مجله علمی و پزشکی

عمل لابیاپلاستی به چند روز استراحت نیاز دارد؟

لابیاپلاستی عملی است که ظاهر و اندازه لبه های داخلی واژن (لابیامینورها) را تغییر می دهد. اگر لب‌های بزرگ یا نامتقارن دارید، پس از لابیاپلاستی می‌توانید به راحتی لباس‌های تنگ و بدون درد یا ناراحتی هنگام ورزش یا مقاربت بپوشید.

برای دستیابی به این نتایج جدا از مراجعه به متخصص زنان و زایمان در شیراز، باید بدانید که بعد از جراحی چه کاری انجام دهید. در این مقاله شما را با مراقبت های روزانه بعد از لابیاپلاستی آشنا می کنیم.

اولین روز

اگر لابیاپلاستی تحت بیهوشی و در بیمارستان انجام شده است، باید مایعات زیادی بنوشید تا بیهوشی به سرعت از بدن شما خارج شود و یک شریک نیز همراه خود داشته باشید. در 24 ساعت اول پس از جراحی باید موارد زیر را انجام دهید:

شروع آنتی بیوتیک برای جلوگیری از عفونت (5 روز)

تسکین درد (در صورت درد)

استفاده از کرم ریکاوری لابیاپلاستی

ترتیب

کمپرس یخ برای کاهش درد و تورم بعد از لابیاپلاستی (می توانید این کار را چند بار در روز به مدت یک ربع انجام دهید بدون اینکه یخ را مستقیماً با پوست لمس کنید).

پانسمان را به محض پر شدن عوض کنید و به جای پانسمان از نوار بهداشتی استفاده کنید

همچنین برای جلوگیری از فشار بر واژن، زیاد ننشینید و بیشتر دراز بکشید.

روز دوم

در روز دوم بعد از لابیاپلاستی باید به استراحت کامل ادامه دهید، دارو و یخ مصرف کنید و مراقبت روز اول را انجام دهید.

روز سوم

به طور کلی تا روز سوم باید استراحت کامل و تمام مراقبت های قبلی انجام شود. از روز سوم بعد از لابیاپلاستی، استحمام مجاز بوده و امکان دوش گرفتن سرپایی وجود دارد.

البته بعد از دوش گرفتن واژن نباید خیس باشد و بعد از دوش گرفتن باید با سشوار گرم و ملایم ناحیه صمیمی را کاملا خشک کنید.

روز چهارم

از روز چهارم می توانید چند دقیقه در خانه پیاده روی کنید. بهتر است تا 72 ساعت اول بعد از عمل لباس زیر نپوشید و از روز چهارم با پوشیدن لباس زیر گشاد و نخی این کار را شروع کنید. اما اگر راحت نیستید می توانید از همان روز اول شورت نخی راحت بپوشید.

روز پنجم

تا روز پنجم باید استفاده از نوار بهداشتی را برای کاهش اصطکاک در ناحیه جراحی ادامه دهید. اما اگر زخم هنوز خشک نشده و ترشحات خونی دارید، استفاده از پد را تا بسته شدن زخم ادامه دهید.

روز ششم

در روز ششم، درد و تحریک لابیاها معمولاً کاهش می یابد و نیازی به استفاده از مسکن یا کمپرس یخ نیست، اما همچنان باید با مراقبت های بیشتر ادامه دهید.

در روز ششم، برخی از زنان هنوز نیاز به استراحت دارند. اما دیگران می توانند از روز چهارم به سر کار بازگردند.

روز هفتم

یک هفته پس از جراحی لابیا، معمولاً برای کار یا کارهای سبک خانه آماده هستید و دوره دارویی شما به پایان رسیده است. اما بیشتر مراقبت های قبلی ادامه دارد.

توصیه های کلی برای مراقبت در هفته اول

در هفته اول پس از جراحی لابیا، بهتر است در خانه بمانید و حداقل فعالیت بدنی داشته باشید. همچنین در این هفته مراقب موارد زیر باشید:

پوشیدن دامن یا شلوار خیلی گشاد.

تغذیه مناسب برای پیشگیری از یبوست، از هفته اول تا بهبود کامل لابیاها الکل مصرف نکنید و سیگار نکشید.

برای جلوگیری از عفونت، لابیای خود را تمیز و خشک نگه دارید.

بهترین راه خواب بعد از لابیاپلاستی و در هفته اول این است که به پشت بخوابید و یک بالش زیر لگن خود قرار دهید تا تورم لابیا کاهش یابد.

از این هفته تا زمانی که لابیاها به طور کامل بهبود پیدا کنند، برای جلوگیری از فشار بر زخم لابیا و بخیه ها، نباید کارهای سنگین یا ورزش و یا آمیزش یا آمیزش جنسی انجام دهید.

مراقبت های بعد از عمل لابیاپلاستی

رفتن به توالت بعد از لابیاپلاستی

معمولاً هنگام ادرار کردن احساس درد و ناراحتی می کنید. هنگام ادرار کردن می توانید از یک بطری اسپری روی لب ها استفاده کنید. این کار باعث تسکین ادرار و کاهش التهاب لابیا می شود.

می توانید از هفته اول لابیاپلاستی و زمانی که سوزش لابیا مشکل دارد از آن استفاده کنید. بعد از هر توالت، لابیاها را با آب گرم بشویید و به جای حوله با یک حوله گرم و نرم خشک کنید.

مراقبت یک هفته بعد از لابیاپلاستی

اگرچه در چند هفته اول به مراقبت بیشتری نیاز خواهید داشت، اما از آنجایی که دوره نقاهت بعد از جراحی زیبایی واژن حدود 6 تا 8 هفته است، باید مراقبت های بعد از عمل را ادامه دهید. مراقبت های هفتگی بعد از لابیاپلاستی شامل:

هفته دوم

اگر جراح لابیاپلاستی به مدت 10 روز آنتی بیوتیک تجویز کرده باشد، باید در هفته دوم مصرف این داروها را ادامه دهید. علاوه بر این، شما باید موارد زیر را انجام دهید:

اگر بخیه ها قابل برداشتن نباشند، باید بعد از 10 تا 14 روز به پزشک مراجعه کنید تا بخیه ها برداشته شود.

از هفته دوم می توانید به سر کار خود بازگردید.

انجام ورزش های سبک مانند پیاده روی در این هفته بی خطر است.

در هفته دوم پس از لابیاپلاستی، زخم هنوز بهبود نیافته است و واژن نمی تواند خیس بماند. از نشستن در جکوزی، استخر و غیره خودداری کنید.

ضمناً در هفته دوم تورم و خارش لابیاها به حدی کاهش یافت که نیازی به مصرف مسکن نبود.

توجه داشته باشید.

هفته سوم

در هفته سوم می توانید راحت تر بنشینید یا راه بروید. بخیه ها در این هفته کاملا جذب می شوند. اگرچه در این هفته احساس خواهید کرد که میل جنسی به حالت عادی بازگشته است، اما همچنان باید از کارهای سنگین و رابطه جنسی اجتناب کنید.

هفته چهارم

بخیه هایی که در هفته سوم جذب نمی شوند در هفته چهارم بخیه می شوند. اما لب ها به طور کامل بهبود نیافته اند. از موارد زیر باید اجتناب شود:

بلند کردن اجسام سنگین

پیاده روی طولانی مدت، دویدن، اسب سواری، دوچرخه سواری و…

نشستن طولانی

از برنزه شدن و قرار گرفتن در معرض نور خورشید خودداری کنید

رابطه واژینال یا مقعدی

از هفته چهارم می توانید در حمام بمانید.

هفته پنجم

در هفته پنجم لب ها همچنان در حال نقاهت هستند و باید با همان مراقبت های هفته چهارم ادامه دهید.

6 تا 8 هفته بعد از لابیاپلاستی

افرادی که زخم های خوبی دارند تا پایان هفته ششم به طور کامل بهبود می یابند و می توانند پس از پایان هفته ششم با اجازه پزشک شروع به ورزش و رابطه جنسی کنند. اما اگر بعد از 6 هفته برای رابطه جنسی آماده نیستید، بهتر است این کار را نکنید.

اما بهبودی پس از لابیاپلاستی در برخی از زنان تا هفته هشتم ادامه دارد و در نهایت پس از دو ماه می توانند به تمامی فعالیت های قبل از لابیاپلاستی بازگردند.

چه زمانی بعد از لابیاپلاستی باید به پزشک مراجعه کرد؟

شما باید سه روز تا یک هفته پس از جراحی برای معاینه به پزشک مراجعه کنید. با این حال، اگر هر یک از عوارض لابیاپلاستی که در زیر ذکر شده است را بعد از جراحی تجربه کردید، باید بلافاصله به جراح لابیاپلاستی خود مراجعه کنید:

خونریزی شدید بعد از لابیاپلاستی

درجه حرارت بالا در سه روز اول لابیاپلاستی

درد شدیدی که با مسکن ها تسکین نمی یابد

التهاب و قرمزی شدید در اطراف زخم جراحی وجود دارد.

این مشکلات که اغلب همراه با ترشحات از واژن یا محل زخم است که تغییر رنگ، فراوان و بدبو دارد، نشانه عفونت پس از لابیاپلاستی است و بیمار باید فورا تحت درمان قرار گیرد.

چه غذاهایی بعد از لیپوساکشن مضر هستند؟

پس از لابیاپلاستی باید تا چند هفته از مصرف لبنیات، غذاهای چرب، بسیار شیرین یا شور خودداری کنید.

چه زمانی می توانم بعد از جراحی پلاستیک واژن رانندگی کنم؟

زمانی می توانید رانندگی کنید که در رگ ها احساس درد و ناراحتی نمی کنید و نیازی به استفاده از مسکن ندارید.

بعد از لابیاپلاستی چه غذاهایی بخوریم؟

برای تسریع ترمیم لب و کاهش التهاب فرج، غذاهای مغذی حاوی روی، ویتامین C و E بخورید. همچنین برای جلوگیری از یبوست باید مقدار زیادی آب، غذاهای نرم و سبزیجات تازه بخورید.

آیا تورم لب بعد از جراحی طبیعی است؟

بله، در چند روز اول لب ها متورم می شوند، بنابراین باید از یک دستمال سرد استفاده کنید. اما سپس تورم لب ها به تدریج کاهش یافت و تا هفته هشتم تقریباً به طور کامل ناپدید شد. برای اینکه استرس نداشته باشید، بهتر است از چک کردن لب های خود در آینه خودداری کنید.

نمایش بیشتر
دکمه بازگشت به بالا