یکی از مسائل اساسی حاکمیتی و حکمرانی، مساله صندوقها و تامین اجتماعی است .
به گزارش خبرگزاری صدا و سیما، مدیرعامل سازمان تامین اجتماعی با حضور در برنامه صف اول به پرسش ها پاسخ داد.
مقدمه: امروز هفته تامین اجتماعی شروع شد، تامین اجتماعی موضوعی نیست که ما بتوانیم نسبت به آن بی تفاوت باشیم، چون همه ما سروکارمان به تامین اجتماعی افتاده یا خواهد افتاد و ابعادش گستردهتر از حتی مساله بازنشستگی است، ابعاد گسترده تری دارد و به همین ترتیب و به همین مناسبت امروز میهمان برنامه صف اول جناب آقای دکتر میرهاشم موسوی هستند، مدیرعامل سازمان تامین اجتماعی
آقای موسوی مدیرعامل سازمان تامین اجتماعی: خدمت مردم عزیز و به ویژه بیمه شدگان خانواده بزرگ تامین اجتماعی که حدود ۴۶ میلیون نفر را شامل میشود و بیش از ۵۰ درصد جامعه تحت پوشش ما هستند سلام عرض میکنیم و همین طور اعیاد گذشته را تبریک عرض میکنم و به ویژه هفته تامین اجتماعی که از امروز آغاز میشود و به نحوی ما را در گرامیداشت این ایام هفته در راستای تحقق امنیت، عدالت، آسایش و آن اهدافی که در حوزه حکمرانی تامین اجتماعی بایستی به ان بپردازیم را بیش از پیش رهنمون میشود این ایام را تبریک عرض میکنم.
سوال: آقای موسوی مشکل تامین اجتماعی چیه؟
آقای موسوی: خب سوال، سوال بسیار تیز و تندی هست که مشکل تامین اجتماعی چیه؟ البته به نظرم این جوری آغاز کنیم که در وضعیتی که الان ما هستیم وضعیت تامین اجتماعی چیست؟ و ما چگونه با این وضعیت و با این شرایط مواجهه پیدا کردیم و راهبردهایی که برای آینده تامین اجتماعی که یک حوزه بسیار وسیعی است را به هرصورت بایست به آن بپردازیم را ما این راهبردها چیه؟ واقعیت در دولت سیزدهم به کرات شنیده شده که یکی از مسائل اساسی حاکمیتی و حکمرانی مساله صندوقها و تامین اجتماعی است از همان اوایل هم که تغییر و تحولی صورت گرفت و مسئولیت بر عهده ما گذاشته شد ما تمرکز پیدا کردیم روی همین مشکلی که حضرتعالی میفرمایید و چالشی که در حوزه تامین اجتماعی با آن بایستی راهبردهای مواجهه را پیدا میکردیم یکی از مشکلات اساسی و چالشهایی که با آن مواجه بودیم ناترازی منابع بود، علی الخصوص نقدینگی مورد نیاز برای انجام تعهدات که این ناترازی و این فشار و این مشکل متاسفانه باعث شده بود یک مشکل دیگری هم در کنار این مشکل به تامین اجتماعی در سنوات گذشته تحمیل بشود و آن هم استقراض بی رویه از نظام بانکی بود که علاوه بر این که این استقراض به هر صورت تعهدی را برای آینده تامین اجتماعی باز ایجاد کرده بود، یک جورایی باعث افزایش نقدینگی هم در اقتصاد کلان شده بود و ناترازی بانکی هم بخشی اش مربوط به این ابرمشکل در دل مشکلات دیگر سازمان تامین اجتماعی بود، خب از همان اول ما روی این موضوع تمرکز راهبردی پیدا کردیم و با عنایتی که دولت مردم داشت همکاری که با مجلس محترم صورت گرفت و تلاشی که صورت گرفت در یک اقدام کم نظیر، در طی دو سال گذشته بالغ بر ۱۸۰ هزار میلیارد تومان از بدهی دولت به تامین اجتماعی از طرق سهام تادیه شد و ما توانستیم بزرگترین تسویه بانکی را در نظام بانکی که به عنوان ابر بدهکار نظام بانکی شناخته شده بودیم در اوایل دولت، و سبب این اتفاقاتی که در گذشته رقم خورده بود انجام بدهیم و به نظرم این کار، کار بسیار مهمی بود که یک مشکل بزرگ را از سرراه وضعیت فعلی حکمرانی تامین اجتماعی و آینده تامین اجتماعی برداشت، من یکی دو تا اثری که این کار داشت را خدمت شما و بینندگان و بیمه شدگان محترم عرض میکنم که حسب این اقدامات بزرگ یک مقدار ملموس بشود ما ۱۰۶ هزار میلیارد تومان را با نظام بانکی و با بانک رفاه که به هر صورت این بدهی از سال ۹۳، ۹۴ تا ۱۴۰۰ ایجاد شده بود تسویه کردیم رقمی که برآورد عزیزان دارند همکاران من به عنوان سود تسهیلات بایستی طی سال داده میشد چیزی حدود ۲۵ هزار میلیارد تومان است ۲۵ هزار میلیارد تومان ما بایستی سالانه فقط سود بانکی میدادیم این ۲۵ هزار میلیارد، معادل تقریبا نه معادل بلکه بیش از سودی هست که ما در حوزه سرمایه گذاری در سال گذشته در تقسیم سود از شستا داشتیم، شستایی که حوزه تامین مالی یا یکی از مولفههای مهم برای تامین مالی حوزه تامین اجتماعی بود سال گذشته ۲۰ هزار میلیارد تومان به ما سود داد، ما با این تسویه معادل همین خلاء و خسارتی که در سازمان تامین اجتماعی بود جبران کردیم در کنار این یک اقدام بسیار بزرگی رقم خورد که هم در نظام بانکی بی نظیر و کم نظیر بود و هم در حوزه سرمایه گذاری، ما چیزی حدود ۴۶ هزار میلیارد تومان افزایش سرمایه از محل همین تادیه بدهی که دولت انجام داد، در حوزه نظام بانکی مان انجام دادیم و تقریبا در بین بانکهای موجود کشور، بانک رفاه کارگران ما، الان بالاترین رتبه را در کفایت سرمایه، در شاخصهای نظام بانکی، شاخصهای کملز و ناترازی که در بخشهای مختلف داشت را دارد و تلاش میکنیم که انشاالله باز همچنان این مسیر را ادامه بدهیم، این یکی از مشکلات اساسی بود که در حکمرانی تامین اجتماعی بنده اعتقادداشتم که این یکی از بیماریهای جان افکن است که میتواند در این نظام سیستم را دچار کش کارکردی عمیق بکند، آینده را دچار چالشهای عمیق تری بکند که الحمدالله با عنایت دولت محترم و من یادم هست خود رئیس جمهور محترم در جلساتی که در سران قوا داشتیم، بقیه عزیزان سران قوا چقدر از این اقدام حمایت کردند و مصوباتی که لازم بود را در اختیار سازمان تامین اجتماعی گذاشتند و ما توانستیم این مشکل بزرگ را تا حدودی کنترل بکنیم و حل بکنیم، یکی دیگر از مشکلات ما در حوزه تامین اجتماعی بحث کاهش ضریب پشتیبانی که و سرعتی که در این زمینه هست، به هر صورت صندوقهای بازنشستگی یکی از مولفههای درآمد پایدارشان بحث ورودی صندوق هاست و اساسا هرچه قدر ورودی صندوقها و تعداد بیمه شدهها بهتر باشد، از آن طرف خروجی صندوق و تعهدات متناسب با این باشد وضعیت صندوق، وضعیت در اصل بهتری میتواند باشد خب ما آمدیم دیدیم که بایستی بحث اصل ۲۹ قانون اساسی را به عنوان هم راهبرد حاکمیتی در حکمرانی تامین اجتماعی دنبال بکنیم، در سیاستهای ابلاغی حضرت آقا هم سال گذشته تاکید شد به اصل ۲۹، اصل سوم، اصل ۲۸، اصل ۴۳ و اصل ۴۱ در راستای ارتقای وضعیت رفاه عمومی، اصل ۲۹ قانون اساسی بیمه همگانی را حق عمومی مردم میداند و ما علیرغمی که در این زمینه موفقیتهای بسیارزیادی را در جمهوری اسلامی داشتیم و داریم، اما چیزی حدود ۲۷ هشت درصد هنوز تحت پوشش بیمه اجتماعی قرار نگرفتند و نگرفته بودند من یک عددی را قبل و بعد از انقلاب هم اینجا عرض بکنم که در قبل از انقلاب، حدود ۲۰ درصد جامعه ۳۵ میلیونی تحت پوشش بیمه اجتماعی بودند امروز به برکت انقلاب ما بیش از ۷۳ چهاردرصد جامعه ۸۵ میلیونی مان تحت پوشش بیمه اجتماعی هستند، هم به عنوان یک چالش حاکمیتی باید به این اصل عمل میکردیم هم ورودی صندوق را در راستای پایداری منابع آن هم منابع پایدار بایستی مورد توجه قرار میدادیم، خب به لطف خداوند ما پوشش بیمهای را جز راهبرد اساسی دیگرمان قرار دادیم و الان هم ادامه دارد در طی این آغاز مسئولیت تا الان، بالغ بر یک میلیون و ۹۲۰ هزار نفر ما توانستیم به لطف خداوند متعال بیمه شده جدید وارد سیستم کنیم، طرح بیمه زنان خاندار را برای اولین بار احیا کردیم در این دولت، طرح بیمه دانشجویی را برای اولین بار در این دولت احیا کردیم که بعد از اشتغال هم این بیمه وصل میشود به بیمه اجتماعی شان، برآوردی که الان داریم ماهانه همین اقدام طرح پوشش بیمه اجتماعی و از قبل یک میلیون و ۹۲۰ هزار نفر، بالغ بر هزار میلیارد تومان در ماه به منابع ما اضافه کرد.
سوال: آقای موسوی چه اقدامی کردید برای توسعه خدمات تامین اجتماعی؟ یعنی چه اتفاق خوبی برای مردم افتاده؟ ببینید مردم اینکه شما بدهکار باشید یا نباشید زمانی برایشان مهم است که خودشان حالا آن مطالبهای که دارند را از تامین اجتماعی دریافت نکنند، ولی اگر دریافت بکنند برایشان شاید فرقی نکند که شما بدهکار باشید یا طلبکار باشید؟ سرسفره مردم چه اتفاقی افتاده؟ سر سفره تامین اجتماعی؟
آقای موسوی: سوال بسیار خوبی است ناظر به سومین موضوع راهبردی ماست که اساسا در این دولت هم توسعه خدمت علیرغم وجود برخی مشکلات و موانع مورد تاکید ریاست محترم جمهور بود و ما در نشستهای متعددی که هم به لحاظ نظارتی در وزارت تعاون آقای رئیس جمهور تشریف آوردند و همین طور در جلسات مختلف، تاکید بر این است که ما بایستی خدمات را به مردم توسعه بدهیم و ادای حقوق مردم را به لحاظ بهره مندی از مواهبی که در حوزه کارکردهای تامین اجتماعی داریم بایستی ادا بکنیم اولین نکته این است که ما تمام تعهدات قانونی خودمان را تا الان که من خدمت شما هستم، علی رغم این سختیها و صحبتها، انجام دادیم یعنی بحثهای افزایش حقوق بازنشستگان، سال گذشته با ۵۷ درصد و به اضافه ۳۸ درصد برای سایر سطوح و ۵۱۵ هزار تومان، امسال با افزایش ۲۷ درصد برای حداقل بگیرها و ۲۱ درصد به اضافه ۲۵۰ و خردهای هزارتومان برای افزایش امسال، ما به لطف خداوند متعال تمام تعهدات حقوقی را برای بازنشستگان عزیز خودمان انجام دادیم و این با وضعیتی که خیلی متفاوت با سالهای قبل است ما الان ریالی را از نظام بانکی در این سه ماه گذشته که سال را آغاز کردیم من یادم هست آن اوایل که آمده بودیم برای پرداخت حقوق مستمری بگیران باید ماهی دو هزار سه هزار چهارهزار پنج هزار میلیارد تومان از نظام بانکی تو این چند ماه اول استقراض میکردیم و حقوق میدادیم، این مسیر پایداری منابع آغاز شده و ادامه خواهد داشت و امیدوارم که سالهای آینده حتی ما بتوانیم برای آتیه بازنشستگان و آتیهای که در حکمرانی تامین اجتماعی در قالب سرمایه گذاری بایستی توسعه بدهیم این را بیش از پیش انجام بدهیم پس تعهدات قانونی مان را آن چه که به موجب قانون بوده انجام دادیم، علاوه بر این خدمات خودمان را توسعه دادیم، ما ۱۸ نوع خدمت را برای بازنشستگان عزیز و مستمری بگیران مان و برای بیمه شدگان مان انجام میدهیم، یکی از خدمات بسیار مهم خدمت درمانی ماست، ما بایستی درمان را بیش از پیش علاوه بر بقیه خدمات در اولویت قرار میدادیم در آغاز مسئولیتم من عرض کردم بعد از پرداخت حقوق و مستمری اولویت بعدی مان توسعه خدمات درمانی مان هست، مستحضرید که ما هم درمان مستقیم داریم هم درمان غیرمستقیم، در درمان مستقیم فرانشیز در بستری ۱۰ درصد و در خدمات سرپایی ۳۰ درصد پرداخت میکند یکی از اولویتهای ما با توجه به رایگان بودن درمان مستقیم مان، توسعه خدمات درمان مستقیم مان هست، من یک عددی را بگویم بعد این را توضیح بدهم ما امروز به لطف خداوند متعال روزانه چیزی حدود یک میلیون و ۴۰۰ نفر حدودا خدمات سرپایی داریم ارائه میدهیم و روزانه چیزی حدود اگر اشتباه نکنم ۱۳ هزار و ۵۰۰ نفر خدمات بستری و بیمارستانی داریم ارائه میدهیم، حجم خدمت، حجم بسیار زیادی است و تکلیف ما در این زمینه هم بسیار زیاد است، ما یکی از کارهایی که در حوزه درمان مستقیم کردیم توسعه زیرساختهای درمانی مان بوده، ما تقریبا درحال حاضر چیزی حدود ۲۰۰ پروژه توسعهای، ایجادی، خرید تجهیزات را در دست اجرا داریم، سال ۱۴۰۰ پروژهای توسعهای ما ۴ هزار و ۵۰۰ میلیارد تومان بوده، سال چهارصد و یک ۹ هزار و ۵۰۰ میلیارد تومان ما بودجه گذاشتیم و امسال به لطف خداوند متعال ۱۱ هزار و ۵۰۰ میلیارد تومان ما بحث توسعه و بحث توسعه خدمات درمان مستقیم مان را در اولویت قرار دادیم عمدتا هم ساخت و ساز و ایجاد درمانگاه و مراکز تخصصی، فوق تخصصی در مناطق کم برخوردار و در مناطق محروم، سال گذشته ۲۱ پروژه را ما افتتاح کردیم، امسال ۲۹ تای دیگر در دست عملیات و اجرا داریم و افتتاح خواهیم کرد، یکی از پروژههایی که سال گذشته افتتاح شد بیمارستان هدایت ما بود در تهران، البته این بیمارستان، بیمارستان جایگزین بود، بیمارستان فرسودهای بود که افتتاح شد، یکی از بیمارستانهایی که افتتاح کردیم در لنگرود است مال استان گیلان بود که افتتاح کردیم، درمانگاههای متعددی را در مناطق مختلف، سردشت ما افتتاح داشتیم، مناطق مرزی در بوشهر افتتاح درمانگان داشتیم، در استان همدان و همه در اصل مناطقی که براساس سطح بندی جزء اولویتهای ایجادی بوده الحمدلله ما بحث توسعه درمان مستقیم را در دست داشتیم، امسال هم همین طور، به لطف خداوند متعال ما یکی از بیمارستانهای در اصل فوق تخصصی که امیدوارم امسال بتوانیم به سرانجام برسانیم و افتتاح بکنیم ۵۵۰ تختخوابی بیمارستان فیاض بخش است که یکی از بیمارستانهای فوق تخصصی با تجهیزات پیشرفته خواهد بود ودرحال اجرا داریم، بیمارستان آبادان را داریم که انشاالله به لطف خداوند امسال حتما افتتاح خواهیم کرد، بحث توسعه بیمارستان در بروجرد را داریم و درمانگاههای متعددی که در دست اجرا داریم، مسیر توسعه درمانم ملکی خودمان بارویکردی که درمان رایگان را ادامه بدهیم جزو اولویتهای اساسی ماست آن چیزی که حضرت آقا به کرات فرمودند که بیمار وقتی که مراجعه میکند به جز رنج بیماری رنج دیگری را نداشته باشد، در کنار این به عنوان یکی از خریدارهای بزرگ و بزرگترین خریدار راهبردی سلامت از وزارت بهداشت خدمات درمان مان باز ارائه خدمت میکند که من جا دارد از عزیزان کادر وزارت بهداشت، وزیر محترم و جهادی وزارت بهداشت جناب آقای دکتر عین اللهی که به عنوان همکار استراتژیک همواره کنار ما بودند با بیش از علاوه بر وزارت بهداشت ما بالغ بر ۵۲ هزار طرف قرارداد داریم داروخانههای محترم و مراکز درمانی تخصصی، فوق تخصصی، درمانگاههای که در اقصی نقاط کشور هستند و پزشکان و کادر درمانی عزیز، ما سال گذشته بالغ بر ۴۰۰ قلم دارو را در طرح دارویار در تحت پوشش بیمهای جزء تعهدات اضافه شد، بیماریهای خاص تحت پوشش قرار گرفت، بحث خدمات ناباروری، خدمات ناباروری در راستای بحث تعالی جمعیت از اولویتهای نظام بیمهای و حمایتها قرار گرفت، من مفتخرم امروز بگویم که رشد ۱۲ برابری را در تعداد پروندههای تشکیلی ما در الان از سال گذشته تا الان داشتیم بالغ بر ۴۷ هزار و ۵۰۰ نفر، پرونده تشکیل خدمات ناباروری تخصصی و فوق تخصصی که خیلی گران هم هست، تشکیل پرونده شده بالغ بر ۴ هزار میلیارد تومان تا الان هزینه کردیم و همچنان این مسیر توسعه انشاالله ادامه پیدا خواهد کرد، برای بازنشستگان عزیزمان علاوه بر خدمات درمان مستقیم و غیرمستقیم، برای تکمیل خدماتشان در بیمه تکمیلی در کنار این عزیزان قرارگرفتیم، ما موقعی که سازمان را تحویل گرفتیم ۲۳ هزار تومان در بیمه شان حمایت میشد، به لطف خداوند متعال ما الان ۵۰ درصد خدمات درمانی را از این عزیزان در بیمه تکمیلی تقبل کردیم و سالانه بالغ بر ۴ هزار میلیارد تومان برای ما هزینه دارد، و نفری ۱۰۲ هزار و ۵۰۰ تومان الان داریم هر ماه حمایت میکنیم که خدمات تکمیلی درمان رو این عزیزان با هزینه خیلی کمتری دریافت بکنند و بخشهای مختلف دیگری که به هر صورت جزو اولویتهای توسعه خدمات ما هست، علاوه بر خدمات درمانیمان و رویکرد توسعه بقیه خدمات را علی الخصوص باز برای بازنشستگان عزیز، ما کنارشان هستیم یک خدمت بسیار مهم البته ناچیز، بحث قرض الحسنه برای این عزیزان بود که با هفت میلیون تومان آغاز شد در سال گذشته، ۱۲ میلیون تومان این عدد را افزایش دادیم و امسال ۲۰ میلیون تومان رقم این وام را برای بازنشستگان عزیز مصوب کردیم، و پرداخت میشود، سال گذشته ۲۲۰ هزار نفر یعنی چیزی حدود دو هزار و ۶۰۰ میلیارد تومان ما وام دادیم، وام قرض الحسنهای برای بازنشستگان و تمام خدمات هم به صورت غیرحضوری است ثبت نام میکنند، نیاز به مراجعه به بانک ما ندارد و کارهایشان انجام میشود، طرح کرامت رضوی یکی از طرحهای خوبی بود که سالهای قبل آغاز شده بود و به دلیل کرونا تعطیل شده بود، برای سفر اولیها که تمام خدمات رایگان در یکی از بهترین هتلها حالا شاید به لحاظ تبلیغات اسم نبریم هتل چهارستارهای که متعلق به خود ماست عزیزان بازنشستگان را بردیم و از این سفر معنوی بهرهمند شدند و بقیه مواردی که به اقتضای شرایط و نیاز و مراجعاتی که هست همچنان این مسیر توسعه خدمت را برای این که واقعا ما بایستی این آسایش را و این رضایت را در چهره بیمه شدگان عزیزمان بازنشستگان مان و عزیزانی که به هر صورت ما بایست به آنها خدمت رسانی بکنیم داشته باشیم توسعه خواهیم داد.
سوال: برای توسعه خدمات الکترونیک در مجموعه تامین اجتماعی چه کردید؟
آقای موسوی: این هم واقعا سوال خیلی خوبی است یکی از رویکردهای ما بحث هوشمندسازی تامین اجتماعی بود، ما جزو اولین دستگاه بیودیم که سال گذشته در پنجره واحد خدمات الکترونیک دولت وارد شدیم و تقدیرنامهای هم از وزیر ارتباطات نسبت به این موضوع دریافت کردیم، اساسا اعتقادمان بر این هست که تمام خدمات مان بایستی به صورت غیرحضوری و الکترونیکی به بیمه شده هایمان ارائه بشود، در آغاز یک طرح ۳۰۷۰ را عزیزان در گذشته آغاز کرده بودند که ما این ۳۰۷۰ را در سال ۱۴۰۰ سی خدمت را رساندیم به ۴۷ خدمت و الان در سال ۱۴۰۱ به ۵۷ سرویس الکترونیکی این را رساندیم، در حوزه خدمات بیمهای تقریبا اکثر خدمات ما به صورت غیرحضوری دریافت میشود عددی را که من از عزیزان برای این نشست گرفتم و حدس زدم که سوال بشود، در سال گذشته ۱۶۰ میلیون بار مراجعه به خدمات از طریق سیستم الکترونیکی به ما شده، خیلی است میشود ماهانه چیزی حدود ۱۲ میلیون بار، حالا شما حساب بکنید ببینید این مراجعه اگر حضوری بود، هزینه ها، صحبت ها، سختیها و شرایطی که ما در کشور داریم چقدر واقعا این تسهیل گری را برای بیمه شدگان به وجود آورده، ۴۴ میلیون خدمت دریافت کردند، یعنی چیزی حدود سه و شش دهم میلیون ماهانه، این مراجعه ۱۶۰ تا تبدیل به دریافت خدمت شده، که ما بسیار خوشحال شدیم که واقعا این مسیر به ما خیلی کمک کرده و به بازنشستگان مان و به بیمه شدگانمان هم کمک کرده یک مسیر مشاوره غیرحضوری را داریم که سال گذشته یک مرکز پاسخگویی ۱۴۲۰ را داریم که هفت و نیم میلیون بار مذاکره و مشاوره حضوری را دریافت کردند البته در قالب بحث هوش مصنوعی ما در هفته آینده به سمتی داریم میرویم که خدمات مشاورهای مان هم به صورت کاملا بحث جی تی بی یا چت هوشمند اتفاق بیفتد که فکر میکنم شاید جزء اولین دستگاهها هستیم و سازمانی هستیم که وارد این عرصه میشویم، هفته بعد رونمایی خواهیم کرد.
سوال: فایده اش چیه؟
آقای موسوی: فایده اش این است که به هرصورت ما خدماتی که میخواهیم ارائه بدهیم اولا هزینه را برای ما کم میکند دوما راهنماییها و مشاورههایی که مردم بایستی پاسخ سوالات شان را از ما بگیرند به صورت غیرحضوری از ما بگیرند و نیاز به مراجعه به مراکز
سوال: یعنی سوالی اگر درباره خدمات تامین اجتماعی داشته باشند دیگر
آقای موسوی: بله خدمات تامین اجتماعی کسی که میخواهد ثبت نام بکند، کسی میخواهد بازنشسته بشود، کسی میخواهد سوال فنی را در محاسبات فنی و ریاضی و بحثهای بیمهای داشه باشد، همه اینها براساس مدل هوش مصنوعی طراحی شده و جالب است که ما در طراحی این سامانه از ظرفیت درونی سیستم استفاده کردیم بالغ بر صدنفر عزیزان تحصیل کرده ما در خانواده ۷۰ هزار نفری کارمندان عزیزمان که در حوزههای فنی و هوش مصنوعی کار کرده بودند این پلن را آماده کردند و این طرح را که خدمت بسیار مهمی هم برای ما به عنوان صاحب خدمت دهنده، هم برای مردم خواهد بود، یکی از بحثهای دیگری که در حوزه هوشمندسازی دنبال کردیم و همچنان بایستی مسیر توسعه خودش را ادامه بدهد، بحث نسخه الکترونیک است ما وقتی نسخه الکترونیک را مشاهده کردیم در ابتدای راه دولت مردمی سیزدهم، حدود ۵۰ تا ۶۰ درصد این نسخه پیاده شده بود البته آغاز کار، کار بسیار سخت بوده که واقعا جسارت میخواست ورود به این کار که این اتفاق افتاده بود به لطف خداوند متعال الان ما بالغ بر ۹۷ هشت درصد نسخه الکترونیک در سازمان تامین اجتماعی پیاده سازی شده به جز مواقع قطعی اینترنت یا برق و این جورچیزها، ما چیزی و مشکلی در حوزه نسخه الکترونیک براساس رصد و پایشی که از سامانه نسخه الکترونیکی داریم مشکل خاصی مشاهده نکردیم.
سوال: برای همین که حالا، چون اشاره کردید به نسخه الکترونیک برای این که جلوگیری بشود از سوء استفادههای احتمالی از شمارههای ملی افراد، چه کردید؟
آقای موسوی: بحث این سوء استفاده و تخلف یک بحثی است که در نسخه کاغذی هم اتفاق میافتاد ما رویکرد نظارتی سیستمی مان را داریم، دسترسی داریم اگر گزارشی بشود براساس تخلف ما مراجعه میکنیم و لغو قرارداد داریم، برخوردهای نظام پزشکی هست که در قاعده و قواعد نظام پزشکی است و موارد مختلف دیگری که به هر صورت واقعیتش بحث تایید کد دورقمی هم ما آماده داریم، ولی پیش بینی مان این است که ممکن است صحبتهایی را و سختیهایی را برای عموم جامعه داشته باشیم که یا ملاحظات فنی داریم که اگر این ملاحظات اجتماعی و فنی را نسبت به این موضوع برطرف بکنیم به صورت تایید دو مرحله هم در اصل سیستمی را آماده کردیم که بشود این بحث سوء استفادههای جزئی را هم گرفت، برآورد ما در سوء استفادهها خیلی جزئی است، عدد اصلا عدد قابل توجهی نیست، عرض کردم شما ببینید در حوزه نسخه الکترونیک وقتی میگوییم که یک میلیون و ۲۰۰ هزار نفر، بالغ بر ۳۰۰ میلیون نسخه تولید میشود در سال، ۳۶۰ هفتاد میلیون نسخه دارد تولید میشود و این که حالا یک رقم بسیار جزئی خدای نکرده سوء استفادهای هم صورت بگیرد بخشیش هم ممکن است.
سوال: اخیرا یک سوء استفادهای شده بود رقم هم گویا بالا بود
آقای موسوی: نه بررسیهایی که ما کردیم اینجوری نیست، مواردی که اسم موردی هستش، عزیزان ما مداخله کردند عرض کردم ما پلن دو مرحلهای را همین الان آماده داریم.
سوال: که یعنی حتما پیامک برود برای بیمار؟
آقای موسوی: پیامک برود، چون بعضیها تلفن هایشان به نام خودشان نیست، ممکن است مریض برود، بعد پیامک به سمت مثلا بیمه شده شان برود و یک مشکلاتی را به وجود بیاورد که در دریافت خدمت دچار مشکل بشوند عموم جامعه، یک ملاحظهای را داریم که اگر این ملاحظات را به لحاظ مباحث فنی برطرف بکنیم میتوانیم این مشکلات جزئی را هم برطرف بکنیم.
سوال: آقای موسوی، اگر عقد قراردادها هم جزو اتفاقاتی باشد که الکترونیک شدنش رقم بخورد، احتمالا دیگر فاصله پنج ماهه نخواهیم داشت از نوبت گرفتن برای عقد قرارداد تا موقعی که محقق بشود البته حداقل پنج ماه؟
آقای موسوی: ببینید الان من یک عددی را خدمت شما و بینندگان عزیزعرض بکنم، چون بحث قرارداد، عزیزمان ما براساس آمایش تعداد بیمه شده، که البته این باید به شکست بشود و بنده قائل به این هستم که هر داروخانهای آماده قرارداد با ما شد، ما بایستی با این داروخانه قرارداد ببندیم، ما در حال حاضر بالغ بر ۱۳ هزارو ۵۰۰ طرف قرارداد داروخانهای در کل کشور داریم، یعنی از آن عدد ۵۲ هزار طرف قرارداد که عرض کردم ۱۳ هزار و ۵۰۰ داروخانه با ما طرف قرارداد هستند این حجم، به هر صورت پاسخ ارائه خدمات را در بخشهای مختلفی که بیمه شدههای ما پراکندگی دارند توانسته جواب بدهد.
سوال: ببینید شما یک عددی را میگوییداین عدد هم اولا که الان برای من مفهوم نیست که ۱۳ هزار تا یعنی کم یا زیاد، ولی به هر حال این برای ماجرا این که اگر ما به اندازه کافی این قرارداد را داشتیم بین تامین اجتماعی و مثلا داروخانه ها، اصلا دیگر این صف تشکیل نمیشد، صف
آقای موسوی: صفی تشکیل نشده ببینید ادعایی که در این گزارش شد، برخی از داروخانهها ادعا کردند که آماده قرارداد هستند و زمان بستن قرارداد طولانی است، ما اصلا گزارشی بر این که بیمه شده ما برود برای دریافت دارو در یک داروخانهای که ما باهاش طرف قرارداد هستیم و صفی تشکیل بشود نداریم.
سوال: نه تو داروخانه که نه
آقای موسوی: صف انعقاد قرارداد است بالاخره قاعده بررسی و آن استحقاق سنجی و ارزیابی نظام داروخانه، براساس یک اصول و چارچوب و شاخصهایی صورت میگیرد که این اگر ۵ ماهی که گزارش دادند دوستان باشد واقعا طولانی هست، سقف قرارداد ما بیش از سه ماه نباید باشد.
سوال: چرا سه ماه؟
آقای موسوی: چرا سه ماه اش را به هر صورت یک نظام بررسی هست، حضور میدانی هست، ارزیابی هست.
سوال: الان دیگر صحبت همین هست که اگر اینها الکترونیک بشود خیلی میتواند سریعتر انجام بشود
آقای موسوی: بله ماباید به این سمت برویم فرمایش شما و عزیزان که در گزارش فرمودند بسیار دقیق و کاملا درست است، قبول داریم.
سوال: مثلا بیمه سلامت الان الکترونیک کرده عقد قرارداد را و یک ماهه انجام میدهد
آقای موسوی: خدمات انعقاد قرارداد ما هم الکترونیکی است غیرالکترونیکی نیست باید این عرض کردم کیس موردی ببینیم که مشکل این داروخانهها چیست؟ ما الان ۱۴ هزار، نزدیک ۱۳ هزار و ۷۰۰ هشتصد را انعقاد قرارداد داریم، بخشی اش در همین دو سال گذشته قرارداد بسته شده، ما موقعی که عرض کردم تعداد قرار، طرف قرارداد در سال ۱۴۰۰ چیزی حدود ۴۹ هزار و خردهای بود، الان به ۵۲ هزارتا طرف قرارداد رسیدیم که تناسب ببنیدیم شاید حدود ۲۰ بیست و پنج درصد این دوهزار و خردهای که اضافه شده مال داروخانهها هست و قرارداد داروخانه ها، این که الان واقعیتش قرارداد طولانی هست من قائل به این نیستم، باید ببینیم مشکل چیه؟ ولی عملا ما در پاسخ به نسخ و خدماتی که برای بیمه شدهها در داروخانهها باید ارائه بدهیم صف و این جور چیزهایی را ما نداریم مشکل انعقاد قرارداد را
سوال: نه ببینید صف که میگوییم منظورمان صف فیزیکی نیست دیگر یعنی رو نوبت ببینید ما نرفتیم سراغ یک نفر که بگوید من ۵ ماه در نوبتم، که بعد بگوییم حالا این مورد است باید ببینیم موردش چیه؟ دوربین رفته آنجا و بررسی کرده و سوال میکند و همکاران خود شما میگویند که پنج ماهه الان تو نوبتند که به این قرارداد برسند.
آقای موسوی: حالا مسئول مربوطه فرمودند که سه ماه، ما سقف قراردادمان سه ماه است که حالا بنده حتما تاکید میکنم و پیگیری میکنم که این سقف قرارداد از این سه ماه هم حداقل یا حداکثر به بیش از یک ماه نرسد.
سوال: تا کی؟
آقای موسوی: از همین فردا آغاز میکنیم ابلاغ میکنیم.
سوال: کی دیگر محقق بشود؟ و ما راستی آزمایی کنیم.
آقای موسوی: اجازه بدهید که من عرض کردم، من در همین چند روز آینده اعلام میکنم که سعی میکنند دوستان و همکاران ما الان اعلام میکنند که پلنی را ما طراحی بکنیم در پاسخ به جواب که آره یا نه؟ اگر شاخص را دارند یا ندارند طی یک ماه تعیین تکلیف بشود. ما در کمیسیونهای پزشکی هم این موضوع را داشتیم، سال گذشته کمیسیونهای پزشکی ما تقریبا چند ماهی طول میکشید و الان ۵۰ درصد زمان را در رسیدگی به کمیسیون پزشکی که برای ازکار افتادگی و مسائل این جوری درمان جزو اولویتها بود کاهش زمان داشتیم حالا این گزارش شما به ما بالاخره این تذکر را داد که پیگیری بکنیم.
سوال: ممنون از شما که این را یک تذکر تلقی میکنید و خب تذکر یعنی خیرخواهی بالاخره پشتش هست و البته برای همه مردم، عرض کنم که برای بیمه رانندگان، بیمه خادمین مساجد، بیمه قالیبافان، کارگران ساختمانی و همه موارد این چنین که در قانون تصریح شده چه کردید؟ چه اتفاقی افتاده، به کجا کردید؟ که البته موارد دیگری هم هست، حق سربازی، عرض کنم که همه این موارد من یکی یکی حالا اسم نبرم.
آقای موسوی: البته این موارد را من بخواهم یک به یک توضیح بدهم که هرکدامش
سوال: هرکدام سرنوشتی دارد
آقای موسوی: بله سرنوشتی دارد زمان میبرد، ولی به صورت کلی دارم عرض میکنم ببینید چیزی حدود چهارمیلیون نفر ما بیمه شده خاص داریم و بیمه شده خاص یعنی همین بیمه قالیبافان، بیمه مساجد، بیمه هنرمندان، بیمه صیادان و این بیمههایی که به موجب قانون از سهم کارفرمایی، دولت اینها را مورد حمایت قرارداده، اولین نکتهای که من میخواهم بگویم واقعا یکی از مزیتهای نظام بیمهای ماست در هیچ نظام بیمهای من ندیدم که دولت در این حجم حمایت داشته باشد و این به برکت این نظام است و به برکت همان اصل ۲۹ قانون اساسی است که تضامین و حمایتهای دولت برای بیمه شدن اقشاری که نیازمند به حمایت هستند در حوزه بیمهای و چهار میلیون بیمه شده حمایتی را ما الان تحت پوشش خودمان داریم، و این خدمات بیمهای برای این عزیزان، مشابه سایر بیمه شدههایی که حق بیمه کامل دارند ارائه میدهند برایشان ارائه میشود، در بحث تحت پوشش جدید که شاید سوال مدنظر شما این باشد که آیا توسعهای برای این افزایش تعداد بیمه شده خاص اتفاق افتاده؟ یا نه ما سال گذشته طرح پالایش بیمههای خاص را داشتیم آنهایی که من غیرحق بودند خروج داشتند و تعدادی جایگزین اینها شدند، در آن مواردی که به موجب قانون براساس قانون منابع اینها در بودجه دولت پیش بینی شده ما بیمه شده جدید وارد کردیم آن جاهایی که منابع شان پیش بینی نشده ما بیمه شده جدید خاص را متاسفانه نتوانستیم وارد بکنیم که البته باز همه اینها اتکایش به مبانی قانونی هست، به عنوان مثال برای بیمه کارگران ساختمانی، خب اصلاح ماده ۵ صورت گرفت و این اصلاح ماده ۵ بر این اساس بود که براساس سیاستهای ابلاغی ما بایستی تامین مالی آن حق بیمه را در بیمه شده به یک جوری پیش بینی بکنیم، چون مبالغی که از این محاسبه قبلی در اختیار سازمان قرار میگرفت تکافوی بیمه شدن کارگران جدید را به ما متاسفانه نمیداد ما تقریبا ۱۸ هزار میلیارد تومان در صندوق بیمه کارگران کسری منابع را محاسبه کردیم و اعلام کردیم به لحاظ قانونگذار، خب این اتفاق افتاد ما امیدوار بودیم که ۵۰۰ هزار نفر هم به موجب اصلاحی که در ماده ۵ قانون کارگران ساختمانی، در مجلس شورای اسلامی رقم خورد، بیمه شده جدید وارد سازمان تامین اجتماعی بشود. کارگرانی که بیش از دیگران امروز نیاز به این مواهب بیمهای دارند، حادثه، گرفتاری، درمان و سازمان ندارند و واقعا چقدر زحمت کشیده شد که این اتفاق بیفتد حالا متاسفانه این را من تکمیل بکنم، اخیرا باز دوباره عزیزی آمد در مجلس به هرصورت درخواست اصلاح کرد، توقف، دوباره برگشت به قانون اصلی، معنای این حرف این هست که اگر قانون براساس یک رویکرد یک تصمیمی میگیرد ما به اقتضای قانون بایستی عمل بکنیم، معنای این توقف اصلاح ماده ۵ و برگشت به قانون قبلی این هستش که ما متاسفانه نمیتوانیم بیمه شده جدید از کارگران ساختمانی را تحت پوشش قرار بگیریم و این حقی که بایستی این کارگران به آن برسند متاسفانه دوباره دچار اختلال شد، امیدوارم البته عزیزان باز عنایت داشته باشند، شورای محترم نگهبان و همین طور مجمع محترم تشخیص مصلحت نظام کمک بکنند که واقعا ما بتوانیم با تامین منابع و محاسبات بیمهای که کاملا مشخص است سهمی که بایستی کارفرمای این کارگران ساختمانی انبوه سازها هستند، آنهایی هستند که به هر صورت دستشان به دهنشان میرسد، آنهایی هستند که ساخت و ساز دارند و این کارگران در این حوزه مشغول کار هستند، ما بایست بیشتر توجه بکنیم که بتوانیم واقعا این توسعه خدمات حمایتی و بیمهای که واقعا توانمندی جامعه با رویکرد حمایتهای بیمهای امکان پذیر هست، و ما نگذاریم اینها خدای نکرده در دوران و روزگاران خودشان دچار آسیب بشوند.
سوال: آیا دولت سهم خودش را از حق بیمه این اقشار پرداخت میکند؟
آقای موسوی: در بودجه سنواتی هر سال منابعی دیده میشود و البته دولت بدهکار در سازمان تامین اجتماعی از سالهای گذشته، بدهکاری اش هم بدهکاری زیادی هست متاسفانه.
سوال: چقدر است؟
آقای موسوی: الان برآورد ما بالغ بر ۵۰۰ همت هست که البته
سوال: نه، بابت حق بیمه این اقشار؟
آقای موسوی: نه این اقشار، همه آن سهم بیمهای، سهم سه درصد، سهم حمایتی که برای این اقشار بایستی بپردازد، عرض کردم که بی سابقهترین تادیه بدهی را در این دولت انجام پذیرفت بالغ بر ۱۸۰ هزار میلیارد در بودجه امسال هم ۷۰ هزار میلیارد تومان باز پیش بینی شده که در قالب سهام دولت امسال به ما بدهد که این هم باز
سوال: پس ۵۰۰ همتش الان مانده؟
آقای موسوی: تداوم بر آن مسیر است و همینطور ده هزار میلیارد تومان هم در ردیف نقدینگی ردیف نقد برای اولین بار در بودجه گذاشته شده خب بار بار سنگینی هست و همین طور اگر واقعا این مسیر تادیه بدهی اتفاق نیفتد در برنامه توسعه هفتم هم به این مساله پرداخت شده در سیاستهای ابلاغی تامین اجتماعی حضرت آقا تاکید کردند بر تادیه بدهی دولت، و این دولت آغاز کرده و امیدوارم با قوت و قدرت در برنامه هفتم هم این مسیر را ادامه بدهند، چرا که ما باید این پولها را بیاوریم و ببریم در حوزه سرمایه گذاری و آنجایی که خروجی و بازدهی داراییها را برای آینده با یک سرمایه گذاری بهینه ببینیم که این تعهدات سنگین را برای جامعه بیمه شده داشته باشیم، سازمان تامین اجتماعی یکی از سازمانهای پرتعهد و سخاوتمند است در نظام بیمهای در قیاس با بقیه نظامات و دیگر کشورها، که این اساسا با درآمد و مدیریت بهینه درآمدها هم برای وضعیت الان و هم آینده تامین اجتماعی امکان پذیر است.
سوال: آقای موسوی بگویید که بعد از اجرای این طرح چقدر از کسانی که حالا، تخلف داشتند مراجعه کردند؟
آقای موسوی: البته تخلف نگوییم بهتر است ببینید یکی از شرکای اصلی ما کارفرمایان محترم هستند که به هر طریقی به دلایل مختلف، کج کارکردی بخشهای مختلف اقتصادی، مشکلاتی که در حوزه کسب و کار بعضا به وجود میآید دچار مشکلاتی م شوند ما برآورد داریم بالغ بر ۶۰ هزار میلیارد تومان از این کارفرماها طلبکاریم و توان پرداخت بعضی هایشان ندارند، دلیلش هم این هست که بالاخره ممکن است کارگاه هایشان به تعطیلی کشیده شدند و همین طور این مشکل، مشکلات دیگری را در بحث رونق تولید که امسال هم سال مهار تورم و رشد تولید بود به وجود آورده، ما برای این که به این کارگاهها کمک بکنیم ما بالغ بر یک میلیون و ۳۰۰ کارگاه طرف قراردادمان هست، این طرح بخشودگی جرائم را آغاز کردیم، سه ماه عزیزان اگر اشتباه نکند تا پایان تیرماه فرصت داشتند به لطف خداوند متعال امروز که من خدمت شما هستم بیش از ۲۶ هزار و ۶۰۰ نفر آمدند از این مواهب و از این بخشودگی جرائم استفاده کردند که رقمی که تا حالا توانستند برای این بخشودگی جرائم بین ما و خودشان توافق بکنند حدود ۱۰ هزار میلیارد تومان بوده، تقسیط اتفاق افتاده و توصیه میکنیم که به سرعت، چون ماه بعد هم تمام میشود این فرصت همه آنهایی که میتوانند با حفظ اشتغال و توسعه کسب و کار، رویکرد هم این بوده که تولید هم چرخه اش بر افزایش اشتغال هم بچرخد انشاالله بیایند استفاده بکنند و ما بتوانیم خدمت این عزیزان باشیم.