اقتصادی

به نام عشق به کام سودجویان /برنده ولنتاین کیست؟

چند روز قبل از ۱۴ فوریه در بسیاری از نقاط جهان، کشورها رنگ و بوی عشق به خودشان می‌گیرند، از انواع آب‌نبات‌ها و اشکال مختلف شکلات گرفته تا گلهای رز و بادکنکهای قرمز قلبی! برخی از افراد برای ابراز علاقه به انتظار این روز می‌نشینند و برخی هم برای خرید کادو زانوی غم بغل می‌گیرند!

به گزارش مجله رز،  تبیان نوشت: ولنتاین در بسیاری از کشورها فرهنگی ناملموس محسوب می‌شود، با این‌حال از آن بسیار صحبت می‌شود! اما پشت این ویترین با دکوری زیبا که عطر عاشقی‌اش در بسیاری از کشورهای جهان پخش شده، چه حقیقتی پنهان است؟ و چه کسی در این مسابقه عشق برنده بازی است؟

۲۶ میلیارد دلار هزینه برای یک روز!

در حالی که بیشتر آمریکایی‌ها در روز ولنتاین برای افرادی که دوستشان دارند کادو می‌خرند، تعداد زیادی از شرکت‌ها مشغول بررسی درآمدهای خود از خریدهای انجام شده هستند.

بر اساس تحقیقات و نظرسنجی سالانه NRF و Prosper Insights & Analytics، ۵۰ درصد افراد در ایالت متحده ولنتاین را جشن می‌گیرند و درسال ۲۰۲۴، تخمین زده که هزینه‌های روز ولنتاین به طور متوسط ۱۸۵ دلار برای هر نفر یا ۲۵.۸ میلیارد دلار در کل خواهد بود. یعنی به ازای هر نفر، این افزایش ۸ دلاری نسبت به میانگین هزینه‌های روز ولنتاین در ۵ سال گذشته است.
 

بدهی به دلیل کادو برای ولنتاین

ولنتاین به قدری برای برخی از آمریکایی‌ها مهم است که در این آمارها پیش‌بینی می‌شود که نزدیک به ۳۰ درصدشان به دلیل هزینه‌های سنگین روز ولنتاین دچار بدهی کارت اعتباری می‌شوند. و ۳۵ درصد از سهم خریدشان به جیب فروشگاه‌های  آنلاین می‌رود. برای مثال در نظرسنجی ۳۶.۵۵ افراد هنگام انتخاب هدایا، آمازون را انتخاب کردند و ۴۶.۹۷ درصد  به سایر خرده فروشان آنلاین می روند.
 

شکلات پرفروش‌ترین هدیه روز عشق

هزینه‌ها به تفکیک خرید کادوها پیش‎بینی می‎شود که شامل آب نبات و شکلات (۵۷%)، کارت تبریک (۴۰%)، گل (۳۹%)، جواهرات (۲۲%)، لباس (۲۱%) و کارت هدیه (۱۹%) است. پیش بینی می شود رکوردهای جدید هزینه برای جواهرات (۶.۴ میلیارد دلار)، گل (۲.۶ میلیارد دلار)، لباس (۳ میلیارد دلار)، آب‌نبات (۲.۲ میلیارد دلار) ثبت شود. حدود ۲۶ میلیارد دلار برای ولنتاین در سال ۲۰۲۴ خرج می‌شود یعنی بیش از ۱۹۰ دلار برای هر نفر آمریکایی! طبق گفته انجمن گلفروشان آمریکا، خرید گل در روز ولنتاین، از کریسمس، روز مادر و شکرگزاری پیشی می‌گیرد. در واقع، تقریباً ۲۵۰ میلیون گل رز هر سال فقط برای روز ولنتاین پرورش داده می‌شوند!
 

شکلات با طعم غصه و غم                  

به روز ولنتاین که نزدیک می‌شویم، فروش شکلات و کاکائو در کشورهای اروپایی و ایالت متحده رکورد می‌زند و میلیون‌ها نفر در سراسر جهان مشغول خرید شکلات و سایر خوراکی‌ها می‌شوند تا با این کار به عزیزانشان بگویند که در قلبشان انسان‌های مهمی هستند! واقعیت کار کودکان در بخش کاکائو در زیر طعم شیرین شکلات پنهان شده است. بیشتر کاکائو، جزء اصلی شکلات، در غرب آفریقا پرورش می‌یابد، جایی که تخمین زده می‌شود ۲ میلیون کودک در مزارع کاکائو به کار اجباری و خطرناک مشغول هستند. این کودکان از تحصیل، رژیم غذایی سالم و تربیت شاد و عاری از استثمار و سوء استفاده محروم هستند. بیشتر آنها از خانواده‌های روستایی فقیر هستند و مجبورند ساعت های طولانی کار کنند، گاهی اوقات در موقعیت های خطرناک، با دستمزد کم و یا بدون دستمزد.
 

فروش ۲۵۱ گل رز در یک دقیقه! 

می‌توان حدس زد که فروش شکلات و گل رز در هفته آغازین ولنتاین رکورد میزند و این را  Blinkit متعلق به Zomato ثبت کرده و گفته است که فروش گل رز در ولنتاین رکورد فروش در روز گل رز را هم شکسته و از آن عبور کرده است. از طرفی این روز برای برنامه و سایتهای فروش آنلاین خیلی مهم است و تاثیر مهمی بر رشد آنها در فروش دارد.از جمله این برنامه‌ها میتوان به Blinkit و Swiggy Instamartو فروش آنها در حوزه گل و شکلات اشاره کرد. در همین حال، غول‌های تجارت الکترونیک مثل آمازون و فلیپ‌کارت با رویدادهای فروش مربوط به روز ولنتاین، تخفیف‌های سخاوتمندانه‌ای را برای محصولات ارائه می‌کنند که فروش آنها بعد از بلک فرایدی در جایگاه دوم قرار می‌گیرد.

برای مثال پلتفرم‌های مثل Swiggyو  Instamart شاهد فروش ۲۵۱ گل رز در هر دقیقه بود! یا  Swiggy  بیش از ۱ میلیون گل رز را در هفته ولنتاین فروخت. در همین راستا قیمت کاکائو هم در حال افزایش است و به بالاترین حدخود یعنی ۵۸۷۴ دلار (۴۶۵۵ پوند) در هر تن رسید.
انتهای پیام

نمایش بیشتر

تحریریه اقتصادی

سلام! من یک خبرنگار اقتصادی با تجربه هستم. در حوزه اخبار و تحلیل‌های مرتبط با اقتصاد فعالیت می‌کنم. با درک عمیقی از پیچیدگی‌ها و رویدادهای مختلف در دنیای اقتصاد، سعی می‌کنم تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌های قابل اعتماد را به شما ارائه دهم.
دکمه بازگشت به بالا