بروشور و کاتالوگ چه تفاوت هایی با هم دارند؟

رشد یک برند و خدماتی که ارائه می‌دهد به مشتریان بستگی دارد و مشتریان نیز برای تصمیم­ گیری به اطلاعات نیاز دارند. چاپ کاتالوگ و بروشور دو ابزار مهم تبلیغاتی هستند که ارائه اطلاعات برند، محصول و خدماتی که یک کسب و کار عرضه می‌کند را به عهده دارند. گفتنی است این دو محصول اهدافی بسیار نزدیک و هم جهت با­هم دارند اما در محتوا و ساختار باهم متفاوتند.

خیلی اوقات صاحبان مشاغل در اینکه واقعا به کدام نیاز دارند سردرگم می شوند. به عنوان مثال مشاغلی همچون فست فودی ها بهتر است از بعنوان بروشور استفاده کنند تا مخاطب گیچ و سردرگم نشود. شاید برای شما نیز سوال باشد که این دو چه ویژگی­ هایی دارند و کدام یک برای کسب و کار شما کارآمدتر است. در این مطلب تفاوت بروشور و کاتالوگ را بررسی می کنیم تا برای معرفی خدمات خود به درستی کاتالوگ، بروشور یا هر دو را انتخاب کنید. جهت سفارش انواع چاپ بر روی جعبه فست فود و تماشای نمونه پک فست فود پینترست و پک فست فود یوتیوب به سایت ایرانیان پک مراجعه نمایید.

بروشور یا کالانما برگه‌ای چند لتی است که به وسیله‌ی آن کالا یا خدمات هر کسب و کار معرفی می‌گردد. این کلمه به این معنا است که ما در بروشور، کالای خود را کامل اما در فرصتی کوتاه معرفی می‌‎کنیم. لازم به ذکر است که گاهی بروشورها کاربردهای دیگری هم پیدا کرده و جنبه‌ی اطلاع‌رسانی و آموزش‌دهنده پیدا می‌کنند. برای اطلاع از به مقاله آن مراجعه نمایید.

گفتنی است که قیمت کالای نامبرده معمولا ارزان است و در سایزهای مختلف و با توجه با سلیقه شخصی چاپ می­شوند. تیراژ این محصول اغلب بالاست چراکه قرار است در میان مخاطبان بی شماری توزیع گردد. اگرچه گرم کاغذ بروشورها می تواند متفاوت باشد، اما معمولا با گرم پایین چاپ می شوند تا هم ارزان­تر تمام شده و هم خواندن آن­ها برای مصرف کننده ساده تر باشد. شما می توانید برای سفارش به سایت صبح آگهی مراجعه نمایید.

کاتالوگ چیست؟

کاتالوگ نیز یکی دیگر از ابزارهای مهم تبلیغاتی چاپی در اندازه­ های استاندارد و متشکل از صفحات مختلف است. مدیران کسب و کار برای معرفی محصول و برند خود از آن درکنار سایر ابزارهای بازاریابی استفاده می­ کنند. در نظر داشته باشید که این دفترچه که شامل اطلاعات کاملی از محصولات و خدمات است. مخاطب می‌تواند هنگام مطالعه آن با نحوه استفاده از محصولات و یا خدمات کلی یک مجموعه آشنا شود. درواقع این کتابچه لیستی از توضیحات است که با نظم خاصی نشان داده می شود. این نظم خاص برای این است که پیدا کردن هر موضوعی در آن راحت باشد.

بروشور چیست؟

بروشور یک کتابچه حاوی مطالب توصیفی یا تبلیغاتی است. آن‌ها اسناد تبلیغاتی هستند که عمدتا برای معرفی یک شرکت، محصولات یا خدمات استفاده می‌شوند. آن‌ها همچنین مشتریان همیشگی را از مزایای ارائه‌شده مطلع می‌کنند. بروشورهای مسافرتی نمونه‌ای رایج از بروشورها هستند.
بروشور ها معمولا بر روی کاغذ با کیفیت بالا چاپ می‌شوند. بروشورهای fold یک ورق چاپی هستند که در هر دو طرف چاپ شده‌اند و در نیمه قرار گرفته‌اند. اینها چهار صفحه دارند. بروشورهای سه تایی به سه قسمت تقسیم می‌شوند و شش پنل دارند. بروشورها ها نیز در فرمت الکترونیکی موجود هستند در زیر یک تصویر از بروشور مسافرتی آورده شده‌است .

کاتالوگ در برابر بروشور فهرستی از آیتم‌های مرتب شده با جزئیات توصیفی است. بروشور یک جزوه حاوی مطالب توصیفی یا تبلیغاتی است. کاتالوگ همیشه به صورت سیستماتیک و نظم سفارش داده می‌شوند، به خصوص بر حسب حروف. اطلاعات در بروشور ممکن است  نظم نداشته باشد. محتوای کاتالوگ اطلاعات لازم در مورد محصولات را دارند. بروشورها شامل یک توصیف از شرکت بوده و تعداد کمی از آیتم‌های انتخابی را برجسته می‌کند. در کاتالوگ تصاویر تنها چند فهرست از محصولات را دارند. بروشور تصاویر رنگی جذاب و رنگارنگ دارند. صفحات کاتالوگ حداقل چند صفحه دارند. بروشورها معمولا یک صفحه دارند.

شما می‌توانید برای سفارش یا طراحی بروشور با ما در تماس باشید، مطمئنا متخصصین شرکت مدرن طرح شما را در انتخاب مناسب کاتالوگ یا بروشور راهنمایی خواهند کرد. در کنار طراحی کاتالوگ می‌توانید از نیز، برای جذب مشتری استفاده نمایید. معمولا این 2 کنار هم تاثیر فوق العاده ای ایجاد می‌کنند که در نهایت مشتریان بسیاری در حیطه کاریتان جذب خواهید نمود.

تفاوت در کاربرد بروشور و کاتالوگ

کاربردکاتالوگ

کاربرد بروشورها

فرق کلی بین کاتالوگ و بروشور چیست؟

اصلی ترین فرق بروشور و کاتالوگ در این است که کاتالوگ حاوی تمامی محصولات و خدمات عرضه شده از طرف یک مجموعه است ولی در بروشور اطلاعات خاصی، برجسته شده و برخی از محصولات و خدمات منتخب معرفی می‌شوند. کاتالوگ کتابچه­ ای از اقلام با جزئیات توصیفی کامل از هرکدام است در صورتی که بروشور تک برگه‌ای چند لتی حاوی مطالب توصیفی و تبلیغاتی است که در اصل برای معرفی شرکت، محصول یا خدمات خاص به کار می‌رود. بروشورها در مورد مزایای پیشنهادی خاصی به مشتریان احتمالی اطلاع رسانی می‌کنند. در ادامه به بررسی تفاوت کاتالوگ و بروشور از لحاظ های مختلف می پردازیم.

  1. ترتیب: مطالب در کاتالوگ­ ها ترتیب مشخصی دارند و این ترتیب ها اغلب براساس حروف الفباست اما اطلاعات نوشته شده در بروشور­ها معمولا ترتیب مشخصی ندارند.
  2. محتوا: کاتالوگ حاوی اطلاعات ضروری و کامل درمورد شرکت و موسسه، تاریخچه و محصولات هستند درصورتی که بروشورها توضیحات دقیقی درباره­ ی شرکت و اقلام منتخب محصولات با توضیحات مختصر هستند تا بتوانند در زمان کوتاه تری اطلاع را به مخاطب برسانند.
  3. تصاویر: برخی از کاتالوگ­ ها حاوی تصاویری از محصولات هستند اما بروشورها اغلب تصاویر رنگی و جذاب دارند.
  4. تعداد صفحات: بروشورها معمولا به صورت تک برگ هستند این در حالی است که کاتالوگ­ ها حداقل در چند صفحه منتشر می­ شوند.
  5. صحافی: برگه های موجود در کاتالوگ با روش های صحافی مثل منگنه یا سیم کشی به هم وصل می شوند اما تک برگ بروشور تا می خورد.

۸ نکته برای طراحی کاتالوگ و بروشور زیبا

در ادامه کارلنسر به ارائه نکاتی می‌پردازد که در سفارش و طراحی کاتالوگ و بروشور باید به آنها دقت کنید.

۱.شخصیت شناسی برند

هر کسب و کار یا شرکتی دارای شخصیت خاص خودش است. کاری که انجام می‌دهید و خدمات و محصولات تولید شده، معرف هویت کاری شما هستند. ارزش‌هایی که در شرکت یا سازمان به آنها پایبند هستید، فرهنگ سازمانی را تشکیل می‌دهند. هویت، شخصیت و فرهنگ هر سازمان، برند خاصی را می‌سازند. بر همین اساس لوگوی سازمان هم معرف برند شما است. با سفارش و ثبت لوگویی که معرف شخصیت کسب و کار است می‌توانید از آن لوگو در تمامی اسناد شرکت از جمله کاتالوگ‌ها و بروشورها هم استفاده کنید.

لوگو یا هر نماد یا رنگی که معرف کسب و کارتان است باید در کاتالوگ، بروشور و هر ابزار تبلیغاتی دیگری با وضوح مناسب چاپ شود. در حین سفارش طراحی کاتالوگ یا بروشور، لوگو یا سایر اطلاعات معرف کسب و کارتان از جمله نشانی دفتر، فروشگاه، سایت، پروفایل‌های اجتماعی و غیره را در اختیار طراح بروشور و کاتالوگ قرار دهید.

۲.هدف شناسی

فهرست اهدافتان برای تهیه کاتالوگ و سفارش پوستر را مشخص کنید. هدف اصلی و نهایی از طراحی بروشور یا کاتالوگ، معرفی شرکت، محصولات و خدماتش است. اگر بروشورها و کاتالوگ‌ها را برای استفاده در کمپین‌های تبلیغاتی سفارش داده‌اید پس می‌توانید تخفیف‌هایی را درونش قید کنید.

هر کسب و کار واقعی یا مجازی دارای ویژگیهای خاصی برای جلب نظر مخاطبان و مشتریان است. پس بی نهایت روش برای ارائه تخفیف وجود دارد که هیچ کسی از آن نخواهد گذشت. پیشنهاد شرکت در دوره‌های آموزش یا کارگاه‌های رایگان یکی از موارد جذاب برای مخاطبان کنجکاو است. اگر هدفتان کشاندن مشتریان به سمت وب سایت شرکت است؛ پس نشانی سایت را به طور متمایز  از سایر نشانی‌ها ثبت کنید. اگر می خماهی آن‌ها را به سمت فروشگاه جدید بکشانید پس روی افتتاح فروشگاه جدید و نشانی آن تأکید کنید.

۳.مخاطب شناسی

رمز موفقیت هر کسب و کاری، تداوم فروش است. برای این کار به مشتریان جدید و ایده آل نیاز دارید. پس نیازها و ویژگیهای مشتریان ایده آل را با توجه به ابزارهای تحلیلی گوگل شناسایی کنید. برای مثال بیشترین مشتریان فعلی شما چند ساله هستند و چه تحصیلاتی دارند؟ مخاطبان مختلف به طراحی‌های متفاوتی علاقمندی نشان می‌دهند. مخاطبان جوان‌تر بیشتر به تصاویر علاقمند هستند و کاتالوگ‌ها و بروشورهای الکترونیک را به کاغذی ترجیج می‌دهند. کودکان به تصاویر کارتونی علاقمندی بیشتری دارند. طراحی کاتالوگ‌ها و بروشورهای خلاقانه و جذاب، تقریبا نظر همه مخاطبان را جلب می‌کند.

۴.محتوا شناسی

کاتالوگ‌ها و بروشورها به عنوان ابزار تبلیغات و بازاریابی چند رسانه‌ای، حاوی محتوای متنی و تصویری هستند. این محتوای متنی و تصویری باید به وسیله افراد متخصص در حوزه نویسندگی و طراحی تهیه شود تا رضایت مخاطبان را جلب نماید. قبل از ارائه محتوای متنی به جستجوی کلیدواژه‌ها بپردازید. با این روش می دانید که مشتریان احتمالی چه مطالبی را قبلاً در موتورهای جستجو وارد نموده‌اند. با به کارگیری این عبارات کلیدی در محتوای بروشور و کاتالوگ علاوه بر جلب نظر مخاطبان ایده آل، توجه موتورهای جستجو را هم به سمت بروشور و کاتالوگ الکترونیک و آنلاین شرکت جلب می‌کنید.

در مورد محتوای تصویری هم به احتمال زیاد قبلاً تصاویری از محصولات، خدمات و فضای شرکت تهیه نموده‌اید. از بهترین این تصاویر درون کاتالوگ‌ها و بروشورها استفاده کنید. طراحان خبره، تصاویر قبلی شما را با کمک نرم‌افزارهای حرفه‌ای ویرایش و اصلاح می‌نمایند. روی تولید محتوای با کیفیت متمرکز شوید. امروزه با افزایش سطح تحصیلات و تجارب بصری مخاطبان، نیازمند تولید محتوای متنی و تصویری بهینه سازی شده هستیم تا بتوانیم توجه مخاطبان را جلب کرده و نیازهایشان را برطرف کنیم.

۵.محتوای دیجیتال

طراحی را طوری انجام دهید که به طور آنلاین و الکترونیک هم قابل استفاده شود. یعنی علاوه بر چاپ کاغذی کاتالوگ و بروشور بتوانیم آنرا در وبلاگ، سایت و شبکه‌های اجتماعی هم منتشر کنیم. اهمیت بازاریابی دیجیتال در کسب و کار امروز، غیر قابل انکار است.

۶.طراحی و چیدمان

قبل از آغاز طراحی باید بدانیم که بروشورها و کاتالوگ‌ها مبتنی بر مفهوم بصری هستند. این مفهوم بصری در کسب و کارهای مختلف، متفاوت است. برای مثال می‌توان از طرح یک چمدان به عنوان مفهوم بصری برای طراحی بروشور و کاتالوگ آژانس مسافرتی استفاده کرد.

رنگ، فونت متن و وضوح تصاویر هم سایر عوامل تشکیل دهنده طراحی هستند. در انتخاب رنگ هم می‌توانید به شخصیت برند، لوگو و سایر طراحی‌های مورد استفاده در سازمان مراجعه کنید. انتخاب رنگ و فونت تا حدی هم به شرایط و علایق مخاطبان وابسته است. مخاطبان سنین مختلف، اولویت‌های متفاوتی در این باره دارند.

طراحان حرفه‌ای از نرم افزارهایی برای طراحی بهره می‌برند که قابلیت تغییر تنظیمات عکس و چیدمان متن را دارد. در ادامه به مهم‌ترین آنها اشاره می‌کنیم.

    فتوشاپ(Adobe photoshop): نرم افزاری همه کاره در اختیار طراحان لوگو، کاتالوگ، بروشور و عکاسان است. این نرم افزار به عنوان یکی از پیشرفته‌ترین و کاربر پسند ترین نرم افزارهای ویرایش عکس در جهان جایگاه خودش را به طور پیش‌فرض روی اغلب سیستم‌های عامل تثبیت کرده است.

    این‌دیزاین(InDesign Adobe): این نرم افزار به طور اختصاص برای صفحه آرایی،کادر بندی، حروف چینی، طراحی کارت ویزیت، بروشور، کاتالوگ و … در صنعت چاپ طراحی شده است. این نرم‌افزار بیشتر برای چیدمان متن و تصویر به کار می‌رود و برای ویرایش عکس‌ها می‌توانید از نرم افزار تخصصی دیگری استفاده کنید.

    ادوبی ایلستریتور(Adobe Illustrator): نرم افزاری حرفه‌ای با قابلیت طراحی برداری، ترسیم تایپوگرافی، هماهنگی با سایر نرم‌افزارهای گرافیکی ادوبی از جمله فتوشاپ، دارای انواع ابزارهای ترسیم و پاکسازی طراحی و غیره است.

    کورل دراو (Corel draw): نرم افزار حرفه‌ای طراحی با قابلیت نمودار بندی، طراحی چند بعدی، ویرایش عکس و طراحی وب‌سایت است.

    اکورن (Acorn): نرم افزاری مقرون به صرفه برای ویرایش عکس با امکان اضافه کردن فیلترهای جذاب و متفاوت است.

خروج از نسخه موبایل