ جایی در نزدیکی سپر به سمت راننده؛ آن را پیدا ‌کنید. با استفاده از آچار سوکت یا پیچ گوشتی دریچه را باز کنید تا مایع داخل رادیاتور به سمت ظرف حرکت کند. پس از اینکه کامل تخلیه شد، دریچه را ببندید.

مرحله دوم: تمیز‌کردن داخل رادیاتور ماشین

پس از تخلیه رادیاتور ماشین، نوبت به آن می ‌رسد که داخل آن را تمیز کنید. برای این کار از شوینده مخصوص رادیاتور و آب مقطر استفاده کنید. مایعات را با استفاده از یک قیف داخل رادیاتور بریزید. بهتر است ابتدا به طور کامل، مایع شوینده را داخل رادیاتور ریخته و سپس حدود یک گالن آب مقطر اضافه کنید. آب مقطر، املاح معدنی ندارد و رادیاتور را دچار جرم گرفتگی و رسوب گرفتگی نمی‌ کند. اگر از شوینده خاصی برای رادیاتور استفاده می‌کنید باید دستورالعمل آن را حتماً بخوانید.

در گام بعدی، ماشین را روشن کنید و اجازه دهید ۵ دقیقه روشن بماند. سیال تمیز کننده و آب مقطر در سیستم حرکت می کند تا باقیمانده مایعات داخل رادیاتور از بین برود. فضایی که در حال کار هستید باید دارای تهویه کافی باشد تا بخارات منتشرشده از این فرآیند خارج شوند.

در گام بعد، موتور ماشین را خاموش کرده و ۱۵ دقیقه صبر کنید تا خنک شود. درپوش رادیاتور ماشین را به آرامی بردارید تا رادیاتور تخلیه شود. در ادامه، شیر تخلیه را باز کنید تا تمام مایعات شستشو دهنده به داخل ظرف زیر ماشین تخلیه شوند.

اگر آب مقطر استفاده نکنید به اجزای داخلی رادیاتور شما آسیب وارد می شود. در مرحله آخر که با آب مقطر داخل رادیاتور را شستشو می ‌دهید، خروجی مایع از شیر تخلیه تقریباً شفاف است و این نشان می‌دهد که کار را به درستی انجام داده اید.

 مرحله سوم: پر کردن رادیاتور ماشین

پس از پایان یافتن مرحله اول و دوم، یعنی تخلیه کامل و شستشوی داخل رادیاتور ماشین نوبت به آن می رسد که مخزن رادیاتور را پر کنید. از پیمانه های گالن معمولاً استفاده می شود. برای این کار حجم مشخصی از ضد یخ را باید با آب مقطر به نسبت برابر (50:50) مخلوط کنید و داخل رادیاتور بریزید. این کار را با قیف انجام دهید تا از سر ریز شدن آن جلوگیری شود. اگر در این کار تجربه ای ندارید، دفترچه راهنمای تعویض مایع رادیاتور در داخل خودروی خود را بخوانید یا از یک تکنسین کمک بگیرید.

پس از این که کار شما به پایان رسید باید ماشین را روشن کنید و اجازه دهید که ۱۵ دقیقه کار کند. این فرآیند باعث می شود مایع ضد یخ جدید به داخل کل سیستم کشیده شود. در ادامه، حجم باقیمانده از رادیاتور ماشین را پر کنید. موتور را خاموش کنید و اجازه دهید که ۱۵ دقیقه خنک شود.

پس از فرآیند فوق باید بررسی کنید که آیا سطح مایع با سطح استاندارد داخل رادیاتور ماشین هم تراز شده است یا خیر. در غیر این صورت محلول بیشتری اضافه کنید. در صورت امکان، از سرریز شدن مایع رادیاتور جلوگیری کنید و اگر این اتفاق افتاد، سریع آن را تمیز کنید.

چرا تمیز کردن رادیاتور ماشین مهم است؟

اکنون با مراحل تمیز کردن رادیاتور ماشین، نحوه شستشو تخلیه کردن و پر کردن مجدد آشنا شدید، این سوال شاید برای بسیاری از رانندگان مطرح شود که چرا نیاز داریم که رادیاتور را تمیز کنیم؟

از آنجایی که رادیاتور وسیله نقلیه با عملکرد موتور در ارتباط است، برای افزایش کارایی موتور ماشین باید همیشه وضعیت مایع رادیاتور را کنترل کنید. مایع رادیاتور، موتور را خنک نگه می دارد اما این بدان معنا نیست که هرگز دچار رسوب گرفتگی یا جرم گرفتگی نمی شود. رسوبات و جرم های داخل رادیاتور از گردش مناسب سیال جلوگیری می کند و در نتیجه موتور به خوبی خنک نمی شود.

اگر موتور ماشین بیش از اندازه گرم شود، دما در سایر قسمت ها بالاتر می رود و ممکن است به قطعات آسیب برساند. تکنیک های مختلفی برای شستشوی رادیاتور ماشین وجود دارد که در  منابع مختلف به آن پرداخته شده است. بهترین راهکار، استفاده از تمیز کننده های استاندارد صنعتی می باشد. اگر مواد جرمگیر غیر استاندارد را استفاده کنید، به مرور زمان بر سطح داخل رادیاتور تاثیر می گذارد و می تواند حتی در موارد شدید، خوردگی به همراه داشته باشد و در نهایت رادیاتور سوراخ می شود.

پیشنهاد ما این است که تمام مراحل شستشو تخلیه و تمیز کردن رادیاتور ماشین را به تکنسین های با تجربه در این حوزه واگذار کنید.

آموزش شستشوی رادیاتور روغن: هر چقدر در نگهداری از ماشین خود دارای مهارت باشید اما بعضی از قطعات مانند رادیاتور با گذشت زمان کارایی خود را از دست می‌دهند و مانند روزهای اول نخواهند بود. یکی از مشکلاتی که ممکن است اغلب قسمت مهمی از سیستم خنک کننده موتور را تحت تأثیر قرار دهد، گرفتگی رادیاتور می‌باشد. اگر رسوبات داخل رادیاتور و کل سیستم خنک کننده نادیده گرفته شوند، عواقب ناگواری رخ خواهد داد. رفع گرفتگی رادیاتور بدون مشکل و به‌صورت مستقل با استفاده از ابزارهای بداهه و ویژه انجام می‌گیرد. بیشترین درخواست برای از بین بردن انواع آلودگی‌ها از رادیاتور، فلاشینگ است.

چگونه بفهمیم رادیاتور روغن ماشین نیاز به شستشو دارد؟

اگر به هر یک از این نشانه‌ها برای خودرو رخ داد وقت آن رسیده است که شستشوی رادیاتور ماشین  رسیده وباید آن را تمیز کنید.

نحوه شستشوی رادیاتور روغن

گرم شدن بیش از حد

چند مورد به گرم شدن بیش از حد یک وسیله نقلیه کمک خواهد کرد که رادیاتور مسدود شده یکی از آن‌ها است.

 نشت

اگر نشت مایع خنک کننده در زیر اتومبیل رخ داده است، رادیاتور به شستشو نیاز خواهد داشت.

 سر و صدا

صدای موتور می‌تواند به دلایل زیادی رخ دهد. اگر در موتور صدای کوبیدن ایجاد شود، ممکن است به دلیل پاک نبودن رادیاتور باشد.

برای شستشوی رادیاتور روغن ماشین چه کاری انجام دهیم؟

 مرحله اول: مایعات به جا مانده در رادیاتور را تخلیه کنید

برای اینکه  شستشوی رادیاتور ماشین را انجام دهید باید مایعاتی که از قبل در رادیاتور بوده‌اند یا به دیواره‌ها چسبیده‌اند را به صورت کامل تخلیه کنید. قبل از این کار باید مراقب باشید که موتور ماشین خنک شده باشد. اگر رانندگی کرده‌اید، برای خنک شدن رادیاتور  باید ۳۰ دقیقه منتظر بمانید. با گذاشتن دست خود روی کاپوت خودرو یا سرپوش رادیاتور می‌توانید گرم بودن یا خنک شدن آن را تست کنید. اگر تخلیه رادیاتور را در حالی‌که هنوز داغ است انجام دهید، اندکی غیر ایمن می‌باشد، زیرا مایعات داخل خودرو هنوز داغ هستند. بعد از اینکه رادیاتور خنک شد، دستکش لاستیکی ضخیم بپوشید و از عینک ایمنی مخصوص کار استفاده کنید. دستکش‌ها باید تمیز باشند تا از باقی ماندن جرم در داخل رادیاتور جلوگیری شود. عینک ایمنی نیز برای جلوگیری از آسیب رسیدن به چشم در هنگام تخلیه یا تعویض رادیاتور مناسب است.

در این زمینه یک نکته‌ مهم را نباید فراموش کنید،  مایع ضد یخ سمی است و اگر به‌صورت تصادفی بلعیده شود یا با پوست و چشم تماس پیدا کند، باعث تحریک و آسیب‌های جدی می‌گردد.

در مرحله بعدی باید یک مخزن زیر رادیاتور ماشین قرار بگذارید و سپس با استفاده از جک یا یک اهرم، خودرو را از زمین بلند کنید. ترمز دستی ماشین را حتما بکشید تا حرکت نکند. یک گالن یا مخزن بزرگ نیز احتیاج دارید که مایعات رادیاتور بتوانند در داخل آن تخلیه شوند. بعد از اینکه مایع داخل رادیاتور تخلیه شد، آن را به سیستم فاضلاب  منتقل نکنید زیرا این مواد برای محیط زیست ضرر دارد.

حال باید درب کاپوت ماشین را بردارید  و شکل ظاهری رادیاتور ماشین را بررسی کنید. هیچ‌گونه علائمی مانند  ترک‌خوردگی یا آسیب یا آثار زنگ‌زدگی در دیواره‌های درپوش رادیاتور نباید وجود داشته باشد. اگر بیرون رادیاتور کثیف شده یا جرم گرفته، برای تمیز کردن آن باید از یک برس نایلونی و آب صابون استفاده کنید.

به آرامی درپوش رادیاتور را در خلاف جهت عقربه‌های ساعت بچرخانید و سپس آن را بردارید. دریچه تخلیه مایع رادیاتور ماشین در زیر آن قرار دارد؛ این قطعه  در نزدیکی سپر به سمت راننده قرار دارد. با کمک یک آچار، سوکت یا پیچ گوشتی دریچه را باز کنید تا مایع داخل رادیاتور به سمت ظرف حرکت کند. وقتی به‌طور کامل تخلیه شد، آن  را ببندید.

مرحله دوم: تمیز‌کردن داخل رادیاتور ماشین

بعد از اینکه رادیاتور ماشین را تخلیه کردید باید داخل آن را تمیز کنید. این کار را باید با استفاده از شوینده مخصوص رادیاتور و آب مقطر انجام دهید. با کمک یک قیف مایعات را داخل رادیاتور بریزید. بدین منظور باید مایع شوینده را داخل رادیاتور بریزید و سپس حدود یک گالن آب مقطر اضافه نمایید.  اگر از شوینده خاصی استفاده می‌کنید باید حتما دستورالعمل آن را بخوانید  طبق آن عمل کنید.

در گام بعدی، ماشین را روشن کنید و باید بگذارید ۵ دقیقه روشن بماند. در این مدت مایع تمیزکننده و آب مقطر در سیستم حرکت می‌کنند تا باقیمانده مایعات داخل رادیاتور از بین بروند. فضایی که در آن کار می‌کنید باید تهویه کافی داشته باشد تا بخارات منتشرشده از این فرآیند بتوانند خارج شوند.

در مرحله بعد باید موتور ماشین را خاموش کنید  و ۱۵ دقیقه اجازه دهید تا خنک شود. حال بایددرپوش رادیاتور ماشین را به آرامی بردارید تا تخلیه شود. شیر تخلیه را در ادامه باز کنید تا تمام مایعات شستشو دهنده در داخل ظرف زیر ماشین تخلیه شوند.

دقت کنید که اگر از آب مقطر استفاده نکنید، اجزای داخلی رادیاتورآسیب خواهند دید. در مرحله آخری که داخل رادیاتور را با آب مقطر شستشو ‌دهید، مایعی که از شیر تخلیه خارج می‌شود تقریبا شفاف است و این نشان‌دهنده این است که کار را به درستی انجام داده‌اید.

برای اطلاع از خرید اقساطی خودرو در سایت ما کلیک کنید

مرحله سوم: پر کردن رادیاتور ماشین

بعد از اینکه این مراحل را به اتمام رساندید، یعنی رادیاتور را به‌صورت کامل تخلیه کردید و داخل آن را شستشو دادید، باید مخزن رادیاتور را پر کنید. به‌ور معمول از پیمانه‌های گالن برای این کار استفاده می‌شود. برای این کار باید یک حجم مشخص از ضد یخ را با آب مقطر به‌صورت مساوی مخلوط کنید و در رادیاتور بریزید. این کار را باید با قیف انجام دهید تا سرریز نشود. اگر تجربه‌ای در این کار ندارید، بهتر است دفترچه راهنمای تعویض مایع رادیاتور در داخل خودرو را مالعه کنید یا از یک تکنسین کمک بگیرید. بعد از اینکه کار خود را به اتمام رساندید لازم است که ماشین را روشن کنید و اجازه دهید ۱۵ دقیقه کار کند. این فرآیند مایع ضد یخ جدید را به داخل کل سیستم می‌کشاند. در ادامه باید باقی‌مانده حجم رادیاتور را نیز پر کنید. موتور را خاموش کنید و بگذارید  ۱۵ دقیقه خنک شود.

در ادامه باید چک کنید که آیا سطح مایع ضد یخ  با سطح استاندارد داخل رادیاتور ماشین هم تراز است یا نه. در غیراین‌صورت باید محلول بیشتری را اضافه کنید. در صورت امکان، مانع از سرریز شدن مایع رادیاتور شویید و اگر سرریز کرد سریع آن را تمیز کنید.

خرید بهترین محصولات شستشوی رادیاتور روغن و سایر محصولات شوینده خودرو در .

 

 

نمایش بیشتر
دکمه بازگشت به بالا