چاه نفت یا دستگاه نانوایی؟

راه اندازی نانوایی | صفر تا صد شغل نانوایی

راه اندازی نانوایی از آن دسته ایده‌های جذاب برای کارآفرینان علاقه‌مند به پخت  کیک و نان است که به لطف طعم‌ها و مزه بی نظیرشان طرف‌داران خاص خودشان را پیدا کرده‌اند. اگر شما هم عاشق پخت انواع نان هستید، می‌توانید استعداد خود را با راه اندازی نانوایی شکوفا کنید. شروع یک کسب‌وکار یعنی شروع یک ریسک. در این مقاله از گروه نان سالم تبریز؛ به بررسی مراحل راه اندازی نانوایی می‌پردازیم.

نانوا کیست؟

نان، کیک، کلوچه، شیرینی و …تنها بخشی از خلاقیت‌های خوشمزهٔ یک نانوا هستند. همان‌طور که می‌دانید به آن دسته از غذاهایی که پایه آنها از آرد و آب تشکیل شده است، نان می‌گویند. نان‌ها با استفاده از روش‌های مختلف مانند پختن، بخارپز کردن یا سرخ کردن خمیری متشکل از آرد و آب به دست می‌آیند. خمیرها علاوه بر آرد و آب به نمک و ماده‌ای برای ور آمدن نیز نیاز دارند. یک نانوا مواد اولیه را طبق دستورالعمل‌های خاص مخلوط کرده و نان‌های منحصر به فرد می‌پزد. نان‌های پخته شده توسط خواروبار فروشان، عمده فروشان، رستوران‌ها و خدمات غذایی سازمانی به فروش می‌رسد. نانوایان اغلب صبح زود، اواخر عصر، آخر هفته‌ها و تعطیلات کار می‌کنند. این افراد زحمتکش، برای طولانی مدت در محیط‌های بسیار گرم می‌ایستند وبا انواع ابزار و ماشین آلات سر‌و‌کار دارند.

راه اندازی نانوایی در 8 مرحله

در حال حاضر که مشغول مطالعه این مقاله هستید، شما ایده‌ای عالی برای شروع یک کسب و کار را در دست دارید. پس برای برداشتن قدم بعدی آماده هستید. فرایند راه اندازی نانوایی چیزی فراتر از ثبت آن در مراکز رسمی است. گروه نرم افزاری محک مراحل راه اندازی نانوایی را برای شما گردآوری کرده است. این مراحل تضمین می‌کند که نانوایی جدید شما به درستی ثبت گردد و از نظر قانونی هیچ منعی نداشته باشد.

مرحله 1: برنامه ریزی برای کسب و کار

همیشه داشتن یک برنامه روشن  برای موفقیت یک کارآفرین ضروری است. داشتن طرح تجاری به شما کمک می‌کند تا ویژگی‌های کسب و کار خود را ترسیم کرده و برخی ناشناخته‌ها را کشف کنید. چند موضوع مهم که باید در نظر گرفته شود عبارت‌اند از:

از انواع نانوایی چه می دانید؟

نوع نان و نوع نانوایی از عوامل تعیین کننده در برآورد هزینه‌های راه اندازی است. در ادامه به معرفی انواع نانوایی‌ها می‌پردازیم:

نانوایی خرده فروشی

این نانوایی‌ها از رایج‌ترین انواع نانوایی‌ها هستند که نان‌های پخته شده را به صورت مستقیم به مشتریان ارائه می‌کنند. اکثر نانوایی‌های خرده فروشی در پخت یک نوع نان مهارت دارند. نانوایی خرده فروشی نیز خود به انواع زیر تقسیم می‌شود:

    نانوایی‌های معمولی

    نانوایی‌های سیار: در این نوع از نانوایی‌ها، این وسایل نقلیه هستند که نان را به دست مشتری می‌رسانند. اکثر نانوایی‌های سیار، نان‌های خود را قبل از زمان تحویل در یک آشپزخانه یا نانوایی خانگی پخت می‌کنند.

    نانوایی های تخصصی: در این نوع از نانوایی ها، نانی خاص پخت می‌شود. مثلا نان فاقد گلوتن را فقط در این نوع از نانوایی ها پیدا خواهید کرد.

    کافه نان: کافه نان ترکیبی از کافه و نانوایی است که فضایی برای نشستن دارد و محصولات پخته؛ مانند انواع نان، کیک و شیرینی را به همراه نوشیدنی‌ها برای مشتریان سرو می‌شود.

نانوایی عمده فروشی

این نوع از نانوایی‌ها، نان‌های پخته شده را به صورت مستقیم به مشتریان عرضه نمی‌کنند، بلکه آنها را برای فروش به  فروشگاه‌های مواد غذایی، رستوران‌ها و کافی‌شاپ‌ها می‌فرستند. هزینه راه اندازی این نوع از نانوایی بالا است.

از انواع نان در ایران چه می‌دانید؟

پس از انتخاب نوع نانوایی که می‌خواهید راه اندازی کنید، نوبت به شناخت انواع نان برای پخت می‌رسد. از پرطرف‌دارترین انواع نان در ایران می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

·         نان سفید:

برای تهیه نان سفید از آرد سفید استفاده می‌شود. این دانه‌های غلات هستند که باعث تهیه آرد سفید می‌شوند.

·         نان قهوه‌ای:

در تهیه نان قهوه‌ای از دانه سبوس و پوسته آن استفاده می‌شود. به همین دلیل به آن نان قهوه‌ای می‌گویند.

·         نان کامل:

در پخت نان کامل از نوعی آرد شامل دانه کامل گندم (به همراه سبوس) استفاده می‌شود.

·         نان جوانه گندم:

در این نوع نان در هنگام پخت، پودر جوانه گندم استفاده می‌شود.

·         نان غلات:

آرد نان غلات قهوه‌ای رنگ است و انواع غلات به صورت دانه کامل (پوسته به همراه دانه) به آن اضافه شده است.

·         نان لواش:

نان لواش از پر طرف‌دارترین نان‌ها در ایران است که از آرد، آب، خمیر مایه و نمک تهیه شده است. این نوع نان بسیار نازک و تخت و نرم است و گاهی برای خوش طعم کردن آن از سبوس هم استفاده می‌کنند. این نان بسیار نازک است و در زمان خشک شدن بسیار شبیه تورتیلا می‌شود. این نان به محض قرار گرفتن در جریان هوای تازه به راحتی و سریع خشک می‌شود.

·         نان سنگک:

این نان دارای ضخامت بیشتری نسبت به لواش است و فقط  درایران پخت می‌شود. به نان سنگک نان خمیری نیز میگویند.

·         نان بربری:

نان بربری به نسبت به سنگک و لواش سفت‌تر است. خمیر این نان مانند سنگک ور آمده است. تاریخچهٔ این نان متعلق به قبیله‌ای عشایری بنام بربر است که توسط یکی از شاهان قاجار در سده گذشته به جنوب تهران آمده‌اند.

·         نان روغنی:

نان روغنی بنام نان خشک هم شناخته می‌شود. این نان از خمیر فطیر به همراه نان روغن گوسفندی تهیه می‌شود و پس از پخت، خشک و ترد شده و حالت بیسکویتی به خود می‌گیرد. نان روغنی به دو صورت پخت می‌شود: در یک روش پخت از کنجد استفاده می‌شود و در روش  دیگر از شیره انگور و شکر.

·         نان شیرمال :

بافت نان شیرمال درست مانند کیک بسیار ظریف و نرم است. اغلب نان شیرمال را در عید می‌پزند.

·         نان گُلاج :

پخت نان گلاج در ناحیه مازندران و گرگان متداول است و به لحاظ شکل و بافت مثل نان بربری می‌باشد. ضخامت این نوع از نان در حدود 4 سانتی متر است.

·         نان سبوس دار:

نان سبوس دار یکی از غنی‌ترین نان‌ها است. این نان به طور متوسط دارای دو برابر ویتامین، مواد معدنی و مواد فیبری به نسبت نان سفید است. فیبر موجود در نان‌های سبوس دار برای رفع یبوست مفید است و علاوه بر آن بقیه مریضی‌های میکروبی روده را از بین می‌برد و سیستم ایمنی بدن را قوی‌تر می‌کند.

هزینه راه اندازی نانوایی چقدر است؟

هزینه راه اندازی نانوایی بسته به مدل کسب و کار بسیار متفاوت خواهد بود اما تقریباً برای هر فرد با هر میزان بودجه‌ای جایی در این حرفه وجود دارد. هزینه اولیه راه اندازی نانوایی به سبک کاری شما بستگی دارد. در واقع نوع دستگاه و نوع نانی که می‌خواهید پخت کنید، هزینه‌های شما را تعیین می‌کنند. طبیعتاً دستگاه طبخ نان لواش با دستگاه طبخ نان‌های تنوری متفاوت خواهد بود. در ادامه به بررسی انواع نان و تجهیزات مورد نیاز برای پخت آنها خواهیم پرداخت. اما به طور کلی با مشورت و استفاده از تجربیات افراد کارکشته در شغل نانوایی، هزینه کلی راه اندازی نانوایی به طور متوسط بین 100 تا 200 میلیون تومان برآورد شده است.

سرمایه لازم برای رهن و اجاره مغازه نانوایی

اجاره یا رهن مغازه کاملاً بستگی به خود شما دارد. برای خرید، رهن یا اجاره نانوایی بزرگ، به سرمایه بیشتری احتیاج دارید و با انتخاب مغازه‌ای کوچک‌تر می‌توانید سرمایه خود را صرف تبلیغات نانوایی کنید. انتخاب یک محیط مناسب با شرایط عالی و بازدهی بالا برای راه اندازی نانوایی از واجبات است. پس از خرید یا رهن مغازه خود، باید تمامی استانداردهای بهداشتی لازم مورد توجه وزارت بهداشت را رعایت کنید. به طور کلی حداقل هزینه‌ای که باید برای خرید یا رهن مغازه نانوایی کنار بگذارید، 80 میلیون تومان است.

متراژ مناسب برای نانوایی چقدر است؟

گروه نرم افزاری محک پیشنهاد می‌کند مکانی را برای تأسیس نانوایی خود انتخاب کنید که به اندازه ۴۵ تا ۶۰ متر متراژ داشته باشد و دارای آب، برق، گاز و از همه مهم‌تر لوله کشی شهری باشد. اگر قصد راه اندازی نانوایی کوچک را دارید بهتر است متراژی در حدود ٣۰ الی ۴۰ متر را در نظر بگیرید. اما اگر کارآفرینی ریسک‌پذیر هستید، متراژی بزرگ‌تر برای نانوایی خود انتخاب کنید و سرمایه کافی برای خرید، رهن یا اجاره آن کنار بگذارید.

محل مناسب برای راه اندازی نانوایی کجاست؟

موقعیت جغرافیایی، موردی تأثیرگذار بر درآمد و میزان سود شما از نانوایی‌تان است. حساسیت به‌خرج‌دادن در انتخاب موقعیت مکانی مناسب منجر به فروش بالا و جذب مشتری می‌شود. مکانی را انتخاب کنید که شلوغ و پر رفت و آمد باشد. مثلاً راه اندازی نانوایی در محدوده بازارهای میوه و تره بار، مراکز خرید و فروشگاه‌های زنجیره‌ای و پارک‌ها بهترین گزینه است. حتماً مکانی را برای راه اندازی نانوایی خود انتخاب کنید که در کنار داشتن جای پارک خوب، امکان تشکیل صف نان برای مشتریان وجود داشته باشد.

درآمد نانوایی چقدر است؟

درآمد نانوایی شما به عوامل زیادی نظیر کیفیت نان، اندازه مغازه، تعداد تنورها و مشتریان ثابت شما بستگی دارد. اما به طور کلی درآمد ماهانه نانوایی در تهران حداقل 30 الی 40 میلیون تومان خواهد بود.

خروج از نسخه موبایل