کسب و کار محلیمجله اجتماعی

ویزای تحصیلی امریکا برای ایرانیان

ویزای تحصیلی آمریکا چیست؟

ویزاهای تحصیلی آمریکا از انواع ویزاهای غیر مهاجرتی آمریکا هستند. به این معنا که شما با اخذ ویزای تحصیلی آمریکا اجازه خواهید داشت تا پایان مدت تحصیل خود در کشور آمریکا اقامت داشته باشید، ولی اجازه اقامت دائم در این کشور را نخواهید داشت و باید مدتی پس از اتمام تحصیل خود کشور آمریکا را ترک نمایید. البته روش هایی وجود دارد که به وسیله آن‌ها می‌توانید نوع ویزای خود را در آمریکا عوض کنید و اقامت دائم آمریکا را دریافت کنید. بنابراین دانشجویانی که برای تحصیل به آمریکا می‌روند، می‌توانند از این روش ها برای کسب اقامت دائم استفاده کنند. در انتهای مقاله بیشتر در مورد این روش ها صحبت خواهیم کرد.

 برای هرگونه تحصیل بیش از شش ماه در موسسات آموزشی آمریکا نیازمند اخذ ویزای تحصیلی آمریکا هستید و نمی‌توانید به وسیله اخذ ویزای توریستی آمریکا؛ در این کشور اقدام به تحصیل نمایید. ویزای تحصیلی آمریکا در سه نوع F ،M و J صادر می‌شود که هر کدام به منظور خاصی صادر می‌شوند و قبل از هر گونه اقدام برای اخذ ویزای تحصیلی، باید بدانید که کدام نوع برای هدف تحصیلی شما مناسب است. در جدول زیر به اختصار انواع ویزای آمریکا و کاربرد هر کدام از آن‌ها آورده شده است، در ادامه به ارائه توضیحاتی بیشتری در مورد هر یک خواهیم پرداخت.

منظور تحصیلی در ایالت متحده آمریکا ویزای تحصیلی مورد نیاز
تحصیل در دانشگاه و کالج، دبیرستان، دبستان خصوصی، مدرسه علوم دینی، هنرستان خصوصی، سایر موسسات آکادمیک شامل برنامه‌های آموزش زبان F
موسسات فنی و حرفه‌ای و سایر موسسات غیرآکادمیک به غیر از برنامه‌های آموزش زبان M
استفاده از فرصت‌های مطالعاتی ، سفر کاری درسی در دوره تابستان ، گذراندن دور انترنی یا کارآموزی J

انواع ویزای تحصیلی آمریکا

همانطور که در قسمت قبل به اختصار گفتیم، ویزای تحصیلی آمریکا در سه نوع کلی F ، M و J صادر می‌شود. خود این ویزاها نیز هر کدام در دو نوع 1 و 2 صادر می‌شوند و نوع این ویزاها به شکل عدد در مقابل حرف آن نوشته می‌شود. عددی که مقابل حروف این نوع از ویزاها می‌آید، نشانگر نسبت فرد استفاده‌کننده از ویزاست. چنانچه ویزا برای خود استفاده کننده از خدمات تحصیلی صادر شده باشد، عدد 1 مقابل حرف ویزای تحصیلی قرار می‌گیرد)  به طور مثال ( F1 و در صورت گرفتن ویزای تحصیلی آمریکا برای همسر و فرزند متقاضی، عدد 2 مقابل حرف ویزای تحصیلی آن‌ها قرار می‌گیرد ( به طور مثال F2 ).  در ادامه به معرفی و توضیح هر یک از انواع ویزای تحصیلی آمریکا خواهیم پرداخت. برای کسب اطلاعات بیشتر در مورد سایر ویزاهای آمریکا می‌توانید مقاله  را بخوانید.

ویزای تحصیلی F1 آمریکا

رایج‌ترین و بهترین ویزای تحصیلی آمریکا، ویزای تحصیلی F1  است. تقریبا تمام کسانی که قصد تحصیل در آمریکا را دارند، پس از دریافت پذیرش از موسسات آموزشی آمریکا باید برای این نوع ویزای تحصیلی درخواست دهند. ویزای تحصیلی F1 آمریکا برای اقامت‌های تحصیلی بیش از 6 ماه است.دانشجویانی که ویزای F1 دارند، می‌توانند در هفته 20 ساعت به یک کار نیمه وقت مشغول شوند و این کار بایستی حتما در محدوده دانشگاه باشد. البته این برای سال اول تحصیل دانشجوست و پس از اتمام سال اول، دانشجو می‌تواند با اجازه دانشگاه به کاری خارج از دانشگاه مشغول شود.

ویزای تحصیلی F2 آمریکا چیست و تفاوت آن با F1

شخصی که واجد شرایط ویزای F1 تحصیلی آمریکا است، می‌تواند همسر و فرزندان زیر 18 سالش را نیز به همراه خود به آمریکا آورد. در این صورت برای همسر و فرزندان زیر 18 سال او، ویزای تحصیلی F2 آمریکا صادر خواهد شد که مخصوص همراهان فرد تحصیل کننده در آمریکا است. از مزایای داشتن ویزای F2 تحصیلی می‌توان به این مورد اشاره کرد که برخلاف ویزای توریستی آمریکا، فرد دارای ویزای تحصیلی F2 نیز اجازه تحصیل در آمریکا را خواهد داشت. بنابراین اگر شخصی ویزای تحصیلی F1 آمریکا را دریافت کند، علاوه بر اینکه خود می‌تواند در آمریکا به تحصیل بپردازد، بلکه خانواده او نیز با اخذ ویزای تحصیلی F2 آمریکا قادر به تحصیل در آمریکا خواهند بود.

تفاوت ویزای F2 با F1 در این است که ویزای F2 تحصیلی آمریکا، کاملا وابسته به شخص دارنده ویزای F1 است و در صورتی که ویزای F1 باطل شود، ویزاهای F2 زیرمجموعه آن نیز اعتبار خود را از دست خواهند داد. توجه کنید که دارندگان ویزای F2 آمریکا فقط اجازه تحصیل در آمریکا را دارند و با این ویزا نمی‌توانند در آمریکا مشغول به کار شوند. موسسه چاوش مهاجر علاوه بر ارائه خدمات در زمینه ویزای F1 تحصیلی، در زمینه اخذ ویزای F2  تحصیلی نیز فعالیت می‌کند. در صورت نیاز به استفاده از خدمات ما در این زمینه می‌توانید با شماره  تماس حاصل فرمایید.

ویزای تحصیلی M1 آمریکا

 از نظر شرایط می‌توان گفت ویزای تحصیلی M1 مانند F1 می‌باشد. تفاوت ویزای تحصیلی M1 با ویزای F1 در این است که ویزای M1 تنها برای برخی از رشته های فنی و حرفه‌ای می‌باشد و مانند ویزای F1 برای تحصیل در موسسات آموزشی عادی و رایج آمریکا نیست. در سایر موارد مانند دریافت اقامت همسر و فرزند زیر 18 سال دقیقا مثل ویزای F1 می باشد. دانشجویان متاهل می توانند با تقاضای ویزای M2 به همراه خانواده خود به آمریکا مهاجرت کنند. برای کسب اطلاعات بیشتر می‌توانید مقاله  را مطالعه کنید.

ویزای تحصیلی J1 آمریکا

ویزای تحصیلی J1 مخصوص فرصت‌های مطالعاتی است. اشخاصی متقاضی این ویزا هستند که می‌خواهند تحقیق یا تدریس در دانشگاه‌های آمریکا را تجربه کنند. مدت زمان اعتبار ویزای تحصیلی J1 بر اساس طول دوره متغیر است. دارنده ویزای تحصیلی J1 بایستی پس از 2 سال خاک آمریکا را ترک کند و مجددا برای ورود به آمریکا اقدام کند. دارنده ویزای تحصیلی J1، می تواند برای اقامت همسر و فرزندان زیر 18 سال خود درخواست ویزای J2 کند.

چگونه ویزای تحصیلی آمریکا بگیریم؟

برای اخذ ویزای تحصیلی آمریکا ابتدا باید شرایط گرفتن ویزای تحصیلی آمریکا را داشته باشید. پس از داشتن شرایط اولیه اخذ این ویزا می‌توانید، می‌توانید وارد مراحل اخذ ویزای تحصیلی آمریکا شوید. اخذ ویزای تحصیلی آمریکا در صورت داشتن شرایط لازم، منع قانونی خاصی ندارد. ویزای تحصیلی آمریکا تنها ویزایی بود که حتی در شدیدترین حالت اجرای قانون‌های سابق منع مهاجرتی ترامپ نیز برقرار بود و هیچگونه خللی در صدور این نوع ویزاها به وجود نیامد. در ادامه به بررسی شرایط اخذ ویزای تحصیلی آمریکا و توضیح کامل مراحل گرفتن ویزای تحصیلی آمریکا خواهیم پرداخت.

شرایط اخذ ویزای تحصیلی آمریکا

برای آنکه درخواست شما به منظور دریافت ویزای تحصیلی آمریکا مورد پذیرش واقع گردد، ابتدا باید شرایط لازم برای دریافت ویزا را داشته باشید. از جمله این شرایط می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

اخذ پذیرش از موسسات آموزشی معتبر آمریکا

اولین شرط گرفتن ویزای تحصیلی آمریکا، دریافت پذیرش از یک مرکز آموزشی معتبر در آمریکاست. در صورت اخذ پذیرش، فقط اجازه تحصیل در موسسه پذیرش شده را دارید و نمی‌توانید بدون هماهنگی‌های لازم، موسسه آموزشی خود را عوض کنید.

 به این نکته توجه داشته باشید که دریافت پذیرش از یک موسسه آموزشی در آمریکا لزوما به معنای واجد شرایط شدن برای دریافت ویزای تحصیلی آمریکا نیست. بنابراین در هنگام انتخاب موسسه آموزشی که می‌خواهید از آن پذیرش بگیرید، حتما نکات زیر را در نظر بگیرید:

  • بررسی کنید که دانشگاه مورد نظر شما دانشجوی بین‌المللی پذیرش می‌کند یا خیر؛ در صورت مثبت بودن این موضوع، پذیرش اتباع کشور ایران در آن دانشگاه را هم بررسی کنید.
  • مدرک زبانی را که برای پذیرش در دانشگاه مورد نظر نیاز است، مورد بررسی قرار دهید. برای دریافت پذیرش در دانشگاه‌های آمریکا اغلب نیاز به مدرک زبان است؛ ولی می‌توان بدون داشتن مدرک زبان هم این کار را انجام داد. این موضوع را در بخشی جداگانه توضیح خواهیم داد.
  • به اعتبار آن دانشگاه یا کالج اهمیت ویژه‌ای بدهید. شاید اخذ پذیرش در برخی کالج‌ها و دانشگاه‌های آمریکا بسیار آسان و کم هزینه باشد و بتوانید به راحتی از آن‌ها پذیرش بگیرید؛ ولی این موضوع در هنگام دریافت ویزای تحصیلی می‌تواند به ضرر شما تمام شود. چرا که افسرهای بررسی ویزای تحصیلی، به این موضوع حساس هستند و داشتن پذیرش در برخی از دانشگاه‌ها و کالج‌ها را دارای صلاحیت لازم برای صدور ویزای تحصیلی نمی‌دانند. برای این موضوع می‌توانید از کارشناسان متخصص ما در موسسه چاوش مهاجر مشاوره بگیرید.
  • روزمه تحصیلی آماده، کامل و ترجمه شده‌ای داشته باشید، که بتوانید مسئولین دانشگاه‌ها را برای دریافت پذیرش متقاعد کنید. برای اطلاعات بیشتر می‌توانید راهنمای اخذ پذیرش دانشگاه‌های خارج از کشور را بخوانید.

یکی از خدمات موسسه اعزام دانشجو چاوش مهاجر، جایابی است. برای متقاضیانی که از طریق چاوش مهاجر برای تحصیل در آمریکا اقدام کنند، به صورت تضمینی پذیرش دریافت می‌شود. تمام پذیرش ها نیز از دانشگاه‌های معتبر گرفته می‌شود. بنابراین شما با کمک چاوش مهاجر می‌توانید بدون هیچ نگرانی از موسسات معتبر آمریکا پذیرش بگیرید.

ویزای تحصیلی آمریکا بدون مدرک زبان

همانطور که پیش‌تر گفتیم، برای دریافت پذیرش از دانشگاه‌های آمریکا نیاز به داشتن مدرک بین‌المللی زبان همچون تافل یا آیلتس دارید، و شاید این موضوع برای همه افراد امکان‌پذیر نباشد. برای حل این موضوع راه‌حل دیگری وجود دارد که به وسیله آن می‌توانید در دانشگاهی پذیرش زبان بگیرید و پس از اتمام فراگیری زبان، امکان این وجود دارد که در رشته مورد علاقه خود در آن دانشگاه به تحصیل ادامه دهید.

تحصیل برای مدرک زبان، مزایایی دارد که شامل موارد زیر است:

  • شرط سنی ندارد.
  • حداقل مدرک مورد نیاز دیپلم است.
  • مصاحبه برای ویزا به صورت فارسی انجام می‌شود.
  • می‌توانید پس از اتمام دوره زبان، در همان دانشگاه برای رشته دیگری پذیرش بگیرید.

گفتنی است که موسسه چاوش مهاجر، متخصص در زمینه دریافت پذیرش تحصیلی در دانشگاه‌های آمریکاست و ضمن ارائه مشاوره برای انتخاب بهترین دانشگاه و کمک به سریع‌تر شدن پروسه دریافت ویزای تحصیلی آمریکا، قادر است تا بدون مدرک زبان برای شما از دانشگاه‌های آمریکا پذیرش تحصیلی دریافت کند. در صورت نیاز به کمک و مشاوره ما می‌توانید با شماره تماس  تماس حاصل فرمایید.

تمکن مالی مورد نیاز برای ویزای تحصیلی آمریکا

یکی از شرایط مهم دیگر برای گرفتن ویزای تحصیلی آمریکا، اثبات تمکن مالی و وابستگی به میهن خود است. به بیان دیگر متقاضی دریافت ویزای تحصیلی آمریکا باید اثبات کند که حداقل برای یکسال تحصیلی توانایی آن را دارد که از عهده هزینه های تحصیل ( از پرداخت شهریه گرفته تا هزینه سکونت، بیمه و خورد خوراک) برآید. تمکن مالی مورد نیاز برای گرفتن ویزای تحصیلی آمریکا عدد ثابتی ندارد و کاملا بستگی به موسسه آموزشی شما، مقطع تحصیلی، رشته تحصیلی و ایالت آن دارد.

در صورت دریافت پذیرش در یک موسسه آموزشی آمریکایی، این موسسه فرمی به نام فرم I-20 برای شما ارسال خواهد کرد. درون این فرم اطلاعات کاملی از میزان هزینه سالانه برای تحصیل در آن موسسه آموزشی وجود دارد. برای اثبات تمکن مالی ویزای تحصیلی آمریکا، باید به وسیله اسناد ملکی یا گردش حساب بانکی اثبات کنید که به اندازه هزینه های نوشته شده در فرم I-20  تمکن مالی دارید. در جدول زیر میزان تمکن مالی برای چند دانشگاه آمریکا نوشته شده است.

میزان تمکن مالی مورد نیاز
( بر اساس فرم I-20 دانشگاه )
نام دانشگاه
17131 تا 70231 دلار
48116 تا 51289 دلار دانشگاه یوتا
21500 تا 81000 دلار دانشگاه SMU
31691 تا 37773 دلار دانشگاه UNT
18750 تا 75000 دلار دانشگاه واشنگتن
23800 تا 29397 دلار دانشگاه تگزاس
60671 تا 103649 دلار دانشگاه نیویورک (NYU)
46179 دلار دانشگاه UML
45637 دلار دانشگاه بوفالو
37100 تا 40900 دلار دانشگاه ایالتی تگزاس
48743 تا 49160 دلار دانشگاه ایلینوی
44108 تا 48552 دلار دانشگاه استونی بروک
48526 تا 61306 دلار دانشگاه آلاباما
42590 تا 64000 دلار دانشگاه کانکتیکات
27500 تا 30500 دلار دانشگاه ایالتی وبر
39000 تا 41800 دلار دانشگاه میزوری
80312 دلار دانشگاه چپمن
45500 تا 56400 دلار دانشگاه کارولینای جنوبی
38294 تا 57500 دلار دانشگاه ایالتی جورجیا

گفتنی است در صورتی که واجد شرایط دریافت بورس تحصیلی یا اسکولارشیپ باشید، کاهش زیادی در میزان تمکن مالی مورد نیاز برای ویزای تحصیلی آمریکا رخ خواهد داد، چرا که بخشی از هزینه تحصیلی مورد نیاز توسط نهادهای دولتی و خصوصی تامین خواهد شد. بیشتر پذیرش هایی که در موسسه چاوش مهاجر برای متقاضیان گرفته می‌شود، همراه با اسکولارشیپ و تخفیف در شهریه است. گرفتن اسکولارشیپ به این معناست که هزینه کمتری به دانشگاه پرداخت می‌کنید و در نتیجه میزان تمکن مالی لازم برای دریافت ویزای تحصیلی نیز کاهش پیدا می‌کند. همچنین متقاضیان علاوه بر داشتن تمکن مالی، باید اثبات کنند که وابستگی شدیدی به میهن خود دارند و پس از اتمام تحصیلات به کشور خود باز می‌گردند. این وابستگی‌ها می‌تواند چیزهایی مثل خانواده، حساب بانکی، دارایی و کار در میهن متقاضی باشد.

شرایط سنی اخذ ویزای تحصیلی آمریکا

در هر سنی که بتوانید از موسسات آموزشی آمریکا پذیرش تحصیلی دریافت کنید، واجد شرایط سنی دریافت ویزای تحصیلی آمریکا هستید. در واقع ویزای تحصیلی آمریکا محدودیت سنی خاصی ندارد؛ اما از آنجا که برای دریافت پذیرش از دانشگاه های آمریکا باید حداقل دارای مدرک تحصیلی دیپلم 12 ساله باشید، داشتن حداقل 17 سال سن برای دریافت پذیرش در دانشگاه های آمریکا ضروری است.

نمایش بیشتر
دکمه بازگشت به بالا