کسب و کار محلیمجله عمومی

طرز تهیه شله زرد برای 20 نفر چگونه است؟

طرز تهیه شله زرد مجلسی 20 نفره

طرز تهیه شله زرد نذری 20 نفره با طرز تهیه این دسر برای افراد بیشتر متفاوت است، اما وقتی میزان مواد زیاد شود، مهارت بیشتری برای درست کردن آن لازم است. بسیاری از مردم طرز تهیه دسرهای ایرانی را بلدند و کاملاً خوشمزه هستند و بسیاری از افراد این دسرهای خوشمزه را به صورت آماده خریداری می کنند. با این حال او رنگ و طعم صدف زرد نذری را ترجیح داد.

شله زرد ایرانی

پودینگ زرد خوشمزه یا پودینگ ایرانی یکی از معروف ترین دسرهای ایرانی به شمار می رود که با برنج نیم دانه ایرانی و زعفران مرغوب، غذایی خوشمزه و مقوی به حساب می آید. روشی خاص و در عین حال ساده برای تهیه شله زرد وجود دارد که اکثر ایرانی ها با آن آشنا هستند. با این حال بهتر است در تهیه این دسر خوشمزه از روش حرفه ای پیروی کنید.

شله زرد نذری برای 20 نفر
تعداد نفرات 20
زمان آماده سازی 150 دقیقه
زمان پخت غذا 90 دقیقه
میزان سختی متوسط

قبل از هر چیز لازم است با مواد اولیه لازم برای آموزش پوسته زرد یا شعله زرد آشنا شوید و مطابق با آنها اقدام به آماده سازی اولیه کنید.

مواد شله زرد 20 نفره

مواد تشکیل دهنده پوسته زرد مناسب برای پخت 20 نفر به شرح زیر است:

مواد اولیه میزان لازم
برنج دانه شکسته یا نیم دانه 400 گرم
شکر 200 گرم
نبات خرد و سابیده شده 150 گرم
گلاب 2.5 فنجان
خلال بادام 100 تا 150 گرم
هل سفید (هل شیرینی پزی) 2/1 قاشق چایخوری
زعفران 3/2 قاشق چایخوری
آب سرد 6 لیوان
یخ یک قطعه
کره 80 گرم
دارچین برای تزئین به مقدار کافی
خلال پسته برای تزئین به مقدار کافی

ابتدا توجه داشته باشید که اگر قبلا طرز تهیه زرده 4 نفره را یاد گرفته باشید، تهیه نمونه 20 نفره تفاوت چندانی ندارد، فقط مواد بیشتر و میزان پخت بیشتر می شود. البته، این باعث می شود برای آماده شدن بیشتر تلاش کنید. اما در طرح کلی نقشه تفاوتی وجود ندارد. برای درست کردن پوسته زرد این مراحل را دنبال کنید:

مرحله اول: نیمی از گندم یا برنج شکسته را از شب قبل بشویید و در آب و نمک خیس کنید. برای طعم و عطر بهتر می توانید برنج را در گلاب خیس کنید یا به مقدار دلخواه گلاب اضافه کنید.

مرحله دوم: برنج را در تابه بریزید و آب سرد را به آن اضافه کنید.

مرحله سوم: بگذارید با حرارت ملایم بپزد و دانه های آن کاملا باز شود یا همانطور که می دانیم سرخ شود.

مرحله چهارم: خمیر مایه را همزمان با برنج بپزید. برای این کار آب داغ را به زعفران اضافه کنید و بگذارید یک دقیقه بجوشد. در مرحله بعد به زعفران به دلیل گرما و سرما یخ اضافه کنید لرزش آن بیشتر شده و زیبا و صاف می شود.

مرحله پنجم: وقتی برنج کاملاً پخت، شکر و آب نبات های خرد شده را اضافه کنید. اگر احساس کردید آب برنج خیلی بالا رفته و می خواهید آب اضافه کنید، بعد از اضافه کردن شکر این کار را انجام دهید. چون شکر آب را حل می کند قبل از پختن برنج شکر اضافه نمی شود و به آن سافت می گویند. به همین ترتیب می توانید شکر را در آب جوش حل کرده و به برنج اضافه کنید.

مرحله ششم: روغن را با نصف زعفران پخته به برنج اضافه کنید.

مرحله هفتم: زرده ها را روی حرارت ملایم هم بزنید.

گام هشتم: وقتی پوست زرد به غلظت دلخواه رسید هل را بدون حرارت مستقیم دم کرده و نصف باقی مانده زعفران را به همراه گلاب و زعفران اضافه کنید.

مرحله نهم: روی قابلمه را به مدت 20-30 دقیقه ببندید و روی شعله پخش کن روی شعله ملایم قرار دهید تا آب باقیمانده به خوبی و کامل تبخیر شود. این به شما این امکان را می دهد که به راحتی قلب را برای دو تا سه روز بدون آبیاری خنک کنید.

مرحله دهم: سپس درب قابلمه را بردارید و زعفران باقی مانده را با کمی گلاب اضافه کنید و اجازه دهید زرده در قابلمه با درب باز خنک شود تا عرق نکند. برای خوش رنگ شدن زعفران می توانید دو تا سه دقیقه قبل از سرد شدن در قابلمه را ببندید.

مرحله یازدهم: پس از سرد شدن، زرده باید به غلظت مورد نظر رسیده باشد.

مرحله دوازدهم: از آنجایی که مشروب بعد از نوشیدن آب آزاد می کند، بهتر است آن را در ظرف های جداگانه سرو کنید.

مرحله سیزدهم: برای تزیین بهتر پوست زرد می توانید روی سطح پوست زرد پودر دارچین و تکه های پسته بپاشید. به همین ترتیب، تزئین پوسته زرد با گل رز جذاب خواهد بود.

طرز تهیه شله زرد برای 30 نفر

مقدار مواد اولیه مناسب برای 20 نفر می باشد. می توانید این مقدار را در 20 ظرف یکبار مصرف به قطر 10 سانتی متر بریزید و بگذارید در یخچال کاملا خنک شود. برای تهیه شله جرد نذری برای 30 نفر یا بیشتر کافی است به همین میزان مواد اولیه را بالا بیاورید و این دسر خوشمزه ایرانی را به تعداد نفرات تهیه و طبخ کنید.

هنر و تکنیک تهیه شله زرد نذری

این دسر را به خوبی آماده کنید و روی پوسته زرد را به درستی با دارچین و بقیه تزئین کنید. این نکات و توصیه ها را در ذهن داشته باشید:

برای پخت صدف زرد بهتر است از برنج بلند و برنج شکسته استفاده کنید. اگر از برنج کامل استفاده می کنید، مطمئن شوید که آب آن خوب است و هنگام پخت به همان اندازه که دوست دارید نرم باشد. دقت کنید بعد از پختن برنج، دانه های آن قابل تشخیص نباشد.

برای تقویت رنگ و طعم پوست زرد؛ بهتر است در هنگام پخت برگ های خشک را اضافه کنید و هنگام پخت روی حرارت ملایم رنگ آن روشن بماند.

برای تهیه زرده از روغن های گیاهی استفاده نکنید. کره یا کره حیوانی طعم مطبوعی به زرده می دهد. در تهیه حلوا و فرنی به این نکته توجه کنید.

به جای شیرینی، می توانید مقدار شکر را افزایش دهید یا برعکس. البته فراموش نکنید که آب نبات طعم بسیار خوبی به پوسته زرد می دهد. اگرچه استفاده از میوه های نباتی آسیاب شده به جای شکر در دستور پخت زرد نذری برای 20 نفر یا بیشتر تا حدودی دشوار است، اما نتیجه آن خوشمزه تر خواهد بود.

سوالات مهم

شله زرد نذری 30 نفره را چگونه تهیه کنیم؟

با پیروی از دستور پخت 30 نفره شله زرد نذری همراه با عکس و دستور، می توانید مقدار بیشتری از این دسر ایرانی را با همان طرز تهیه محدود تهیه کنید.

شله زرد نذری 50 نفره را چگونه تهیه کنیم؟

با قرار دادن مواد روی 50 نفر می توانید شله زرد بزرگی ایجاد کنید.

شله زرد نذری 20 نفره چقدر زمان می برد؟

برای تهیه شله زرد ۲ تا ۳ ساعت زمان نیاز دارید. البته این زمان بستگی به مدت زمانی دارد که می خواهید برنج را خیس کنید.

آیا شله زرد نذری برای بیماران دیابتی مناسب است؟

افراد دیابتی به دلیل داشتن قند زیاد در خوردن این دسر باید مراقب باشند.

نمایش بیشتر
دکمه بازگشت به بالا