مجله علمی و پزشکی

به علائم بیماری وبا هوشیار باشید

آفتاب‌‌نیوز :

دکتر «سارا شاه آبادی» افزود: باتوجه به هشدار‌ها و آگاهی‌هایی که از شبکه‌های مجازی، خبرگزاری‌ها و صدا و سیما به مردم داده شده موردی از بیماری وبا در استان نداشتیم، اما با توجه به گزارش این بیماری در استان کردستان و اقلیم کردستان عراق باید رعایت بهداشت در اولویت باشد.

وی با بیان اینکه بیماری وبا قابل پیشگیری است و می‌توان آن را کنترل کرد؛ عامل ایجاد کننده این بیماری را باکتری دانست و گفت: درمان آنتی بیوتیکی می‌تواند از مرگ افراد جلوگیری کند.

معاون فنی معاونت بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی کرمانشاه در ادامه گفت: وبا بیماری گوارشی است که از طریق آب و مواد غذایی آلوده و تماس با ترشحات و وسایل فرد آلوده منتقل می‌شود، لذا شست و شوی مکرر دست‌ها قبل از غذا خوردن و پس از دستشویی با آب و صابون بسیار تاثیرگذار است.

وی با بیان اینکه موادغذایی سرد و خوب پخته نشده می‌تواند عامل انتقال بیماری وبا باشد، افزود: از مصرف غذا‌های بیرون پرهیز شود سالاد سبزیجات میوه‌ها بر اساس اصول بهداشتی شسته و بعد مصرف شود.

شاه آبادی تاکید کرد: برای شست و شوی سبزیجات ابتدا باید آن را به مدت ۱۵ دقیقه در آب سرد قرار داد تا گل و لای آن جدا شود بعد آبکشی شود و بار دوم برای انگل زدایی چند یک تا دو قطره مایع ظرفشویی به سه لیتر آب اضافه و پنج دقیقه سبزی در آن قرار گیرد و پس از آن آبکشی شود.

وی اضافه کرد: برای انگل زدایی از سبزیجات کاهو می‌توان از قرص کلر، پرکلرین، مایع ضدعفونی سبزیجات استفاده کرد.

معاون فنی معاونت بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی کرمانشاه عنوان کرد: علایم این بیماری با اسهال شدید آبکی و بد بو شروع می‌شود که باید به سرعت به مراکز درمانی مراجعه شود تا اقدامات لازم برای کنترل آن انجام شود.

وی اظهار داشت: زمان مراجعه بیمار به پزشک بسیار مهم است چرا که در این بیماری مایعات بدن در مدت کوتاهی از بین می‌رود و می‌تواند منجر به مرگ شود.

شاه آبادی در پایان گفت: ملحفه و وسایل مورد استفاده بیمار باید از سایر اعضای خانواده جدا شود و با آبجوش و مواد شوینده شست و شو شود، حمام دستشویی و سایر مکان‌ها نیز باید ضدعفونی شود تا بیماری به افراد دیگر خانواده منتقل نشود.

یک کارشناس بهداشت: مردم نسبت به علایم بیماری وبا هوشیار باشند

نمایش بیشتر

گروه تحریریه مطالب پزشکی

هدفم این است که با ارائه محتواهای علمی و امیدوارکننده، به شما کمک کنم تا از جدیدترین تحقیقات در زمینه سلامتی مطلع شوید و اقدامات مناسبی را برای بهبود و حفظ سلامتی خود بگیرید.
دکمه بازگشت به بالا