آموزش دوخت زیپ مخفی پشت پیراهن بچه گانه

زیپ مخفی چیست؟

همانطور که در دوره جامع آموزش خیاطی گفتیم؛ زیپ همان نقش عوامل پشت صحنه یک فیلم خوش‌ساخت را دارد. یعنی برای داشتن یک لباس تن‌دوخت، بودن زیپ ضروری است اما نباید حضورش هویدا باشد و به چشم کسی بیاید. زیپ‌ها عملکرد ساده‌ای دارند: دندانه‌هایی که در یک دیگر فرو می‌روند و دو قسمت پارچه را به هم وصل می‌کنند. زیپ‌ها کاربرد زیادی در انواع لباس، کیف، کاپشن وغیره دارند و به همین دلیل، مدل‌های مختلفی از این محصول در خرازی‌ها وجود دارد.

زیپ‌ تزئینی، زیپ ساده، زیپ دورو، زیپ جداشونده و زیپ مخفی بعضی از مدل‌های معروف‌تر و کاربردی‌تر زیپ هستند. زیپ مخفی، همان‌طور که از اسمش پیداست قرار است همان عملکرد زیپ را داشته باشد، اما هیچ اثری از آن به چشم نخورد. این زیپ‌ها بیشتر به کار لباس‌های مجلسی می‌آیند و به دوخت تمیزتر پیراهن، دامن و شلوار کمک می‌کنند. فرق اصلی زیپ‌های مخفی با زیپ‌های ساده، در نحوه قرارگیری دندانه‌های آنهاست. دندانه‌های زیپ مخفی سر به تو دارند و بعد از بسته شدن، دندانه‌ها داخل لباس قرار می‌گیرند. در ادامه با سورن سایت همراه باشید تا درباره زیپ مخفی بیشتر بگوییم.

چرا دوخت زیپ مخفی اهمیت دارد؟

دوخت زیپ مخفی در کنار پارچه مناسب دامن شلواری باعث می‌شود لباس تمیزتر و گران‌قیمت‌تر به نظر برسد و با آن در هر مجلسی خوش بدرخشید. علاوه بر این، از آنجا که زیپ‌های مخفی ضخامت و طول کمتری دارند، باعث می‌شوند که درزهای لباس‌ ظریف‌تر از کار درآید و خبری از برجستگی و فرورفتگی در قسمت‌های مختلف نباشد.

آموزش دوخت زیپ مخفی برای مبتدی تا حرفه ای

دوختن زیپ مخفی (Invisible Zipper) بدون این که آموزش دوخت زیپ مخفی را دیده باشید کار بسیار سختی است چون این کار نیازمند ظرافت و دقت زیادی است. وخت زیپ مخفی روی لباس یکی از موارد آسان و در عین حال مهم و حساس در خیاطی است؛ خیلی ها از این که دوخت زیپ مخفی را انجام بدهند می ترسند ولی اگر این مقاله را بخوانید و به نکات آن که از مقاله های مختلفی گردآوری شده دقت کنید می بینید که دوخت زیپ مخفی آنقدرها هم سخت نیست. دقت داشته باشید که هرچه زیپ مخفی را تمیزتر و با دقت بیشتر روی لباس بدوزید در نهایت لباس شیک تر و زیباتری خواهید داشت.

آموزش دوخت زیپ مخفی

اولین نکته برای دوخت زیپ مخفی آن است که از زیپ مخصوص برای این دوخت استفاده کنید. همانطور که در شکل زیر می بینید زیپ مخفی که در سمت راست آمده ظاهری متفاوت با زیپ معمولی دارد.

آماده کردن محل دوخت زیپ مخفی

قبل از این که متن آموزش دوخت زیپ مخفی را بخوانید پیشنهاد می کنم این کلیپ کوتاه آموزش دوخت زیپ مخفی را ببینید تا بهتر بتوانید متوجه متن آموزش بشوید:

جای دوخت زیپ مخفی معمولاً ۲ الی ۳ سانتیمتر از طول پارچه برای نقاب زیپ و ۱ سانتیمتر از عرض پارچه یا خط کمر فاصله دارد که این فاصله ها را باید با صابون خیاطی نشانه گذاری کنید.

زیپی را که انتخاب کرده اید از قسمت انتهای پایین آن به اندازه ۲ الی ۳ سانتیمتر علامت بزنید.

زیپ را بر روی خطی که روی پارچه کشیده اید (و محل دوخته شدن زیپ را نشان می دهد) قرار دهید به طوری که قسمت فلزی بالای زیپ روی خط عرضی (خط کمر) کشیده شده روی پارچه قرار بگیرد و محل علامت زده شده بر روی زیپ را بر روی خط طولی پارچه هم علامت بزنید.

بنابراین از خط عرضی تا اینجایی که الان بر روی خط طولی علامت زده اید محل دوخته شدن زیپ خواهد بود.

از قسمت علامت زده شده بر روی خط طولی که انتهای محل قرار گرفتن زیپ است به پایین را با دنده معمولی و از قسمت علامت زده به سمت بالا را که محل دوخته شدن زیپ است با دنده درشت بدوزید.

اتو کردن درز محل زیپ مخفی

حالا قسمت دوخته شده را از دو طرف اتو بزنید. علاوه بر این، باید بین درز را باز کنید و مابین درز را هم اتو کنید.

آماده کردن محل قرارگیری زیپ مخفی

بعد از اتو، شما می توانید به یکی از دو روش زیر عمل کنید:

۱روش اول:

قسمتی که با دنده درشت دوخته بودید و محل قرار گرفتن زیپ بود را بشکافید. این کار کمک می کند تا جای زیپ کش نیاید.

دقت کنید که قبل از دوخت زیپ، همه نخ های اضافه را بچینید که باعث خراب شدن زیپ نشوند.

شما می توانید برای ایستایی بهتر زیپ در زیر آن از دو تا تکه لایی استفاده کنید.

زیپ را کاملا باز کنید و محلی از زیپ را که علامتگذاری کرده اید لب به لب انتهای محل دوخته شده با دنده معمولی قرار بدهید.

زیپ را طوری باید قرار بدهید که دنده های زیپ کاملا بر خط اتو مماس باشد.

۲روش دوم:

محل دوخته شده با دنده درشت را نمی شکافید بلکه زیپ را کاملا می بندید و آن را روی درز دوخته شده با دنده درشت قرار می دهید.

چند کوک از محلی که ماشین زیپ قرار می گیرد را بشکافید و فقط ماشین زیپ را از آن عبور بدهید.

فیکس کردن زیپ مخفی

حالا زیپ را با استفاده از سنجاق فیکس کنید. دقت داشته باشید که موقع قرار دادن زیپ بر روی پارچه، برجستگی دنده های زیپ باید به سمت روی کار و قسمت پشت زیپ به طرف شما باشد. به عبارت دیگر طرفی که ماشین زیپ می خوابد باید به سمت روی کار شما باشد.

هر دو طرف زیپ باید به همین ترتیب فیکس بشود و باید دقت کنید که قسمت های علامت زده شده در دو طرف زیپ در یک امتداد باشد.

دوختن زیپ مخفی

حالا وقت آن رسیده که زیپ را روی پارچه بدوزید. برای این کار می توانید از پایه دوخت زیپ مخفی یا پایه دوخت معمولی استفاده کنید.

اگر خواستید از پایه دوخت معمولی استفاده کنید باید قبل از شروع کار دندانه های دو طرف زیپ را که حالت فر دارند با استفاده از اتویی که حرارت آن زیاد نیست (چون اگر زیاد باشد دندانه های پلاستیکی زیپ را از فرم اصلی اش خارج می کند) اتو کنید.

اگر از پایه دوخت زیپ مخفی استفاده کردید باید دندانه های زیپ را از محل فر زیپ با انگشت باز کرده و داخل شیار پایه دوخت قرار بدهید. معمولا پایه های دوخت زیپ مخفی دو شیار دارد و بسته به این که کدام طرف زیپ را می خواهید بدوزید باید دندانه ها را در یکی از این شیارها قرار دهید.

یادتان باشد که:

چند فوت کوزه‌گری برای دوخت زیپ مخفی

یکی از نکات مهمی که باید در طول فرآیند دوخت زیپ مخفی به آن توجه داشته باشید، بریدن نخ‌های اضافه است. اگر این نخ‌ها را به حال خود بگذارید، ممکن است لای زیپ گیر کنند. اتو کردن زیپ و پارچه هم یکی دیگر از آن نکات مهم و حرفه‌ای است که باعث می‌شود درز لباس صاف‌تر داخل تن بایستد. البته برای اتو کردن زیپ، باید حتماً دمای اتو را روی درجه مناسب بگذارید تا دندانه‌های زیپ دفرمه و ازکارافتاده نشوند.

حتی می‌توانید یک تکه پارچه نازک روی زیپ بگذارید تا به خاطر حرارت، رنگ آن نپرد. اگر خیلی در زمینه خیاطی حرفه‌ای نیستید و دست و دلتان موقع بریدن و دوختن می‌لرزد، بهتر است قبل از دست بردن به چرخ خیاطی و سوزن، زیپ را با سنجاق به پارچه لباس فیکس کنید. دوختن زیپ، کمی قلق دارد و نباید روی دندانه‌های آن کوک بزنید، وگرنه زیپتان در آن نقطه بسته نمی‌شود.

بنابراین بهتر است قبل از اینکه دست به چرخ خیاطی شوید، یک‌بار پایه چرخ را چک کنید. البته پایه مخصوص دوخت زیپ مخفی هم برای انواع چرخ خیاطی وجود دارد که به کمک آن می‌توانید خیلی ساده‌تر زیپ را به پارچه بدوزید. استفاده از این پایه‌های شیاردار، باعث می‌شود که سوزن چرخ روی دندانه‌ها و گیره فلزی زیپ گیر نکند و بدون مشکل مرحله دوختن زیپ را به پایان ببرید.

بعد از اینکه کار دوخت در لبه‌های زیپ تمام شد، بهتر است قسمت بالا و پایین زیپ را هم چند بار کوک بزنید تا کاملا محکم شود. اگر می‌خواهید زیپ محکم‌تر سر جایش قرار بگیرد، بهتر است از یک لایی چسب برای زیر آن استفاده کنید. یکی دیگر از نکات مهمی که باید به آن توجه داشته باشید، جنس زیپ و رنگ آن است. از آنجا که زیپ مخفی به سمت بدن قرار دارد، بهتر است هنگام خرید حواستان به ظریف بودن آن باشد. همچنین بهتر است زیپ مخفی را برای استتار هرچه بیشتر، همرنگ خود پارچه لباس انتخاب کنید.

خروج از نسخه موبایل