چرا ماشین استارت میخوره ولی روشن نمیشه؟

استارت خوردن و روشن نشدن ماشین رو میشه یکی از مشکلاتی دونست که تقریباً همه راننده ها اون رو تجربه می کنند. با چرخاندن سوئیچ در خودرو اتفاقات مختلفی میتونه رخ بده؛ مثلاً ممکنه ماشین استارت نخوره یا شاهد استارت خوردن و روشن نشدن ماشین باشیم و یا در بهترین حالت ماشین به راحتی روشن بشه. استارت نخوردن ماشین دلایل مختلفی داره میشه از اون ها به مواردی مثل ارور در سیستم امنیتی، ضعف باتری ماشین، آسیب دیدگی اتصالات در پایانه های باطری و … اشاره کرد. اگر نیاز به  دارید می توانید به آقای امداد تماس بگیرید.

اما چرا خودرو استارت میزنه اما روشن نمیشه؟ برای رسیدن به پاسخ این سوال بهتره اول ببینیم که استارت زدن در خودرو چطوری انجام میشه و چه مراحلی باید طی بشه تا خودرو استارت بخوره. مراحل استارت زدن خودرو عبارتند از:

  • مخلوط و ترکیب شدن سوخت و هوا
  • متراکم شدن سوخت و هوا به واسطه نیروی مکانیکی
  • ایجاد جرقه برای اشتعال سوخت و هوا
  • حرکت انداختن پیستون‌ها درون سیلندر به ‌اندازه‌ی حداقل 100 دور در دقیقه

وجود مشکل در هر کدوم از این مراحل میتونه باعث استارت خوردن و روشن نشدن ماشین بشه. در واقع در این حالت خودرو استارت می‌خوره اما پیستون‌های موتور از حرکت خودداری می‌کنند. در ادامه دلایل رخ دادن این اتفاق رو بررسی می‌کنیم.

دلایل استارت خوردن و روشن نشدن ماشین

برای فهمیدن علت استارت خوردن و روشن نشدن ماشین باید بخش‌های مکانیکی خودرو رو بررسی کنید. از علت‌های اصلی این اتفاق میشه به موارد زیر اشاره کرد:

۱) عدم سوخت رسانی مناسب

یکی از دلایل استارت خوردن و روشن نشدن ماشین، عدم سوخت‌رسانی صحیح به موتوره که می‌تونه به علت‌های مختلفی رخ بده.

  • فیلتر بنزین مسدود شده:

فیلتر یا صافی بنزین هم مثل خیلی از بخش‌های دیگه ماشین باید به طور معمول در هر ۱۰ هزار کیلومتر، تعویض بشه. چرا که در طول زمان، این فیلتر پر میشه و گاهی مقدار ذرات معلق در باک سوخت اونقدر زیاد میشه که درنتیجه با گرفتن صافی، نمیزاره بنزین ازش عبور کنه. اگه فیلتر بنزین خودروتون مسدود شده و یا به هر دلیل دیگه‌ای مجاری سوخت‌رسانی به موتور دچار رسوبات و گرفتگی شده، نباید انتظار داشته باشید که خودروتون با تک استارتی به‌ راحتی روشن بشه و راحت کار کنه. یکی از خدمات سیار امداد خودرو آقای امداده که می‌تونید به صورت ۲۴ ساعته اون رو درخواست بدید.

  • باک بنزین خالیه:

یکی از اصلی‌ترین علت‌های استارت خوردن و روشن نشدن ماشین، خالی بودن باک بنزین و کمبود بنزین ماشینه‌. در این مواقع ممکنه که شما سعی کنید تا به طور مدام استارت بزنید و یا شروع به هل دادن خودرو بکنید که درنتیجه این کار اشتباه، پمپ بنزین شما می‌سوزه و هزینه زیادی رو روی دستتون می‌زاره. شما می‌تونید در این موقعیت با آقای امداد تماس بگیرید و درخواست پمپ بنزین سیار بدید تا به سرعت بنزین مورد نیازتون رو درب منزل داشته باشید.

در واقع در زمان خالی بودن باک بنزین، علاوه بر اینکه پمپ سوخت به دلیل مکش هوا بیش از حد گرم میشه، ذرات ته نشین شده در باک هم باعث گرفتگی میشن و خودرو حرکت نمی‌کنه.

اگه شک دارید که پمپ بنزین سوخته، کافیه تا شیلنک ورودی بنزین به پشت انژکتور رو چک کنید که درست وصل شده باشه، بعد از اون شیلنگ رو جدا کنید. در این حالت سوخت باید حداقل به مدت چهار ثانیه با فشار حدود شش بار از شیلنگ خارج بشه. اگه این اتفاق نیفتاد، با رعایت نکات ایمنی استارت بزنید و ببینید سوخت خارج میشه یا نه. دقت کنید که موتور گرم نباشه وگرنه می‌تونه خطرآفرین باشه.

  • انژکتور یا کاربراتور آسیب دیده:

امروزه کاربراتور به ‌طور کامل جای خودش رو به انژکتور داده. انژکتور با نام سیستم پاشش سوخت هم شناخته میشه که میتونه وظایف مختلفی رو در سوخت‌رسانی انجام بده. گرفتگی مجراهای سوخت رسانی و انژکتورها هم اغلب به علت وجود ذرات معلق در سوخت رخ میده که در نتیجه اون، عمل سوخت رسانی ناقص و حتی با وجود استارت خوردن، خودرو روشن نمیشه.

همچنین، کثیف شدن انژکتورها هم عامل مهم دیگه‌ای که در استارت ناقص و روشن نشدن خودرو تاثیرگذاره.

۲) وجود مشکل در سیستم احتراق

وقتی خودرو روشن نمیشه بیشترین شک متوجه سیستم احتراق میشه. از اجرای اصلی سیستم احتراق میشه به شمع، وایر و کوئل اشاره کرد که در صورت خرابی، باعث میشن تا خودرو استارت بخوره اما روشن نشه. در صورتی که خودروتون بد استارت می‌خوره، بهتره تا شمع‌های اون رو به مراکز خدمات معتبر نشون بدید. البته یادتون باشه که این خرابی ممکنه به خاطر نرسیدن برق به شمع‌ها هم باشه که در این صورت باید سیستم برق‌رسانی ماشین‌تون رو بررسی و بعد تعمیر کنید.

۳) خرابی الکترونیکی و مکانیکی استارتر

استارتر خودرو می‌تونه از دو نظر دچار مشکل بشه، الکترونیکی و مکانیکی؛ ضعیف بودن نور چراغ های پشت آمپر از علائم خرابی مکانیکی استارتره در حالی که صداهای نامتعارف از علائم خرابی الکترونیکی استارتر به شمار میره. در صورتی که دنده‌ها، قطعات متحرک و… دچار مشکل بشن، برای بقیه مجموعه استارتر هم دردسر درست می‌کنن. برای جلوگیری از مشکلات بیشتر، باید در اولین فرصت سیستم استارتر تعمیر یا تعویض بشه.

۴) خرابی سنسور ضربه

سنسور ضربه در خودرو به نحوی طراحی شده تا وقتی که خودرو تحت ضربه‌های شدیدی مثل تصادف قرار گرفت، خیلی سریع و به صورت خودکار خاموش بشه و از آسیب بیشتر به خودرو جلوگیری کنه. حالا ممکنه که شما تصادف نکرده باشید؛ اما به علت‌های مختلفی مثل با شدت رد شدن خودرو از دست انداز یا چاله سوئیچ ضربه براتون فعال شده باشه. تا وقتی که این قطعه به محل اولیه خودش برنگرده، شاهد استارت خوردن و روشن نشدن ماشین خواهیم بود.

۵) عدم شناسایی کد سوئیچ

اگه خودروی شما مجهز به کلید ایموبلایزره، ممکنه که خودرو نتونه کد شناسایی سوئیچ رو تشخیص بده و به همین خاطر استارت بخوره، اما روشن نشه. عملکرد سوئیچ های ایموبلایزر یا ضد سرقت به این صورته که یک کد رو به ECU ارسال و ECU شرایط لازمه رو برای روشن شدن خودرو آماده می‌کنه.

۶) خرابی سنسور دمای آب

اگه سنسور آب و یا فشنگی اون خراب شده باشه، اطلاعات نادرستی از دمای آب به ECU فرستاده میشه. ECU وظیفه داره تا تو دمای نامناسب از روشن شدن موتور خودرو جلوگیری کنه؛ بنابراین در صورتی که خراب باشه، موتور خودرو روشن نمیشه.

۷) روغن موتور نامناسب

و در آخر یکی دیگه از مواردی که می‌تونه باعث بشه تا خودروی شما استارت بخوره اما روشن نشه، استفاده از روغن موتورهای نامناسبه. این اتفاق اغلب هم در فصل های سرد سال و در نتیجه استفاده از روغن‌موتورهای بی‌کیفیت و غیر اصلی رخ میده. این روغن‌موتورها نمی‌تونند روان‌سازی‌های لازم رو برای حرکت قطعات متحرک داخل موتور به خوبی انجام بدن و به سایر بخش‌ها فشار زیادی وارد می‌کنند.

۸) عدم‌ ترکیب مناسب هوا و سوخت

گاهی اوقات علت استارت خوردن و روشن نشدن ماشین به خاطر نرسیدن هوا و یا درست نبودن ترکیب هوا و بنزین در موتور و کمپرس نشدن به موقع برای احتراق رخ میده. خراب شدن سنسور فشار هوای ورودی، باز و بسته شدن بی موقع سوپاپ ها، نشت بنزین از انژکتور، تنظیم نبودن تایم، خراب شدن سنسور دمای آب موتور، کیپ شدن لوله ورودی هوا و خرابی سوپاپها و فرار کمپرس از سر پیستون از دلایلی هستند که باعث میشن تا ترکیب مناسب هوا و سوخت انجام نشه.

برای بررسی این موارد می‌تونید خودروی خودتون رو به به کارشناسان آقای امداد نشون بدید تا تست‌های لازمه رو با دستگاه های مخصوص انجام و برای رفع اون اقدامات لازم رو اعمال کنند. به صورت شبانه روزی با ضمانت معتبر در کنار شماست.

منبع:

یدک کش مدرن امداد

امداد خودرو هیوندای مدرن امداد

شرکت امداد خودرو مدرن امداد

نمایش بیشتر
دکمه بازگشت به بالا