آیا مصرف غذاهای سرخ شده به کاهش اشتها کمک می‌کند؟

دمنوش لاغری دکتر بیز: مزایای سرخ کردن مواد غذایی بدون روغن چیست؟ آیا راه‌حلی کاربردی برای کاهش مصرف روغن در آشپزی وجود دارد؟ غذاهای سرخ کردنی مانند انواع فست فودها همیشه پرطرفدارند؛ اما آیا چیزی درباره مضرات روغن بر سلامتی انسان شنیده‌اید؟ امروزه بسیاری از پزشکان توصیه می‌کنند که تا حد ممکن از مصرف غذاهای سرخ کردنی دوری کنید. با این حال نمی‌توان انکار کرد که پخت بسیاری از غذاها به خصوص در آشپزی ایرانی، بدون سرخ کردن مواد غذایی امکان‌پذیر نیست. شاید حذف کامل روغن از غذاها کار دشواری باشد؛ اما قطعاً کاهش میزان مصرف روغن می‌تواند به مرور زمان به افزایش کیفیت زندگی شما کمک کند. ما در این مقاله قصد داریم تا شما را با مزایای سرخ کردن مواد غذایی بدون روغن بیشتر آشنا کنیم. همچنین در ادامه به بررسی روش‌هایی برای کاهش میزان مصرف روغن در هنگام سرخ کردن مواد غذایی خواهیم پرداخت؛ پس با نالینو همراه شوید.

با مهمترین مزایای سرخ کردن مواد غذایی بدون روغن آشنا شوید.

دمنوش ستین مصفی خون: برخی از افراد از روغن‌های مخصوص سرخ کردنی و یا روغن‌های گیاهی برای سرخ کردن مواد غذایی استفاده می‌کنند. این افراد به بهانه سالم بودن روغن، مصرف بی‌رویه غذاهای سرخ کردنی را ادامه می‌دهند. درست است که روغن‌های مخصوص سرخ کردنی و روغن‌های گیاهی سالم، مضرات کمتری دارند؛ با این حال نمی‌توان مزایای سرخ کردن مواد غذایی بدون روغن را انکار کرد. بسیاری از متخصصان تغذیه بر این باورند که از بیشتر روغن‌های گیاهی نمی‌توان برای سرخ کردن استفاده کرد زیرا مولکول‌های چربی در بسیاری از روغن‌های گیاهی بر اثر حرارت زیاد تجزیه می‌شوند و مواد مضری را تولید می‌کنند.

محصولات دکتر بیز: شما با کاهش مصرف روغن می‌توانید از ابتلا به بروز بسیاری از بیماری‌ها پیشگیری کنید. همچنین نباید نگران میزان چربی مورد نیاز بدنتان پس از حذف یا کاهش میزان مصرف انواع روغن‌ها باشید. چربی موجود در بسیاری از مواد غذایی مانند انواع لبنیات یا چربی موجود در گوشت و مرغ، نیاز بدنتان را تأمین می‌کند. شاید در ابتدا این طور به نظر برسد که سرخ کردن مواد غذایی بدون استفاده از روغن امکان‌پذیر نیست. در صورتی که شما می‌توانید بدون استفاده از روغن نیز مواد غذایی را سرخ کنید و از طعم دلچسب غذا لذت ببرید.

کاهش خطر ابتلا به بیماریهای قلبی و عروقی

بسیاری از ما به خوبی از مضرات استفاده از روغن برای سرخ کردن مواد غذایی آگاهیم. برای مثال به خوبی می‌دانیم که برای سرخ کردن مواد غذایی به شیوه سنتی، نیاز به مقدار زیادی روغن داریم. مصرف این مقدار روغن در یک وعده غذایی می‌تواند باعث بروز بیماری‌های گوناگونی مانند بیماری‌های قلبی و عروقی شود. روغن‌ها از تری گلیسیرید و کلسترول تشکیل شده‌اند. جالب است بدانید که کلسترول توسط کبد نیز ساخته می‌شود. محققان کلسترول را به دو دسته کلسترول بد و کلسترول خوب تقسیم‌بندی کرده‌اند. بر این اساس زمانی که کلسترول بد (LDL)  در بدن زیاد می‌شود، احتمال بسته شدن رگ‌ها افزایش پیدا می‌کند.

بسته شدن رگ‌ها ریسک سکته قلبی را افزایش می‌دهد. همچنین تأثیر افزایش سطح کلسترول خون در ابتلا به بیماری‌های قلبی و سرطان اثبات شده است. به طور کلی پزشکان توصیه می‌کنند که میزان چربی و روغن وارد شده به بدن در روز نباید بیشتر از شصت و پنج گرم باشد. البته که عوامل دیگری مانند سن، جنسیت، میزان فعالیت‌های روزانه و… نیز در کاهش یا افزایش مقدار مجاز مصرف چربی و روغن مؤثر هستند. با این حال بهتر است در صورت نیاز به مصرف روغن برای طبخ غذا از روغن‌های گیاهی که دارای اسید چرب غیراشباع هستند، استفاده کنید. میزان مصرف روغن‌های گیاهی نیز نباید از حد مجاز افزایش پیدا کند.

جلوگیری از اضافه وزن

مصرف بیش از اندازه روغن می‌تواند باعث افزایش وزن شود. اضافه وزن زمینه‌ساز بروز بیماری‌هایی مانند افزایش قند خون (دیابت)، فشار خون و افزایش کلسترول است. یکی از مزایای سرخ کردن مواد غذایی بدون روغن این است که میزان چربی دریافتی بدن کاهش پیدا می‌کند. با کنترل میزان چربی غذا و همین‌طور افزایش فعالیت بدنی، ریسک چاقی در افراد به طور چشم‌گیری کاهش می‌یابد؛ به همین دلیل بسیاری از افراد ترجیح می‌دهند از غذاهای بخارپز یا تنوری استفاده کنند. توجه داشته باشید که فقط غذاهای سرخ کردنی دارای چربی مضر نیستند؛ بلکه محصولات غذایی دیگری مانند انواع شیرینی، لبنیات پرچرب و… نیز دارای مقادیر قابل توجهی چربی هستند.

چطور مواد غذایی را بدون روغن سرخ کنیم؟

حال که با مزایای سرخ کردن مواد غذایی بدون روغن آشنا شدید؛ بهتر است به دنبال راهکارهای عملی برای کاهش یا حذف کامل روغن از برنامه غذایی خود باشید. برخی از افراد از سرخ‌کن‌های بدون نیاز به روغن برای سرخ کردن مواد غذایی استفاده می‌کنند. البته این نوع سرخ‌کن‌ها نیز معایبی دارند که باعث کاهش محبوبیت آن‌ها شده‌ است. برای مثال سرخ‌کن‌های بدون نیاز به روغن علاوه بر این که قیمت بسیار بالایی دارند، به زمان زیادی نیز برای سرخ کردن مواد غذایی احتیاج دارند؛ به همین دلیل ما خرید آن‌ها را به شما توصیه نمی‌کنیم. یکی دیگر از روش‌هایی که می‌تواند به شما در کاهش یا حذف کامل روغن برای سرخ کردن مواد غذایی کمک کند، استفاده از تابه‌های چدنی است

خروج از نسخه موبایل