اقتصادیکسب و کار محلیمجله عمومی

بررسی تاثیر شامپو فرش بر جذب آب در فرش‌ها و کاهش امکان پوسیدگی آن‌ها

شستن فرش با وایتکس خوب است یا بد؟

سوال اینجاست که اساسا چرا باید فرش ها را با وایتکس شستشو دهیم؟ چرا از بین این همه مواد شوینده، شامپو فرش ها و …. وایتکس تا به این حد محبوب شده است؟ بدون تردید وایتکس و مواد سفید کننده ای از این دست، حتی لکه های سر سخت و قدیمی را هم به راحتی پاک می کنند. از وایتکس می توانید در نظافت منزل، استفاده زیادی داشته باشید. اما در مورد فرش موضوع کمی فرق دارد.

شامپو مبل نانوسان: برای تولید فرش از دو نوع الیاف طبیعی و مصنوعی استفاده می شود. الیاف طبیعی نیز دارای دو نوع گیاهی و حیوانی هستند. پنبه و جوت از الیاف گیاهی و پشم و ابریشم از الیاف طبیعی با منشا حیوانی هستند. در بافت فرش الیاف مصنوعی از قبیل نخ نایلون، اکریلیک، پلی استر، نخ پلی گرویلین و به ندرت ویسکوز نیز استفاده می شود. وایتکس خاصیت رنگبری قوی دارد و می تواند به برخی از الیاف فرش، آسیب برساند. از طرفی نمی توان از خاصیت لکه بری و سفید کنندگی فوق العاده وایتکس گذشت.

 مزایای شستن فرش با وایتکس چیست؟

محصولات نانوسان بیز:  قدرت پاک‌کنندگی وایتکس موجب شده تا یکی از محبوب ترین پاک کننده ها و لکه برهای خانگی باشد. به طور معمول برای پاک کردن لکه های قوی که در عمق سطوح نفوذ کرده اند، از وایتکس استفاده می شود. به همین علل شستشو با وایتکس در ذهن بسیاری از افراد، یکی از انتخاب های خوب و مناسب است. عاملی هم که باعش شده تا برای شستن فرش از وایتکس استفاده شود همین خاصیت لکه بری قوی آن است. البته استفاده از واتکس مزایای زیادی هم دارد از جمله این موارد:

  • وایتکس لکه های عمیق و کهنه را پاک می کند
  • محلول وایتکس برای تمیز کردن فرش ها روشن و سفید عالی است
  • برای از بین بردن لکه های تیره، می توان روی این ماده حساب کرد
  • وایتکس به عنوان یک مکمل قوی در کنار دیگر شوینده ها کارایی خوبی دارد
  • بعد از شستشوی فرش با وایتکس، الیاف فرش درخشنده و براق تر به نظر می رسند

 معایب شستن فرش با وایتکس چیست؟

شامپو خودرو نانوسان: وایتکس به سرعت لکه ها را پاک می کند و خاصیت رنگبری قوی دارد. آیا فکر کرده اید این ویژگی چه بر سر الیاف فرش و رنگ های تار و پود قالی می آورد؟ برخی از افرادی که تجربه ای در این کار را نداشتند و اقدام به شستشوی فرش در منزل با وایتکس کرده اند دچار مشکلاتی شده اند. استفاده از وایتکس در پروسه شستن فرش ایده بدی نیست اما نباید احتیاط لازم را فراموش کرد. برخی از مشکلاتی که استفاده از وایتکس به وجود می آورد اینها هستند:

  • وایتکس رنگ الیاف فرش را تغییر می دهد
  • بعد از شستن فرش، امکان دو رنگ شدن الیاف وجود دارد
  • وایتکس می تواند به تار و پود قالی آسیب بزند و طول عمر فرش را کاهش دهد
  • استفاده مداوم از وایتکس روند فرسودگی و پوسیدگی فرش را تسریع می کند

 چگونه فرش را با وایتکس شستشو دهیم؟

با رعایت برخی نکات می توان فرش را با وایتکس شست. در نظر گرفتن موارد ایمنی و جزئیات ریز روی کیفیت کار تاثیر می گذارد. به این ترتیب می توانید فرش ها را بدون هیچ آسیبی تمیز کنید. به طور کلی شستن فرش با وایتکس به صورت موردی و حداقل دفعات، مشکلی ایجاد نمی کند ولی نباید این شیوه شستشو، برای چندین بار استفاده شود. توصیه می شود قبل از استفاده از هر ماده شوینده ای، ابتدا در نقطه ای خارج از دید، مقداری از آن را تست کنید. در مورد وایتکس هم به همین ترتیب عمل کنید. نکته مهمم جنس فرش است برخی از الیاف را نباید با وایتکس شستشو دهید. معمولا این موارد در برگه راهنما یا ضمانتنامه فرش مشخص شده است. حالا مراحل شستن فرش را به این ترتیب انجام دهید:

  • آماده سازی قبل از شستن فرش با وایتکس

موقع شستشوی فرش قبل از اینکه از آب و شیونده استفاده کنید باید فرش را غبارگیری کنید. درون الیاف فرش کلی گرد و غبار و آلودگی وجود دارد. در قالیشویی ها از دستگاه هایی با مکش قوی برای گرفتن غبار فرش و قالی استفاده می شود. در خانه می توانید از یک جاروبرقی با مکش مناسب استفاده کنید. ابتدا سطوح زیر و روی فرش را با دقت جارو بزنید تا همه گرد و غبارها از داخل تر و پود خارج شود.

میدونستی که هوم سرویز، خدمات قالیشویی هم ارائه میده؟

  • آماده سازی وایتکس برای شستن فرش

وایتکس را نباید به طور خالص و مستقیم روی لکه های فرش استفاده کنید. با این کار خطر سفید شدن بخشی از فرش وجود دارد. موقع کار با وایتکس حتما دستکش لاستیکی بپوشید و از ماسک محافظ تنفسی استفاده کنید. با تهیه یک محلول وایتکس مناسب می توانید عملیات شستشوی فرش را با موفقیت انجام دهید. در این صورت خطر آسیب به الیاف و ایجاد نقاط سفید روی فرش بسیار کمتر می شود.

برای تهیه این ترکیب لازم است تا به ازای هر یک فنجان وایتکس از 4 لیتر آب استفاده کنید. محلول را داخل بطری خالی اسپری ریخته و از آن برای شستن فرش استفاده کنید. افزودن هر ماده سفید کننده یا لکه بر و ضد عفونی کننده به این ترکیب ممنوع است. برخی مواد شیمیایی در مواجه با وایتکس بخارات سمی تولید می کنند.

شستن فرش با وایتکس در منزل

ترکیب 4 لیتر آب و یک فنجان اسپری را هم زده و داخل اسپری بریزید. این محلول برای شستن فرش و از بین بردن لکه ها و کثیفی ها کفایت می کند. در مورد فرش های زمینه روشن و سفید مشکل زیادی وجود ندارد. در مورد فرش های تیره تر حتما تست وایتکس را در گوشه ای از فرش انجام دهید. حالا اسپری زا به طور کاملا منظم و یکسان روی تمام قسمت های فرش بپاشید. تنها روی نقاط کثیف تمرکز نکنید. سطح فرش باید به طور کامل با اسپری وایتکس آغشته شود. سپس به مدت نیم تا یک ساعت صبر کنید. از این محلول می توانید برای از بین بردن کثیفی های ریشه فرش و سفید شدن ریشه ها هم استفاده کنید. با استفاده از یک برس روی همه سطح فرش بکشید تا آلودگی ها برطرف شود.

  • از بین بردن بوی وایتکس و آبکشی فرش

در نهایت فرش را با آب پر فشار شستشو دهید. آبکشی فرش در این مرحله برای پاک کردن کامل وایتکس ضروری است. دقت کنید که هیچ آثاری از وایتکس روی فرش نباشد. سپس با شامپو فرش طبق دستور برچسب قوطی، فرش را شامپو بزنید. با این کار بوی وایتکس نیز از الیاف فرش جدا می شود. با استفاده از برس می توانید عملیات شستن فرش با وایتکس و شامپو زدن را راحت تر انجام دهید.

حالا آبکشی نهایی را انجام دهید. بعد از شامپو فرش حتما با فشار آب پشت و روی فرش را آبکشی کنید. اغلب فرش ها با این شیوه، تمیز می شوند ولی احتمالا الیاف فرش به شدت خشک می شود. در آخرین مرحله می توانید از نرم کننده مخصوص فرش برای حل مشکل سخت شدن الیاف کمک بگیرید. به این ترتیب بعد از خشک شدن تار و پود فرش نرم و یک دست می شود.

مراحل شستن فرش با وایتکس آنقدرها هم که به نظر می رسد ساده نیست. نتیجه کار به رعایت جزئیات زیادی بستگی دارد. اگر وقت و یا حوصله دردسرهای شستشوی فرش در منزل را ندارید با شرکت خدمات قالیشویی هماهنگ کنید. به این ترتیب خیال تان بابت شستن فرش و لکه بری و … کاملا راحت است زیرا کار را به کاردان سپرده اید.

 تعرفه خدمات قالیشویی هوم سرویز

سرویس قالیشویی در تهران

فرش های نفیس و با ارزش را به بهترین قالیشویی تهران بسپارید. شستشوی سنتی فرش دستباف و گل ابریشم می تواند به بافت فرش آسیب زیادی برساند. مواد شیمیایی وقی موجود در شوینده ها و سفید کننده ها رنگ برخی از فرش ها را به کلی نابود می کند. هوم سرویز خدمات بهترین قالیشویی تهران را درب منزل ارائه می دهد. با کلیک روی دکمه ثبت درخواست در بالای صفحه وارد پروسه سفارش دهی می شود. ثبت سفارش کاملا رایگان است. موقع تکمیل فرم سفارش، آدرس خود را واضخ بنویسید درج یک شماره تماس جهت هماهنگی و پیگیری مراحل کار الزامی است. پبعد از چند کلیک و پاسخگویی به چند سوال ساده، سفارش ثبت می شود. منتظر همیاران قالیشویی در ساعت و روز مورد نظرتان باشید. فرش ها از درب منزل تحویل گرفته می شود و در موعد مقرر، شسته و لول شده تحویل داده می شود.

نمایش بیشتر
دکمه بازگشت به بالا