اقتصادی

قوچان رتبه اول استان در اجرای طرح «جهش تولید در دیم‌زار» – خبرگزاری آنلاین | اخبار ایران و جهان

به گزارش خبرنگار آنلاین، مهران حیاتی عصر دوشنبه در نشست خبری خود با اصحاب رسانه اظهار کرد: مجموع تولیدات محصولات کشاورزی این شهرستان ۴.۳ درصد ارزش تولیدات خراسان رضوی را شامل می‌شود که مقام هشتم استان به قوچان اختصاص دارد.

وی با اشاره به اجرای طرح ارتقای ضریب خوداتکایی محصولات و بررسی بذرهای مختلف از نظر میزان تراکم، تغذیه، بذر مال، تأثیر کود و…، بیان کرد: طی انعقاد قرارداد با کشاورزان، طرح کشاورزی قراردادی در سال جاری اجرا شد که تولید گندم آبی در ۳ هزار ۷۶۰ هکتار توسط ۴۵۹ نفر انجام گرفت.

مدیر جهاد کشاورزی قوچان از اجرای طرح جهش تولید در دیم‌زار برای اولین بار در این شهرستان خبر داد و تصریح کرد: بخش مرزی باجگیران یک منطقه دیم خیز بوده که برای اجرای این طرح بیش از ۱۷ هزار هکتار در نظر گرفته‌شده است و قوچان هم در میزان و هم در عملکرد در سطح، رتبه اول استان را دارد.

وی بابیان این‌که سه هزار و ۶۶۰ بذر مال به‌صورت رایگان توزیع‌شده است، گفت: در اجرای این طرح ۱۲ هزار و ۹۰۸ هکتار به گندم، سه هزار و ۵۸۰ هکتار جو، ۶۵ هکتار نخود، ۵۴.۵ هکتار عدس، ۳۴.۵ هکتار کاملینا، ۱۴ هکتار گیاهان دارویی و ۱۷۴ هکتار علوفه‌ای اختصاص‌یافته است که توسط ۷۳۶ کشاورز اجرایی می‌شود.

حیاتی با تأکید بر این‌که طی رایزنی‌های انجام‌شده برای توسعه باغ‌های دیم در اراضی شیب‌دار ۵۲ میلیون تومان برای ۵.۲ هکتار در نظر گرفته‌شده است، خاطرنشان کرد: قوچان علاوه بر تولید محصول سالم در زمینه حبوبات دیم، چهار سایت کشمش ارگانیک در ۴۲۶ هکتار راه‌اندازی کرده است که تولید هزار تن محصول در این سایت‌ها انجام می‌شود.

وی با یادآوری این موضوع که کشتارگاه صنعتی این شهرستان طی چند سال گذشته با دارا بودن پروانه تأسیس با مشکلاتی روبرو و مسکوت مانده بود، گفت: طی تلاش‌های صورت گرفته سرمایه‌گذار بخش خصوصی توانست این پروژه را احیا کند و در حال حاضر پیشرفت بیش از ۷۰ درصدی دارد و با این روند، شهریور به بهره‌برداری می‌رسد.

مدیر جهاد کشاورزی قوچان با اشاره به اجرای طرح اصلاح نژاد دام سبک برای اولین بار در این شهرستان بیان کرد: دام سبک این شهرستان یک برند بوده و دام کُردی موجود در قوچان در دیگر شهرستان‌ها نیست بنابراین برای حفظ و ذخیره ژنتیکی این دام غربالگری ۵۰۰ رأس میش در سه روستا انجام شد.

وی ادامه داد: ۴۴ درصد ارزش کل تولیدات قوچان به دام اختصاص دارد که برای اولین بار هویت بخشی ۶۰۰ رأس دام با پلاک گوش و شناسنامه‌دار شدن انجام شد تا از طریق تعداد دام هر دامدار مشخص و به همان میزان نهاده به آن‌ها اختصاص یابد که این طرح به‌جز قوچان در هیچ شهرستان خراسان رضوی به‌صورت کامل انجام‌نشده است.

حیاتی از بازرسی یک هزار و ۲۴۰ مورد در حوزه صنوف و سه هزار و ۳۸۲ در زمینه غیر صنفی همچون نانوایی‌ها، کارخانه‌ها، میدان بار، میدان دام و… خبر داد و خاطرنشان کرد: ۱۵۹ مورد تذکر شفاهی داده شد و اگر خطایی رخ‌داده بود دیگر پرونده تشکیل نشد.

نمایش بیشتر
دکمه بازگشت به بالا