مجله ورزشی

پاسخ ملی‌پوش والیبال به اتهام خیانت به عطایی

تیم ملی والیبال ایران امسال در لیگ ملت‌ها، قهرمانی آسیا، بازی‌های آسیایی و انتخابی المپیک شرکت کرد اما عملکرد قابل قبولی نداشت تا از جایگاه دهم رنکینگ جهانی به رتبه پانزدهم سقوط کند و امتیازات حساس و مهمی را در راستای صعود به المپیک از دست دهد.

صابر کاظمی، پشت‌خط‌زن تیم ملی والیبال در لیگ ملت‌های ۲۰۲۳ غایب بود که بهروز عطایی این بازیکن را دعوت نکرد اما همراه با تیم ملی والیبال در رقابت‌های قهرمانی آسیا حضور داشت و در دو رویداد دیگر نیز یکی از بازیکنان اصلی تیم ملی بود.

کاظمی در مورد اتفاقاتی که تیم ملی در این چهار رویداد رخ داد صحبت کرد که مشروح آن را در ادامه می‌خوانید.

به نظرت چرا تیم ملی در رویدادهایی که داشت، موفق نبود؟

به نظرم نبود بازی‌های دوستانه بیشتر برای هماهنگی بازیکنان و خستگی بازیکنان بخاطر تورنمنت‌های پشت سرهم باعث شد نتوانیم عملکردی که از ما انتظار می‌رفت را نشان دهیم و نتایج خوبی کسب کنیم.

تیم در یکسال اخیر پوست‌اندازی کرد و بازیکنان جوان‌تری نسبت به چند بازیکن با تجربه که از تیم ملی خداحافظی کردند، آمدند و اوایل کار نتیجه‌گیری نه تنها برای ما بلکه برای همه تیم‌هایی که این کار را کردند، سخت است.

از آخرین مسابقه تیم ملی شروع کنیم، انتظار چنین نتایج و عملکردی را در انتخابی المپیک داشتید؟

با این امید عازم برزیل شدیم که سهمیه المپیک را بگیریم و چنین انتظاری نداشتیم اما بقیه تیم‌ها با برنامه‌ریزی آمده بودند و بازی‌های غیر قابل پیش‌بینی از خود ارائه دادند. مثل تیم‌های آلمان و اوکراین که اینگونه بودند.

آقای عطایی قبل مسابقات انتخابی گفتند قول داده‌ایم سهمیه مستقیم المپیک بگیریم این در حالی بود که تیم چند روز قبل در فینال قهرمانی آسیا مقابل ژاپن شکست خورده بود. واقعا همه این نگاه را داشتید یا امیدواری کادر فنی بود؟

المپیک آوردگاه ورزشی بزرگی است و همه ورزشکاران دوست دارند برای یک بار هم که شده در این مسابقات دیده شوند. همه ما دوست داشتیم با کسب سهمیه مستقیم به المپیک برسیم و این فقط امیدواری کادرفنی نبود، بلکه ما فقط با این هدف به میدان رفتیم.

گزینه‌های مختلفی برای سرمربیگری تیم ملی مطرح شده، به نظر شما کدام مربی می‌تواند به والیبال ما کمک کند؟

گزینه‌هایی که مطرح شده‌اند همه مربی‌های بزرگی هستند، مثل آقای آلکنو که خودم سابقه کار با او را دارم و به خوبی همه بازیکنان را می‌شناسند. این موضوع باعث می‌شود هماهنگی بین بازیکنان در زمان کمتری رخ بدهد. آقای دال زاتو یا ویتال هینن هم که با برزیل و لهستان به موفقیت‌های بزرگی رسیدند. به نظرم هر کدام از این مربی‌ها بیایند، می‌توانند تیم را جمع کنند و باعث بشوند تیم ملی به روزهای خوبش برگردد. البته اگر فرصت کافی به آنها بدهیم.

یکی از انتقاداتی که در این مدت به کادر فنی تیم ملی شد، این بود که نمی‌توانند تیم را در لحظات حساس مدیریت کنند. چقدر این موضوع را در لحظات حساس دیدید؟

بله، در بعضی مواقع حساسیت و فشار بیش از حد بازی باعث می‌شد که کادرفنی نتواند تاکتیک مد نظرشان را به بازیکنان انتقال بدهد.

بارها شنیده می‌شد در تیم ملی چند دستگی وجود دارد و در مسابقات مختلف هم حاشیه‌هایی در این مورد دیدیم.

اصلا چنین چیزی وجود ندارد و همه این حرف‌ها شایعاتی بیش نیستند. همه با یک هدف و آن هم موفقیت تیم ملی کشورمان به میدان می‌رویم.

مدتی از تیم ملی دور بودید و در لیگ ملت‌ها دعوت نشدید، دعوت نشدنت در آن مقطع درست بود؟

به نظرم آن دوران در شرایط جسمانی خوبی بودم و اگر دعوت می‌شدم حتما با تمام توانم به تیم ملی کمک می‌کردم اما حتما صلاحدید مربی و کادر فنی بود که دعوت نشدم. بعد از آن دوره، سخت تمرین کردم و توانستم خودم را به تیم ملی برسانم.

قبل از قهرمانی آسیا همه خیلی امیدوار به قهرمانی ایران بودند، از طرفی میزبانی مسابقات هم یک امتیاز برایمان بود اما نشد، فکر می‌کردید در فینال آن نتیجه رقم بخورد؟

با اینکه بازی در خانه خودمان بود و از امتیاز میزبانی بهره می‌بردیم اما بخاطر فشاری که در بازی فینال به ما وارد شد، بعد از اینکه چند امتیاز از تیم حریف عقب افتادیم، نتوانستیم جبران کنیم.

جو سالن هم از اواسط ست دوم تغییر کرد و هواداران خیلی اعتراض کردند.

فقط به این فکر بودیم که با قهرمانی در ارومیه و کشور خودمان اتفاقات و نتایج لیگ جهانی رو فراموش کنیم و یک هدیه خوب به مردم بدهیم اما متاسفانه در بازی فینال شرایط برایمان خوب پیش نرفت و شرمنده مردم شدیم.

بعد از فینال حرف‌هایی به نقل از کادر فنی شنیده شد که گویا کادر فنی، بازیکنان را مقصر باخت می‌دانند و این نگاه وجود داشت که بازیکنان از عمد بازی نکردند تا تیم ملی ببازد و کادر تغییر کند.

ما هیچ‌وقت پشت سرمربی تیم کاری نکردیم، تا آخرین لحظه هم کنار ایشان بودیم و به نکات و دستوراتشان عمل کردیم اما همیشه کار باب میل شما پیش نمی‌رود. بالاخره اتفاقی که نباید می‌افتاد افتاد و آقای عطایی از ما جدا شدند.

دوباره صحبت از برگشتن سعید معروف است، نظر شما در این مورد چیست؟

آقا سعید بازیکن خیلی بزرگی هستند و با تجربه‌ای که دارند هم به لحاظ بار فنی و روحی خیلی می‌تواند به تیم ملی کمک کند. آقا سعید با رهبری و مدیریتی که دارند، می‌توانند انسجام را به تیم برگردانند.

بیشتر بخوانید:

258 258

نمایش بیشتر

گروه تحریریه علوم ورزشی

با استفاده از مهارت‌های تحلیلی و تجزیه و تحلیل داده‌ها، من به عنوان نویسنده‌ی ورزشی به ارائه‌ی گزارش‌ها و آمارهای مفید و کاربردی درباره‌ی روند و عملکرد تیم‌ها و بازیکنان در ورزش می‌پردازم. هدفمندی خود را در بهبود دانش و اطلاعات ورزشی خوانندگان قرار می‌دهم. همراه با من را بپذیرید و به دنیای آمارها و تحلیل‌های جذاب ورزشی همراه شوید.
دکمه بازگشت به بالا