مجله علمی و پزشکی

آیا ارتودنسی باعث پوسیدگی دندان میشود؟

آیا ارتودنسی باعث پوسیدگی، شل شدن و تغییر رنگ دندان می شود؟

ارتودنسی تراز دندان ها است. به عبارت دیگر هدف از این کار محل قرارگیری دندان های فک بالا یا پایین یا هر دو فک است. بنابراین، دندان های واقع در هر دو فک به خوبی روی هم قرار می گیرند تا جویدن بهینه انجام شود. در مقاله به ارتودنسی، خطرات و عوارض درمان ارتودنسی می پردازیم. از جمله معایب درمان ارتودنسی می توان به پوسیدگی، لق شدن و لکه دار شدن دندان ها اشاره کرد که در ادامه در مورد آن صحبت خواهیم کرد. همچنین راه های پیشگیری از این اتفاقات را ذکر می کنیم تا بتوانید با رعایت این دستورالعمل های مهم درمان ارتودنسی به نتیجه و هدف دلخواه خود برسید.

معایب و مضرات درمان دندان چیست؟

درمان ارتودنسی یکی از این درمان هاست که عمدتا برای افزایش زیبایی و کارایی سیستم دندانی انجام می شود. علاوه بر این مزایا و مزایای این درمان، ممکن است نگرانی هایی در مورد عوارض یا محدودیت های درمان ارتودنسی وجود داشته باشد. در این بخش به برخی از این عوارض و خطرات درمان ارتودنسی می پردازیم. ابتدا خطر پوسیدگی دندان پس از درمان ارتودنسی را مورد بحث قرار می دهیم.

باید توجه داشته باشید که قبل از شروع درمان ارتودنسی باید از عوارض و خطرات احتمالی و یا محدودیت ها و روش های جایگزین بعد از درمان ارتودنسی آگاه باشید، بنابراین شما به عنوان یک بیمار باید برای اطلاع از آن تلاش کنید.

پوسیدگی دندان بعد از درمان ارتودنسی چگونه درمان می شود؟

در درمان ارتودنسی وجود براکت هایی که بر روی دندان ها قرار می گیرد به مرور زمان باعث پوسیدگی دندان و تجمع غذا در اطراف براکت ها و دستگاه های درمان ارتودنسی می شود. به این ترتیب باکتری ها در این ناحیه جمع می شوند و این برای سلامت دهان و دندان بسیار مهم است.

برای جلوگیری از پوسیدگی دندان چه باید کرد؟

در این صورت، متخصص ارتودنسی با درک اهمیت مشکل، باید در هر جلسه مراجعه کند تا با رعایت بهداشت دهان و دندان از آن جلوگیری کند. به همین ترتیب ارائه آموزش های لازم توسط متخصصین ارتودنسی برای پیشگیری از پوسیدگی در درمان ارتودنسی ضروری و مهم تلقی می شود.

اشتباهاتی که ممکن است در بهداشت دهان و دندان رخ دهد اغلب به دلیل خونریزی دندان ها در حین مسواک زدن است که در این صورت این خطر جدی وجود دارد که بهداشت بیش از حد برای شما انجام شود.

بنابراین در طول درمان ارتودنسی باید بهداشت دهان و دندان مانند مسواک، نخ دندان و مسواک بین دندانی رعایت شود. این اطمینان حاصل می کند که حفره ایجاد نمی کنید. بنابراین، بهداشت نامناسب دهان و دندان می تواند نه تنها منجر به پوسیدگی دندان، بلکه باعث ناراحتی و حتی بیماری پریودنتال شود.

اما اگر فردی دچار این مشکل شود، علاوه بر این به دلیل عدم رعایت مداوم دستورالعمل های بهداشتی، فرد در هنگام مسواک زدن دچار بیماری هایی مانند خونریزی از لثه می شود و در مراحل شدید، دچار عفونت و التهاب لثه می شود. و حتی اگر بهداشت دهان و دندان بر کنترل آنها تأثیری نداشته باشد، ممکن است متخصص ارتودنسی تصمیم بگیرد که درمان ارتودنسی را زودتر از زمان مقرر به پایان برساند.

چه زمانی دندان ها بعد از درمان ارتودنسی می لرزند؟

لق شدن دندان یکی دیگر از عوارض بالقوه و عامل خطری است که می تواند پس از درمان ارتودنسی رخ دهد. بدین ترتیب در ابتدای درمان با قرار دادن بریس ها، دندان ها حرکت می کنند و بیمار احساس می کند که دندان ها شیرین هستند. اما باید گفت که این امری طبیعی است، به عبارتی در درمان ارتودنسی چون به دندان ها فشار وارد می شود چون همیشه در موقعیت خود قرار می گیرند، نمی توانید تصور کنید که دندان ها بیرون آمده اند.

چرا دندان های من در طول درمان ارتودنسی لق می شوند؟

حرکت دندان ها به این دلیل است که دندان ها در جای خود قرار می گیرند و در نتیجه انحنای آنها از بین می رود. این رویداد به سادگی شامل تنظیم دندان ها با اعمال فشار از طریق دستگاه های ارتودنسی برای بهبود شکل و موقعیت دندان ها می شود. بنابراین، روی تاج، ریشه رباط پریودنتال و استخوان اطراف دندان فشار وارد می کند.

اما در این مورد باید به خاطر داشت که این فشار آهسته است و ممکن است احساس درد یا احساس نداشته باشید، اما دائماً این اتفاق می افتد، دندان ها را در جای خود نگه می دارد.

آیا علل دیگری برای لق شدن دندان وجود دارد؟

یکی دیگر از علل از دست دادن دندان، بیماری لثه است که در بزرگسالان شایع تر از کودکان است. به این ترتیب بریس های ارتودنسی که پس از شروع درمان روی دندان ها قرار می گیرند، نیروهای ملایمی به دندان های شما وارد می کنند. این فشار و نیرو به قدری زیاد است که می تواند استخوان اطراف دندان را مجبور به حرکت کند. به این ترتیب دندان ها به طور منظم قرار می گیرند.

آیا بعد از درمان ارتودنسی ممکن است دندان ها لق شده و بیفتند؟

معدنی سازی مجدد دندان ها و تشکیل استخوان جدید در اطراف دندان مانعی برای از دست دادن دندان است. اما گاهی در حین درمان ریشه دندان شکسته می شود و باعث می شود ریشه دندان به میزان قابل توجهی کوتاه شود. البته در این قسمت باید توجه داشت که حتی کوتاه شدن ریشه دندان نیز نمی تواند سلامت و توانایی دندان را دچار مشکل کند. بنابراین حتی اگر ریشه دندان کوتاه باشد، ممکن است دندان در دهان باقی بماند.

رنگ دندان بعد از درمان ارتودنسی چگونه تغییر می کند؟

یکی دیگر از مواردی که ممکن است بعد از درمان دندان برای شما اتفاق بیفتد، سایش موقت دندان است. این تغییر رنگ دندان در اثر استفاده از دهانشویه کلرهگزیدین رقیق نشده ایجاد می شود. به این ترتیب این تغییر رنگ دندان که در اثر این اثر ایجاد می شود موقتی است و با مسواک زدن اصلاح می شود.

گاهی اوقات به دلیل توجه بیش از حد به دندان ها ممکن است از نظر شما رنگ دندان های شما تغییر کند، در این صورت می توانید پس از اتمام درمان ارتودنسی از روش های سفید کردن دندان برای رفع کامل این مشکل استفاده کنید.

یکی دیگر از دلایل احتمالی که شما احساس می کنید دندان هایتان تغییر رنگ داده است، پوسیدگی زودهنگام دندان ها به دلیل عدم رعایت بهداشت است. در این صورت به عصب کشی و درمان سفید کردن دندان نیاز خواهید داشت.

به طور کلی و به عنوان جمع بندی باید گفت که عدم رعایت بهداشت دهان و دندان می تواند باعث پوسیدگی یا تغییر رنگ دندان ها و ایجاد لکه های سفید در سطح دندان ها شود. همچنین عدم رعایت بهداشت کافی دهان و دندان می تواند منجر به پوسیدگی دندان شود.

نتیجه

برای ارتودنسی حتما به یک کلینیک دندانپزشکی معتبر مانند بهترین متخصص ارتودنسی تهران مراجعه کنید.

نمایش بیشتر
دکمه بازگشت به بالا