لک‌لک روستای گرده‌گروی مهاباد به لانه‌اش بازگشت

آفتاب‌‌نیوز :

فاروق سلیمانی اظهار کرد: لانه این لک‌لک در روستای «گرده‌گروی» که بر روی یک تیرک برق قرار داشت بر اثر وزش باد شدید چند روز قبل، کج شده بود که با استفاده از یک دستگاه بالابر به حالت اول برگردانده شد. از سه جوجه لک‌لک این لانه متاسفانه ۲ قطعه آن‌ها تلف شد و یک جوجه باقی مانده هم چند روزی توسط یکی از دوستداران محیط زیست مراقبت و نگهداری می‌شد که با درست شدن لانه، جوجه را داخل لانه قرار دادند.

رییس اداره حفاظت محیط زیست مهاباد گفت: در بررسی کارشناسان این اداره مشخص شد که لک‌لک پس از این اتفاق که لانه خود را ترک کرده بود، دوباره به لانه بازگشته و مشغول تغذیه تنها جوجه باقی مانده خود شده است.

وی از همراهی و همکاری دوستداران محیط زیست دروستای «گرده‌گروی» برای نجات جان این جوجه لک‌لک و اطلاع رسانی به موقع به کارشناسان محیط زیست قدردانی کرد.

از چند روز قبل پخش تصاویری در فضای مجازی از لانه در حال تخریب لک‌لک‌ها در روستای گرده‌گروی مایه نگرانی دوستداران محیط زیست این شهرستان شده بود.

همزیستی خوبی که بین مردم این منطقه و لک‌لک‌ها در چندین دهه اخیر به‌وجود آمده موجب شده است تا مردم در حراست از این پرنده و فراهم ساختن محیطی امن برای زندگی آن تمام توان خود را بکار گیرند.

این رفاقت دیرینه بین پرندگان و مردم این دیار حتی باعث شد تا چند سال قبل یکی از اهالی روستای «گابازله» این شهرستان در حین کمک به این پرنده و هنگام بالا رفتن از یک تیر چراغ برق جان خود را از دست دهد.

طبق باور مردم این منطقه، لک‌لک‌ها در مسیر کوچ به مناطق گرمسیر در عربستان و جده می‌روند و در فصل بهار دوباره به این منطقه باز می‌گردند و به همین دلیل مردم این دیار به این پرنده مهاجر «حاجی لک‌لک» یا «حاجی لق‌لق» هم می‌گویند.

لک‌لک، پرنده‌ای بزرگ با پا‌ها و گردن دراز و منقار بلند و راست است که آهسته به پرواز در می‌آید و در حال پرواز پا‌ها و گردن را به صورت کشیده و اندکی رو به پایین نگه می‌دارد؛ آرام و کند راه می‌روند و نر و ماده آن هم‌شکل هستند و روی درخت‌ها، صخره‌ها یا ساختمان‌ها آشیانه می‌سازند.

لک‌لک‌ها یک تیره از راستهٔ لک‌لک سانان هستند که گونه‌های مختلفی دارند.

شهرستان مهاباد با ۲۶۰ هزار نفر در جنوب آذربایجان‌غربی قرار دارد.

خروج از نسخه موبایل