اقتصادی

«ره نامه» ای برای جوانان

این مجموعه، از بیانات رهبر انقلاب استخراج شده و محصول تجربه، تفکر، بینش و ایشان در طول بیش از ۶۰ سال، دوران مبارزات قبل از انقلاب و مسئولیت‌های مدیریتی پس از پیروزی انقلاب اسلامی است.
برای طراحی جلد هریک از عناوین «ره‌نامه» که حوزه های گسترده ای از موضوعات مختلف را در برمی‌گیرد، یکی از آثار گنجینه‌ هنرهای تجسمی حوزه‌ی هنری مورد استفاده قرار گرفته که جذابیت وافری را برای خواننده ایجاد می کند.

در ارتباط با این اقدام مهم علمی و فرهنگی نکات زیر می تواند قابل توجه باشد.

۱.در معرفی این مجموعه ارزشمند گفته شده که «ره‌نامه، دریچه‌ای برای دانستن واندیشیدن جوان مؤمن، دانا و انقلابی در مسیر تمدّن نوین اسلامی است.» استفاده از کلید واژه «جوانان» نشانگر این است که اگرچه این مجموعه می تواند مورد استفاده عموم مردم قرار گیرد اما جوانان برای بهره گیری از آن،اولویت و ارجحیت دارند. در واقع جوانان که از منظر رهبر انقلاب، موتور پیشران حرکت کشور هستند، باید خود را از لحاظ روحی، معنوی، اخلاقی، علمی و توانایی‌های مدیریتی و تشکیلاتی آماده کنند و بهره گیری از مجموعه «ره نامه» می تواند مسیر این «آماده سازی» را هموار سازد.
۲. رونمایی از مجموعه کتاب «ره نامه» که همزمان با تهران، در استان های دیگر نیز برگزار شد،اقدامی لازم و قابل تقدیر است و موجب توجه جامعه به اهمیت این مجموعه می شود.اما رونمایی، اگرچه لازم است اما کافی نیست ومناسب است اقدامات تکمیلی پس از مرحله رونمایی صورت پذیرد و با تدابیر بدیع و جذاب، جوانان به خواندن این مجموعه تشویق شوند. در این مسیر،توجه به فرهنگ‌سازی‌ اهمیت ویژه دارد و شاید لازم باشد نهادهایی که بیشتر با جوانان ارتباط دارند مانند وزارت آموزش و پرورش،ورزش و جوانان،علوم و تحقیقات و همچنین دانشگاه ها و حوزه های علمیه،با برگزاری جلسات مشترک،راهکارهای همسو، قابل اجرا و مستمر را برای ترغیب جوانان به استفاده از این مجموعه مشخص نمایند. اگر ما اعتقاد داریم که مجموعه مطالبه ای که رهبر انقلاب از جوانان در بیانیه گام دوم داشتند، با خواندن مجموعه «ره نامه» محقق می شود،پس باید زمان را از دست نداده و در مسیر ایجاد و تقویت ارتباط جوانان با این مجموعه حرکت کنیم.
۳. جهاد تبیین، موضوعی است که بارها در بیانات رهبر معظم انقلاب بر آن تأکید شده و ایشان «جهاد تبیین» را فریضه‌ای قطعی و فوری برای همگان دانسته اند. از آنجا که ارجح است محوریت جهاد تبیین بر مدار جوانان و نوجوانان باشد،جهادگران تبیین اعم از علما،فضلا،دانشگاهیان و قلم بدستان مومن وظیفه دارند با مطالعه و بهره گیری از مجموعه «ره نامه»، برای آگاهی بخشی به جوانان و مسلح کردن آنان برای مقابله با جنگ ترکیبی دشمن اقدام کنند. یکی از مهمترین شاخصه‌هایِ جهاد تبیین، زمان شناسی و عمل کردن به موقع است؛در این مقطع که دشمنان با ابزارهای مجازی و ادراکی به دنبال مدیریت افکار جوانان و نوجوانان هستند،بیش از هر زمان دیگر باید فعال بود. در این عرصه می توان با ایجاد خود باوری در جوانان و نوجوانان،آنان را نیز به روند جهاد تببین وارد کرد تا با بهره گیری از دیدگاه‌های اندیشمندانه رهبر معظّم انقلاب،همچون بزرگمردان انقلابی،وظیفه خود را در قبال نظام اسلامی و مردم ادا نمایند.

امید است تلاش انجام شده برای تدوین و انتشارمجموعه «ره نامه» که مصداق باقیات صالحات برای پدیدآورندگان آن است،به بار بنشیند و بهره گیری همه اقشار جامعه به‌ویژه جوانان از این آثار ارزشمند،ثمر بخش و تاثیرگذار باشد.

نمایش بیشتر

تحریریه اقتصادی

سلام! من یک خبرنگار اقتصادی با تجربه هستم. در حوزه اخبار و تحلیل‌های مرتبط با اقتصاد فعالیت می‌کنم. با درک عمیقی از پیچیدگی‌ها و رویدادهای مختلف در دنیای اقتصاد، سعی می‌کنم تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌های قابل اعتماد را به شما ارائه دهم.
دکمه بازگشت به بالا