اقتصادی

تاثیر پروبیوتیک‌ها بر کنترل و پیشگیری از سرطان معده

شواهد نشان می‌دهد که باکتری‌های پروبیوتیک که به ماست و یا سایر محصولات اضافه می‌شوند دارای خواص ضد التهابی و ضد بیماری زایی قوی هستند و احتمال ابتلا به سرطان معده را کاهش می‌دهند.

تاثیر پروبیوتیک‌ها بر کنترل و پیشگیری از سرطان معدهبه گزارش خبرگزاری صدا و سیما به نقل از دفتر بهبود تغذیه جامعه، سرطان معده یکی از رایج‌ترین انواع سرطان است و دومین علت مرگ را در میان سرطان‌ها در کل دنیا به خود اختصاص داده است. رژیم غذایی نامتعادل، هلیکوباکتر پیلوری (H.pylori) سبک زندگی، اضافه وزن، استعمال دخانیات، وضعیت اقتصادی – اجتماعی پایین و ژنتیک از مهم‌ترین عوامل خطر ابتلا به سرطان معده است که از این عوامل، رژیم غذایی و انتخاب‌های غذایی تاثیر به سزایی دارد، از جمله عوامل مربوط به رژیم غذایی که مسئول این بیماری در سرار جهان هستند می‌توان به مصرف زیاد گوشت قرمز، مصرف نکردن میوه و سبزی به میزان کافی، مصرف زیاد ترشی و غذا‌های شور، سرخ کردن زیاد در فر‌های رو باز، نمک سود کردن و مصرف الکل اشاره کرد.

رژیم غذایی می‌تواند تاثیر چشم گیری در  پیشگیری و کنترل سرطان معده داشته باشد. رژیم غذایی می‌تواند اپی ژنتیک مربوط به بیماری‌ها را با اصلاح الگوی بیان ژن، تحت تاثیر قرار دهد. علاوه بر این، فعال شدن محیط میکروبی روده (Microbiota) به وسیله رژیم غذایی نیز می‌تواند ترکیباتی تولید کند که آنزیم‌های دخیل در اپی ژنتیک و بیان ژن را تغییر دهد. تفاوت در توزیع باکتری‌ها نیز با الگوی غذایی همراه است، که این مسئله باعث تغییر متابولیسم Microbiota روده می‌شود. از جمله مهم‌ترین مواد غذایی که در میکروبی روده Microbiota تغییر ایجاد می‌کند، ترکیبات پره بیوتیک هستند. طبق تعریف این ترکیبات اجزای غیر قابل هضم غذایی هستند که از طریق تحریک انتخابی رشد و یا فعالیت یک یا چند باکتری در دستگاه گوارش، اثرات مفیدی بر سلامت و رفاه میزبان دارند. به بیان دیگر، این ترکیبات باعث بهبود در میکروبی روده Microbiota مفید روده یا همان پروبیوتیک‌ها می‌شود. پروبیوتیک‌ها طبق تعریف سازمان بهداشت جهانی، میکروارگانیسم‌های زنده‌ای هستند که در صورت تجویز در مقادیر کافی دارای اثرات مفیدی در سلامتی میزبان هستند و شیر، ماست و پنیر بیشترین منابع انتقال دهنده آن‌ها به کبد هستند، از جمله مهم‌ترین آن‌ها که در غنی سازی مواد غذایی از جمله ماست استفاده می‌شود، می‌توان به لاکتوباسیلوس و بیفیدوباکتر اشاره کرد.

در واقع باکتری‌های پروبیوتیـک در محصولات غذایی تخمیر شـده یا ماست پـس از مصرف با باکتری بیماری زا رقابت می‌کند و مانع ادامه حیـات آن هـا می‌شوند و از این رو می‌توان گفت که این گروه از باکتری‌ها با استفاده از این مکانیسم‌ها نقش مهمی در سلامت دستگاه گوارش ایفا می‌کنند.

شواهد نشان می‌دهد که باکتری‌های پروبیوتیک که به ماست و یا سایر محصولات اضافه می‌شوند دارای خواص ضد التهابی و ضد بیماری زایی قوی هستند. علاوه بر این، یافته‌های اپیدمیولوژیک بیان می‌کنند که بین شیوع سرطان‌های دستگاه گوارش و میزان مصرف لبنیات تخمیر شده رابطه منفی معنا داری وجود دارد. همچنین مشاهده شده است که محصولات لبنی تخمیر شده یا باکتری‌های که برای غنی سازی آن‌ها مورد استفاده قرار می‌گیرند، بر روی سرطان‌های دستگاه گوارش و رشد برخی تومور‌ها در مدل‌های موش‌های سرطانی شده تاثیر گذارند، بنابراین مصرف فراورده‌های پروبیوتیک برای کنترل و پیشگیری از سرطان معده توصیه می‌شود.

نمایش بیشتر
دکمه بازگشت به بالا