کسب و کار محلیمجله علمی و پزشکی

مهمترین تجهیزات برای ساخت استخر و سونا

قبل از اینکه استخرهای سرپوشیده و روباز در دسترس مردم قرار گیرد، شنا در رودخانه ها، سدها، دریاچه ها و سواحل یکی از خوشایندترین و بهترین تفریحات مردم جهان بود. علاقه شدید مردم به آب بدن منجر به ساخت استخرهایی در محیط های شهری شد و به مرور زمان استخرهای خانگی نیز طراحی شد. ساخت استخر در خانه ها، ساختمان ها، باغ ها و ویلاها بسیار متداول است، بنابراین زمانی که می خواهید ویلا بسازید، قطعا بخشی از نقشه ساخت را به ساخت استخر اختصاص داده اید. با این حال، طراحی و تکمیل استخر بسیار ساده است، به شرطی که فضای کافی وجود داشته باشد. تنها با داشتن نقشه طراحی و خرید تجهیزات و مواد لازم می توانید استخر خود را نصب کنید.

اما سؤالاتی وجود دارد، برای مثال؛ چه تجهیزاتی در ساخت ؟ چه نوع لوازم جانبی؟ سود هر کدام چیست؟ تجهیزات نظافت چیست؟ تجهیزات تامین آب چیست؟ تجهیزات گرمایشی چیست؟ و بسیاری از سوالات دیگر که برای همه افرادی که می خواهند استخر بسازند جالب است. در اینجا تمامی تجهیزات مورد نیاز برای ساخت استخر را به شما معرفی میکنیم و کاربرد هر کدام را تعریف میکنیم.

مراحل ساخت استخر

افرادی که در نقطه صفر ساخت استخر و ساخت و ساز لازم هستند، کارشان بسیار راحت تر از افرادی است که می خواهند سازه را اصلاح کنند و برای ساخت استخر در مکان هایی که از قبل ساخت و ساز انجام شده است آماده شوند. چرا که از ابتدا پلا ن استخر را در ساختار مورد نیاز قرار دادند و همه چیز به خوبی پیش می رود. در هر صورت اولین مرحله پس از نقشه کشی، آماده سازی و کندن محل، مرحله استحکام بخشی و تقویت فونداسیون استخر می باشد. سپس مراحل زیر برای ساخت استخر انجام می شود:

  1. آرماتوربندی و بتن ریزی قطعات لازم.
  2. نصب سیستم آبرسانی و لوله کشی به قسمت های مختلف استخر، جکوزی، سونا و موتورخانه.

مرحله لوله کشی استخر

  1. پوشاندن لوله ها و کاشی کاری کف و دیواره های استخر برای حفظ نظم و زیبایی در ظاهر استخر.
  2. خرید تجهیزات استخر، جکوزی و سونا و برخی تجهیزات گرمایشی و موتورخانه مانند پمپ، منابع فشار، بویلر و مشعل (به طور کامل در زیر ارائه می شود).

تجهیزات مورد نیاز برای نصب و ساخت استخر

  1. نصب دیگ بخار استخر و تجهیزات لازم .
  2. نگهداری به موقع تجهیزات و حفظ پاکیزگی آب و محیط استخر.

البته اگر به زیبایی و آرامش محیط استخر حساس هستید، می توانید با استفاده از نوع متفاوت آبنما بر جذابیت استخر خود بیافزایید.

نصب و راه اندازی استخر

وقتی صحبت از استخر می شود، اولین چیزی که به ذهن می رسد شنا و آب  است. بله، اولین چیزی که در ساخت و نصب استخر باید به آن توجه کرد، دریافت آب کافی است. البته شما هم این مقدمات را انجام داده اید، به محل استخر فکر کرده اید، آب استخر را تامین کرده، هزینه های لازم را در نظر گرفته اید و تمام مقدمات ساماندهی استخر را انجام داده اید. در نتیجه نمی خواهیم اغراق کنیم و مستقیما سراغ معرفی تجهیزات لازم برای نصب استخر برویم.

ابزار و تجهیزات لازم را می‌توان به صورت زیر دسته‌بندی کرد:

مواد مورد نیاز برای تامین آب:

پمپ

سیستم لوله کشی

منبع تحت فشار

بسته های مورد نیاز

دیگ و مخزن

مواد مورد نیاز برای نظافت و نگهداری استخر:

پمپ تصفیه کننده

فیلتر شنی

اسکیمر

گریل

کلرزن

تجهیزات مورد نیاز برای گرمایش استخر:

دیگ و مشعل

هیتر (معمولا در سونا)

پکیج های دیواری و زمینی

معرفی انواع تجهیزات استخر

برای خرید ایمن و بدون دردسر تجهیزات استخر، با ما همراه باشید تا بتوانیم شما را در مورد استفاده و عملکرد هر یک از تجهیزات راهنمایی کنیم. البته توجه داشته باشید که اکثر تجهیزات اولیه برای راه اندازی استخر در مکانی متمرکز به نام موتورخانه استخر قرار می گیرند. مکانیک موتورخانه استخر را اینجا بخوانید.

پمپ تصفیه کردن استخر:

یکی از اجزای بسیار مهمی که باید در هر استخری استفاده شود پمپ فیلتر استخر است. این دستگاه به طور ویژه آب استخر را تمیز می کند و انواع مختلفی دارد. پمپ استخر به دلیل استفاده طولانی مدت یا استفاده از آب چاه و موارد دیگر ممکن است دچار انواع آلودگی ها شود. استفاده از پمپ فیلتر استخر هنگام ساخت استخر به شما این امکان را می دهد که بدون هیچ مشکل و نگرانی از یک استخر تمیز لذت ببرید. همانطور که از نام آن پیداست، این پمپ ها می توانند آب را پمپاژ کنند. این پمپ ها در مرحله اول تصفیه آب را به داخل مخازن خود می کشند و از فیلترهای مختلفی عبور می دهند که باعث تصفیه آب و حذف آلودگی و آلودگی می شود. توجه داشته باشید که انواع مختلف این پمپ ها شامل پمپ های شنی، نمکی، فیلتری و کارتریجی می باشد.

استرینر استخر

فیلتر استخر یکی دیگر از تجهیزات استخری است که هنگام ساخت استخر باید از آن استفاده کرد. یکسو کننده که به عنوان فیلتر نیز شناخته می شود، در واقع به عنوان یک پیش فیلتر نصب شده قبل از پمپ استخر عمل می کند. توجه داشته باشید که اگر بخواهیم در مورد عملکرد کلی این تجهیزات استخر صحبت کنیم، صافی از ورود مواد جامد به سیستم فیلتراسیون جلوگیری می کند و از ورود سنگ و سایر اجسام به پمپ فیلتراسیون جلوگیری می کند. این دستگاه داخل یک مخزن با سبدی به شکل استوانه ای قرار می گیرد که هدف آن جلوگیری از ورود انواع مواد جامد به پمپ فیلتر می باشد.

فیلتر شنی استخر:

برای تمیز کردن و تصفیه آب استخر، یک پمپ سامپ به تنهایی کافی نیست. برای اطمینان از سلامت و شفافیت آب استخر، باید از فیلتر شنی استفاده کنید. فیلتر شنی مانند پمپ فیلتراسیون در مسیر سیستم گردش آب استخر قرار می گیرد. پس از عبور از ماسه و سیلیس موجود در صافی، آب از یک طرف فیلتر شنی وارد و از طرف دیگر خارج می شود.

مبدل حرارتی استخر:

پس از بررسی پمپ فیلتر تجهیزات ساخت استخر، بهتر است در مورد مبدل حرارتی نیز صحبت کنیم. قسمت های مختلف استخر مانند جکوزی به آب با دمای بالا نیاز دارد. استفاده از انواع مختلف مبدل های حرارتی به شما کمک می کند دمای آب را همانطور که می خواهید تنظیم کنید و آن را کم یا زیاد کنید. توجه داشته باشید که این مبدل ها به انتقال گرما کمک می کنند. مبدل های حرارتی انواع مختلفی دارند و می توان آنها را با نام های مبدل حرارتی خنک شونده با هوا، مبدل حرارتی پوسته و لوله، مبدل حرارتی صفحه ای و مبدل حرارتی پرده ای نام برد. مناسب ترین و کارآمدترین مبدل حرارتی برای ساخت استخر، مبدل حرارتی پوسته و لوله است.

کلرزنی استخر:

یکی دیگر از تجهیزات بسیار مهم و موثری که در ساخت استخر باید در نظر گرفت، کلرزنی استخر است. این تجهیزات استخر معمولاً وظیفه تمیز کردن آب را بر عهده دارد. شاید فکر کنید استفاده از پمپ فیلتر کافی است، اما توجه داشته باشید که کلر موجود در استخر، باکتری ها و ویروس های موجود در آن و همچنین انواع ویروس ها، جلبک ها و لارو حشرات استخر را به طور کامل از بین می برد. در دسترس نیست این امر شنا را با استفاده از آب استخر بسیار سالم تر می کند. توجه داشته باشید که کلر زدن به شما کمک می کند استخری استریل داشته باشید و بدون نگرانی از آلودگی از آن استفاده کنید. انواع مختلفی از کلر وجود دارد که بسته به ذائقه افراد می توان از آنها استفاده کرد. به عنوان مثال، انواع کلر خطی، کلر نمک و کلر اتوماتیک وجود دارد که هر کدام ویژگی های خاص خود را دارند.

اسکیمر استخر:

یکی دیگر از تجهیزات ساخت استخر اسکیمر است. اسکیمر وسایلی هستند که سطح آب را تمیز می کنند. به عنوان مثال، حشرات، برگ های گیاه یا گرد و غبار ممکن است روی سطح آب نشسته باشند. اسکیمر با استفاده از نیروی مکش سطح آب را از ناخالصی های مختلف تمیز کرده و وضعیت آب را بهبود می بخشد. توجه داشته باشید که اسکیمرها تجهیزات نسبتاً ساده ای هستند و چندان پیچیده نیستند. می توانید از انواع شناور یا دیواری این اسکیمر استفاده کنید تا بتوانید به راحتی از این ابزار بهره ببرید.

پکیج گرمایش استخر:

یکی دیگر از تجهیزات استخر که برای ساخت استخر استفاده می شود تجهیزات گرمایشی است. لطفا توجه داشته باشید که استفاده از استخر با دمای معمولی آب می تواند به بدن آسیب برساند. بنابراین باید از تجهیزات گرمایشی استفاده کرد تا دمای آب در یک نقطه حفظ شود و از بالا و پایین رفتن آن جلوگیری شود. پس از مطالعات فراوان، پزشکان به این نتیجه رسیدند که دمای ایده آل برای شناگران 28 درجه سانتیگراد است. بالا بردن این دما طبق ذائقه مردم ممنوع نیست.

اما دمای زیر بیست و شش درجه اصلا مناسب نیست، زیرا در دراز مدت برای شناگران مشکل ایجاد می کند. توجه داشته باشید که در صورت سفت بودن استخرها باید انرژی بیشتری صرف گرمایش شود، زیرا مقدار زیادی دمای آب هدر می رود. در هر صورت اگر می خواهید استخر بسازید حتما باید از پکیج ها و سیستم های گرمایشی در بین تجهیزات استخر خود استفاده کنید.

گریل استخر:

یکی دیگر از ابزارهای مورد استفاده در ساخت استخر نرده استخر است. این ماده نقش بسیار مهمی در تجهیزات استخر ایفا می کند و می تواند به عنوان یک ماده تمیز کننده شناخته شود. ممکن است در مورد استفاده از ناودان در اطراف استخر سوالی داشته باشید. این ناودان ها در واقع برای جلوگیری از ورود آب کثیف به داخل استخر ساخته شده اند. این ناودان ها در واقع سعی می کنند آب اطراف استخر را یک جا جمع کنند، رنده ها در مرحله بعد این آب را به قسمتی از تصفیه خانه منتقل می کنند و پس از تصفیه کامل، واحد پمپ تصفیه آن را به گردش استخر برمی گرداند. توجه داشته باشید که این موضوع در بهبود شرایط بهداشتی استخر تاثیر بسزایی دارد و استفاده از آن بسیار مهم و حیاتی است.

نمایش بیشتر
دکمه بازگشت به بالا