مجله اجتماعی

یک میلیون و ۹۰ هزار دانش آموز در شهرستان های تهران به مدرسه رفتند – خبرگزاری آنلاین | اخبار ایران و جهان

خبرگزاری آنلاین، گروه استان‌ها؛ فاطمه یوسفی: باز هم ماه «آنلاین» آمد، با همان حال و هوا، همان آرزوها، همان اشک‌های پنهانی، همان خاطرات، همان دانش آموزان و اکنون از گوشه و کنار شور و نشاط دانش آموزان به چشم می‌خورد.

من هم مثل همه دانش آموزان سابق دیگر یاد خاطرات مدرسه می افتم، چشمم هر گوشه مدرسه می‌افتد، زیبایی می‌بارد. درست مثل روزهای کودکی و نوجوانی آن قدر گوشه و کنار مدارس خاطره می‌بینم که حالم خوب می‌شود.

اما مدارس در استان تهران در چه وضعیتی است، آیا برای این تعداد دانش آموز در استان پر تراکم تهران آماده است؟ از کمبود معلم چه خبر؟ اقدامات انجام شده چیست؟ این سوالات و دیگر سوال‌های مرتبط سبب شد، تا با مسعود بهرامی، مدیرکل شهرستان‌های استان تهران به گفتگو بنشینیم، که حاصل آن در ادامه می‌آید:

* با سلام خدمت شما خداقوت به جنابعالی و همکارانتان، گفته می‌شود، که از بازنشستگی معلمان به دلیل کمبود معلم جلوگیری می‌شود، آیا این موضوع صحت دارد؟

سلام و عرض ادب خدمت شما و مخاطبین عزیزتان، خیر، مانعی برای بازنشستگی وجود ندارد، اما تشویق و ترغیب ما بر استمرار خدمت این بزرگواران است.

* چه تعداد بازنشسته در استان تهران داریم؟

حدود پنج هزار و ۲۰۰ نفر از همکاران ما با اتمام سنوات خدمتی می‌بایست، از آموزش و پرورش جدا می‌شدند، اما ترجیح می‌دادیم، که این عزیزان همچنان استمرار خدمت داشته باشند، برخی نیز با ما همکاری کرده و در آموزش و پرورش ماندند و مجوزهایی برای استفاده از این افراد به عنوان همکاران «باز ایستاده» به عنوان نیروهای حق التدریسی گرفته شده و در خدمت این عزیزان در سال تحصیلی جدید خواهیم بود.

یک میلیون و ۹۰ هزار دانش آموز در شهرستان های تهران به مدرسه رفتند

* چطور خلأ بازنشستگی این افراد پر می‌شود، با توجه به اینکه شهرستان‌های استان تهران از گذشته نیز با کمبود معلم مواجه است.

با رایزنی‌هایی که با وزارتخانه و سازمان استخدامی انجام شد، در مقطع ابتدایی سه هزار و ۱۸۱ نفر سهمیه جذب ماده ۲۸ ما بود، که در دفترچه استخدامی منتشر و آزمون و مصاحبه انجام و نتیجه‌ها نیز اعلام شد، در مقطع متوسطه نیز یک هزار و ۲۷۸ نفر دبیر، ۳۸۵ هنرآموز رشته‌های مهارتی در هنرستان‌ها و ۲۶ دبیر تربیت بدنی را توانستیم، اخذ سهمیه کنیم و امیدواریم تعداد زیادی از این افراد تکمیل شود، که برخی از این افراد نیز ممکن است، به دلیل به حد نصاب نرسیدن امتیاز داوطلب خالی بماند، که آن هم پیگیر هستیم، که از طریق تکمیل ظرفیت پر شود.

دانش آموختگان ورودی سال ۹۸ دانشگاه فرهنگیان نیز فارغ التحصیل شده و سرمایه گذاری چهار ساله اداره کل برای این افراد تکمیل شده و از اول آنلاین در اختیار مدارس خواهند بود.

در رابطه با همکارانی که سال گذشته به شیوه «خدمات آموزشی» و «کار معین» با ما همکاری می‌کردند، از ماه‌ها قبل با سازمان امور استخدامی رایزنی کردیم، که استمرار همکاری وجود داشته باشد.

* یعنی کمبود معلم برای سال تحصیلی جدید ندارید؟

در رابطه با کمبود نیروی انسانی اگر بخواهیم به استاندارد هر ۱۲ دانش آموز یک معلم حساب کنیم، همواره در تاریخ آموزش و پرورش کمبود نیرو در سراسر کشور داشتیم و داریم، اما اگر منظورمان از کمبود این است، که اول آنلاین بحران نیروی انسانی داشته باشیم، باید بگوییم، خیر بحران نداریم، البته مشکلات و سختی‌هایی داریم، اما بحران و کمبودی در کار نیست.

* در خصوص افرادی که به شیوه «خدمات آموزشی» و «کار معین» فعالیت می‌کنند، گفته می‌شود، که اجبار بر دو نوبت فعالیت دارند، چرا این اجبار باید باشد؟

یک میلیون و ۹۰ هزار دانش آموز در شهرستان های تهران به مدرسه رفتند

ما اجباری بر دو نوبته بودن همکاری نداریم، اما اجبار بر این هست که «خدمات آموزشی» و «کار معین» حداقل یک نوبت در ابتدایی خدمت کنند، برای نوبت دوم هر همکاری که داوطلبانه شرایط داشته باشد، می‌تواند، در نوبت دوم همکاری کند ولی اجباری نیست.

ما به طور کلی رغبت و تمایلی برای مدارس دو نوبت نداریم، اما برخی جاها مانند قدس و بهارستان ناگزیریم، که مدارس دو نوبت داشته باشیم، بهارستان پر تراکم ترین شهرستان ایران از نظر تراکم دانش آموزی است.

البته از اول آنلاین تعداد زیادی مدرسه و فضای آموزشی جدید در بهارستان به تعداد مراکز و فضاهای آموزشی ما اضافه می‌شود.

در حال حاضر هزینه احداث یک کلاس نزدیک به دو میلیارد تومان است، البته این هزینه فقط برای خود کلاس نیست، آسفالت مدرسه، مشاعات و تجهیزات روی هزینه آن کلاس تقسیم می‌شود، یک مدرسه به طور استاندارد ۳۰ سال عمر مفید دارد و پس از آن نیاز به مرمت دارد.

* در خصوص افرادی که به شیوه «خدمات آموزشی» و «کار معین» فعالیت می‌کنند، قصد جذب ندارید؟

در حال حاضر برای همکاران «خدمات آموزشی» و «کار معین» دو مرحله آزمون ماده ۲۸ و ابتدایی برگزار شده که اگر وارد آزمون می‌شدند، می‌توانستند، جذب شوند.

حداقل سه آزمون نیز برای آموزشیاران نهضت سوادآموزی برگزار شده و اگر کسی در این آزمون موفق به کسب حد نصاب شده جذب شده است.

یک میلیون و ۹۰ هزار دانش آموز در شهرستان های تهران به مدرسه رفتند

* تراکم دانش آموزی در شهرستان‌های استان تهران چند نفر است؟

پیش بینی تراکم دانش آموزی ما در شهرستان‌های استان تهران در سال جاری ۳۲.۱۶ نفر در هر کلاس است، که می‌بایست، ثبت نام‌ها انجام شود، تا بتوانیم، تراکم دقیق را اعلام کنیم، البته بخش اعظمی از ثبت نام‌ها انجام شده اما به عنوان مثال در پایه اول برخی از دانش آموزان که به سنجش تکمیلی ارجاع شدند و یا در پایه نهم و دهم برخی ثبت نام‌ها قطعی نشده است، که پس از آن می‌توانیم، به طور دقیق تراکم دانش آموزی را اعلام کنیم.

* چه تعداد دانش آموز اتباع در شهرستان‌های استان تهران داریم و این تعداد چند درصد از جمعیت دانش آموزی را تشکیل می‌دهند؟

ما در شهرستان‌های استان تهران حدود ۱۲۰ الی ۱۳۰ هزار دانش آموز اتباع داریم، که البته هنوز تعدادی از این عزیزان در حال ثبت در سامانه وزارت کشور و تکمیل ثبت نام هستند، این میزان دانش آموز به نسبت یک میلیون و ۹ هزار دانش آموز کل شهرستان‌های استان تهران، ۱۲ الی ۱۳ درصد جمعیت دانش آموزی ما را تشکیل می‌دهند.

* چه اقدامات پرورشی و فرهنگی در آموزش و پرورش شهرستان‌های استان تهران انجام شده است؟

در حوزه‌های پرورشی و فرهنگی توانمندسازی‌های خوبی برای مربی‌ها و معلمان داشتیم، تقویت پژوهش سراها و تمرکز بر مهارت آموزی در مقطع متوسطه را مد نظر قرار دادیم، در حوزه ابتدایی طرح «معماران خشت اول» داشتیم، که توانمندسازی تخصصی معلمان اول ابتدایی در دستور کار قرار داشت.

بازی محوری به عنوان یک اولویت در آموزش ابتدایی مدنظر قرار گرفته است، که امیدواریم مجموعه این موارد اتفاقات خوبی را در شهرستان‌های استان تهران رقم بزند.

نمایش بیشتر

گروه تحریریه مقالات اجتماعی

تحلیل‌گر مسائل اجتماعی با تجربه در بررسی نگرش‌ها و اعتقادات عمومی در جامعه.
دکمه بازگشت به بالا